Een reden hiervoor is: Als men met 0-graden vertiming hoge snelheden wil rijden, is het onontkoombaar een motor te gebruiken met weinig windingen.
Deze motor heeft een startkoppel dat vele malen hoger is als een motor met meer windingen en een dynamische regelaar. (beide bereiken dezelfde topsnelheid)
Dit hoge startkoppel zorgt voor een evenredig grotere kracht op de aandrijflijn, en dus ook voor een evenredig grotere spanning in het materiaal en dus slijtage en dus kosten.
Koppel (koppel-band) kan je beïnvloeden/verplaatsen naar gelang je wil/wenst dmv een andere spur/pinion verhouding, misschien moet men daar iets meer studie van maken, om een optimale situatie te creëren mbt bv overmatige temp/slijtage/spanning op de aandrijflijn en deze verbeteren. Daarnaast is het ook niet de bedoeling om een hoge max snelheid te verkrijgen, laten we zeggen bv 75km/pu bij bv een Superstock. Het is natuurlijk reuze makkelijk om jezelf te verschuilen achter een (elektronische) oplossing ingegeven door fabrikanten van een esc, maar als de dynamische vertiming niet “geland was” in rc race land, had men hier allang een goede/bruikbare oplossing voor gevonden, daar ben ik van overtuigd, dus ik zie geen reden waarom dit nu ineens niet zou kunnen.
In de tijd dat we van 6cellen naar 5 cellen overschakelden, moest ook de koppel-band verplaatst worden, wat ook niet zonder slag of stoot ging op ieder merk auto, ook daar werd een oplossing op gevonden, jij denk dat dit nu ineen niet meer mogelijk is, ik heb hier toch iets meer vertrouwen in!!!!
Afgelopen wedstrijd (HFCC) heb ik het verschil tussen 0 graden en vertimed mogen aanschouwen binnen 1 heat, met gebruik makend van dezelfde aantal motorwindingen, ik denk dat dit best een goede leerschool was voor iedereen, mbt een mogelijke niveau scheiding tazv modified/superstock, met dezelfde aantal motorwindingen. Wanneer je dit als basis houdt voor een evt toekomst, dan zullen fabrikanten eerder geneigd zijn om hun modelauto’s hier op aan te passen indien nodig. Wanneer wij onze reglementen steeds maar weer aanpassen, zal er nooit rust komen en tevredenheid, slecht enkel verdeling/onbegrip die uiteindelijk lijdt tot leegloop op wedstrijd evenementen.
Aan alle voorstellen zitten voor en nadelen, toch zal je op een gegeven moment een keuze moeten maken, als je enkel een keuze durft te maken wanneer deze optimaal is, dan ben ik bang dat een keuze altijd uit zal blijven.
@Veteq, leuke quote touwens en daar gaat het nu net over, niet dat ik niet tegen mijn verlies kan, maar het heeft er uiteindelijk wel toe geleidt dat ik de TC vaarwel heb gezegd, en hier denken nog veel meer rijders zo over inmiddels.