Project AH-1S COBRA

Hei Les ,

Ja merci , ik ben er nog lang niet , moet de komende dagen nog even nadenken hoe het nog verder gaat met de spuitwerken op de cockpit en Doghouse ... ik ben nog aan het twijfelen als ik de " vlekken " Comouflage er op ga spuiten ... zwart en bruin :-)
Mijn ervaring reikt niet zo ver op dit moment en ik heb een beetje schrik dat deze "camo" kleuren niet goed gaan lukken en het geheel gaan verbrodden ...
vooral het uitwerken van deze vlekken zodat deze een prima overgang krijgen met het geheel zijn een moeilijkheidsgraad ....
Niet tegenstaande ga ik dat eerst proberen op mijn test stukken en dan ga ik misschien deze vlekken alsnog op mijn cockpit en Doghouse airbrushen , maar het is een niet zo simpele procedure , mengen van verf , afplakken , grondlaag op de stukken spuiten, in verschillende tinten , enzoverder ...
Dus ik ben mijn hoofd hier nog even over aan het breken ...
Het gaat dus nog een airbrush werkje worden van lange adem , maar ik heb geduld he , en tijd , dus het wordt even brainstormen de komende dagen ...

Nu , dit bovenstaande is ook tot stand gekomen door een prima coaching van " Bluebird " alias Nick hier op het forum , zijn ervaring is zo rijk dat we hier enkel goed naar moeten luisteren en zijn raad moeten opvolgen .. ;-) samenwerking is hier troef ... en dat apprecieer ik ten volste , :-)

Dus ik zal de komende dagen de juiste verfjes moeten gaan aankopen , de nodige tests gaan spuiten en dan ga ik verder met de werken op de reeds gedane stukken ...
Ik heb zonet even gebeld met de mensen van het 16de in Brussel :-) ,
dus nu Zaterdag even naar het 16de voor de producten aan te gaan kopen ... ;-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Hey Ronny,

thx voor je mooie "coach-verwijzing".
Nu mag ik die airbrushtechnieken nog zo goed proberen overbrengen, jij bent uiteindelijk toch diegene die het doet hé. En zoals reeds vermeld op een schitterende manier.
Enne, we zijn hier samen om mekaar te helpen. Da's trouwens de hoofddoelstelling van de Vario-team piloten. Elk op zijn manier dan.

Heligroeten en een fijne shopping in het 16de escadron volgende zaterdag.

Nick

Mooi resultaat tot nu toe, laat ne keer een fotoke zien van het kleureschema dat ge voor ogen hebt voor je begint te spuiten. Mijn ervaring is dat een gevlekt kleurenschema op legerheli's op één of andere manier in model niet zo goed overkomt.'k heb er al verschillende gezien door de jaren, en eigenlijk nooit overtuigd geweest van't resultaat... Gewoon een bedenking van mezelf..

Foto kleurenschema

@ Didier ,

De foto van het kleurenschema :

De middelste foto ;-)
instruction-sheets-4-3.jpg

Van een echte , maar een ander model ...
0309541.jpg

Ik ben er recht uit ook nog niet zeker van als ik het ga airbrushen ..
Ik ga eerst proefstukken maken ..
Strakke lijnen en of uitgeshade lijnen die een mooie overgang vormen .. dit is ook nog iets voor over te denken ..
Maar de proefstukken zullen alles een beetje duidelijker maken hoop ik ..
Hier een foto van de eerste test stukken ,
In deze stukken is de laagjestechniek niet toegepast , ook de grondlaag is niet aangebracht op de test stukken , en er geen mooie invloeiing in het geheel , dus eigenlijk de teststukken Cam groen gespoten en daar de zwarte kleur op en de Cam bruine kleur ... thats it ..

DSC00465.jpg

Ik wil dit ook eens testen met de volgende volgorde :
-Grondlaag HUMBROL
- Laagjes Cam Green
- Vlekken afplakken op voorhand ...
- Donker grijs spuiten en lichter gaan op de hoofkleur .
- Bruin spuiten en lichter gaan op de hoofdkleur .
- ... en dan eens zien als we deze wat beter kunnen laten uitvloeien in het geheel ..

Wordt vervolgd !!!

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Dat is idd een hoop werk erbij, je pre shading gaat bij het donkere gedeelte vervallen, en bij het bruin mss nog nét zichtbaar blijven..
Persoonlijk zou ik het dus niet doen, en gewoon bij de effen groene kleur houden, geeft een betere look als model..

Didier ,

Hmmmmm , ik heb dezelfde gedachte ....
De Pre Shading gaat idd bij het donkergrijze volledig weg zijn ...
En zijt ma zeker bij het bruine ook ...
Ik vind de kleur en hoe de stukken er nu reeds uitzien prima ... nog een klein beetje bleken , en nog de graveerlijnen lichter maken en de revetten en dan denk ik dat we er zijn ... :-)
Het wordt weer een moeilijke beslissing ...

Grtz

Ronny

Let maar op dat je hem niet TE mooi maakt zodat het zonde wordt ermee te vliegen :p:p.
Nu effe serieus, k denk dat je pas echt gaat kunnen zien wat het wordt als je de complete romp in dezelfde afwerkingsgraad als je doghouse hebt staan. Je staart je nu een beetje blind op de doghouse maar dit zijn geen echt grote spuitvlakken. Als ik jouw was zou ik op dit moment zeker niet meer verder werken aan de doghouse !!!!!!

Groeten,
Ron

Das idd zo ... ik kan me het geheel inclusief de vlekken niet zo goed voorstellen ...
Maar ik ga er nog even op knabbelen en dan ook deze knoop ( vlek ) doorhakken ...

Grtz
Ronny

Verf en toebehoren

We zijn terug van een tripje naar het Brusselse , ;-)
Deze morgen rechtstreeks vertrokken na het werk , en rond 10.00 uur waren we in de winkel .
We hebben enkele toebehoren en verven gekocht voor de verdere airbrush werken ,

Een vriendelijke ontvangst was het bij het 16 de escadron in Brussel , hij praatte een beetje nederlands en ik een klein beetje frans , dus zijn we maar overgeschakeld in het engels ;-) en dat ging voor beide ... prima ...

Na een uurtje uitleg gekregen te hebben van de verschillende producten hebben we alles aangekocht ...

@ Nick , de grote fles 400 Thinner van Hobby Color is identiek als de kleinere versie 110 dan die van U , dus dat was ook al positief .
Ook had hij geen H20 Matte vernis meer in stock van GUNZE , en hij heeft me dan ook aangeraden een andere uit te proberen .. zie foto , deze is ook op waterbasis , maar het is een grotere verpakking en kost 5.20 euro voor zo een groot flesje .. ik moet het nog uitproberen op mijn test stukken en dan zal ik hier het resultaat posten ...

Enkele sfeerbeelden van de aangekochte goederen :
DSC00513.jpg

De matter vernis een veel grotere verpakking dan de GUNZE ... ben benieuwd ..
DSC00514.jpg

DSC00515.jpg

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Hey Ronny,

zo te merken heb je je goed laten gaan in "la 16e escadron!
Mooie aankopen waar je veel plezier gaat aan beleven.
Zo zie je maar dat er hier en daar in ons landje nog pareltjes van modelbouwzaken te vinden zijn hé...
De IPMS-beurzen in Nederland en België zijn tijdens de donkere wintermaanden the places to be om al het moois op modelbouwvlak te ontdekken en daar gaat deze Abraham dan ook zijne mosterd halen.

Heligroeten en succes met al je nieuwe tools en materialen,

Nick

Cockpit COBRA

Yep ,

Het is een winkel(tje) waar veel te vinden is , amai ... ze hebben bijna alles ... ;-)
Het is volgens mij ook de moeite om dit in de wintermaanden eens te doen , op de beurzen vind je idd nog meer van zulks moois , en dat gaan we dan ook doen ook ;-)

Ik vandaag de nieuwe materialen al goed uitgetest , heb de vleeskleur gemengd met het Cam Green , heb hier op de test stukken mee test ge airbrusht en toen ik tot een goede mengeling en kleur was heb ik de 3 stukken ook gespoten , van de mengeling heb ik voldoende gemaakt zodat ik er voor het hele model mee toe kom ....
Ook de paneellijnen in gekleurd met een donker bruine kleur , dit heb ik gedaan met de Humbrol verf ( wegens gebrek aan stock van de MIG wash ) en het is goed gelukt , de eerst laag 'stof' Israeli kleur zit ook al in de paneellijnen van het Doghouse , nu even laten drogen en straks even kijken als we er zijn met deze eerste dekking tussen de paneellijnen .... wordt vervolgd ...

enkele sfeerbeelden :
De fel verbleekte Cam green kleur :
DSC00517.jpg

De test stukken hebben het weer zwaar te verduren gekregen ...
DSC00523.jpg

DSC00518.jpg

DSC00520.jpg

De inkleuring van de paneellijnen met de HUMBROL donker bruine kleur
DSC00521.jpg

DSC00522.jpg

De eerst laag ISRAELI sandcolor in de paneellijnen van het Doghouse
De vele laagjes Cam Green en de verbleking geven alweer een zoveelste verandering aan het uitzicht van de drie stukken , de inkleuring van de paneellijnen "breken" nogmaals het geheel .. ongeveer een 10 flinterdunne laagjes lak zitten er nu op .. en inderdaad als je goed de verbleking er op spuit , in het midden en naar buiten toe goed uitneveld ( zie uitleg van Nick in de vorige postings ) dan komt de Pre Shading nog beter tot zijn recht ... oleeeeeee
DSC00524.jpg

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
- En dan uiteraard de MOTIP 1K vernis ...

Ronny

De velgenspray van Motip is bestand tegen inwerking van benzine maar alleen zozo want motorolie verkleurt de verf van gespoten delen nabij het motorblok. De vernis van hetzelfde merk lost op zodra de benzine inwerkt. Hetzelfde geldt voor de spuitplamuur/filler en ook de hittebestendige lakken. De vernis van het merk Hard-Hat komt ook niet goed terwijl de spuitbussen kleur wel perfect gaat, bijv. zwart heb ik motorblokken mee gespoten en met succes. Complimenten voor de aanpak en ik wens u veel uren bouwplezier met de heli.

Edit: velgenspray en kleur, bijv. zwart, van respectievelijk Motip en Hard-Hat zijn het best bestand tegen benzine.

@ Zore ,

Great , maar ook deze COBRA gaat een Electro Configuratie krijgen , dus van benzine zullen we niet veel last meer ondervinden .... ;-)

Maar de anderen zullen hiervast iets mee kunnen doen ,
Prima uitleg en info ... merci ...

Grtz

Ronny

Zo te zien heb je de laagjestechniek volledig in je vingers Ronny.
't Ziet er allemaal mega-realistisch uit.

Zelfs bij niet-militaire machienes moeten deze technieken een prachtig rezultaat geven. In een verre toekomst ga ik dit zeker ne keer uitproberen, maar eerst moet die snake getemd worden...

Heligroeten,

Nick

Yep ,

Eerst de SNAKE's he , en dan zullen we zien , maar das nog een ver van mijn bed show he ... ;-)

Het komt goed met de laagjestechniek , ik begin het te beheersen , de test stukken hebben me hier zeker mee geholpen , dus nooit niet spuiten als je niet zeker bent van de kleur en van de naalddikte , bij de bleke kleur heb ik van naald en nozzle gewisseld , van de 0.6 ben ik omgeschakeld naar de 0.4 en dit was vele beter te airbrushen , enkel moet ik nu opletten dat de Pre Shading niet volledig verdwijnd , ik peins dat ik nu niet teveel meer moet spuiten ...
Na de inkleuring van de paneellijnen moet ik even zien wat gedaan , misschien al een eerste laag vernis airbrushen en dan een zien hoe het verder moet ... een fel verdunde Cam Green kleur over het geheel spuiten zie ik eerlijk gezegd niet meer zitten ...

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
Cockpit COBRA

.............. Ook de cockpit paneellijnen zijn voorzien van het Iraqi Sand , ook enkele vervuiling is aangebracht op de cablecutter en het landingsgestel .. :-)
De eerste laagjes matte vernis zijn ook reeds aangebracht op het landingsgestel ...

enkele sfeerbeelden :
DSC00527.jpg

DSC00528.jpg

DSC00529.jpg

DSC00530.jpg

Een voorzichtige Dry Fit op de romp ..
DSC00531.jpg

Grtz
Ronny

:schrik: ...Ik val van mijn stoel af, wat een perfectie :worship:

Waar haal je het geduld vandaan, ik lees je enthousiasme van het bouwen en neem maar van mij aan dat ik ( en vele andere) elke keer weer uitkijken naar je vorderingen.

Ik zal er er alles aan doen om deze machine ooit eens in het echt te bewonderen!!

@ Super john ,

Merci voor de positieve comments ....

Geduld heb ik altijd al gehad voor zulke dingen , moet ook wel he , anders wordt het niets of toch vele minder , dus "VATEN GEDULD" heb ik , dat is geen enkel probleem ... ;-)
Dit is dan ook mijn eerste echte schaal project , het is mede mogelijk gemaakt door Nick , alias "Blue Bird" door velen gekend hier , coach en Vario Team member Belgie ... iedereen kan zich zo een bouwdoos kopen , maar dan ... hoe gaat dit ... en hoe gaat dat ? dat is wat deze mannen zoals den Nick ons leren .... nu , je moet het nog allemaal zelf uitvoeren , maar toch ... ;-)

Het zal nog even duren vooraleer deze "Snake" het luchtruim zal zien , maar we zullen ons zeker eens tegenkomen op een van de vele meetings , zijt ma zeker ... ;-)

Grtz
Ronny

Laatst bewerkt:
HANNANTS Flat Vernish

Vandaag de test airbrush werken gedaan met de vernis ....
Dit heb ik gedaan met de aanbevolen vernis van het 16de , namelijk de HANNANTS Flat Varnish ...
En ik moet zeggen ..... :-) ...... dit is ferm materiaal ... laat zich goed spuiten , heb hem 15 % verdund , dit met water en met de 4010 Reducer om een TIP DRY te voorkomen ...

Droogtijd is 15 minuten en hij vloeit zeer goed uit ...

Na de test stukken goed te hebben bevonden heb ik ook reeds de Cockpit , Doghouse en landingsgestel er mee vernist ...

Nick , het is de moeite om hem eens te proberen ....
De GUNZE vernis zit in potjes van 10 ml ... en de HANNANTS zit in een pot van 100 ml .. en voor de prijs moet je hem ook niet laten liggen ... 5 euro ... een potje GUNZE kost 3 euro ( 10 ml )... hmmmmm ... is nogal een verschil he ... ;-)

Morgen de 1K vernis van MOTIB erop spuiten en dan beëindig ik hier deze werken , ik ga ervoor de rest niets meer aan doen , ook de vlekken zullen er niet op komen .... ;-)

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt:
Weer mooi resultaat Ronny, maar waarom de motip vernis nog? Je hebt er al gunze opzitten?? Voor de brandstof moet het blijkbaar niet doen, je hebt je ( wijze?) besluit al genomen blijkbaar..

Back