De 40 mm Bofors AA, van begin tot eind.
Om de opbouw verder compleet te maken ben ik begonnen met de dek bewapening namelijk de 40 mm Bofors die op het achterste gunplatform staat.
Dit was nog een aardig klusje maar ik ben dan wel zeer tevreden over het eind resultaat.
Eerst maar eens in de documentatie gedoken en tekeningen en foto's verzameld.
Vervolgens hiermee een 3D model gemaakt voor de onderdelen die geprint moesten worden.
Om detail te behouden heb ik het model zoveel mogelijk in losse onderdelen gemaakt, achteraf had ik wel wat onderdelen samen kunnen voegen om te printen.
Na een zo compleet mogelijk 3D model te hebben gemaakt ben ik overgegaan tot het printen.
De prints waren goed gelukt, later heb ik nog wat extra onderdelen geprint zoals rugleuningen, richtmiddelen etc.
Na alles te hebben schoon gemaakt ben ik over gegaan naar de eigenlijke bouw van het kanon.
Voor de stevigheid heb ik het raamwerk wat rond het kanon zit plus het laad platform van messing gemaakt.
Tevens een M2 draadbus gedraaid om het kanon op het dek te bevestigen en de loop gedraaid.
De loop was nog wel even een uitdaging, mijn draaibank is eigenlijk te groot om de loop tussen de centers te plaatsen.
Om dit op te lossen heb ik eerst de flash hider aan de voorkant gedraaid en daarna het eindstuk.
Hierna kon ik de loop tussen de centers plaatsen en voorzichtig het tapse gedeelte gemaakt met een vijltje.
Niet de mooiste manier maar het werkte wel.
Eerst de delen samen gelijmd die niet van een volgorde afhankelijk zijn zoals de tandwielkastjes tegen de zijplaten.
Alles wat beweegbaar was vast gezet met messing pennetjes en de volgorde bepaald dat het in elkaar moest.
En zo langzaam het kanon opgebouwd.
Toen het kanon klaar was heb ik de loopsteun achter op de reling gesoldeerd en vervolgens was het tijd dat de reling permanent op de opbouw werd bevestigd.
Hierna kon ik het kanon plaatsen en alles fixeren zodat de loop mooi in de beugel viel.
Het kanon kan nu niet meer op en neer bewegen en dat hoeft van mij ook niet, ik had dit alleen gedaan om de juiste hoek van de loop te kunnen bepalen.
Nu alles mooi past het kanon van een laagje USN Ghost Grey verf voorzien en daarna de camouflage aangebracht.
Het enigste wat er nog moet gebeuren is weatheren en oud maken, dat doe ik later met de rest van de boot.
In november 1944 kreeg Bowfin het Ms 32/3SS-B camouflage patroon, dit hield in dat alle vlakken van boven af zwart werden geschilderd.
Dit had als doel dat wanneer de boot onderwater was en er een vliegtuig over vloog dat hij weg valt tegen de donkere ondergrond zonder dat hij zichtbaar was met lichte vlakken.
Boven water en van de zijkant gezien was de boot voor lichtgrijs dat naar achter overliep naar donker grijs en zwart.
Deze camouflage werd alles behalve netjes aangebracht, en kleine vlakken zoals de bovenkant van het geschut werd dan ook gewoon met een pot verf en een kwast gedaan.
Dat het ruw en niet strak werd gedaan hielp denk ik dan wel weer met het camouflage effect.
Al met all was dit een klein groot avontuur, ik heb zelf nog nooit zoiets als dit gemaakt.
Het is een klein schaal modelletje op zich wat weer in het grote plaatje past.
En ik mag wel zeggen, ik ben er best wel trots op
En dan nu het verhaal in beelden.
Hier Bowfin in haar nieuwe Ms 32/3SS-B camo jasje.
Je kan bij de randen van het dek duidelijk zien dat het niet erg netjes werd gedaan.
Het 3D ontwerp, klaar om de diverse onderdelen te printen.
De eerste onderdelen, vers van de printer.
Het voetstuk en de gedraaide M2 schroefdraadbus.
En het busje op zijn plek gelijmd.
Gat in het dek geboord en het voetstuk gepast.
Alle onderdelen schoon gemaakt en klaar voor de opbouw.
De loop "gedraaid" en klaar om geplaatst te worden.
En de loop op zijn plek, hij past mooi in de behuizing.
Het begin van het framewerk met laadvloer dat onder rond het kanon is geplaatst.
Het framewerk vordert gestaag, alles op zijn plek solderen is nog wel een werkje.
En uiteraard af en toe passen om te zien of het wel klopt.
En het resultaat van de opbouw.
En de andere kant.
En zo ziet het er uit als hij op zijn plek staat.
Tijd voor een laagje USN Ghost Grey, hier zijn inmiddels ook de crancks, rugleuning en richtmiddelen geplaatst.
En de andere kant.
En op zijn plek, nu ook met reling en loop beugel.
En van achter gezien.
En dan nu de camouflage.
En de andere zijde.
En op het dek.
Van bovenaf is nu goed te zien hoe de camouflage werkt.
De voetplaat van de TBT is nu ook zwart, maar hier kan je duidelijk zien hoe het afsteekt.
En van de zijkant nog steeds grijs om niet af te steken tegen een lichte achtergrond.