stunthenk
PH-SAM
Nu de LB Carrier Savage vrijwel af is en alleen wacht op de juiste stekkertjes en nog wat details om hem vliegklaar te maken, wordt het tijd voor Project Gasser! De basis is een gefreesd onderdelen pakket, gemaakt door RBC wat ik van Ton van Munster heb gekregen. Dit was een gul gebaar. Het ziet er allemaal mooi uit, en ik zal proberen om er een goede recensie van te geven.
Onderdelen zijn mooi gefreesd, met kleine bruggetjes die makkelijk door te snijden zijn. Ribben komen uit 3 verschillende planken, die alle drie een andere hardheid hebben. Ze zijn pakweg 2,1 mm dik. Ik zet de hardste in het midden en werk naar buiten toe met steeds zachtere. De openingen in de ribben voor de liggers zijn 5 x 5 mm, terwijl de tekening 6 x 5 voorschrijft. De bijgeleverde plank balsa is ongeveer 5,3 á 5,4 mm dik; ik snij er met de latjessnijder vierkante latjes uit. Vier voor de vleugelliggers, 4 voor de rompliggers. De voorlijst, die 12,7 bij 11,1 mm zou moeten meten, is niet bijgeleverd maar als je 2 lagen van de 5,3 mm plank, 12,7 mm breed, aan elkaar lamineert, heb je ook een voorlijst. Achterlijsten zijn ook gefreesd, met uitsparingen voor de ribben alleen mist er één uitsparing. Dat is snel met een sleutelvijltje aangepast. Er zijn 10 stuks 5,3 mm vleugeltippen, om samen te lijmen tot blokken die dan weer in vorm moeten worden geschaafd en geschuurd.
De rompzijkanten zijn uit plankjes van verschillende hardheid gefreesd, een harde en een medium. Dat geeft kans op een scheve romp. De rompschotten zijn uit een plank 5,3 mm gefreesd. Er zijn geen openingen in de rompschotten voor bedrading en stootstangen. De uitsparingen voor de rompliggers in de schotten zijn te klein, pakweg 4 x 5 mm, dus die moeten worden uitgesneden.
Het stabilo is in twee delen gemaakt, vanwege de breedte van het hout. In het lijmvlak zit een zig-zag, dat maakt het gemakkelijk de delen correct tegen elkaar te lijmen. Stabilo en roer zijn uit medium 3 mm balsa gefreesd, hier was hard balsa beter geweest. (Ik had zelf, werkend vanaf tekening, voor het stabilo een medium tot zacht kwartiers gezaagd plankje 5 mm gebruikt. 3 mm balsa trekt te makkelijk krom bij dit onderdeel.) Het kielvlak is ook uit twee delen gefreesd, een verticaal deel en een horizontaal vloeistuk-achtig deel, die zijn ook met een zig-zag accuraat aan elkaar te lijmen.
Ik ben maar begonnen met het stabilo in elkaar te lijmen en de langsliggers en de vleugeldragers tegen de rompzijkanten aan te lijmen. Het ribbenpakket en de vleugeltip blokken zijn ook op de foto te zien, evenals de Aeromodeller uit november 1959 waarin het ontwerp is gepubliceerd. Let ook op het vergrootglas om de tekst op de 6 keer verkleinde tekening te lezen! De gefreesde onderdelen zijn zo accuraat dat er geen tekening op ware grootte nodig is, verwacht ik.
De triplex delen zijn uit 3 mm light ply gefreesd, voor de wortelribben is dat prima, voor het motorschot was multiplex beter geweest. Er is een U-vormig onderdeel in triplex gefreesd, dat is een motorplaat, die uit alu gemaakt dient te worden. Er zijn geen beuken latjes voor de motordragers bijgeleverd.
Ik ben onder de indruk van het zeer nette freeswerk. De onderdelen zijn tamelijk gul uit plankjes gesneden; je houdt nogal wat balsa over. Het balsa is ook van goede kwaliteit. Helaas is er geen houtselectie toegepast (de rompzijkanten zijn van verschillende hardheid, de staartvlakken en de plank waar de liggers uit gesneden moeten worden zijn aan de zachte kant) en het is ook een beetje jammer dat de balsa plankjes geen standaard dikte hebben. Maar dit zal een kistje worden wat een genoegen is om te bouwen.
Onderdelen zijn mooi gefreesd, met kleine bruggetjes die makkelijk door te snijden zijn. Ribben komen uit 3 verschillende planken, die alle drie een andere hardheid hebben. Ze zijn pakweg 2,1 mm dik. Ik zet de hardste in het midden en werk naar buiten toe met steeds zachtere. De openingen in de ribben voor de liggers zijn 5 x 5 mm, terwijl de tekening 6 x 5 voorschrijft. De bijgeleverde plank balsa is ongeveer 5,3 á 5,4 mm dik; ik snij er met de latjessnijder vierkante latjes uit. Vier voor de vleugelliggers, 4 voor de rompliggers. De voorlijst, die 12,7 bij 11,1 mm zou moeten meten, is niet bijgeleverd maar als je 2 lagen van de 5,3 mm plank, 12,7 mm breed, aan elkaar lamineert, heb je ook een voorlijst. Achterlijsten zijn ook gefreesd, met uitsparingen voor de ribben alleen mist er één uitsparing. Dat is snel met een sleutelvijltje aangepast. Er zijn 10 stuks 5,3 mm vleugeltippen, om samen te lijmen tot blokken die dan weer in vorm moeten worden geschaafd en geschuurd.
De rompzijkanten zijn uit plankjes van verschillende hardheid gefreesd, een harde en een medium. Dat geeft kans op een scheve romp. De rompschotten zijn uit een plank 5,3 mm gefreesd. Er zijn geen openingen in de rompschotten voor bedrading en stootstangen. De uitsparingen voor de rompliggers in de schotten zijn te klein, pakweg 4 x 5 mm, dus die moeten worden uitgesneden.
Het stabilo is in twee delen gemaakt, vanwege de breedte van het hout. In het lijmvlak zit een zig-zag, dat maakt het gemakkelijk de delen correct tegen elkaar te lijmen. Stabilo en roer zijn uit medium 3 mm balsa gefreesd, hier was hard balsa beter geweest. (Ik had zelf, werkend vanaf tekening, voor het stabilo een medium tot zacht kwartiers gezaagd plankje 5 mm gebruikt. 3 mm balsa trekt te makkelijk krom bij dit onderdeel.) Het kielvlak is ook uit twee delen gefreesd, een verticaal deel en een horizontaal vloeistuk-achtig deel, die zijn ook met een zig-zag accuraat aan elkaar te lijmen.
Ik ben maar begonnen met het stabilo in elkaar te lijmen en de langsliggers en de vleugeldragers tegen de rompzijkanten aan te lijmen. Het ribbenpakket en de vleugeltip blokken zijn ook op de foto te zien, evenals de Aeromodeller uit november 1959 waarin het ontwerp is gepubliceerd. Let ook op het vergrootglas om de tekst op de 6 keer verkleinde tekening te lezen! De gefreesde onderdelen zijn zo accuraat dat er geen tekening op ware grootte nodig is, verwacht ik.
De triplex delen zijn uit 3 mm light ply gefreesd, voor de wortelribben is dat prima, voor het motorschot was multiplex beter geweest. Er is een U-vormig onderdeel in triplex gefreesd, dat is een motorplaat, die uit alu gemaakt dient te worden. Er zijn geen beuken latjes voor de motordragers bijgeleverd.
Ik ben onder de indruk van het zeer nette freeswerk. De onderdelen zijn tamelijk gul uit plankjes gesneden; je houdt nogal wat balsa over. Het balsa is ook van goede kwaliteit. Helaas is er geen houtselectie toegepast (de rompzijkanten zijn van verschillende hardheid, de staartvlakken en de plank waar de liggers uit gesneden moeten worden zijn aan de zachte kant) en het is ook een beetje jammer dat de balsa plankjes geen standaard dikte hebben. Maar dit zal een kistje worden wat een genoegen is om te bouwen.