Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Reacties bij ons was dat op een enkeling na niemand een standaart regelaar wilt.
Kan misschien bij een andere club anders zijn.

Dat zijn dus allemaal mensen die blijkbaar ook geen moeite hebben om een NK te rijden, waarom komen ze dan niet? Ergens moet er iets zijn dat al jouw elektrorijders niet die stap maken, heb je die vraag al eens gestelt?

Het verbaasd mij dat veel rijders hier het voor de beginners willen bepalen maar beeld je eerst eens in dat je een beginner bent en kijk welke materialen je dan hebt en ga van daaruit werken. Al die mensen die vinden dat je naar een 17.5 turns brushless setup mot (sensored volgens EFRA specs) praten niet voor een beginner want dan kom je al niet op een investering van 150 - 200+ euro voor een goede combo set, een 23 turns (zoals opgemerkt) brushed voor 35 euro die toepasbaar is op iedere RTR regelaar klinkt een veel betere instap.

Neem van mij aan dat een beginner (en ieder ander die het voor de lol doet) eigenlijk wilt rijden met de spullen die hij heeft en anders tegen een minimale investering.

Ik las ook om het op te splitsen in 2 klasses (pro en stock), laat ik het hier weer even aan herinneren dat vorig jaar een Pro klasse geen doorgang kreeg met maar 3 inschrijvingen, ik vind het iets te simpel om te zeggen dat iets dergelijks nu wel gaat lukken.

Maar ja, de beginner moet zich aanpassen naar wat de ervaren rijders willen, de ervaren rijders willen blijkbaar geen stapje terug doen om hun klasse mogelijk tot een succes te maken.

Alle wensen hier gepost neemt nog steeds niet het verhaal weg dat de ETS aan een stock regelaar zit te denken, dit heeft een reden! Om het verhaal aan te sterken heeft Speed Passion onlangs een stock regelaar gepubliceert die niet te flashen is.....

@erikjan,is geen kolder

het schrikt af,ik rij zelf proten modified(zonder regels dus!!).En ben het met je eens dat het dan meer op het chassis en rijder aankomt.Daarvoor rij ik het ook.
instroom is nul komma nul,want het gaat tehard.

Offroad is een compleet andere disipline en zal het rijden, jumpen en beheersd gas geven een grotere rol spelen dan alleen maar een snellere motor. OK, dit speelt deels bij onroad ook een rol maar toch speelt snel materiaal een belangrijke rol.

Laatst bewerkt:
Ze hebben met de Tekin bij de Snowbirds met een 10,5T mod gereden en de ronde tijden waren vrijwel gelijk aan de rest. Er reden er 2 in de A met die combo en 1 er van werd zelfs 3de.
Barry Baker heeft het met een 4T geprobeerd en in sensord mode.
De auto was niet te houden volgens hem en de anderen die om die reden 10,5T gingen rijden. Barry ging weer met zijn LRP TC aan de slag.
Op de lange baan zal de 10,5T te kort komen maar indoor kwam ie dat niet.

Filmpje van de Mod race van de Birds staat online. Je ziet geen verschil in snelheid. wel in het mooie bochten werk van Jilles.

Roelof
Ik heb met de rijders om tafel gezeten en ik heb hun laten beslissen.
Vorig jaar gaven ze aan dat ze 17,5T wilde gaan rijden en niet meer met die silvercan motoren wilde rijden.
Toen hebben ze bij elkaar gezeten en hebben ze dit voorgesteld.
Daaruit kwam een regelement.
Ik heb in de winter de groep weer bij elkaar geroepen vanwege de nieuwe software en andere regelaars.
Daarvoor was de snelheid nog goed te doen maar nu met de software gaat de 17,5T harder dan wat we in de stock afgelopen jaar deden.
Ik heb ze eerst gemaild met wat ze hadden, wat ze wilden en dat heb ik in een grafiek gezet.
Hieruit kwam dat iedereen die een regelaar hadden, die wilde gebruiken.
Toen heb ik met ze om de tafel gezeten en iedereen zijn zegjhe laten doen. Ik ben gaan uitzoeken hoe de snelheid omlaag te krijgen en er voor te zorgen dat ze niet van de software gebruik kunnen maken.
Een aantal regelaars zijn oten verboden.
Alle regelaars die sensorloos kunnen rijden, dienen dit ook te doen.

Ik bestel de Ezrun set voor een club genoot van mij. Ik heb expres de regelaar met motor op de lijst gezet om beginners een goedkope optie te geven.

Na 2 wedsrijden gaan we evalueren hoe het gaat. Mochten er nog dingen zijn die niet werken dan worden de regela aangepast.
ik heb ze gewaarschuwd dat het nooit 100% gelijk zal zijn maar daar konden ze mee leven.
Het gaat er hun om, om voor de fun te kunnen rijden met een leuke snelheid.
Ik denk dat dit wel gelukt is.
Afgelopen jaar reed een clubgenoot al sensorloos met een motor en dat werkte zeer goed.
SNelheid was goed te doen.

Het zijn dus geen NK rijders.
Over NK rijders heeft ERCE niet te klagen.
Vorig jaar hadden we 1 van de grootste groepen en nu staan er ook al weer een stel ingeschreven en er komen er nog bij.
Als de andere clubs ook zo'n 5 rijders leveren dan heb je zo een hoop NK rijders.

Als er bij ons werd gekozen voor een combo set, dan hadden we zo iets als AMCC gehad.
Maarja de rijders beslissen bij ons. Zij rijden die klasse en daar ga ik dus van uit.

Ik weet waarom een aatal rijders die stap niet maken.
Een kleine groep heeft hier maar behoefte aan om NK's te gaan rijden.
De andere vinden de clubwedstrijden genoeg en een aantal komen alleen maar om wedstrijden te rijden en doen niet trainen.
Anderen vinden het te duur vanwege reiskosten en dergelijke.
Nu kun je wel zeggen dat valt mee en dat is ook zo maar voor een aantal rijders is dat al te veel.
Ze rijden bij ons standaart en doen bijna een jaar met 1 set banden. Dit kan door de lagere snelheid. Ze trainen er ook niet mee.
Voorhun is het al duur zat.
Anderen hebben gereden maar is het niet bevallen om wat voor reden dan ook of doen liever iets anders.
Anderen krijgen kinderen en ja dan gaat daar hun tijd aan op.

Zelf wou ik gaan maar ik heb het te druk met mijn studie dus dat gaat helaas niet door.

De rijders die over het regelement gestemt hebben rijden 17,5 en geen 13,5T.
Ik denk dat ze eerder mee doen als er een 17,5T klasse is dan dat ze met de 13,5T klasse mee doen.
Als er dan een klasse is met een combo set dan is het voor ons makkelijker om zo'n klasse er bij ons ook te krijgen en rijders op het NK te krijgen.

ERCE heeft er de afgelopen 2 jaar een hoop geleverd in de Electro klasse en dit jaar doen er zo ver ik weet ook weer 6 mee.

Maar hoeveel gaan er van de Baanbrekers van de Electro naar de NK?

@erikjan,is geen kolder

het schrikt af,ik rij zelf proten modified(zonder regels dus!!).En ben het met je eens dat het dan meer op het chassis en rijder aankomt.Daarvoor rij ik het ook.
instroom is nul komma nul,want het gaat tehard.

Ik vind dat Erikjan een goed punt heeft. Modified gaat namelijk niet zo zeer te hard, modified met de huidige modified regels gaat voor veel mensen te hard. Weliswaar deels diezelfde mensen die vervolgens Stock te langzaam vinden gaan, maar toch. Dat moet je dan naar mijn mening niet oplossen door allemaal maar Stock te gaan rijden en daar dan effectief een soort StockMod klasse van te maken (regelaars...), maar door de regels van de modified aan te passen. Het voorstel om de racelengte naar b.v. 8 minuten op te schroeven is daarbij zeker de moeite waard. Hoef je verder waarschijnlijk niets aan de regels te veranderen en kun je de regelaars gewoon vrij laten (te snel is dan ook te snel leeg...).

Ik vind dat Erikjan een goed punt heeft. Modified gaat namelijk niet zo zeer te hard, modified met de huidige modified regels gaat voor veel mensen te hard. Weliswaar deels diezelfde mensen die vervolgens Stock te langzaam vinden gaan, maar toch. Dat moet je dan naar mijn mening niet oplossen door allemaal maar Stock te gaan rijden en daar dan effectief een soort StockMod klasse van te maken (regelaars...), maar door de regels van de modified aan te passen. Het voorstel om de racelengte naar b.v. 8 minuten op te schroeven is daarbij zeker de moeite waard. Hoef je verder waarschijnlijk niets aan de regels te veranderen en kun je de regelaars gewoon vrij laten (te snel is dan ook te snel leeg...).

Moet je wel een limiet op de lipo's zetten.
Er zijn nu al 5900 lipo's en dan zit je weer met het zelfde euvel.

Dat zou zeker een optie zijn. Is echter wel moeilijk te controleren. Hoe dan ook, we zullen moeten leren leven met regelmatige (eens per 2-3 jaar minimaal) aanpassingen van de reglementen omdat ik, gezien de snelle ontwikkeling van technologie op alle vlakken, verwacht dat de snelheid waarmee betere producten worden ontwikkeld voorlopig eerder groter dan kleiner zal worden.

De vraag is dus, zeker voor wat betreft regelaars waar het om begonnen was, wat op dit moment (en vooral volgend jaar) de juiste regels zouden zijn. Want in antwoord op de vraag, ik neig zelf naar "hobbykiller".

mijn hemel nogmaals deze discussie en dat nog wel zo kort voor de nk?
ik moet zeggen dat als ik niet al ingeschreven had al dit negatieve gezeur me wel flink zou afschrikken. in plaats van dat we nu gewoon eens gaan rijden en maar zien hoe het uitpakt. of gewoon eens wat positiever zijn...

zelf heb ik geen problemen met de regelaars maar wel met het idee om rijtijd te verlengen en accu capaciteit te begrenzen. vooral met lipos is het gewoon geen goed idee om mensen ze op het randje van leeg of te leeg te laten rijden. dit gaat uiteindelijk meer geld kosten en gevaarlijker zijn dan eens een extra regelaar kopen die sneller is.
wat mij betreft kan je beter na dit jaar de motoren beoordelen en wellicht hogere turns nemen om op die manier de snelheid te begrenzen. dan hou je alles netjes heel en kan iedereen fijn rijden.
mensen die dan nog sneller willen gaan modified rijden daar mag alles wat jij denkt dat snel genoeg is en de race uitrijd.

maar laten we nu beginnen met mensen enthousiast te maken voor wat we nu hebben want ook met 13.5 en een leuke regelaar kun je prima NK rijden en leuk racen met de mensen in jou heat toch?

De programeerbare regelaars zoals de tekin, mamba etc zijn voor mij in ieder geval een zegen. Efficientere aansturing van de motoren (dynamische vertiming) waardoor lagere bedrijfstemperaturen gehaald worden van de motoren met behoud van snelheid of zelfs sneller is in mijn ogen alleen maar positief.

Als ik in een wedstrijd mijn motor op 45-50 graden hou na 7 minuten rijden terwijl andere rijders 70 tot 100 graden of erboven zitten met een normale regelaar dan kan ik alleen maar positief zijn. Wat de fabrikanten/verkopers ook beweren, langdurige hoge temperaturen is nooit goed voor electronica. Ik ben niet gesponsord dus wil graag mijn spullen heel houden. Als de motor (aansturing) te snel is voor een bepaald circuit ga je als wedstrijd rijder zelf wel een tandje terug want snelheid op het rechte stuk zegt niets over rondetijden. Soms is langzamer sneller.

Wat de kosten betreft. Ik heb zo'n 1,5-2 jaar geleden mijn regelaar gekocht en rij er nog steeds mee met (gratis) software updates. Dus het is een hele goede investering geweest. Met de nieuwe software die dynamische vertimed is het ook veel makkelijker en is een setup minder kritisch voor de motor dan de eerdere software versies (evolutie). Dus een zegen? Een grote JA:thumbsup:

Alle andere randzaken zoals beginners die NK rijden doen niet ter zaken in dit topic. Dat is al eens uitvoerig gediscusieerd.

Jammer genoeg zie ik ook hier weer voorbij komen dat een “beperkte regelaar”, met vaste software waar niet aan geknoeid kan worden (liefst landelijk ingevoerd) de oplossing zou wezen van alle problemen. In een ander topic hierover heb ik de “kwetsbaarheid” van dit systeem benadrukt, waar iedereen met een boog of een grote sprong er overheen de realiteit probeert te ontwijken.

Op onze club tijdens een voorvergadering over de weg die we in zouden moeten slaan, werd door een vertegenwoordiger ook een dergelijk brushless setje onder de aandacht gebracht, om te gaan gebruiken op de club en liefst landelijk. Het zou goedkoop aangeleverd worden, wat natuurlijk aantrekkelijk is, waardoor het veel steun kreeg. Mijn bezwaren werden hier ook meteen onder de tafel geveegd: wat nu als het setje niet optijd word aangeleverd voor iedereen, de productie stopt, de zaak failliet gaat, een probleem met dit setje is, enz. Ik stond hier praktisch alleen in, en kreeg geen bijval van de andere. Alles werd gegarandeerd (2 jaar overeenkomst) door deze vertegenwoordiger/firma, ik hoefde mij geen zorgen te maken voor de eerst komende jaren. Helaas zijn er vele maanden verstreken zonder enig teken van leven, het voorstel heeft daardoor geen betekenis op de ALV kunnen betekenen is daar dus ook niet in stemming gebracht.

In de wandelgangen was te horen dat dit setje ook op de MACH was aangeboden, hopelijk is daar het contact beter vergaan dan bij ons.

Ik hoop met dit bericht toch al die “dromers over gelijke landelijke reglementen en clubsetjes, enz”, toch maar weer eens wakker te schudden met de realiteit over de kwetsbaarheid van dergelijke systemen. Je spring met ze alle in een zinkend schip, daarnaast “dwing” je niet landelijke rijders om dit hetzelfde te doen. Hierdoor is het niet kosten effectief, noch is het toekomst gegarandeerd, wake up, en verzin is iets anders.

Programmeerbare regelaars zijn misschien wel een “hobbykiller”, maar kijk uit met de alternatieve dat je geen “hobby-suicide” pleegt.

Buzzzzz

Wat mij opvalt is dat er hier binnen NL elke keer weer een punt van wordt gemaakt door bepaalde personen. Kijk eens naar de landen om je heen...
Binnen NL moeten we er rekening mee houden dat wij geen markpositie hebben in aantallen, leveranciers ontwikkelen voor de grote "numbers".

Nou kan je wel volhouden om dit niet te volgen ... maar dat zal niet gaan werken. Nieuwe innovatieve dingen verkopen nou eenmaal beter en er zitten hogere marges op (lees "men verdient geld")

Binnen de 1:8 hebben we ook een "soort" punt gehad als deze maar dan over lawaai... De markt vroeg stillere uitlaten. Uiteindelijk is dit een groot fiasco geworden wat heel veel geld van rijders (motoren kapot) en fabrikanten (ontwikkeling) heeft gekost. Uiteindelijk heeft met een andere benadering gekozen...

Laat ze dit op leveranciersniveau uitvechten, op een bepaald moment zal dat stabiliseren.

De programeerbare regelaars zoals de tekin, mamba etc zijn voor mij in ieder geval een zegen. Efficientere aansturing van de motoren (dynamische vertiming) waardoor lagere bedrijfstemperaturen gehaald worden van de motoren met behoud van snelheid of zelfs sneller is in mijn ogen alleen maar positief.

Dus een zegen? Een grote JA:thumbsup:

Helemaal waar; afgelopen weekend had ik een hele snelle setup en de motor is niet warmer geworden dan 58 graden; dit is dezelfde temperatuur als in oktober met dezelfde motor en SPX-regelaar ondanks een hogere snelheid.

De motoren die het weekend niet overleefden waren dan ook van heren die de uiterste grens van hun LRP- en GM-regelaars opzochten. Uit eigen bevinding was het uiterst vertimen van de Tekin niet nodig aangezien er genoeg prik uitkwam.

Overigens was er nog wel een rare beweging waar te nemen: de Oostenrijkse Tekin-rijders kregen hun regelaar niet in orde. Na mijn setup erop gezet te hebben ging het nog steeds niet. De LRP SXX ss hadden ze ook problemen mee; er gingen zelfs stemmen op dat een oorzaak storing met de ontvangerkristallen was.....

Een nog gekker verhaal was dat ik mijn regelaar (waar ik vrijdagmiddag 17.5s mee reed) zaterdagochtend aan Dennis Fadtke heb uitgeleend en hij er met precies dezelfde setup en verplaatsing (maar meer rijkunsten) niet mee onder de 17,9s kwam en dat uiteindelijk zelfs de regelaar, die ik al een jaar in gebruik heb, helemaal dienst weigerde....misschien is rijstijl dus ook nog een factor

We moeten het maar eens aankijken; koop of leen alleen wel een temperatuurmeter, na iedere run even meten scheelt een hoop problemen.

Vanavond gaan er een aantal mensen buiten rijden met een paar nieuwe regelaars; maar eens kijken wat de 13.5 doet qua rondetijden en of dit nog stocksnelheden zijn??

groet,

Eric

Per, niet om het een of ander maar een ledenvergadering is er voor om bepaalde zaken en of ideen aan te dragen en/of te stemmen. Dat er clubgenoten niet me je eens zijn en daardoor je voorstel of wat dan ook afwijzen is hun goed recht. De meerderheid beslist. Ik lees nu al meerdere keren in verschillende topics dat er niet naar je geluisterd wordt tijdens een algemene ledenvergadering van je club. Een vergadering gaat om het uitwisselen van ideen etc maar betekend niet je gelijk hebt/krijgt ook al denk je van wel. Dat is democratie. Denken gelijk te hebben en daadwerkelijk gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken.

Ik snap je frustraties maar persoonlijk vindt ik dat niet zo netjes, ook naar je clubgenoten toe, dat je je frustraties op een openbaar forum plaatst over vergaderingen van je club in topics die daar niet eens over gaan.

Programmeerbare regelaars zijn misschien wel een “hobbykiller”,

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Dat is mooi. Aangezien jij dit topic hebt aangemaakt met de vraag, kan het nu wel gesloten worden aangezien je er blijkbaar uit bent dat het een zegen is. ;):mrgreen:

Helemaal waar; afgelopen weekend had ik een hele snelle setup en de motor is niet warmer geworden dan 58 graden; dit is dezelfde temperatuur als in oktober met dezelfde motor en SPX-regelaar ondanks een hogere snelheid.

De motoren die het weekend niet overleefden waren dan ook van heren die de uiterste grens van hun LRP- en GM-regelaars opzochten. Uit eigen bevinding was het uiterst vertimen van de Tekin niet nodig aangezien er genoeg prik uitkwam.

ach, laten we het zo bekijken. alle ontwikkelingen die in de race regelaars gemaakt worden nu, zullen over niet al te lange tijd ook in de gewone regelaars terecht komen.
Ik ben blij met een variabele vertiming om de motoren in m'n 6s lipo 1/8 auto's koeler te laten lopen als dat kan. en uiteraard is meer power ook altijd leuk.

Nu ben ik uiteraard geen wedstrijdrijder, maar ik denk zelf dat de vooruitgang in techniek beslist niet verkeerd is.

De hobbyïst haakt gewoon af als hij of zij met 5 regelaars en 6 motoren naar de baan moet komen om naast de setup en vertandingen uit te zoeken wat het beste gaat. Financiëel gaat hem dat zeker niet lukken en de tijd en zin om die juiste setup te zoeken zal hem ook te veel zijn.

Beschrijf je nu het NK-reglement?? De meeste races hebben maar een motor als keuze!! Overigens IS het alleen de hobby-rijder die 5 verschillende regelaars kan rijden; bij gesponsorde rijders wordt het merk van de sponsor toch wel hogelijk gewaardeerd! Vijf regelaars is overdreven; enig research moet de keuze tot een of twee regelaars kunnen beperken.

De ETS heeft het nu blijkbaar ook gezien dat dit niet zo verder moet gaan en denkt aan maatregelen.

Zoals eerder aangehaald, de accurace kan weer beginnen!!

Een stap naar sensorless is een oplossing maar niet met de huidige regelaars, dan zal de software nog steeds een bepalende factor zijn. Wel zie ik heil in de goedkope EZrun setjes of bv. die Corally setjes (onder div. merken leverbaar), de eenvoud van plug and play en hooguit een programmeerkaart zonder de software te kunnen flashen zal het simpel houden.

EZrun word geleverd met een simpele programmeerkaart....helaas is er ook een uitgebreidere versie van die ook firmware kan vervangen, einde gelijke competitie!!

Er is geen oplossing, slechts de deelnemers kunnen series succesvol houden door echt het reglement te volgen!!

groet,

Eric

Beschrijf je nu het NK-reglement?? De meeste races hebben maar een motor als keuze!! Overigens IS het alleen de hobby-rijder die 5 verschillende regelaars kan rijden; bij gesponsorde rijders wordt het merk van de sponsor toch wel hogelijk gewaardeerd! Vijf regelaars is overdreven; enig research moet de keuze tot een of twee regelaars kunnen beperken.

Zoals eerder aangehaald, de accurace kan weer beginnen!!

EZrun word geleverd met een simpele programmeerkaart....helaas is er ook een uitgebreidere versie van die ook firmware kan vervangen, einde gelijke competitie!!

Er is geen oplossing, slechts de deelnemers kunnen series succesvol houden door echt het reglement te volgen!!

groet,

Eric

1 motor en 1 regelaar voor iedereen gelijk brengt het racen terug naar waar het moet zijn, het afstellen en het besturen van de auto. In div. autosporten komt dit terug, met name in de vorm van een ristrictie op een bep. motorkeuze en inderdaad bij de F1 een gelijke ecu.

Wat ik hier allemaal aan reacties lees zijn vooral de fanatieke racers die er blijkbaar geen moeite mee hebben om in de race van regelaars en hun software mee te gaan maar veel buitenstaanders reageren hier niet en krijg je zo een eenzijdige kijk op het geheel.

Natuurlijk ben ik in jullie ogen weer een brandstofrijder die niets van electro weet maar ik heb op clubniveau door de jaren heen genoeg electro gereden en ben met de komst van brushless afgehaakt. Niet alleen de investeringskosten maar ook de wedloop in regelaars en motoren zou voor mij een verloren zaak zijn en met mij denken er zo meer. En nee, ik denk niet dat de LiPo accu een bepalende factor zal worden, de LiPo kent niet zo'n achteruitgang als NiMh als ook het laden op 8.40v met een CC/CV lader zal onderling niet zo'n verschil uitmaken op de kwaliteitsverschillen van de accu's na. Nee, de LiPo zal niet die bepalende factor hebben die NiMh wel kende. En dan nog, liever om de de paar maanden een accu van 70 euro dan een regelaar van 300 euro....

Je moet heel goed kijken wat de hobby-rijder die richting de club wilt aan materiaal heeft en dan gaan bepalen wat die nodig heeft. Ik kan je zeggen dat een standaard TT01 rijder die wel interesse heeft in een soort TT01 cup of badkuipchassis competitie niet nog eens een flink bedrag wilt neertellen omdat de meer ervaren rijders in deze klasse graag een 17.5 turns BL zien.

Zo lang jullie ervaren electro rijders alleen maar met jullie gedachten een hoge drempel voor verse instroom opwerpen is de klasse gedoemd en zullen de vriendenclubjes om iedere zondag ergens een parkeerplaats op te zoeken alleen maar populairder worden.

1 motor en 1 regelaar voor iedereen gelijk brengt het racen terug naar waar het moet zijn, het afstellen en het besturen van de auto. In div. autosporten komt dit terug, met name in de vorm van een ristrictie op een bep. motorkeuze en inderdaad bij de F1 een gelijke ecu.

Eens, in een ideale wereld zou dit zo zijn, wat betreft je vergelijking met de F1....ik rijdt dan toch liever voor Ferrari of McLaren dan voor Toro Rosso of Force India, laat staan nieuwelingen als Lotus of Virgin.....er is wel degelijk veel verschil ondanks gemeenschappelijke componenten

En dan nog, liever om de de paar maanden een accu van 70 euro dan een regelaar van 300 euro....

Lipo's gaan lang mee hoor, ik rijdt al een half jaar tweemaal per week met dezelfde -dure- accu's en een regelaar van 179 Euro; dankzij software-updates kan ik hier voorlopig nog volop mee verder, dus echt heel duur is het niet....welke regelaar kost trouwens 300 Euro??

Je moet heel goed kijken wat de hobby-rijder die richting de club wilt aan materiaal heeft en dan gaan bepalen wat die nodig heeft. Ik kan je zeggen dat een standaard TT01 rijder die wel interesse heeft in een soort TT01 cup of badkuipchassis competitie niet nog eens een flink bedrag wilt neertellen omdat de meer ervaren rijders in deze klasse graag een 17.5 turns BL zien.

Ik ben juist voor een silvercan met standaard kitregelaar als instapklasse, helaas zijn er veel mensen die roepen dat er zoveel truukjes zijn met de silvercan dat een BL-setje eerlijker is.....Silvercans kan je gewoon na elke heat innemen en de volgende weer anders uitdelen...eerlijker kan niet;-) EZrun-setjes met alternatieve software zijn veel lastiger te controleren....alhoewel, die kan je ook innemen en weer uitdelen...haha.

Dit soort ECHTE handoutsystemen zouden een hoop gedoe kunnen voorkomen??

Maargoed, zo zal er niet door iedereen over gedacht worden, denk ik

Maar Roelof hoeveel doen er van de Baanbrekers in de Electro mee?
Je vroeg het wel aan mij om ze te motiveren maar doe je het zelf ook?

Niet alleen de investeringskosten maar ook de wedloop in regelaars en motoren zou voor mij een verloren zaak zijn en met mij denken er zo meer.

Je koopt eenmaal een goede regelaar en je update hem elke keer als er nieuwe software uit komt dus ik snap niet goed waar je het over hebt? 1 maal regelaar kopen en hoppa meteen voor meerdere jaren plezier. Dat er enkele rijders zijn die "elke maand" een nieuwe regelaar aanschaffen is niet de norm maar meer de uitzondering. En dat je dan 5 regelaars moet hebben en 6 motoren begint een beetje oud te worden en geeft geen goed beeld van de gemiddelde electro wedstrijd rijder. (persoonlijk ken ik niemand die dat doet)

De beginnende rijder moet je inderdaad op clubniveau laten rijden met een hoge turns motor maar daar gaat het hier in dit topic niet over. Die zijn al blij als ze de auto op het circuit kunnen houden (ik soms ook nog :mrgreen:)

offtopic
Roelof, je rijd 1/8 brandstof. Nu heb ik wat zitten kijken naar 3,5cc nitro motoren vanwege wat intresses aldaar maar die prijzen liegen er ook niet om als je wat leuks wilt en hoe lang gaan die mee voordat ze op zijn? Voor het bedrag van een snelle nitro motor koop ik een tekin regelaar, brushless motor en heb ik nog geld over voor verschillende sets foambanden voor mijn pancar. Regelaar heb ik voor zeker jaren geen omkijken naar want die update ik (gratis) en de brushless motor is ook al zo goed als geen slijtage als je de temperatuur goed controleerd.

Wat nou hoge investeringskosten? Alles is maar vrij betrekkelijk.

Laatst bewerkt:
Je koopt eenmaal een goede regelaar en je update hem elke keer als er nieuwe software uit komt dus ik snap niet goed waar je het over hebt? 1 maal regelaar kopen en hoppa meteen voor meerdere jaren plezier. Dat er enkele rijders zijn die "elke maand" een nieuwe regelaar aanschaffen is niet de norm maar meer de uitzondering. En dat je dan 5 regelaars moet hebben en 6 motoren begint een beetje oud te worden en geeft geen goed beeld van de gemiddelde electro wedstrijd rijder. (persoonlijk ken ik niemand die dat doet)

De beginnende rijder moet je inderdaad op clubniveau laten rijden met een hoge turns motor maar daar gaat het hier in dit topic niet over. Die zijn al blij als ze de auto op het circuit kunnen houden (ik soms ook nog :mrgreen:)

offtopic
Roelof, je rijd 1/8 brandstof. Nu heb ik wat zitten kijken naar 3,5cc nitro motoren maar die prijzen liegen er ook niet om als je wat leuks wilt en hoe lang gaan die mee voordat ze op zijn? Voor het bedrag van een snelle nitro motor koop ik een tekin regelaar, brushless motor en heb ik nog geld over voor verschillende sets foambanden voor mijn pancar. Regelaar heb ik voor zeker jaren geen omkijken naar want die update ik (gratis) en de brushless motor is ook al zo goed als geen slijtage als je de temperatuur goed controleerd.

Wat nou hoge investeringskosten? Alles is maar vrij betrekkelijk.

Precies.
Ik heb meer brushed regelaars gehad dan brushless regelaars.
Ik heb 2 brushless regelaars gehad. 1 LRP TC en die heb ik vervangen door de Tekin toen die uit kwam. Deze was kleiner lichter en te updaten plus kwa prijs zeer gunstig.
Ik heb verschillende brushed motoren stuk gehad. Brushless is een zege als je, je goed informeerd. Veel doen dat niet en dat is met brandstof het zelfde.
De meeste kopen maar wat en denken niet na voor ze iets doen.
Het is dan hun eigen schuld als ze iedere keer wat nieuws moeten kopen.

Back