Na rijp beraad tussen de oren besloten om een bouwverslag te schrijven van de Fokker FII
De kist is bestemd voor de stichting PHantasy in BLue, in opdracht van de KLM.
Omdat bijna niemand die kist kent, en hij toch een mijlpaal in de luchtvaart historie is eerst even een korte kennismaking, zo ziet hij er uit;
Hij stamt uit 1919, Fokker zat toen nog in duitsland (Schwerin) net na WO1 met zijn bedrijf ‘Fokker Flugzeugwerke’ met 1500 !! man in dienst.
(Let bij deze foto eens op de Lozenge bekleding van de staart: daar hadden ze nog voldoende van over....)
Na al die oorlogskisten (DVII en DVIII waren toen de meest recente) was dit voor Fokker de eerste kist ontworpen als passagiersvliegtuig.
In de cabine konden 4 personen mee, tegenover elkaar als in coupe van een trein, de vlieger zat nog buiten in de open lucht....
Fokker raakte bekend met Plesman en de deal was al snel beklonken, Plesman bestelde de eerste twee FII’s voor zijn KLM.
Dit zouden de eerste vliegtuigen worden met de nederlandse civiele registratie de
H-NABC en H-NABD.
Eerste stap voor de bouw is natuurlijk het verzamelen van documentatie, nu staat er een full size replica van de FII in het aviodrome, dus contact gezocht met de groep die hem gebouwd heeft.
Dit bleken gepensioneerde KLM en Fokker medewerkers te zijn die als hobby vliegtuigen restaureren! Na een uitnodiging op Schiphol Oost waar zij ‘gestationeerd’ zijn, heb ik me daar zeer vermaakt, ik mocht neuzen in hun documentatie mappen en afdrukken maken van o.a. schetsen van Anthony Fokker zelf!, ik kreeg alle medewerking!
Tevens contact gezocht met het Smithsonion National Air and Space Museum in Washington DC, een E-mail en $7,- en twee weken later rolde er een envelop in de bus met twee tekeningen!
Tevens heeft de NVM www.modelbouwers.nl diverse tekeningen met uitstekende driezijden aanzichten.
Dus zodoende was er genoeg materiaal verzameld om te beginnen met de tekeningen;
het was de bedoeling om de kist volledig in 3d Cad te tekenen, maar hoe dat in z’n werk gaat laat ik een volgende keer zien.
groet,
Frank
De kist is bestemd voor de stichting PHantasy in BLue, in opdracht van de KLM.
Omdat bijna niemand die kist kent, en hij toch een mijlpaal in de luchtvaart historie is eerst even een korte kennismaking, zo ziet hij er uit;
Hij stamt uit 1919, Fokker zat toen nog in duitsland (Schwerin) net na WO1 met zijn bedrijf ‘Fokker Flugzeugwerke’ met 1500 !! man in dienst.
(Let bij deze foto eens op de Lozenge bekleding van de staart: daar hadden ze nog voldoende van over....)
Na al die oorlogskisten (DVII en DVIII waren toen de meest recente) was dit voor Fokker de eerste kist ontworpen als passagiersvliegtuig.
In de cabine konden 4 personen mee, tegenover elkaar als in coupe van een trein, de vlieger zat nog buiten in de open lucht....
Fokker raakte bekend met Plesman en de deal was al snel beklonken, Plesman bestelde de eerste twee FII’s voor zijn KLM.
Dit zouden de eerste vliegtuigen worden met de nederlandse civiele registratie de
H-NABC en H-NABD.
Eerste stap voor de bouw is natuurlijk het verzamelen van documentatie, nu staat er een full size replica van de FII in het aviodrome, dus contact gezocht met de groep die hem gebouwd heeft.
Dit bleken gepensioneerde KLM en Fokker medewerkers te zijn die als hobby vliegtuigen restaureren! Na een uitnodiging op Schiphol Oost waar zij ‘gestationeerd’ zijn, heb ik me daar zeer vermaakt, ik mocht neuzen in hun documentatie mappen en afdrukken maken van o.a. schetsen van Anthony Fokker zelf!, ik kreeg alle medewerking!
Tevens contact gezocht met het Smithsonion National Air and Space Museum in Washington DC, een E-mail en $7,- en twee weken later rolde er een envelop in de bus met twee tekeningen!
Tevens heeft de NVM www.modelbouwers.nl diverse tekeningen met uitstekende driezijden aanzichten.
Dus zodoende was er genoeg materiaal verzameld om te beginnen met de tekeningen;
het was de bedoeling om de kist volledig in 3d Cad te tekenen, maar hoe dat in z’n werk gaat laat ik een volgende keer zien.
groet,
Frank
Laatst bewerkt door een moderator: