Project Carrier 2020

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 2 feb 2020.

1. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Het wordt weer tijd om een nieuw Carrier Deck model te bouwen! Gebaseerd op de Wildcat van vorig jaar, en de lessen die daar uit gehaald zijn, moet het nu een tweemotorige zijn! Voordeel daarvan is dat je meer van het vleugeloppervlak aanblaast met je props, waardoor het model nauwkeuriger te vliegen moet zijn, nadeel is natuurlijk het gewicht. Want, qua vleugeloppervlak zit ik met de Wildcat al tegen het toegestane maximum van 29 dm2 aan. Ik ga dus uit van de bewezen vleugel en staart van de Wildcat, met een andere romp, en twee motoren in de vleugel ingebouwd. Nu heeft een zekere Jan O. uit B. al de Carrier dekken onveilig gemaakt met een ZEER succesvol model van de Grumman Tigercat, dus wat zou gemakkelijker zijn dan dit model eenvoudigweg na te bouwen? Maar, helaas, zo zit ik niet in mekaar, dus hoewel ik absoluut niet te beroerd ben om zwaar op de adviezen van Jan te leunen, zal het nieuwe model er dus echt anders uit moeten zien! En, aangezien ik nog een flinke voorraad donkerblauw Oracover heb, moet het ook een U.S. Navy onderwerp zijn. Ik kom uit op de North American AJ Savage!

AJ Savage.gif
    Natuurlijk zal er iets aan het uiterlijk vereenvoudigd moeten worden, anders roept Robert meteen weer 'Too scale'! Te denken valt aan het lager plaatsen van het stabilo, dan kan het kielvlak lichter worden uitgevoerd. Ook ga ik weer grotendeels de zelfde opbouw van de romp gebruiken, dus een 12 mm dikke holle kernromp, en de rest van de vorm in 3 mm balsa. De motoren worden de zelfde 3536 Turnegy"s (kan ik die nog wel bestellen in Corona China?) met 8x6 props en de regelaars kunnen van 40A naar 30A. Volgens Jan moet dat met de zelfde 1800 maH batta's kunnen vliegen als de enkele 3536 met een 11x6 prop. Daar snap ik niks van, maar dat hoeft ook niet. De gasregeling wordt weer verzorgd door de onovertroffen Bruno Arduino constructie in het handvat, en Bruno heeft ook al de snoertjes gemaakt die in de vleugel moeten. Max heeft alweer de tuimelaar voorzien van zijn exellente haaienvis kunststof leadouts, dus met zulke vrienden kan dit project niet mislukken. De potloodtekening is al gemaakt, het hout is ingekocht, de ribben zijn gemaakt en ik heb er zin in, dus houd dit forum de komende weken in de gaten!

HansH, H.B.Busking en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ik ben maar traditioneel begonnen met de ribben. Bij de Wildcat heb ik alle ribben in één stuk tussen twee mallen gemaakt. Dat heeft als nadeel dat iedere rib kleiner is dan de volgende, zodat de rechtervleugel dunner/kleiner wordt dan de linker. Nu is dat nog niet zo erg, maar voor de middenrib en, bij dit model de ribben onder de motorgondels ook uit 3mm maak, maar dan 2 stuks naast elkaar. Dus bij dit model heb ik voor een andere aanpak gekozen: ik heb de voorste delen, die allemaal gelijk zijn, zijn tussen twee triplex mallen gemaakt.
    IMG_1130.JPG
    De achterste delen zijn stuk voor stuk langs de middenribmal van vorig jaar gesneden, elk op de juiste lengte. IMG_1131.JPG
    Op de foto zijn ook al de 6x6 vuren hoofdliggers te zien, met de ribbetjes op hun plaats gezet. Dit deel wordt plat op de plank gebouwd, en daarna in het midden deels doorgezaagd en geknikt, zodat de juiste hoek ontstaat. Dit heeft één klein nadeel, namelijk dat de ribben straks in een kleine hoek staan. Als de lijm is uitgehard moet de voorkant van de 6x6 vuren voorlijst wat worden bijgeschaafd, omdat het vleugelprofiel aan de voorkant mooi rod moet worden.
    Daarna worden de plankjes 1,5 mm indekking er stuk voor stuk tegenaan gelijmd, waarbij de andere vleugelhelft buiten de tafel naar beneden hangt.
    IMG_1133.JPG
    Hier is de eerste helft klaar.
    IMG_1134.JPG
    Vervolgens kunnen de achterste ribhelften op hun plaats worden gelijmd, te beginnen met de tip- en wortelrib, zodat de juiste hoogte van de achterlijst uitgemeten kan worden.
    IMG_1135.JPG
    Op deze foto is ook te zien dat elke rib een tabbetje heeft gekregen om een betere verbinding met het voorste deel te maken.

jef en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  3. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Imiddels is de bovenkant van de vleugel af, en is er een tuimelaarplatform uit 3mm triplex gezaagd, wat straks aan de onderkant wordt bevestigd.
    IMG_1137.JPG
    Eigenlijk een eenvoudig ding, zo'n vleugel. Als de onderkant ook af is, wordt de achterlijst rond geschuurd, en de laatste stukjes indekking toegevoegd, evenals de 3 mm vleugeltippen. En dan op naar de motorgondels!

Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  4. wnieuwkamp

wnieuwkamp

Lid geworden:
    10 mei 2012
    De XA2J "Super Savage" heeft een laag stabilo, maar dat is mosterd na de maaltijd....
    Groet,
    Wolfgang

5. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Lelijk kielvak.... Laten we mijn versie dan maar de XA1,5J noemen... Een tussenvariant.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Nu het vliegweer voorlopig voorbij is, ben ik weer wat verder gegaan met de Savage. Eerst maar een stabilo met hoogteroer gemaakt, van 5mm balsa, met 5x5 vuren latjes ter versterking.
    IMG_1139.JPG
    Dan is de romp aan de beurt. Ik maak de romp weer, net als de Wildcat en de Aguilon, van een framepje van 3x10 mm balsa, met een 3x10 vuren lat in het midden voor de sterkte. Net als bij de Wildcat is het weer een kernromp, het profiel van het zijaanzicht (te zien op de tekening) wordt van 3 mm balsa gemaakt.
    IMG_1138.JPG
    De neus is massief 10mm, evenals een blokje bij de staart, waar de begrenzer van de vanghaak aan geschroefd gaat worden. Er is een beuken blokje met balsa versterking om de starthaak aan te bevestigen. Het geheel is in vorm geschuurd, en voorzien van de eerste 1,5 mm balsa zijkant.
    IMG_1141.JPG
    Er moeten nog een paar plaatselijke versterkingen in, met name voor de bevestiging van de neuspoot, en dan kan de andere zijkant er tegenaan. Eerst maar even kijken hoe de boel er uit gaat zien (zonder motorgondels, natuurlijk)
    IMG_1144.JPG

7. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Voordat de romp dichtgemaakt kon worden, moesten er eerst een aantal versterkingen en aanpassingen worden gemaakt. Ik heb eerst een gat voor de accu gemaakt (de plaats voor de accu was al gemaakt, zie het rechthoekige vak vlak achter het neusblok op de foto hierboven). Aan de andere kant heb ik een plaatje 1 mm triplex gebruikt om een stevig wandje te maken. De stukjes klitteband die de accu vast gaan houden heb ik op het triplex geniet, dat ging verrassend gemakkelijk. In het balsa van de rompzijkant heb ik spleetjes gemaakt waar het klitteband door kan.
    IMG_1145.JPG
    De accu is zo deels in de romp ingelaten en steekt er deels uit.
    IMG_1148.JPG
    De bevestiging voor de neuspoot bestaat aan de bovenkant uit een beuken klosje met een 3 mm messing pijpje er in (2 mm inwendig, de neuspoot wordt van 2 mm staaldraad gemaakt) en aan de onderkant uit een plaatje 4mm multiplex met een M3 inslagmoer er aan de achterkant ingelijmd, wat in de rompconstructie is ingelaten. Dit geheel is weer afgedekt met een groter 1 mm triplex plaatje. Al dit gedoe in de neus betekent wel dat de linker rompzijkant wat bobbelt, maar dat is niet erg. Het beuken blokje achter de vleugel, waar de vanghaak aan geschroefd wordt, is rijkelijk met 10 mm balsa versterkt.
    IMG_1146.JPG
    Vervolgens heb ik de rompbovenkant en het kielvlak en richtingsroer gemaakt. Ik heb deze onderdelen van resten 3 mm gemaakt, waardoor het een beetje een puzzeltje is geworden, maar daar merk je niets meer van als straks de bekleding er op zit!
    IMG_1147.JPG
    Ik wou meteen ook nog een romponderkant maken, maar ik had alleen nog lichte, zachte plankjes 3 mm en dat vind ik te kwetsbaar voor dit onderdeel. Dus ik moet morgen eerst even naar de plaatselijke modelbouwwinkel!

8. Robert Schulze

Robert Schulze

Lid geworden:
    23 sep 2015
    Hallo Henk, The rule says: The arrester hook no longer than a third of model length. So it gets very long. This makes it easier to catch the arrest wires.
    These 100 points catapult you into the top quarter in the competition.
    Groet Robert

9. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    De bouw raakt zo langzamerhand in de eindfase. De onderdelen van de romp zijn klaar, de romp, staart en vleugel zijn klaar om bekleed te worden. De enig overgebleven grotere delen, de motorgondels, heb ik eenvoudig weg maar uit 10 mm balsa gemaakt. De opgebouwde methode leek me, gezien het kleine formaat dan de onderdelen, teveel gedoe. De volgende stap is om de bedrading in orde te krijgen, er is al een setje van de vleugeltip naar de romp om met de regelaars verbonden te worden. Er moeten ook nog 30A regelaars en een extra motor komen. Op de foto staat mijn reserve 40A regelaar. Volgens de specificatie is een 30A regelaar 12 gram lichter dan de 40A, dus voor 2 stuks is het dan wel de moeite waard om kleiner te gaan. IMG_1149.JPG
    Wat er nog overblijft om te maken zijn motorschotten, motorkappen, kastjes voor de regelaars en metalen onderdelen zoals onderstelpoten, vanghaak en natuurlijk de stootstang. Fluitje van een cent!

Deel Deze Pagina