Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Er hoeft helemaal geen probleem te zijn,
de rijders die graag met een 0-graden regelaar rijden gaan gewoon lekker strijden en die klasse rijden.

Wie met de laptop aan de gang wil rijdt de andere klasse, beide met dezelfde motor.

Er zitten best veel voordelen aan zo`n vertimebare regelaar:

Je kan met een 13.5 turns gewoon 90 Km/u rijden,
Ja, dit gaat ook met een 4.5 Mod motor, alleen heb je dan wel een startkoppel dat bijna 3 keer zo groot is....dit startkoppel moet door de hele aandrijflijn opgenomen worden en hierdoor slijt alles extreem. Hier is de spanning in het materiaal van de aandrijflijn dus ook 3 x zo groot, deze vergelijking gaat niet op voor de hogere snelheid...
(dit aangezien het koppel snel daalt ivm. het oplopende toerental)

De 13.5 heeft veel minder startkoppel en dus ook veel minder accelratie
(tweede wet...F=m x a)

In het binnenveld is de 13.5 motor even snel, welke regelaar ook gebruikt wordt, de vertimebare loopt alleen verder door, de zogenaamde extra slijtage die bereikt wordt bij 90 Km/u is echt minimaal.

Misschien wordt het eens tijd om de klasse opbouw los van de NK`s te zien,
het lijkt zaligmakend om alsmaar over de doorstroom te praten en dat de NK/EK`s de hobby in stand houden.
Op de MACH heeft 95% van de rijders totaal geen interesse om ooit NK`s te gaan rijden, wie dit wel wil, weet de weg toch wel te vinden.

Alles wordt maar gericht op die Nk`s etc..denk dat de clubs eerst gered moeten worden, het lijkt wel of de bestuursleden van de overkoepelende organisaties totaal niet weten wat er echt op zo`n club avond speelt, en alleen hun visie doordrijven..?

Ik heb het nog niet over NK's maar over standarisatie waarmee uitwisseling makkelijker wordt ipv eilandjes-politiek. Met andere woorden het rijden van open wedstrijden bij anderen. Het zou wat voor de DTCC zijn als ze op Zandvoort met motor-A moeten rijden en op Assen met motor-B....

Maar als je het dan toch over NK's hebt, Alle clubs aangesloten bij de MACH vormen inweze ook een commissie ten behoeve van de nationale sport. Als je denkt dat er op clubniveau iets gered moet worden, waarom dan niet landelijk hetzelfde plan opzetten?

Ik heb het nog niet over NK's maar over standarisatie waarmee uitwisseling makkelijker wordt ipv eilandjes-politiek. Met andere woorden het rijden van open wedstrijden bij anderen. Het zou wat voor de DTCC zijn als ze op Zandvoort met motor-A moeten rijden en op Assen met motor-B....

Maar als je het dan toch over NK's hebt, Alle clubs aangesloten bij de MACH vormen inweze ook een commissie ten behoeve van de nationale sport. Als je denkt dat er op clubniveau iets gered moet worden, waarom dan niet landelijk hetzelfde plan opzetten?

neem aan type foutje Roelof, moet denk ik NOMAC zijn ;)

Zelf geef ik meer de voorkeur aan het gelukkig maken van de rijders van de club opzich, de meesten willen gewoon lekker racen op hun woensdag en vrijdag avond, als je het landelijk gelijk wil trekken doe je teveel mensen te kort.....op elk eiland heerst een andere race culttur, dit gelijktrekken is een utopie (op club niveau)

neem aan type foutje Roelof, moet denk ik NOMAC zijn ;)

Bedoelde ik ja....

Zelf geef ik meer de voorkeur aan het gelukkig maken van de rijders van de club opzich, de meesten willen gewoon lekker racen op hun woensdag en vrijdag avond, als je het landelijk gelijk wil trekken doe je teveel mensen te kort.....op elk eiland heerst een andere race culttur, dit gelijktrekken is een utopie (op club niveau)

Deels heb je gelijk maar de ETS heeft ook gewoon keihard gezegd van "dit is het" en uiteindelijk is het voor een groot deel goed ontvangen. Luisteren naar de rijders is prima, alleen heeft het landelijk gebracht waar het nu is: te veel verdeeldheid.

Op de Club bepalen de rijders toch wat er gereden wordt?
Als er meer dan 8 mensen voor een klasse zijn lijkt mij dit duidelijk..

Ook de EFRA is bezig:

although EFRA is not holding any spec class touring car races under these rules, the problem which most national federations are facing with their national or regional spec racing classes are the increased speed and performance of the spec classes compared to modified when using the latest spec racing ESCs. With the advanced timing functions as well as the advanced motor control functions such as 'Boost', no clear speed and performance limitation for spec classes is possible, the natural gap between spec class and modified is closing very fast and it is almost impossible for the national federations to find rules which are fitting to the respective spec class and are able to provide the gaps in performance between the classes. The proposal is to ban ESCs with such spec racing software from spec class racing at all, allowing the performance limitations for spec classes usually defined by motor winds to be effective again. In addition, racers have to invest a lot of money in new ESCs and new Software to keep up with the development. Without the latest software or ESC version, chances are high not to be competitive at the next race. If the development goes on at the actual pace, national federations will start to limit the usage of ESC in the spec categories to single brands or makes, converting the chamionships to brand throphy racing series, something the industry for sure can't be interested in. Industry/EFRA partners to come up with a proposal for the technical specification of such spec racing ESCs with no advanced timing and motor control functions.

Als je kijkt wat er bij ons op de club (HFCC) is gebeurd afgelopen jaar, kun je m.i. op feiten gebaseerd concluderen dat het toestaan van vertimebare regelaars in het huidige format een hobbykiller is. De LRP 30X banden hebben trouwens hun steentje ook wel bijgedragen.

Het niveau van deelname in de superstock leek de laatste clubrace erg veel op modified twee seizoenen eerder. Veel mensen hebben de overstap vanuit superstock naar de mini's gemaakt, omdat de stock (23T brushed) bedoeld is voor jeugdige en beginnende rijders. De mini klasse bleek verrassend leuk te zijn.

Ik snap het huidige superstock reglement dan ook niet meer. In de tijd van 19T brushed motoren en 5cell NiMH was de regel een vaste vertiming van 24 graden. Met de regelaar viel uiteraard niets te vertimen. Gaan we brushless rijden en ineens is de regel van een vast gespecificeerde vertiming over de linker schouder verdwenen. X12 "stock" motoren kunnen over een range van 20 graden vertimed worden, regelaars kunnen tot 60 graden dynamisch vertimen, het hek is helemaal van de dam. Vervolgens zitten we ons af te vragen waarom superstock geen superstock meer is. Dûûûh.

De oplossing lijkt me eenvoudig. Stock voor de beginners, Super Stock (met vaste vertiming op motor en 0 graden in de regelaar) voor de gevorderde rijders en Modified voor de fanatiekelingen die keihard willen gaan. Dat werkte een paar seizoenen geleden, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat het tegenwoordig niet meer zou werken.

Of de modified jongens dan de vertiming van de regelaars gebruiken (minder slijtage en beter beheersbare acceleratie van onderuit) of een brute motor is uiteraard aan henzelf.

Wat betreft Superstock zal de industrie nog met "stock spec" motoren op de proppen moeten komen die een goed gedefinieerde vaste vertiming hebben, waaraan niet gerommeld kan worden, zoals bij de Speed passion V2 motoren.

mvrgr, Fokke Groen

Laatst bewerkt:
Dien het voorstel in bij de algemene ledenvergadering van je club en probeer zo veel mogelijk stemmen te krijgen.

Dien het voorstel in bij de algemene ledenvergadering van je club en probeer zo veel mogelijk stemmen te krijgen.

Ga ik inderdaad wel werk van maken. Probleem echter is dat er bij mijn weten geen "spec" motoren zijn. op dit moment. Het verschilt per fabrikant onder welke hoek de sensoren in de motor zitten. Oplossing is een bepaalde motor voor te schrijven. Deden we vroeger in feite ook al met de Orion.

Ik hoop toch echt dat we op de MACH niet meegaan met het afschaffen van zo`n regelaar...Het zou de afdeling electro haast halveren.
Op de mach is de turbo ideaal voor het rechte stuk, voor andere banen zal dit misschien minder zijn.

Die Vtec 30X banden zijn inderdaad erg slecht, echte winkeliersband..

……Ik hoop toch echt dat we op de MACH niet meegaan met het afschaffen van zo`n regelaar...Het zou de afdeling electro haast halveren.
Op de mach is de turbo ideaal voor het rechte stuk, voor andere banen zal dit misschien minder zijn……..

Dynamische vertiming (programeerbare esc) behoeft op zichzelf helemaal geen probleem te wezen, het probleem ligt aan de gebruikers die kennelijk in een “identiteit crisis verkeren”. Men wil wel Modified tijden en snelheden rijden, maar niet in het “vakje” modified weggezet worden, dit is nu al jaren aan de orde, is men soms bang voor een traumatische ervaring oid??? Veel rijders zijn niet gegroeid naar een hogere klasse, maar men heeft het nodig gevonden om de klasse waarin men reed, te upgraden van Superstock naar het Modified niveau van voorheen, via club besluiten over de technische reglementen. Daar moet nu eens voor altijd, een halt aan toegeroepen worden, wil men de sport als zodanig nog levensvatbaar houden, over de gehele breedte. Inspraak van diverse rijders heeft er toe geleid dat dit zover kon komen, mede de revolutionaire voortschrijding van de techniek naar de huidige vorm.

Geef mij nu eens 1 reden waarom bv een Superstock niet 0 graden timing kan wezen, en Modified met een vrij vertimebare esc, waarom worden sommige rijders daar zo ongelukkig van, geen geruzie of je een nieuwe esc moet aanschaffen of afschaffen, zo moeilijk kan het toch niet wezen. Dit moet je gewoon als bestuur invoeren het volgende seizoen, geen eindeloze discussies over of een individuele rijder daar op 1 of andere manier persoonlijke bezwaren mee heeft, om niet nader te verklaren redenen. Stikken of slikken, en dan zien we wel welke klasse er levensvatbaar heeft of niet, natuurlijk liever beide. Deze theorie is niet van mijzelf, maar ik voel mij er wel in thuis bij in dit uitzonderlijk geval, meestal ben ik iets democratischer aangelegd, maar daarnaast besef ik ook dat deze democratie tot deze wantoestand heeft geleid waarin wij nu verkeren. Duidelijke niveau scheiding (stock/superstock/modified) moet weer terugkomen in onze sport, dit roep ik al jaren, alle andere geluiden hebben de laatste jaren steeds hun zin gekregen, desondanks zijn zij zelf nog het meest ontevreden over het gene wat zij zelf in het leven hebben geroepen, vreemd?

Laatst bewerkt:
Geef mij nu eens 1 reden waarom bv een Superstock niet 0 graden timing kan wezen?

Een reden hiervoor is: Als men met 0-graden vertiming hoge snelheden wil rijden, is het onontkombaar een motor te gebruiken met weinig windingen.
Deze motor heeft een startkoppel dat vele malen hoger is als een motor met meer windingen en een dynamische regelaar. (beide bereiken dezelfde topsnelheid)

Dit hoge startkoppel zorgt voor een evenredig grotere kracht op de aandrijflijn, en dus ook voor een everedig grotere spanning in het materiaal en dus slijtage en dus kosten.

Hmmm.... interessant..... Een iets hogere belasting op je aandrijflijn geeft meer slijtage is hogere kosten maar mee willen/moeten doen in de oorlog der regelaars geeft natuurlijk geen kosten....

Een reden hiervoor is: Als men met 0-graden vertiming hoge snelheden wil rijden, is het onontkombaar een motor te gebruiken met weinig windingen.

Maar het idee van superstock is ook niet om dat soort hele hoge snelheden te rijden. Met bijvoorbeeld een 13.5 gaat het met 0-graden nog steeds gewoon sneller dan stock. En als je nog sneller wil (snelheden die bereikt worden d.m.w. timing in de regelaar) dan is daar de modifiedklasse voor.

Het probleem ligt aan de gebruikers die kennelijk in een “identiteit crisis verkeren”.

wel geinig, hier nog even een quote van jou op de eerste pagina:
Ga er maar vanuit dat deze stroomversnelling van techniek nog wel enkele jaren voort zal duren en ons zal achtervolgen, en dat komt nu echt slecht uit met de achteruitgang in deelnemers van de laatste jaren, + een crisis buiten het circuit. Kan je niet tegen je verlies (bv door techniek achterstand) dan is competitie rijden toch als niet in je straatje, wen er maar aan!!

Je spreekt uit ervaring?

Hmmm.... interessant..... Een iets hogere belasting op je aandrijflijn geeft meer slijtage is hogere kosten maar mee willen/moeten doen in de oorlog der regelaars geeft natuurlijk geen kosten....

Het is toch alleen de Hobbywing of Tekin, beide evensnel.
De hobbywing kost slechts 75 euro.
Hier doe je gewoon 3 jaar mee, af en toe eens nieuwe software erin schieten en klaar ben je.

Op de mach was de stock klasse juist duur, de meesten hebben 2 of 3 regelaars opgebrandt en hierna kwam er een ander type dat gekocht moest worden, dus 3 of 4 regelaars per jaar..

Laatst bewerkt:
Maar het idee van superstock is ook niet om dat soort hele hoge snelheden te rijden. Met bijvoorbeeld een 13.5 gaat het met 0-graden nog steeds gewoon sneller dan stock. En als je nog sneller wil (snelheden die bereikt worden d.m.w. timing in de regelaar) dan is daar de modifiedklasse voor.

Wat gewoon stock is weet ik niet...?
We kunnen toch wel concluderen dat modified voor clubniveau niet haalbaar is, naast de hogere kosten voor de aandrijflijn, zorgt dat hoge startkoppel ook voor veel hogere bandslijtage en lipo`s/ regelaars en motors die slijten/stukgaan, dit is niet te vergelijken met een dynamische regelaar.

Dus voor clubniveau is het juist een soort nieuwe optie voor modified.

Back