Project AH-1S COBRA

Hey Corsairk, jouw donkerbruin vermoeden zit in de juiste richting.
'k Ben idd. serieus aan het overwegen om de Cobra te motoriseren met een elektromotor.

'k Zal enkele redenen op een rijtje zetten:

- natuurlijk speelt de crash met de Alouette een psychologische rol. Het vertrouwen in benzinemotoren is weg. Ook al was ik er een mega fan van. Maar dat is in mijn geval begrijpelijk. Nu, ik blijf wel vliegen met benzinemotoren, maar niet meer in schaalhelis die voorzien zijn van super veel detaillering.

- hopelijk minder onderhoud aan de machine. De microtrillingen die een benzinemotro creëert vreten aan de detaillering.

- Functionele luiken, nodig om de motor te kunnen starten, zijn niet nodig.

- altijd een propere machine (geen uitlaatsysteem).

- het geluid van een elektromotor is veel schaalgetrouwer dan dat van een benzinemotor.
Met de huidige regelaars verloopt ook het optoeren mooi schaal.

- en last, but not least... in hoe langer, hoe minder clubs mag er met thermische motoren worden gevlogen. Ik vrees dat deze trend zich eerder zal doorzetten, dan zal keren. Dus elektro is the future, willen of niet.

Het grote nadeel van elektro is de prijs van de batterijen die nodig zijn om een beetje confortabel te kunnen vliegen en natuurlijk ook de beperktere vliegtijd op zich...

De pro's en contra's van beide motorisatiesystemen spoken tegenwoordig constant door mijn hoofd...
De komende weken hak ik de knoop wel door...

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
Het grote nadeel van elektro is de prijs van de batterijen die nodig zijn om een beetje confortabel te kunnen vliegen en natuurlijk ook de beperktere vliegtijd op zich...

Nick

De prijs van een setje accu's is inderdaad vrij hoog, maar alllang niet meer zo hoog als enkele jaren geleden, ook de kwaliteit van accu's uit het verre oosten (waar overigens bijna alle merken uiteindelijk vandaan komen...) is sterk verbeterd.

Beperkte vliegtijd, hoezo? Ik kan bijna 15 minuten vliegen maar meestal houd ik het na 10 tot 12 minuten wel voor gezien. Belangrijk om te weten is ook dat het gewicht van de heli weliswaar een rol speelt in hoe lang hij vliegt, maar deze niet zo groot is als men vaak denkt. Het rotortoerental is veel bepalender voor de vliegtijd.

Ik vind zelf dat het benzine-gebrom mooi is voor een Bell 47G, maar niet voor een turbine-origineel.

Zo, dan rijd ik nu even naar mijn privevliegveldje, waar het veel lagere geluidsnivo van mijn heli door de omwonenden niet als storend ervaren wordt. Neerzetten, stekkers erin en GAAN! :banana:

@ Claude

Turbine is idd. een stille droom, maar niet voor in de Cobra.
Ik zit zo met de gedachte dat de smalle romp van een Cobra niet onmiddellijk vré geschikt is voor een turbine en aanhorigheden. En enkele liter kerosine moeten we er dan ook nog in kwijt hé... Nee, als er ooit een turbine komt zal het in een ander model zijn. Als het spaarvarkten er ooit mee instemd, misschien een Mil24. Maar dat zijn dromen voor later.

@ Bruteforce,

ik kan enkel beamen wat je hierboven schrijft. Allemaal redenen om de Cobra te motoriseren met een elektro. Nog zo enkele postings en ik ben compleet overtuigd. De kameraden van het Belgian Vario Heliteam, dat het dit seizoen helaas zonder Alouette zal moeten doen, zijn trouwens ook goe bezig om mij ervan te overtuigen om mijn grote liefde voor benzinemotoren te laten voor wat het is...

Heligroeten,

Nick

Ik heb zo'n 8 jaar met nitro gevlogen, wegens Club problemen (lees gebrek aan) en een voor de hand liggend vlieg-veld overgeschakeld op Lipo.
Nooit meer omgekeken.

Hoewel een Nitro geur mij nog altijd doet....

Laatst bewerkt:
Tja ,
Ik heb vandaag nog even met de andere RON ( corsairk ) een uurtje gebabbeld over het voorval met Nick zijn heli ..... :-)
Nu het is zeker een goede zaak om met een benzinemotor te vliegen en honderden piloten beamen dit ...... de ZENOAH motoren hebben hun dienst en kwaliteit al geruime tijd bewezen ... we mogen zeker niet op dit enkele voorval van falen van Nick zijn motor terugvallen ... het is en blijft een spijtige zaak maar normaal gezien gebeurd het niet ...

Maar ik ben nu ook al geruime tijd met electro aan het vliegen , ik ben volledig afgestemd op electro , ik heb 4 laders , 2 voedingen , en ik kan nu een 6 tal vluchten maken op ons vliegveldje met mijn electro helis ... en ik moet eerlijk zeggen , het bevalt me beter dan de nitro modellen die ik voorheen had ... ;-)
Ook de prijs van de LIPOs is flink gedaald , bij onze vrienden in het verre oosten kunnen we goedkoop shoppen en deze lipos gaan perfect ... !!!!

En idd de voordelen om deze in een schaal model te gebruiken zijn zoals Nick vermeld was ook een overweging om de schaalmodellen op electro te gaan vliegen ...
Qua geluid denk ik dat we geen probleem hebben , het is volgens mij een tof geluidje wat deze electro in deze COBRA schaal romp produceerd ..

Nu ik was er voor 90 % zeker van dat ik mijn COBRA op electro ging zetten , zeker na de argumenten en voordelen wat het met zich meebrengt ....
Ik heb dan ook al alle lipo's en laders die hier voor kunnen dienen , daar ik al een 90 size 3D heli heb die vliegt op 5100 12S 45C VOLTZ lipos , deze kunnen perfect gebruikt worden voor de COBRA , ik haal nu al vliegtijden van 10 minuten in de RAVE , en deze heli wordt gebruikt , volle gaas , op 2200 toeren volle bak , dus ik haal zeker 12 minuten in de COBRA of meer met deze cellen ...

Nu , ik hoop dat ik een paar schaal helis kan zien op de schaal meeting in Zwartberg binnenkort , anders wordt het internet nogmaals een bron van info .. en dan na het schuren van de romp zal ik ook mijn beslissing nemen ...
IK BEN ER NU OOK NOG EVEN OVER AAN HET NADENKEN ... hmmmm , wat kan het leven van een modelbouwer toch ( soms ) zo moeilijk zijn ... :-)

Het laden van de lipos kan gebeuren met een generator van HONDA of dergelijk merk , zijn vrij stil en kunnen perfect onze lipos laden op het vliegplein ... :-) ik heb dat al LIVE gezien en ik vond dat een betere optie dan de zware tractie batterijen ...

Dus ik tel op 3 setjes lipos voor een middagje vliegen met de COBRA op electro , dus zijn een 5 tal vluchten ...

Dus POSITIEF ,

- geen trillingen meer , of bijna geen meer ..
- PROPER , van binnen en van buiten ..
- acceptabele vliegtijden ..
- cockpit omhoog , lipos op de plaats en vliegen maar ..
- het geluid is volgens mij ook OK ...
- prijzen zijn gedaald voor de aankoop van de lipos , motor en regelaar zijn ietsje duurder dan de benzine versies .. maar dat is ook al niet veel meer ..
- ik heb tot nu toe nog geen uitval gehad met electro ...
- en het is de FUTURE .... ELECTRO ...
- ......

Dus NICK , wat doen we ..... ?????

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
De voorbije jaren heb ik heel veel gevlogen met Zenoah benzinemotoren en ik ben er altijd content van geweest. Na het spijtige voorval ga ik ze zeker niet beginnen afbreken, verre van. Maar mijn persoonlijk vertrouwen is weg. Vandaar...
Nu, ik heb nog een benzine aangedreven Radical staan, waarmee ik blijf vliegen.
Maar voor wat betreft een benzinemotor in gedetailleerd afgewerkte schaalmodellen, hou ik het voor bekeken. Elektro biedt perspectieven en de voordelen van elektro zullen alleen maar toenemen...
Wat mij betreft is de tijd gekomen om de overstap te maken.

Heligroeten,

Nick

NICK ,

je hebt volkomen gelijk .... :-)
Ik ga nog even wachten tot na de 8 ste mei , dan heb ik veel schaal helis gezien op de meeting van Zwartberg , en dan praten we er nog eens over en dan hak ik de knoop ook definitief door ... :-)
Tegen dan heb ik de romp geschuurd en dan wil ik de mechaniek eerst inpassen vooraleer de verdere werken doorgaan , maar dan moeten we wel de juiste bestellen , electro of benzine ....

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Dan neemt electro ook nog eens minder ruimte in, dus meer ruimte voor schaaldetails!

Voor mn eigen schaalheli denk ik dat ik met een electrosetup een hele volledige schaalcabine kan maken. Met brandstof gaat je dat echt niet lukken.

elektro ?

Elektro , vind ik persoonlijk spijtig Nick.:(
Een elektromotor kan ook falen , uw regelaars kunnen ook falen , batterijen gaan kapot als je ze niet correct laadt , waardoor ze na 2 a 3 min zogezegd leeg zijn , dan zit je ook in de lucht op dat moment.
Echt jammer van de allouette , heb die in volle glorie mogen zien maar laat dit ongeval uw afkeer van benzinemotoren niet zijn. Een nieuwe dure BMW kan ook falen .

Groeten ,
David

Ook ik heb al een tijdje geleden gezegd dat ik geen brandstof heli's meer ga bouwen, redenen daarvoor zijn de extra trillingen die funest zijn voor de details die we maken, en de brandstof zelf die op termijn de lak kan aantasten..mijn besluit was al maaanden geleden gemaakt.
Het is natuurlijk niet zo dat electro meteen 100% safe is, alles kan falen, maar problemen met afstellingen van motor, vuil in de leidingen,enz zijn een verleden..
Het zou super zijn als de cobra's ook electro worden, dan krijgen we een kleine electro strike force met ons drieen..

Uiteraard kan een electro motor en regelaar falen , maar dat is zelden of nooit , zeker niet met de kwalitatieve motoren van Plettenberg en of Kontronik ...
Natuurlijk alles kan falen , maar je sluit met electro toch een klein beetje meer op je negatieve lijst zoals Didier hier ook meld ..
Het zou inderdaad tof zijn moesten we de COBRA's op Electro configureren ...

Ik knabbel er nog even op en laat het even bezinken ... en zoals gezegd neem ik mijn besluit na de schaalmeeting in Zwartberg ...
Dan kan ik er met Nick eens persoonlijk over babbelen :-) en brainstormen ...

Grtz

Ronny

Tof dat er hier zo wordt gediscuteerd rond de motorisatie.

David, ik besef maar al te goed dat er aan een heli meer fout dan goed kan gaan en niet enkel aan de motor. Er hangt aan elke heli nog het één en ander dat het kan laten afweten... Een plotse afkeer voor benzinemotoren heb ik zeker niet, enkel mijn vertrouwen is weg en er zijn veel andere argumenten pro elektro. Ik denk dat die electro strike force er komt.
Enne, David, heb jij al een mekaniek voor je Huey?

Heligroeten,

Nick

We voegen er nog enkele toe ...

Dus POSITIEF ,

- prijzen zijn gedaald voor de aankoop van de lipos , motor en regelaar zijn ietsje duurder dan de benzine versies .. maar dat is ook al niet veel meer ..
- meer ruimte , electro neemt minder plaats in .. merci LAURENS :-)

Dit maakt de weg vrij voor de servo's op een goede positie te plaatsen voor de cockpit niet in de weg te zitten ... bij brandstof komen we in de problemen door de hitte ...

Grtz
Ronny

Ik ben aan het overwegen om de elektromekaniek van Vario aan te schaffen.
In deze mekaniek zitten de swashservo's in de frameplaten ingewerkt.
Geen gedoe dus met het modifieren van die platen.
En ik vermoed dat die mekaniek ook wat lichter is.

Heligroeten,

Nick

PS. Nog enkele voordelen van elektro zijn:

- geen luiken scratchen om aan de trekstarter te kunnen.
- geen optionele dure elektrostarter nodig.
- geen governor en alle gedoe die eraan vast hangt, meer nodig.
- we kunnen voortaan ook vliegen op clubs die enkel een vergunning hebben voor elektro-toestellen.
- dynamisch afregelen kan binnen in een magazijn met voldoende afmetingen.
- ...

Dat heb ik net gezien , was op de Vario website ,

Dus probleem met de servo's is bij deze opgelost ... :-)
Kan het nog beter nu ....
Mijn beslissing staat nu ook ....................... ????

Grtz

Ronny

We voegen er nog enkele toe ...

Dus POSITIEF ,

- meer ruimte , electro neemt minder plaats in .. merci LAURENS :-)

- geen luiken scratchen om aan de trekstarter te kunnen.
- geen optionele dure elektrostarter nodig.
- geen governor en alle gedoe die eraan vast hangt, meer nodig.
- we kunnen voortaan ook vliegen op clubs die enkel een vergunning hebben voor elektro-toestellen.
- dynamisch afregelen kan binnen in een magazijn met voldoende afmetingen.
- de electro mechaniek is voorzien van gaten voor de servo's aan de zijkanten te monteren , dit is de oplossing voor velen die hun servo's niet kwijt kunnen .
- geen benzinepompje meer nodig , geen benzine kan meer nodig .. meer plaats in de wagen

Grtz
Ronny

Prijs vergelijk Electro ten opzicht van Benzine ... ( als we dan toch bezig zijn met deze materie )

Ik ben even op zoek gegaan naar de producten die we nodig hebben zowel voor de cobra op electro te laten vliegen als op brandstof ..
Uiteraard zullen er nog andere configuraties zijn die al dan niet beter zijn , en of nog goedkoper ... :-)

Ik heb voor electro 3 setjes lipos voorzien 12S 6000 mAh 40C ...

ELECTRO
Motor HP 370/40/A2 Heli € 472,00
Regelaar Kontronik JIVE 120 HV € 345,00
Mechaniek Electro € 749,00
LIPO 6000 mA € 74,00
LIPO 6000 mA € 74,00
LIPO 6000 mA € 74,00
LIPO 6000 mA € 74,00
LIPO 6000 mA € 74,00
LIPO 6000 mA € 74,00
Goudcontacten € 6,00
Silicon Cable € 10,00
Field generator € 200,00
Lader € 230,00

€ 2.456,00

Benzine
23CC petrol engine € 495,00
Uitlaat € 180,10
Mechaniek € 799,00
Filter € 13,70
Filler valve € 20,80
Filling station € 45,60
Pompje € 28,80
vilt klunk € 10,90
Plug Cap € 20,80
Tubing € 5,90
Spark Plug € 17,90
olie € 30,00

€ 1.668,50

Het verschil is niet zo groot meer , € 787,50 , het is er nog maar allee ,
Dit is uiteraard een vergelijk , :-) en richt prijzen ...
Ik kom zelfs beterkoop uit als ik voor electro kies , daar ik al de laders heb en de lipos ...
Bovenstaande zijn richtprijzen , afgehaald van de websites van de leveranciers van deze producten ...

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
tja , elk zijn goesting zou ik zeggen.
Ik hou van olie , het onderhoud aan de motor , de benzinegeur.
Wanneer je opstart en tijdens de vlucht zie je en ruik je de rook , en ik vind dat het toch dat tikkeltje meer heeft dan elektro.
Maar dat is mijn gedacht.
Momenteel ben ik nog niet overtuigd en zal mijn toekomstige huey op benzine vliegen.
Ben benieuwd naar jullie vliegervaringen en wens je toch heel veel succes met de elektro keuze.

Groeten
David

Back