Project AH-1S COBRA

Cobra 1/48

De eerste COBRA is af :-)
Het is er eentje van REVELL op schaal 1/48 ,
Hier zijn dus inderdaad vele details op terug te vinden die kunnen gebruikt worden voor de VARIO COBRA te bouwen ..

enkele sfeerbeelden van de " kleine " COBRA , ik heb hem niet bestickerd om de details goed te kunnen blijven zien :
DSC00336.jpg

DSC00338.jpg

DSC00339.jpg

DSC00340.jpg

Uiteraard volgen in het weekend de eerste fotos van de GROTERE COBRA ,

wordt vervolgd ,

Grtz

Ron

Ja betrapt ... :-)

Volgende keer zal ik er zijn ... zijt ma zeker ...

Of ... zijn we dan misschien bezig aan de COBRA ... ??? :-)

Grtz

Ron

Voorbereidingen en aankoop materialen ... Bouw cobra

Zoals de meeste onder ons wel kunnen beamen is het voorbereidingswerk en de juiste selectie van de producten voor het bouwen van een schaalheli van cruciaal belang voor een goed eindresultaat .. alle toch een groot gedeelte ervan ;-)
Daarom even een oplijsting van de materialen die ik aangekocht heb voor de bouwwerken te kunnen starten van de COBRA ..

Zoals eerder gezegd gaan er duizenden klinknagels een plaatsje krijgen op de romp , hiervoor gebruik ik TURBOMAX boren ( deze hebben een centreerpunt al vanaf 2 mm ) en CHESTNUT en STARBOND CA glue , deze laat geen witte waas achter en zijn perfect te verwerken , ook heb ik hier een cleaner bij gekocht voor eventuele teveel aan CA weg te werken en te cleanen . Hier zijn de nodige testen al mee gedaan en zeer goed bevonden .
Ook de ZAP CA glues krijgen hier de kans om alles te verlijmen .
Voor de klinknagels te snijden heb ik een EXCEL hobby knife setje aangekocht .
En uiteraard een klein afknip tangetje voor de binnenkant .

Uiteraard een DREMEL ( deze gaat een grote rol spelen ) een wydia disc cutter voor alle panelen en de ramen uit te snijden , en een paar toebehoren voor de lijnen te graveren op de romp , uiteraard worden hier nog de nodige testen mee gedaan en ik zal het eindresultaat dan ook met fotos en de nodige uitleg laten zien in dit bouwdraadje .

Ook de nodige afplaktape is aanwezig , Tamiya en KIP .

Het airbrushen zal gebeuren met een INFINITY , dit met de naalden 0.15 , 0.2 en 0.6 mm .
Als grondlaag ga ik ook gebruik maken van de HUMBROL kleur 01 . ENAMEL GREY PRIMER .
De grotere spuitwerken zullen met een aflakpistool gaan gebeuren in een apparte ruimte .

Er zullen ook enkele test spuitingen gedaan moeten worden met de onderstaande kleuren , indien deze kleuren door het battaljon goedgekeurd worden zullen volgende kleuren gebruikt worden voor deze COBRA :
VALLEJO verven , kleuren zijn :

057 : NEGRO BLACK
038 : CAM. MEDIUM BROWN
en als hoofdkleur 018 : CAM. BLACK GREEN

Dit zal verdund worden met 4010 REDUCER voor een TIP DRY volledig uit te sluiten tijdens het airbrushen .

Voor dit alles te mengen heb ik een BADGER meng toestel laten aanrukken , deze werkt op 2 AA batterijen en is zeer handig in gebruik .
Voor de airbrush "uit te spuiten" hebben we ook een COMBI spray out aangekocht met de nodige verwisselbare filters , altijd handig zo een ding .

Als vernis komt er GUNZE op , in de matte kleur .
Nadien een vernis van MOTIP .
Ook enkele schuurmatten en kleefmatten zijn aangekocht om delen te schuren en te cleanen .

Als afteken materiaal gebruik ik de permanent markers in de blauwe kleur van STABILO .
En natuurlijk het doorschijnende afplak papier ligt ook al klaar voor de popniet banen op af te tekenen .

Ook zijn er verven aangekocht van TAMIYA ,
NATO BLACK : XF69 ( dit voor het interieur van de cockpit enzoverder )
Chrome Yellow
TAMIYA Laquer Thinner voor alles te verdunnen .

TIP :
Dit alles wordt gebouwd op een normale verfdeur , dit is lekker gemakkelijk , recht , vlak , goedkoop , en nadien simpel te vervangen ..

enkele sfeerbeelden :
DSC00341.jpg

DSC00342.jpg

Grtz

Ronny

Wow, da's ne mise en place om van te snoepen... een maagdelijke bouwplank en gloednieuwe spulletjes... Wow.
Wat ik nog niet zie is "waterschuurpapier"!!! Daar heb je massa's van nodig.

Zelf spuit ik met Gunze acryl verf. 'k Ben enorm benieuwd naar je spuitervaring met de Vallejo verf...

Tip: spuit ook je grotere vlakken met de Harder en Steenbeck en niet met een aflakpistool! Veel te geweldig! Gezien je militaire kleuren gaat spuiten is het niet de bedoeling van strakke vlakken te spuiten, maar vlakken met diepte en leven in. Probeer de laagjestechniek die ik in mijn draadje uit de doeken heb gedaan en blend op het einde alle vlakken, dan vloeit alles mooi in mekaar.

Nog 3 keer slapen hé... je mooie Cobra wacht ongeduldig op de plank bij Guy!!!

Heligroeten,

Nick

PS. Al aan pilootpoppen gedacht? Want zo ne Cobra vliegt niet vanzelf hé!

Hei Nick ,

Nog 2 keer slapen he , vrijdagnacht werk ik nog van 22.00 uur tot 06.00 uur snachts en dan is Ron er al om 07.00 uur om me op te pikken ... dus zaterdag niet slapen of toch even ;-)

Ja alles nieuw , was al lang geleden voor mij , de andere hobbytafel is al versleten ..
Voor dit project moest ik plaats hebben en uiteraard enkel en alleen wordt deze ruimte gebruikt voor de COBRA ...

De waterschuurpapieren liggen uiteraard ook klaar , en zullen uiteraard gebruikt gaan worden , zijt ma zeker ..

Ja ik zal U mijn bevindingen laten weten met deze verf van VALLEJO ..
uiteraad ga ik ook de laagjestechniek gebruiken van U :-)

Het aflakpistool gaat gebruikt worden om de romp te voorzien van een primer laag , of doe jij die ook met de infinity ? in kleinere delen dan , uiteraard wil ik het meeste gaan spuiten met de infinity ..

Neen , ik heb nog geen pilootpoppen , heb daar uiteraard al aan gedacht , maar weet nog niet goed waar deze aan te kopen .. google gaat me even moeten helpen hiermee ..
Ik heb nog tijd hiervoor , dus op niet bouwmomenten zal ik dit nader gaan onderzoeken .

Er zal nog veel tijd gebruikt gaan worden om ook de verven te testen , en er moet nog materiaal worden aangekocht , we zijn er nog niet , dit is een belangrijk onderdeel van het project . materialen zoeken en testen , proberen , opnieuw proberen , met vallen en opstaan gaat het wel lukken om het tot een goed einde te brengen ..

Grtz

Ron

Laatst bewerkt:
Nick ,

Welke waterschuurpapieren gebruik je ( korrel ) voor
STAP 1 : korrel 300 of zelfs nog ruwer of ?
STAP 2 : korrel 600 of ?
FINISHING voor te spuiten : schuurmatje van 1500 , eindigen met een kleefdoek ..
en of eventueel remmenreininger voor alles nog eens te ontvetten :-)

OF , gaat het er anders aan toe bij U ?

Grtz
Ron

Ik gebruik 200 à 300 om te ruwen en 600 om de schuurravijnen dan weer te egaliseren.
Voor het spuiten onstof ik met antistatisch swifferdoekje. Verder niks.
Ontvetten doe ik met Dreft... er is niks beters!
Opletten met allerhande producten hé... dagen later kunnen er rare dingen gebeuren (ref. de drie pogingen om mijn Alouettecabine goed te krijgen waren een gevolg van scheikunde oorlogen).

Enne Ron, vergeet niet dat je een militaire machine spuit hé.
De echte zijn ook niet gespoten in een stofvrije spuitcabine, maar gewoon in een werkplaats, of zelfs buiten... Dus hier en daar wat stofjes komt de realiteit ten goede...

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
Yep , dus ik zat vrij goed , :-)

Je hebt gelijk , de leger helis zijn zeker niet SUPER gespoten met de fijnste lijntjes , dus we mogen dit zeker niet vergeten neen ,

JA , ik heb de fles dreft gezien in U bouwdraadjes , dus het wordt DREFT , ook bij mij , ik heb het al tegen mijn vrouw gezegd dat ze me een busje DREFT moest kopen , ah ah zei ze , gaat ge eindelijk eens afwassen , en ikke dacht er het mijne van .... ze moest eens weten .... ;-)

Ja amai , da cockpit verhaal van U Alouette , miljaar , das slecht voor mijn hart zo iets , daar heb je toch even moeten doorbijten peins ik zo ... maar ja , het is je gelukt he ..

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
amai, ge pakt het direct weer goed aan, verbaast me niks, uw 'gewone' heli's waren al altijd piekfijn afgewerkt en van deze zal het weer ver boven verwachting uitkomen !

zeg, geen interesse in een prof airbrush setje ?
2X badger pistool + speciale compressor enz.

waterschuur papier

allo ,

Jullie praten hier over waterschuurpapier.
Waarvoor gebruik je dat , gaat toch met gewoon schuurpapier ook als je nadien goed uitblaast en ontvet , of zit ergens een addertje ... ?

Greetz
David

De adder zit in het stof David...
Als je waterschuurpapier gebruikt maak je een pak minder stof.
Nu, met waterschuurpapier kun je ook heel wat fijner schuren. Je schuurt als het ware met een pasta van losgekomen schuurkorrels.

Heligroeten,

Nick

Cobra

Het is zover ,

We zijn deze morgen naar Helitempel geweest en na de nodige uitleg en babbel met Guy zijn we richting Limburg getrokken met een Bell 430 en een COBRA .. en al een deel van de toebehoren ....
Na thuiskomst alles uitgepakt en gesorteerd , er zijn me een paar dingen onmiddellijk opgevallen :

Uitstekende VARIO kwaliteit van de romp en toebehoren .
De grootte , amai , 2.00 meterkes ,
en als laatste , VEEL WERK , HEEL VEEL WERK !!!!!!! :-)

We kunnen er dus aan beginnen , en we gaan dat ook doen ,
Eerst het landingsgestel aanpakken en dan de ramen al uitsnijden van de cockpit ..

wordt vervolgd :

Enkele sfeerbeelden :
DSC00343.jpg

DSC00344.jpg

DSC00345.jpg

Zo , nu naar de hobby ruimte en bouwen maar ..... :-)

Grtz

Ronny

Ja is echt wel een grote heli ... amai , ik heb me lichtjes ( verschrokken ) van de afmetingen , zo lijkt da nie veel , 2 meter , maar als da voor U staat ... :-)

Ja ja , ik heb olie voor de compressor gevonden , je hoort hem nu helemaal niet meer bollen , whispermode ... :-)

Grtz

Ronny

Back