Voorbereidingen en aankoop materialen ... Bouw cobra
Zoals de meeste onder ons wel kunnen beamen is het voorbereidingswerk en de juiste selectie van de producten voor het bouwen van een schaalheli van cruciaal belang voor een goed eindresultaat .. alle toch een groot gedeelte ervan ;-)
Daarom even een oplijsting van de materialen die ik aangekocht heb voor de bouwwerken te kunnen starten van de COBRA ..
Zoals eerder gezegd gaan er duizenden klinknagels een plaatsje krijgen op de romp , hiervoor gebruik ik TURBOMAX boren ( deze hebben een centreerpunt al vanaf 2 mm ) en CHESTNUT en STARBOND CA glue , deze laat geen witte waas achter en zijn perfect te verwerken , ook heb ik hier een cleaner bij gekocht voor eventuele teveel aan CA weg te werken en te cleanen . Hier zijn de nodige testen al mee gedaan en zeer goed bevonden .
Ook de ZAP CA glues krijgen hier de kans om alles te verlijmen .
Voor de klinknagels te snijden heb ik een EXCEL hobby knife setje aangekocht .
En uiteraard een klein afknip tangetje voor de binnenkant .
Uiteraard een DREMEL ( deze gaat een grote rol spelen ) een wydia disc cutter voor alle panelen en de ramen uit te snijden , en een paar toebehoren voor de lijnen te graveren op de romp , uiteraard worden hier nog de nodige testen mee gedaan en ik zal het eindresultaat dan ook met fotos en de nodige uitleg laten zien in dit bouwdraadje .
Ook de nodige afplaktape is aanwezig , Tamiya en KIP .
Het airbrushen zal gebeuren met een INFINITY , dit met de naalden 0.15 , 0.2 en 0.6 mm .
Als grondlaag ga ik ook gebruik maken van de HUMBROL kleur 01 . ENAMEL GREY PRIMER .
De grotere spuitwerken zullen met een aflakpistool gaan gebeuren in een apparte ruimte .
Er zullen ook enkele test spuitingen gedaan moeten worden met de onderstaande kleuren , indien deze kleuren door het battaljon goedgekeurd worden zullen volgende kleuren gebruikt worden voor deze COBRA :
VALLEJO verven , kleuren zijn :
057 : NEGRO BLACK
038 : CAM. MEDIUM BROWN
en als hoofdkleur 018 : CAM. BLACK GREEN
Dit zal verdund worden met 4010 REDUCER voor een TIP DRY volledig uit te sluiten tijdens het airbrushen .
Voor dit alles te mengen heb ik een BADGER meng toestel laten aanrukken , deze werkt op 2 AA batterijen en is zeer handig in gebruik .
Voor de airbrush "uit te spuiten" hebben we ook een COMBI spray out aangekocht met de nodige verwisselbare filters , altijd handig zo een ding .
Als vernis komt er GUNZE op , in de matte kleur .
Nadien een vernis van MOTIP .
Ook enkele schuurmatten en kleefmatten zijn aangekocht om delen te schuren en te cleanen .
Als afteken materiaal gebruik ik de permanent markers in de blauwe kleur van STABILO .
En natuurlijk het doorschijnende afplak papier ligt ook al klaar voor de popniet banen op af te tekenen .
Ook zijn er verven aangekocht van TAMIYA ,
NATO BLACK : XF69 ( dit voor het interieur van de cockpit enzoverder )
Chrome Yellow
TAMIYA Laquer Thinner voor alles te verdunnen .
TIP :
Dit alles wordt gebouwd op een normale verfdeur , dit is lekker gemakkelijk , recht , vlak , goedkoop , en nadien simpel te vervangen ..
enkele sfeerbeelden :
Grtz
Ronny