probleem beastx

Discussie in 'Flybarless' gestart door Lama, 9 jan 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik loop er ook naartoe als hij aftoert om alles stil te zetten..
    Maar eenmaal opgetoert, blijf ik er vanaf...

    Dichtbij staan vind ik weer wat anders (ik sta vaak te dichtbij tijdens opstijgen en landen, 2 tot 5 meter ervanaf), maar de heli vastpakken terwijl alles opgetoert is doe ik gewoon niet

    Mijn eigen heli's ben ik niet zo heel bang voor, ik weet waar ik op moet letten om rare bewegingen van hh of estab te spotten. Ik weet wat ze doen, wanneer ze het doen, ook van de rare trekjes weet ik dit
    maar ik ken mezelf, zodra het gewoonte wordt, grijp je al snel een keer mis, of glijd met je hand ff weg
     
  2. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Al de heli echt raar gaat doen dan pakt hij je, waar je ook staat ;) Maar ik ga zo nog even een stuk in de auto rijden...... is wel veilig toch?? :cool:

    Ik ken mijzelf ook en blijf ALTIJD voorzichtig. Het is een gevaarlijk apparaat en geen speelgoed! Je hoeft het niet dagelijks te doen (alleen na de eerste bouw en bij twijfel na een crash) en als je jezelf er niet goed bij voelt moet je het NOOIT doen en er van uit gaan dat alles goed is. Handig dat er bij de v-bar een trillingsregistratie zit :rolleyes:

    Een nieuwe heli zal ik de eerste keer bijvoorbeeld ook nooit optoeren met de bladen er aan. Eerst alles er af en kijken wat er gebeurd en vertrouwen krijgen in je nieuwe materiaal. Dan de staartbladen er op en tot slot de hoofdrotorbladen er op. Pas als ik dan weer een paar keer opgestart ben durf ik er naar toe te lopen. Ik pak de staart vast alsof deze vreemd kan gaan doen en dan pas toer ik de heli op.

    En als je machine als een zonnetje loopt zal je merken dat bijvoorbeeld een 3Gx veel beter zijn werk kan doen. Ik heb dan ook nooit problemen met de 3Gx gehad, vliegt prima. Maar alles moet wel tip-top in orde zijn ;)
     
  3. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Heb jij een deadwish ofzo????? Hoe wil je dat doen met een 600 size heli???:schrik:

    Bij deze heb je van mij een nominatie verdiend voor en Darwin Award ;).

    That is mine humble opinion.
     
  4. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    ach iedereen is wel eens onveilig bezig denk ik ;)

    ik ben zelf wel voorzichtig vooral als een heli nieuw is
    dan eerst rustig hoveren en steeds wat wilder bewegingen vertrouwen heb ik eigelijk nooit in een nieuwe heli al heb ik hem zelf zorgvuldig gebouwd :D

    na een paar vluchten begin ik pas met smijten

    het klopt wel dat de 3GX heel gevoelig voor trillingen is !! heb ik zelf ook onder vonden, dat heeft de microbeast weer een stuk minder.

    maar trillingen heb ik niet (althans geen wat de microbeast van de zeik brengt)

    wel leuk z'n discussie haha iedereen die een eigen mening heeft en de manier van testen van zijn eigen heli


    gr Nick
    gr Nick
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Overdrijven is ook een kunst.....

    Ieder mens doet iedere dag, en wel vaker per dag, nog véél gevaarlijker dingen in het verkeer, en dat vinden we volkomen normaal.... sterker nog, we hebben niet eens in de gaten hoe gevaarlijk dat eigenlijk is.....

    Dus kom op, iedereen weer even de "overdrijf mode" uitschakelen en verder met de orde van de dag....

    Groet, Bert
     
  6. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    ok , even van het ergste uitgaan, TS heeft het over een kantelende heli, een 600 size.

    Je heli is op getoerd, jij staat lekker aan je tailboom te voelen en ineens klapt dat ding om. Vertel jij mij maar eens of je hier niet een potentieel dodelijk ongevalletje hebt??

    Het is gewoon een stom idee, en zeker nog stommer om zoiets op een forum te ventileren.

    I rest my case.
     
  7. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    En nu nog een keer mijn post lezen :rolleyes:
     
  8. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik vraag me serieus af hoe je de heli dan vastpakt, is nog nooit bij me opgekomen in ieder geval :confused:
    Doe eens een filmpje maken ervan (mocht het mis gaan liever niet posten dan)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK.... als je lomp wilt gaan doen:
    Mij is dat in 30 jaar helivliegen nog niet overkomen, dat mijn heli opgetoerd op de grond staat en zomaar, zonder aanwijsbare oorzaak of zonder "waarschuwing" in een keer omklapt. Ook niet met de "krakkemikkige" AM en FM zenders en ontvangers van vroeger.

    Aangezien jij een stuk jonger bent, en dus hoogstwaarschijnlijk een stuk minder lang heli vliegt, maar blijkbaar dit als regelmatig terugkerend fenomeen en zeer reëel gevaar beschouwt, vraag ik mij af, hoe jouw technische controle van de modellen is.
    Moet je niet boos over worden, het is een consequentie van wat je zelf zegt: Mij overkomt het in dertig jaar nooit, jij vind het een reëel gevaar..... Dan moet het jou met enige regelmaat overkomen, of niet dan?

    Helicopters zijn gevaarlijk, Niemand die zegt dat dat niet zo is.
    Maar nogmaals, hou in godsnaam eens op de gevaren zo verschrikkelijk te overdrijven.
    Of je nu op een meter afstand van die heli staat, of die staartbuis vast pakt, maakt geen drol uit, en het is, bijvoorbeeld, even gevaarlijk als klussen in huis met de cirkelzaag (zit je ook met je handen dicht bij een gevaarlijk draaiend object). Ik denk dat er meer mensen in NL een cirkelzaag hebben, dan een 600 size Helicopter.
    Ga je ook zo tekeer als de buurman de cirkelzaag start?

    Het is bijvoorbeeld ook niet gevaarlijker als een gewoon motormodel starten en afstellen. Gaan we daar ook zo'n stennis over maken?

    S'ochtends bij de koffie: drie meter afstand houden omdat je een electrisch apparaat hebt en water=> gevaar voor electrocutie?

    Veiligheidsbril op als je TV kijkt, want wie weet ontploft de beeldbuis?

    Alle huizen gelijkvloers, want van een trap kun je naar beneden lazeren?

    Motorrijders sterven ieder voorjaar bij bosjes.... motorrijden maar verbieden? Er zijn denk ik meer motorrijders dan RC helivliegers.

    80 km wegen zonder middenberm verbieden, want die tegenligger kan zomaar opeens over de middenstreep zwenken?
    (en dit is WEL een reëel gevaar, en je bent bij iedere passerende tegenligger afhankelijk van een onafhankelijke bestuurder die een stuk onbetrouwbaarder is dan de afstandbediening van je heli..... Wie weet is die tegenligger wel levensmoe....)

    Nogmaals: hou op met overdrijven van het risico van één enkel ding: je neemt (ook jij) iedere dag zoveel andere risico's die volledig buiten je eigen invloed liggen, dat het nergens op slaat om hier zo'n poeha van te maken.

    Now, I rest my case.

    groet, Bert
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Brutus, fbl wil bij trillingen nog wel eens omflikkeren... Juist die trillingen probeer je te voelen...... Dead wish, ik raad t iedereen af. N 600blad gaat met 2000rpm gewoon door je arm hoor....
     
  11. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    De definitie van "veiligheid"????


    HET BEWUST NEMEN VAN RISICO'S


    Ik werk in de Petrochemische industrie en moet ook soms veel risico's nemen
    maar BEWUST!

    Leer je ook als eerste bij VCA
    Laat ik nu VCA vol hebben en MVK(middelbaar veiligheids kundige)

    Meer zeg ik er niet over als je maar weet waar je mee bezig ben

    Voor de TS ik hooop dat het allemaal word opgelosd!!

    ON TOPIC

    Jeroen
     
  12. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Die toon slaat helemaal nergens op Bert :agrue:;)

    ik vlieg lang genoeg heli om te weten dat je een opgetoerde heli die op de grond staat zeker niet aan de tailboom gaat vast pakken om een trilling te gaan vinden, niet eens bij een 450 laat staan een 600!!

    Maar ik laat het hier maar bij, iedereen gewoon doen wat ie zelf wil :turn-l:
     
  13. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    :eek:ntopic:mijn probleem is opgelost.
    en mijn post gaat over een 500 pro en geen 600er , niet dat dit minder gevaarlijk is



    gr Nick
     
  14. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Als heli coordinator op ons veld zou ik zoiets ook liever niet zien.
    De bedoeling is om het zo veilig mogelijk te houden, en als een heli eenmaal opgetoerd is , veilige afstand te bewaren. Dit wordt aan alle beginners ook zo aan geleerd, wil je iets controleren dan met rotor stil en blade grip vasthouden, loop je met de heli naar het veld of terug, throttle hold erop, jammer dat dan toch soms zeer onveilge zaken met een heli geadviseerd worden.
    Veligheid voor alles!
    Gr rinie
     
  15. Corne Schoenmakers

    Corne Schoenmakers

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Noord Brabant
    @Nick,

    Ben benieuwd hoe je het opgelost hebt. Of is het toch gewoon het temperatuurverschil ?

    Gegroet.

    Corné
     
  16. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    yep het is inderdaad de tempratuur verschil :p:p
     
  17. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Ik loop zelfs nooit met een heli met de spanning erop. Zul je toch per ongeluk tegen het TH-knoppie stoten.
    Moet er niet aan denken.

    Maar fijn dat het uiteindelijk is opgelost.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Iedereen doet wat hij fijn vind.

    Zelf loop ik wel met spanning op de heli.
    throttle hold staat erop, ALS ik die omstoot vanwege een rare reden staat de heli nog steeds in normal vliegmodus en mijn gasknuppel ligt ALTIJD onderin

    Dus al 3 veiligheden(hold, normal vliegmodus en de knuppel onderin), waar ik eigenlijk nooit van af wijk.
    Is me, tot nu toe (klopt af) nooit gebeurt dat er onbedoelt een schakelaar om ging. Misschien ook een kwestie van de goede schakelaar als throttle hold gebruiken, die van mij heb je niet zomaar onbedoelt te pakken

    Zowieso moet ik de 600 nitro even aanslingeren, en om nou al je startspullen heen en weer te slepen wordt ik niet vrolijk van.
     
  19. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Voor een nitro snap ik het nog wel.
    Voor een electro-heli is het gewoon onnodig.
    En ook ik heb hem altijd op normal, en met de stick low bij het inpluggen. Dit naast de TH.

    Maar ieder zijn vaste protocol.
     

Deel Deze Pagina