probleem beastx

Om het te testen zou je een oude 6 volt nimh of nicad direct inpluggen op de receiver.
Zelf heb ik een westernnrobotics die zowel de ontvanger en beastx apart van voeding voorziet. Staat op 6 volt ingesteld, servo,s d610 en 650, piekn van 12 amp ziijn mogelijk!

Ben benieuwd!
Gr rinie

ik heb ook lipo's 2000mah 7.4 volt zou ik het hier ook mee kunnen proberen?
deze gebruik ik voor mijn 600er voor de apparte bec

alleen zeer weinig plaats voor een extra lipo op de 500 pro :(

Las wel vervalen van ds610 en 2s lipo setups maar dat is wel ruim boven de specificatie. Een volle lipo is toch 8,4v of je moet 'm ontladen tot 3,2 a 3,4v cel en daarmee dus niet zoveel boven die 6v uitkomen.

je zegt dat je een 610 met je vinger tegen kunt houden...
je weet dat ze 12 kg duwen op 6volt? PER STUK....
iig, dat zijn de specs ;-)

ik heb in het verleden 1 keer meegemaakt dat dit bij een heli van mij gebeurde (trex 450, 3g, 3x ds410mg, 3amp bec).
op mn 450, deze trok af en toe gewoon even naar achter. Of reageerde niet/erg vertraagd bij elevator correcties.
Maar vliegen ging goed, had ie altijd al gedaan, en er was niets veranderd. Nog zaken uitgeprobeerd, kon niets vinden.

Probleem bleef erin zitten. Tot het er vanzelf uit kwam.
bij een paar flips stopte alles ermee, ding stortte van 10 meter omlaag
meteen gekeken of de besturing nog goed was, en alles bewoog.
alles opnieuw opgebouwd, en bij de eerste maiden was de heli compleet onbestuurbaar.
Heb hem met veel geluk op de grond kunnen krijgen zonder schade.

Bleek: als ik de aansturing van beide bladhouders zachtjes tegenhield met mn vingers, en een beetje met de swash speelde op de zender, kwamen gewoon de servo's niet meer omhoog.
oftewel: servo's waren te slap geworden, versleten. In hun gang naar de prullenbak hebben ze ook de bec meegenomen, die vond 3 zwaar versleten servo's ook niet grappig (iemand had hem getest, van de originele 3 amp was nog maar 1,5 over... en dan stopte hij)

Maar deze ging dus in de lucht over de zwaarst belaste kant weg.. elevator

de 600 had een paar maanden later ook opeens wat vaag gedrag, deze kon ik gelukkig wel op tijd aan de grond krijgen.
Ook 3 servo's overleden, alledrie geen enkele kracht meer.
Bec heb ik toen ook maar vervangen.

Kortom: met je opmerking "ik kon hem met een vinger tegenhouden" zou ik voor het grapje eerst eens met een kritisch ook naar je servo's kijken
als deze rot zijn, krijg je deze klachten ook, en wordt de bec ook 10 x (of meer) zwaarder belast dan hoort

testje:
Duw je servo even rechtstreeks in de ontvanger. mooiste is allemaal even buiten alles om recht op de ontvanger
plak ergens een multimeter tussen, zodat je kan zien wat de boordspanning doet.
mooiste is een afgeknipte servostekker, deze kun je recht in de ontvanger steken, en de meter op de draden zetten. heb je mooi de boordspanning te pakken

ff link van de swash los

en beweeg de servo eens
probeer hem nu tegen te houden, als dit nog steeds zo simpel gaat, en je ziet het voltage toch wel omlaag gaan, goeie kans dat de servo's over de huizen zijn..
let wel: voltage mag best iets zakken, paar tiendes mag gewoon
maar gaat het voltage op een gegeven moment van 6 volt naar bv 5,5 of lager zou je toch aan de bec of servo's moeten twijfelen..

Nu sluit je iig uit dat de koperbanen binnen de estabs het probleem geven
vaak zijn deze gemaakt voor 3 ampere, en als je alle servo's bij elkaar telt, kun je veel meer dan 3 amp door een estab heen trekken.
en met versleten servo's is het dan even de vraag of de estab dat grappig vind

maar het vreemde is de heli en servo's zijn nieuw mischien 5 vluchten oud zou toch van de zotte zijn als deze versleten zijn.

het gaat trouwens om de DS510M zoals al eerder gepost.

deze heli was eerst met flybar en toen GEEN problemen.

ik zal eens wat dingen gaan testen :wink:

versleten is een ruim begrip

als de koolborstel in de motor weg (gesleten) zijn, gaan de motorprestaties hard achteruit, en de opgenomen stroom (correcte benaming weet ik ff niet, maar je snapt hem wel denk ik ;-)) gaat hard omhoog.

heb je een slechte batch gehad, kunnen de motoren in de servo's zomaar een dergelijk probleem ontwikkelen.
Met die ds410's ook gehad nl, de vervangset voor de crashset was in no time rot.
Nu heb ik er de hitec digitale tegenhanger in zitten, die zijn wat constanter in kwaliteit.
Align maakt goeie servo's, maar je moet wel eens een beetje geluk hebben met welke je krijgt

en waarom het nu wel een probleem is:
jouw vingertjes sturen niet zo snel (digitaal gezien)
een estab wel. Die stuurt tientallen tot honderden correcties per sec richting de servo, waardoor deze qua snelheid opeens een stuk meer belast wordt.
Daarnaast komen er zowieso meer krachten op de servo, omdat je de flybar hebt weggehaald.
Dus je servo's worden gewoon een stuk zwaarder belast.
Een probleem wat bij de flybarkop niet opgemerkt wordt, komt dan met een fbl kop opeens eerder om de hoek kijken

verder, bij sommige estabs moet je invoeren op welke frequentie je de servo's aangestuurd wilt hebben.
staat dat niet goed, gaan je servo's ook kapot, weet alleen ff niet hoe dit eruit ziet (nooit gehad)

Conclusie van weer een stuk proza :mrgreen:
Schrijf niet zomaar een oorzaak af omdat iets nieuw is

klopt , maar dan is het nog vreemd als ik de stekkers van de servo's verwissel het probleem zich bij een andere servo voordoet. (of ze zijn alle 3 rot)
wil toch nog even het een en ander proberen voor ik er nieuwe servo's in knal snapte

gr Nick

Flybar is minder heavy op de servo's en vraagt ook minder stroom.
Even testen met een NiMh pack of een 2S lipo is een goed idee afhankelijk of jouw servo's en ontvanger 7,4V aan kunnen.
Maar ik ben er mee eens dat je de servo's niet tegen moet kunnen houden.
Test: multimeter op de uitgang van de BEC.
Dan servo's tegen houden.
Houdt de BEC spanning?

Misschien uit het zich het eerst aan die poort als het net kritisch is.
Het is in ieder geval makkelijk te testen.
Anders toch opnieuw flashen als volgende stap.

Ik hem een 6V NiMh pack als backup batterij voor mijn Kontronik regelaar op mijn TREX700E. hieraan zit een standaard JR astekker die rechtstreeks in de ontvanger kan.
Mocht het nu niet OK zijn met jouw BEC dan kunnen we Zondag dit packje testen. Zondagmiddag ga ik vliegen bij Jupiter.

Een reflash kunnen we dan ook doen indien nodig.

Laatst bewerkt:
Ik hem een 6V NiMh pack als backup batterij voor mijn Kontronik regelaar op mijn TREX700E. hieraan zit een standaard JR astekker die rechtstreeks in de ontvanger kan.
Mocht het nu niet OK zijn met jouw BEC dan kunnen we Zondag dit pack testen. Zondagmiddag ga ik vliegen bij Jupiter.

Een reflash kunnen we dan ook doen indien nodig.

goed plan walter
hoelaat ben je bij jupiter aanwezig?
gr Nick

Spannend :mrgreen:

Ben benieuwd wat de uitkomsten gaan worden..
Je kan vooraf thuis al ff testen wat het voltage van de bec doet onder belasting (is op het veld lastiger)

Hallo Nick,

Bij Freakware service hebben ze er de laatste versie 3.0.12 opgezet.
Ik heb er niet meer mee gevlogen en gelijk een MSH-Brain gemonteerd.

Gegroet,

Corné

hallo corne
als ik deze beastx niet zou gaan gebruiken en ook een brain zou monteren dan word het al de 3de flybarless systeem in 2maanden
een beetje te gek lijkt mij
had eerst de align 3GX v2.1
toen raden ze me de beastx aan deze zou veel beter zijn:rolleyes:
terwijl de 3GX zo slecht nog niet was

maar moet ook eerlijk zeggen dat met de beastx de heli veel strakker vloog en zonder problemen dus hij moet goed kunnen werken :p ik geef de moed nog niet op:wink:

de problemen zijn eigelijk gekomen toen ik trex500esp(zonder beast) had verkocht en de beastx op mijn nieuwe trex500 pro heb gemonteerd
dus denk toch dat het ergens aan de heli ligt

Hallo Nick,

Eerlijk gezegd was ik de problemen die ik had gewoon zat. Dus toen ik mijn BeastX opgestuurd had voor controle heb ik gelijk een MSH-Brain gemonteerd.

Dat is ook nog een heel avontuur. Met de BeastX is het 10 min. instellen en vliegen maar.

Ik heb de gecontroleerde BeastX nog liggen dus wat mij betreft wil ik hem wel opsturen dan kun je testen of dat het probleem oplost.

Ik wil hem uiteindelijk wel terug hebben voor een ander project.

Laat maar weten via een PM.

Succes dit weekend.

Corné

corné bedankt voor het aanbod , ik wil eerst dit weekend ff afwachten kijken wat dit brengt.
ik waardeer het vertrouwen :D
ik hoor ook geen slechte dingen over de budget flybarless systeem van tarrot de XYZ
al heb ik er zelf niet echt vertrouwen in ,mischien dat ie voor het rond fladderen voldoet maar voor tic toc inverted en enzv. trek ik toch zo mijn twijfels.

ik hoop eigelijk dat de beastx weer gewoon goed zijn werk gaat doen:p

m.v.g Nick

Back