probleem beastx

Discussie in 'Flybarless' gestart door Lama, 9 jan 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik moest bij de 600 nitro en de 450 ook de swash zelf rechtsturen tot hij opgetoert was.

    eenmaal opgetoert rustig lostrekken, en daarna blijft de swash netjes waar hij hoort.
    Zou niet de manier moeten zijn, maar werkte wel.

    Als hij na lostrekken nog verloopt, wordt het anders

    Maar als hij nu goed vliegt, lekker laten gaan
    of een zendertent met verwarming maken, kun je alsnog buiten spelen ;-)
     
  2. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Big Lama schrijft:

    (in iedergeval ,Walter nog bedankt voor jouw tijd en je hulp en mischien tot volgende week .(gezellige club trouwens )
    kunnen we dan nog even het toerental meten en goed afstellen
    maar veel lager kan ik niet want dan begint mijn tail op en neer te slaan bedenk ik mij net...)

    Het op en neer slaan van je staart komt uit onbalans van de rotorbladen.
    Je heb hiermee je probleem al vermeld.
    Veel onbalans zit ook op de tail blades.
    Rotorbladen main en tail is voor geen enkele fbl heli "plug and play".
    Let op, als een rotorblad (700 heli) 1 gram zwaarder is als de ander trekt deze met 2 kilo harder aan de bladas!!!!!!!!!!!

    Gr Frans.
     
  3. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    met optoeren zijn er juist geen problemen , zelfs soms ook niet in de lucht maar zo gauw ik de heli geland heb en het gas dicht gooi dan trekt de swash scheef (na voren)
    maar helaas soms merk ik ook dat mijn heli drift krijgt in de lucht als ik dan de heli land loopt de swash ook na voren.

    @frans zal de bladen nog eens checken maar denk niet dat dit het probleem is, had die op en neer slaande staart ook bij mijn esp dit komt door de keiharde dempers
    en als mijn roterbladen niet in belans zouden zijn, zou ik ook trillingen hebben en deze heb ik niet.
    gr Nick
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2013
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    drift tijdens de vlucht is gewoon raar, dat hoort niet te kunnen.
    dan heb je een verlopend 0punt in de gyro, wat alleen kan als er een koudeslag in zit, of er een fout in zit.. Of er zit ergens een hele vage trilling, maar dan zou het continu hetzelfde moeten zijn.
    als het binnen wel goed gaat, zou ik het op de kou gooien
     
  5. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    mijn mening is ook dat het door de kou komt , in de zomer nooit last gehad heli (wel de esp) vloog super strak.
    en binnen bij een wat betere tempratuur de pro ook
    dus wacht gewoon op wat beter weer laat de lente maar gauw beginnen:D
    en als ik wil vliegen neem ik mijn 600 gewoon anders staat deze ook stof te happen :D
     
  6. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    main en tail blades nog eens gecheckt

    perfect in balans ......:p
     
  7. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Hoi heb je de bladen van de staart en rotor head ook al eens gemonteerd getest op balance? Ikzelf heb een balancer waar je de as van de heckrotor in kan plaatsen of hoofdrotor, zodat je het geheel ook op balance kan checken.
    Tevens had ik bij mijn nitro 600 een onbalance in de fan , fan moeten vervangen , daarna trillingen compleet weg.
    Gr rinie
     
  8. Corne Schoenmakers

    Corne Schoenmakers

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Noord Brabant
    BeastX

    Hallo Nick,

    Toch een zwaar geval. Ik heb gelezen dat het wel meer voorkomt dat de swashplate pas scheef trekt na de lading en je direct vol negatief geeft.

    Bij mij gebeurde dat direct voor het optoeren. Bij navraag bij service Beastx werd mij het volgende gevraagd :
    " did you see any flashig light on the Microbeast unit? This sounds like an issue with the power supply."

    Mijn originele MB-servostekkertjes waren niet helemaal fris meer.

    Lees ook onderstaande link: reboot tijdens de vlucht en pas scheeftrekken swashplate na landing.

    Der Heli kippt beim Starten um oder rollt in der Luft von alleine weg.
    >dass der Heli einige Minuten normal fliegt und dann plötzlich wegrollt oder sogar erst nach der Landung die Taumelscheibe von alleine wegdreht.<

    PS. Mijn aanbod staat
    nog steeds.

    Gegroet Corné
     
  9. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    bij het optoeren geen enkele problemen dan blijft de swash mooi recht.
    ik zal de heli morgen nog eens mee na mijn werk(waar ik door de weeks werk) nemen daar is het 18grd :zon:
    en zal eens 2 lipo's leeg vliegen/ hoveren ik heb eerlijk gezegt niet veel meer kunnen testen.
    als het dan weer niet goed is neem ik je aanbod aan corné
    kijken wat dit dan brengt

    gr Nick

    @raptor ik heb deze tool
    [​IMG]
     
  10. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Hoi tooltje balanceert alleen de bladen zelf, bij die van du-bro kan je de as er door steken om de complete starrt of hoofd rotor te balanceren, incl bladen.
    Hopelijk heb je er wat aan, vlieg met die van mij ook in de vrieskou, geen problemen, gebruik een robotics western bec op de 600 e , align 2 in 1 op de 600 n
    Als bec.
    Gr rinie
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    enigste voordeel dat je daarmee hebt, is dat je de kop zelf ook balanceert.

    Maar als je statisch en dynamisch balanceert, kan het eigenlijk niet fout gaan op balanceergebied.

    En soms zijn gyro's gewoon kritisch...
    ik kon vroegah (voor de motorpech) aan de staart zien of de motor te rijk stond (stond hij te schudden als een malloot, ook niet goed te krijgen)
    motor bijstellen, en alles was weer perfect
     
  12. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    Vraag mij alleen al af wat het uitmaakt als je de kop mee balanceert !
    Je zit zo dicht tegen die as dat dit niet van betekenis kan zijn als je ,zoals Student al aangaf, je blades statisch en dynamisch uitbalanceert.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach.... dat is een "voordeel" wat tussen de oren zit.

    Net zoals sommige mensen eerst de losse velg balanceren, en daarna de velg met band....

    Of motorrijders die het achterwiel per sé MET kettingwiel willen balanceren "omdat dat beter is"....

    Wat betreft die trillingen en de problemen met temperatuur:

    Kan het soms ook zo zijn, dat zo'n BeastX niet last van de kou heeft, maar van trillingen, en dat het schuimteepje stugger word van de kou?
    'S zomers of indoor geen probleem, en bij testen van de BeastX geen invloed van temperatuur merkbaar, maar toch in de kou een probleem....

    (ik sla er maar een slag naar, heb er verder weinig verstand van)
    Groet, Bert
     
  14. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    vanmorgen de heli mee genomen na het werk , en s'middags getest
    2 accu's leeg gevlogen hoveren en flink wat pitch pumps......

    en........ geen problemen te vinden heli meerdere malen geland gas gelijk dicht gegooid wat ik ook deed de swash bleef mooi horizontaal

    dus oorzaak toch tempratuur..:rolleyes:
    ik ga ook niet langer meer zoeken dit moet het gewoon zijn kan geen andere verklaring vinden.

    @brutus
    je zou best eens gelijk kunnen hebben :p

    maar ik laat de heli nu zoals hij is vliegt super strak , tis zoiezo te koud om heli te vliegen brrrrrr wacht wel gewoon op beter weer :zon:


    iedereen bedankt voor het mee denken en het zoeken na de oplossing

    m.v.g Nick
     
  15. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Nick,

    Mooi dat je het probleem gevonden / getraceerd hebt! Op de site van Beastx staat:

    Temperature range: -15°C bis +40°C

    De Beastx zou het wel moeten kunnen....

    Wat betreft het balanceren:

    Makkelijkste is even de staart van de heli vast pakken als deze op toeren is. Iets negatief pitch (0,5 graden) op gras en de heli gaat nergens heen en je kan de swash in de gaten houden of deze niet verloopt.

    Door te voelen weet je ECHT of er trillingen zijn. Door de staart en / of hoofdrotorbladen te verwijderen weet je precies waar de trillingen vandaan komen. Hou er ook rekening mee dat de motor ook kan trillen. Zeker de Align motoren hebben er een liefde voor :-?

    Heb zelf met een T-rex 700 de staartbladen perfect gebalanceerd maar de trillingen bleven. Bleek dat de hub niet goed was. Soms kan het probleem ook ergens anders vandaan komen wat je met balanceren niet zal vinden (torque tube, main gear, main shaft, motor, enz.).

    Trillingen zijn een voedingsbron voor ALLE flybarless systemen. Zeker de 3Gx is er gevoelig voor. Even voelen aan je heli en je weet het zeker. Het kost soms wat tijd maar iedere elektro heli kan trillingsvrij lopen. Bij nitro heb je dat motortje wat lastig doet :D
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)


    WAT!? :schrik:
     
  17. nwolsink

    nwolsink Guest

    Dan ben je wel een held :turn-l:
    Ik zie mij al vragen aan iemand op de vliegclub: "wie houd even de staart van mijn 700 vast terwijl ik even wat test"
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    hmm... idd..

    ik heb het 1 keer gepresteerd tijdens een trillingzoektocht in de 450 (in zijn flybar periode) om op halfgas de flybar tegen mn vingertjes te krijgen...
    Gelukkig waren de bladen eraf, en mn andere hand op de gasstick..

    Maar alleen de flybar heeft zijn sporen al nagelaten
    laat staan als er hoofdbladen in de buurt waren geweest
    En de staart draait een factor 7 (of iets dergelijks) harder, dat is helemaal een scheermes

    En gezien de af en toe toch wat onvoorspelbare neigingen van hh gyro's en stabilisatiesystemen als ze op de grond staan...

    Je hebt maar 1 set vingertjes..

    Ik balanceer alles op de grond, voor zover mogelijk
    mn staarthub etc heb ik ook gebalanceerd, maar de tt heb ik dan weer geen spullen voor om te balanceren (als die er zijn voor de normale boerenl*l)
    Mn motoren balanceer ik doorgaans ook op de grond, indien mogelijk
    Bij de nitro heb ik de koppeling en fan etc ook gebalanceert
    Alle trilling die overblijft, kan ik niet nameten..
    Kan het dus niet balanceren, en ze vliegen er niet minder om

    de trillingsmonitor in de vbar heeft me verteld dat de trillingsniveau's in mn 600 nitro nog wel eens het rood in gaan
    maar het vliegt er dan weer niet minder om, en zou ook niet weten of dit gewoon de motor zelf is, of dat de staart rommelt..
    Toch eens een keer die bluetooth module aan de praat zien te krijgen..
     
  19. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Haha, dat soort reacties had ik wel verwacht. Tja, iedereen moet doe wat hij denkt dat goed is.

    En ik weet dat niet iedereen het er mee eens is. Maar dit is mijn bescheiden mening :rolleyes:
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, die reacties komen vooral vanwege dit:

    Men hangt de heli vol met electronica die een zekere eigen authoriteit heeft, en ja, dan is het inderdaad minder verstandig.

    Persoonlijk heb ik er niet de minste moeite mee om de hekrotor van om het even welke van mijn heli's vast te pakken als hij op toeren is.

    Ik heb al die bagger er niet in zitten, en mijn heli doet dan ook geen gekke dingen, tenzij iemand het frequentiebord negeert en een zender op dubbel kanaal inschakelt.

    Wij vliegen op hoog gras, en de heli's haken vrij regelmatig met de pootjes in het gras. Dan sleur ik ze ook even aan de hekrotor een paar centimeter naar achter. Daar ga ik echt niet voor af en optoeren hoor....

    Je loopt toch ook naar je heli toe terwijl de boel nog op toeren is, om de rotor te stoppen en de sproeiernaalden te verstellen?
    Of wilden jullie gaan beweren dat iedereen daarvoor de motor afzet, en na het verstellen opnieuw start?:yes::???: :nooo:

    En voordat iemand me voor gek verklaart: Ik doe dit toch echt al ruim 30 jaar.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina