Project "Elektro-Hydraulische Cylinders": Graafmachine "Huina 1550" ombouwen!

Hoi!

Heb de RC-excavator "Huina 1550" voor 32euro vorig jaar inlcusief verzend, mazzeltje dus!
Na wat 'spelen' kwam al gelijk de gedachte: ombouwen die hap!
H1550 01.jpg



De bedoeling:
- microcontroller (pwm, WIFI/bluetooth, FPV etc ),
- eigen motordriverstjes
- natuurgetrouwe aandrijving!!!

Die laatste: de huidig aandrijving: motortjes met een flinke vertragingskastje en dan de bewegende delen bewegen via de as van de diverse draaipunten. Werkt wel, maar bij iets te lang inhouden van een toets, gaat de boel gelijk knarsen en knetteren etc etc. Motoren kunnen alleen aan/uit en de boel gaat schokkerig.

Hier laat men het binnenwerk zien:


Ik had al 1 cylinder werkend zover als protoype en al bezig met de afwerking, zie:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/aluminium-plamuren-dichten.261449/#post-3909087

( het plamuren, verven laat ik voorlopig ff voor wat het is, eerst de juiste spullen aanschaffen, en dat mat-kleurtje, wat ik gebruikte, is knudde )

Verder, 4 cylinders maken inclusief die van de vorige link, toch paar kleinigheidjes/verbeterpunten.

Wordt vervolgd...
 
Voor de geinteresseerden, neem ff een kijkje op mijn youtube-kanaal!


Uit eindelijk gaat de 1550 icm met een technic dieplader:
Het wordt geen 5-as truck met een 3/4 interdolly dieplader, maar een 4-as truck met 2/2 interdolly dieplader.
 
Na het e.e.a. uitproberen, bestellen, passen, meten en wat dingen in elkaar zetten, kwam ik globaal op de volgende onderdelen uit:
42996728_462216727598931_4298725684441776128_n.jpg Alu buizen. D12mm/d10mm en D8mm/d6mm


42840303_2136756993246324_8726224676080058368_n.jpg Stelringen D10mm,d5mm en D9mm,d5mm


42917037_2103021200026456_3558482534763331584_n.jpg Motor+ gear. 6V, 120rpm D10mm



42909267_1866179420098039_2115374618523992064_n.jpg leadscrew+nut T3,5mm spoed 2,4mm


42851576_285224922078702_2684631216023404544_n.jpg duwlagers. D10mm, d5mm


hall_sens GA170.jpg Hall-effect sensor ( onmipolair )

neodymium-magneet-n35-o-6-x-2-mm.jpgmagneetje D3mm, 1mm

fietsbouten.jpg krankstelbouten

Wordt vervolgd...
 
Van een maat 2-component expoxy gekregen en heel fijn schuurpapier!
Gaat goedkomen dus!
42707304_323674884849302_3154241071857270784_n.jpg
Zoals het op de foto is, gaat het uiteindelijk niet worden.
De cylinders gaan gewoon te langzaam, 120rmp. De kracht op de spindel is voldoende.

Heb ondertussen andere motortjes binnen gekregen.
Deze zijn iets groter, hebben een max van 300rpm met nog steeds ruim kracht op de spindel.
UIteraard blijft toerental variabel. Afhankelijk van de uitslag analoge joysticks.
Hier even een mini setup van hoe het dan gaat worden,
12mm.jpg




Eerst weekend!
 
Dit is ook een optie maar neemt juist meer ruimte in beslag.
servo a.jpg

Ik blijf mooi bij m'n nieuwe setup met de 12Vmotor-gear combies!
 
Zoiets gaat het worden met de nieuwe motor-gear combies.
Zijn wat groten, ipv volrond 10mm zijn ze 12x10mm rechthoekig op de breedste punten.

motor-gear combi:
https://nl.aliexpress.com/item/DC-1...Reductie-Metal-Gear-Motor-As/32882276984.html



Na wat denkwerk, kwam het volgende "test/probeerseltje" :
- e.e.a. wegslijpen.
- overblijfsels paltdrukken.
- boel netjes slijpen etc.

44170493_184920255723052_61524611946250240_n.jpg




44271263_241274296554157_9142987952928849920_n.jpg


Hoe verder?
Ipv veel wegslepen, de boel alleen maar inslijpen zodat er grotere flappen ontstaan, deze kunnen dan ook nog een stukje "de hoek om"
als ware het 2 U-vorm klemmen. Ook de gearsectie wat meer insluiten.
( flappen wat langer uiteraard, tot voorbij achterkant motor)

Het mooie nu is dat de hele cylinder van kop tot kont nog steeds 1 geheel vormt.
Qua sterkte/constructie/bevestiging is dat cool en handig!


Wordt vervolgd...
 
Na een uurtje mieren, probeersel nr 2 klaar.
Bijna goed! :beer:

44140266_336848073740225_5092177401538936832_n(1).jpg

44154317_307493703414451_1366151035826995200_n.jpg
44106600_1902718696430335_5866559287748198400_n(1).jpg
 

Bijlagen

  • 44140266_336848073740225_5092177401538936832_n(1).jpg
    44140266_336848073740225_5092177401538936832_n(1).jpg
    71,3 KB · Weergaven: 405
Hoi!

Weer ff verder met de cylinders!
De platte uiteinden ( waar motor-gear combi tussen zit) heb ik ff breed gelaten. Later ff precirs zien hoe/wat ivm nette afwerking:
Uitgezonderd van de eerste foto, zie je de verschillende stappen:

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
 
Ander motor/gear dus andere uitgangs-as. Eerst uitvogeln o pstukje afvalbuis:



20181205_111939.jpg



Een M3 madeboutje en 2 minimagneetjes zitten in de witte ring. madeboudje gaat door de messingbuis heen tot op het platte vlak van uitgaande as motor/gear.
20181205_111952.jpg


Spindle/leadscrew passend maken etc:
20181205_114849.jpg


Kunststof 'loper' verkleind naar net geen 10mm diameter. Na uitboren D8mm/6mm alubuis, past de 'loper' in de alubuis.
Wordt nog vast gezet met madeboutje en er komt nog een mini magneet.
20181205_114909.jpg



Gele ring ( enigzins elastisch/flexible stukje van een of andere slang) zorgt voor o plaats houden van magneetje.

20181205_192415.jpg
 
Uiteindelijk duurt het wel ff voordat de boel soepel in 1 lijn ligt!
Een boudje net een pietsie losser draaien, en dan weer de koppeling ( messing buisje 25mm ) wat schuren etc etc etc...
Loopt het best soepel en licht. D'r zit nog enekleine wobbel in maar dat komt goed. Het hele "inklemblok met beide lagers" kan nog een tikkie
minder vast. Op filmpje is de snelheid maar 40 % van maximum.

Zoals wel duidelijk is een aanzienlijk deel vd cylinder bezet door de motor, ophanging/gear/koppelin/ophanging-lagers.
De uiteindelijk uitslag vd zuiger komt daarnog bij. De 2 cylinders die de gehele arm beweging heb ik bewust 'korter' gelaten omdat dit er niet uitgaat zien etc etc.
De arm kan weel gehele omhoog maar de graafbak kan nu maar beperkt de diepte. Diep genoeg iig!


 
Blijft een heel gemier zulke smalle cylinders, maar ik ben blij met resultaat al zover!
En het is relatief goedkoop.
Bij een slag brederere cylinders kun je bv een echte koppeling gebruiken tussen motor/gear-as en de.
 
Detail voorbeeld:
Messing koppeling-as is D/d =5/3mm.

Axiaal lagertjes zijn 10/5mm. 2 buitenste stelringen ( vast in alubuis) zijn 10/6mm.
Deze 2 klemmen de 2 axiaallagers en middelste stelring vast. ( "ophanging", "axiaal opvang" ).

De middelste ( vast op messing-as ) = 10/6mm, deze 10mm reduceer ik naar 9mm, moet vrij kunnen draaien in alu-buis!
Alles met eenvoudig gereedschap, geen draaibank bv.
10 09 10.jpg


De motor/gear-uit-as wordt alleen radiaal belast ( "rotatie-belast" ).
 
Oeps! Kwam er achter dat de draaiende delen vd diverse axiaal-lagertjes ook wat verkleind moeten worden.

Ze zijn 10mm en ze moeten vrij kunenn draaien in alu-buis van D12mm/d10mm. De ringen met de kogeltjes zijn zowiezo al kleiner dan 10mm.

Groen is ok. Rood moet aangepast:

mod.png

Dit is ondertussen gedaan.

Bij de cylinder van het filmpje is dit nog niet gebeurd.

Ondertussen flenzen gemaakt van soort nylon hulsjes.
Hulsjes D14/d8/L10 "gedraaid, passen nu op/in alu-buis: zie afbeelding:

20181206_193920.jpg 20181206_190945.jpg20181206_193941.jpg






Heb geen draaibank, maar met m'n boorkolom en een gemodificeerd boortje ( in op een klemblok op een simpel x-y-tafeltje ) kan ik nylon/kunststof draaien.
( alu begin ik niet aan op deze manier uiteraard )
 
Back
Top