ok , even van het ergste uitgaan, TS heeft het over een kantelende heli, een 600 size.
Je heli is op getoerd, jij staat lekker aan je tailboom te voelen en ineens klapt dat ding om. Vertel jij mij maar eens of je hier niet een potentieel dodelijk ongevalletje hebt??
Het is gewoon een stom idee, en zeker nog stommer om zoiets op een forum te ventileren.
I rest my case.
OK.... als je lomp wilt gaan doen:
Mij is dat in 30 jaar helivliegen nog niet overkomen, dat mijn heli opgetoerd op de grond staat en zomaar, zonder aanwijsbare oorzaak of zonder "waarschuwing" in een keer omklapt. Ook niet met de "krakkemikkige" AM en FM zenders en ontvangers van vroeger.
Aangezien jij een stuk jonger bent, en dus hoogstwaarschijnlijk een stuk minder lang heli vliegt, maar blijkbaar dit als regelmatig terugkerend fenomeen en zeer reëel gevaar beschouwt, vraag ik mij af, hoe jouw technische controle van de modellen is.
Moet je niet boos over worden, het is een consequentie van wat je zelf zegt: Mij overkomt het in dertig jaar nooit, jij vind het een reëel gevaar..... Dan moet het jou met enige regelmaat overkomen, of niet dan?
Helicopters zijn gevaarlijk, Niemand die zegt dat dat niet zo is.
Maar nogmaals, hou in godsnaam eens op de gevaren zo verschrikkelijk te overdrijven.
Of je nu op een meter afstand van die heli staat, of die staartbuis vast pakt, maakt geen drol uit, en het is, bijvoorbeeld, even gevaarlijk als klussen in huis met de cirkelzaag (zit je ook met je handen dicht bij een gevaarlijk draaiend object). Ik denk dat er meer mensen in NL een cirkelzaag hebben, dan een 600 size Helicopter.
Ga je ook zo tekeer als de buurman de cirkelzaag start?
Het is bijvoorbeeld ook niet gevaarlijker als een gewoon motormodel starten en afstellen. Gaan we daar ook zo'n stennis over maken?
S'ochtends bij de koffie: drie meter afstand houden omdat je een electrisch apparaat hebt en water=> gevaar voor electrocutie?
Veiligheidsbril op als je TV kijkt, want wie weet ontploft de beeldbuis?
Alle huizen gelijkvloers, want van een trap kun je naar beneden lazeren?
Motorrijders sterven ieder voorjaar bij bosjes.... motorrijden maar verbieden? Er zijn denk ik meer motorrijders dan RC helivliegers.
80 km wegen zonder middenberm verbieden, want die tegenligger kan zomaar opeens over de middenstreep zwenken?
(en dit is WEL een reëel gevaar, en je bent bij iedere passerende tegenligger afhankelijk van een onafhankelijke bestuurder die een stuk onbetrouwbaarder is dan de afstandbediening van je heli..... Wie weet is die tegenligger wel levensmoe....)
Nogmaals: hou op met overdrijven van het risico van één enkel ding: je neemt (ook jij) iedere dag zoveel andere risico's die volledig buiten je eigen invloed liggen, dat het nergens op slaat om hier zo'n poeha van te maken.
Now, I rest my case.
groet, Bert