Project Fokker FII Schaal 1:5

Na rijp beraad tussen de oren besloten om een bouwverslag te schrijven van de Fokker FII
De kist is bestemd voor de stichting PHantasy in BLue, in opdracht van de KLM.
Omdat bijna niemand die kist kent, en hij toch een mijlpaal in de luchtvaart historie is eerst even een korte kennismaking, zo ziet hij er uit;

full

full

full


Hij stamt uit 1919, Fokker zat toen nog in duitsland (Schwerin) net na WO1 met zijn bedrijf ‘Fokker Flugzeugwerke’ met 1500 !! man in dienst.

full


(Let bij deze foto eens op de Lozenge bekleding van de staart: daar hadden ze nog voldoende van over....)

Na al die oorlogskisten (DVII en DVIII waren toen de meest recente) was dit voor Fokker de eerste kist ontworpen als passagiersvliegtuig.
In de cabine konden 4 personen mee, tegenover elkaar als in coupe van een trein, de vlieger zat nog buiten in de open lucht....

Fokker raakte bekend met Plesman en de deal was al snel beklonken, Plesman bestelde de eerste twee FII’s voor zijn KLM.
Dit zouden de eerste vliegtuigen worden met de nederlandse civiele registratie de
H-NABC en H-NABD.

full


Eerste stap voor de bouw is natuurlijk het verzamelen van documentatie, nu staat er een full size replica van de FII in het aviodrome, dus contact gezocht met de groep die hem gebouwd heeft.
Dit bleken gepensioneerde KLM en Fokker medewerkers te zijn die als hobby vliegtuigen restaureren! Na een uitnodiging op Schiphol Oost waar zij ‘gestationeerd’ zijn, heb ik me daar zeer vermaakt, ik mocht neuzen in hun documentatie mappen en afdrukken maken van o.a. schetsen van Anthony Fokker zelf!, ik kreeg alle medewerking!

full


Tevens contact gezocht met het Smithsonion National Air and Space Museum in Washington DC, een E-mail en $7,- en twee weken later rolde er een envelop in de bus met twee tekeningen!
Tevens heeft de NVM www.modelbouwers.nl diverse tekeningen met uitstekende driezijden aanzichten.
Dus zodoende was er genoeg materiaal verzameld om te beginnen met de tekeningen;
het was de bedoeling om de kist volledig in 3d Cad te tekenen, maar hoe dat in z’n werk gaat laat ik een volgende keer zien.

groet,

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is de winter in aantocht gezien alle nieuwe bouwdraadjes.

Wordt weer heel wat leesvoer voor ons maar ook deze gaan we volgen :D

Succes met de bouw.
 
Frank,

Heel boeiend allemaal en echt een toestel die ik verder nog nooit gezien hebt. Heel origineel dus.

Heb hier dus ook maar een abbonementje op genomen en inderdaad Berto, massa's nieuwe draadjes.

Stevo
 
Dit wordt ook weer genieten :D

Hoe groot gaat hij worden Frank in schaal 1:5 :?:

Teus
 
en nog een abonnementje, nu nog tijd zien te vinden om alles te gaan volgen deze winter!
 
Teus zei:
Hoe groot gaat hij worden Frank in schaal 1:5 :?:Teus

Teus,

wat betreft afmetingen:

Spanwijdte (gemeten over de 'oren' ) 3450mm
Romplengte 2333mm
Gewicht ong. 16 kg
Koorde wortel 600mm
Vleugeldikte aan de wortel 120mm!
Motor: ZG62

Groet,

Frank
 
Fokker FII deel2

Het in 3D cad tekenen van de Fokker FII zal ik stapsgewijs uit de doeken doen:
als eerste de linkervleugel als voorbeeld:

Nadat de tip en wortelprofielen bepaald zijn a.d.h.v. de bijbehorendende coordinatentabel, worden ze, als schets, op de goede afstand van elkaar geplaatst, (met tipverdraaiing!)

full


Daarna word er een Solid van gemaakt:

full

Vervolgens worden de ribben ‘uitgehakt’;

full


En de uitsparingen voor de ribben;

full


De ribben worden op een ‘platte’ tekening geplaatst en als dxf gesaved;

full


En vervolgens wordt deze file samen met een plaat triplex ‘gevoerd´ aan een CNC freesmachine die er het volgende van maakt:

full


Met hetzelfde principe word een hele linker vleugelhelft uitgetekend;

full

Die weer getransformeerd word tot een platte tekening,
Bij Schaal 1:5 is dat een dubbel A0 formaat!!,

full


Dit principe is in feite toegepast op het hele vliegtuig,

volgende keer meer,

groet,

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die CNC machinenes zijn toch wel erg handig, prachtig gewoon!

Maakt u toevallig ook kitjes van andere vliegtuigen tegen een vergoeding?
 
Hé, dit ziet er goed uit.
Heeft Robert ergens reclame gemaakt onder de schaalbouwers of zo.

Op deze manier heb ik alleen tijd om te lezen en niet zelf te eeeuh, rommelen want bouwen durf ik het hier niet te noemen.

Ik blijf het volgen

Groet,
Jaap
 
Hallo Frank,

Dat ziet er professioneel uit!
Welk Cad programma gebruik je hiervoor? Inventor of Autocad 3D?
Inderdaad een mooie kist die je helaas veel te weinig ziet als model.
Ga je het hoogteroer en het rudder nog iets opschalen voor betere vliegeigenschappen of laat je de outline helemaal volgens schaal?
Wordt een forse bak, vleugels/romp in twee delen?
-aan de gaatjes in de wortelribben te zien wel-
(of heb je thuis voldoende ruimte)?

Succes met de bouw,
Groet, Ralf
 
zo te zien moet ik jou te vriend houden frank :lol: .

ziet er netjes uit, zal binnenkort toch maar mijn 1800 pagina's dik autocad boek openwrikken en kijken of ik de software ergens kan krijgen...
ohja, nog een cnc machine ook.... :|
 
flying jesse zei:
Maakt u toevallig ook kitjes van andere vliegtuigen tegen een vergoeding?

Helaas Jesse, voor dit soort projecten is zo veel tijd nodig dat ik niet zou weten waar ik de tijd vandaan moet halen om nog kits voor derden samen te stellen,

Groet,

Frank
 
strutter zei:
Welk Cad programma gebruik je hiervoor? Inventor of Autocad 3D?
Ga je het hoogteroer en het rudder nog iets opschalen voor betere vliegeigenschappen of laat je de outline helemaal volgens schaal?
Wordt een forse bak, vleugels/romp in twee delen?

Ralf,

Het cad programma dat ik gebruik is Solid Works (de norm in de industrie en op technische scholen) Als constructeur werktuigbouw werk ik beroepsmatig met dit pakket dus om de Fokker helemaal uit te tekenen was ik elke pauze en ´s ochtends voor werktijd bezig, al met al wel 8 maanden denk ik....,

Over de outline; alleen het rudder is 20% opgeschaald (ssst. niet verder vertellen a.u.b) dat vond ik echt te klein, echter; Reinhold Platz (de hoofdconstructeur van Fokker) claimde destijds dat hij daarom de romp zo hoog liet doorlopen tot achteraan, om de finfunctie te vervangen.

Verder is de romp uit een stuk, en de vleugel gedeeld, maar dat zie je wel in de volgende aflevering...

groet,

Frank
 
Fokker FII deel 3

In 3d CAD worden op de boven beschreven wijze ook de romp spanten bepaald:

full


En de rompzijwanden:

full


En weer een platte tekening van het formaat 2xA0, heb voor het hele project 18 meter (plotter)papier gebruikt!

full


En het verder uitdetailleren van de romp:

full


Na ongeveer 8 maanden tekenen was eindelijk de eind samenstelling gereed:

full


full


En de bijhorende 2d tekening:

full


Tot zover het tekenproces, volgende keer verder met de bouw van de romp......

Groet,

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fokker FII deel4

Na maanden tekenen eindelijk bouwen!, eindelijk het moment dat de kist daadwerkelijk vorm gaat krijgen en lekker een beetje met hout aan de gang,
Gewoon conventioneel beginnen met de rompzijwanden:

full

full


Daarna de spanten aan een helft lijmen:

full


En de andere romphelft toevoegen:

full


Vervolgens het motorspant plaatsen en voorbereidingen treffen voor het landingsgestel

full


De staartschaats netjes op schaal erin hangen;

full


Ook handig als je een kennis hebt die goed fijnwerk kan lassen, het landingsgestel is van 5mm verenstaal;

full


en de verbindingen zijn TIG gelast zonder toevoeging van materiaal, 'gewoon' de einden samen laten vloeien;

full


+ ophangpunten voor de spandraden en vleugelsteunen:

full


de wielas monteren met elastiek geheel volgens het origineel, en de wielen, deze zijn een curiositeit: in die tijd waren er nog geen grotere wielen dus Fokker heeft er toen maar twee aan iedere kant geplaatst
Het speciale eraan is dat het twee velgen gespaakt op een as waren!! dus geen aparte wielen tegen elkaar geplaatst!, echt een kunststukje wat spaken betreft;

full


En voor je het weet staat er een complete romp voor je neus!

full


Groet,

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top