stunthenk
PH-SAM
Het wordt weer tijd om een nieuw Carrier Deck model te bouwen! Gebaseerd op de Wildcat van vorig jaar, en de lessen die daar uit gehaald zijn, moet het nu een tweemotorige zijn! Voordeel daarvan is dat je meer van het vleugeloppervlak aanblaast met je props, waardoor het model nauwkeuriger te vliegen moet zijn, nadeel is natuurlijk het gewicht. Want, qua vleugeloppervlak zit ik met de Wildcat al tegen het toegestane maximum van 29 dm2 aan. Ik ga dus uit van de bewezen vleugel en staart van de Wildcat, met een andere romp, en twee motoren in de vleugel ingebouwd. Nu heeft een zekere Jan O. uit B. al de Carrier dekken onveilig gemaakt met een ZEER succesvol model van de Grumman Tigercat, dus wat zou gemakkelijker zijn dan dit model eenvoudigweg na te bouwen? Maar, helaas, zo zit ik niet in mekaar, dus hoewel ik absoluut niet te beroerd ben om zwaar op de adviezen van Jan te leunen, zal het nieuwe model er dus echt anders uit moeten zien! En, aangezien ik nog een flinke voorraad donkerblauw Oracover heb, moet het ook een U.S. Navy onderwerp zijn. Ik kom uit op de North American AJ Savage!
Natuurlijk zal er iets aan het uiterlijk vereenvoudigd moeten worden, anders roept Robert meteen weer 'Too scale'! Te denken valt aan het lager plaatsen van het stabilo, dan kan het kielvlak lichter worden uitgevoerd. Ook ga ik weer grotendeels de zelfde opbouw van de romp gebruiken, dus een 12 mm dikke holle kernromp, en de rest van de vorm in 3 mm balsa. De motoren worden de zelfde 3536 Turnegy"s (kan ik die nog wel bestellen in Corona China?) met 8x6 props en de regelaars kunnen van 40A naar 30A. Volgens Jan moet dat met de zelfde 1800 maH batta's kunnen vliegen als de enkele 3536 met een 11x6 prop. Daar snap ik niks van, maar dat hoeft ook niet. De gasregeling wordt weer verzorgd door de onovertroffen Bruno Arduino constructie in het handvat, en Bruno heeft ook al de snoertjes gemaakt die in de vleugel moeten. Max heeft alweer de tuimelaar voorzien van zijn exellente haaienvis kunststof leadouts, dus met zulke vrienden kan dit project niet mislukken. De potloodtekening is al gemaakt, het hout is ingekocht, de ribben zijn gemaakt en ik heb er zin in, dus houd dit forum de komende weken in de gaten!
Natuurlijk zal er iets aan het uiterlijk vereenvoudigd moeten worden, anders roept Robert meteen weer 'Too scale'! Te denken valt aan het lager plaatsen van het stabilo, dan kan het kielvlak lichter worden uitgevoerd. Ook ga ik weer grotendeels de zelfde opbouw van de romp gebruiken, dus een 12 mm dikke holle kernromp, en de rest van de vorm in 3 mm balsa. De motoren worden de zelfde 3536 Turnegy"s (kan ik die nog wel bestellen in Corona China?) met 8x6 props en de regelaars kunnen van 40A naar 30A. Volgens Jan moet dat met de zelfde 1800 maH batta's kunnen vliegen als de enkele 3536 met een 11x6 prop. Daar snap ik niks van, maar dat hoeft ook niet. De gasregeling wordt weer verzorgd door de onovertroffen Bruno Arduino constructie in het handvat, en Bruno heeft ook al de snoertjes gemaakt die in de vleugel moeten. Max heeft alweer de tuimelaar voorzien van zijn exellente haaienvis kunststof leadouts, dus met zulke vrienden kan dit project niet mislukken. De potloodtekening is al gemaakt, het hout is ingekocht, de ribben zijn gemaakt en ik heb er zin in, dus houd dit forum de komende weken in de gaten!