Project MONT 5000

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 15 mei 2020.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik vermoed dat zijn vleugelverbinders een beetje ondermaats waren voor een vleugel van 5000 mm.
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Indekking voltooid.
    Moment om neuslijsten te lijmen.

    upload_2021-1-30_11-34-11.jpeg

    Dit betekent "D-box clozed.
    Ik zit nu ongeveer aan 1000 gr per voor de linkervleugelhelft.
    Voor een 5m is dit nog binnen de grenzen.
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Het momentum om het schaafje boven te halen.

    upload_2021-2-2_20-17-48.jpeg

    Eerst wordt de neuslijst bruut geschaaft om nadien fijn in vorm te schuren.
    Ik probeer dit zo nauwkeurig mogelijk te verrichten.
    Daarom gebruik ik acht meetmallen om de vorm bij te sturen.
    Wortel en tip rib plus zes controlemallen.
    Dit op basis van Profili afdrukken aangebracht op triplex van 1 mm.

    upload_2021-2-2_20-22-23.jpeg
     
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er weer heerlijk degelijk uit, heel netjes.
     
    Berrie en aurectar vinden dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    En dan maar houtstof inademen.

    upload_2021-2-5_22-0-44.jpeg
     
    Huibert, Berrie, Arnold 85 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ze hebben tegenwoordig leuke blauwe maskertjes, helpen goed tegen balsa stof maar niet tegen micro ballons :D
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Wat een geweldig project dit! Leuk om te volgen...
     
    aurectar en Berrie vinden dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ruwbouw vleugel bijna klaar.
    Heb net de tipblokken gelijmd.
    Na schaven en schuren neuslijsten kom ik aan 970gr per vleugelhelft.
    Daarnaast geeft de vleugel met zijn 3 mm indekking en ligger aan oppervlakte een uiterst stevige indruk.
    Zal tegen een stootje kunnen.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
    serge pot, ISOLA2, Arnold 85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De tip blokken moduleren.

    upload_2021-2-8_18-28-33.jpeg
     
    Lyckele, Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Nu het wat te koud wordt in mijn werkkamer zet ik mijn vleugels even opzij en focus ik mij op het centraal gedeelte.

    upload_2021-2-9_19-27-21.jpeg

    Dit onderdeel zal integraal deel uitmaken van de romp.
    Het moet een beetje gezien worden als de schouderbladen van het toestel.
    Door de opening die je in het midden ziet komt de bedrading van de flaps en de ailerons.
    Dus, ruimte zat om de verbindingen te maken en ook de vleugel vast te zetten.
    Dit werkstuk kan ik lekker afwerken in huis, dicht bij de kachel.
    Ik heb de indekking van 5 mm gelijmd.
    Aan de voorkant zit er een hardhouten balkje gelijmd om de eventuele schaarbewegingen op te vangen tijdens een robuuste landing.
    Beter voorkomen dan genezen.
    Tevens heb ik 2 blokjes tegen de binnenkant van de wortelrib gelijmd.
    Dit om het luik te bevestigen.
    In die blokjes komen boringen met daarin schroefdraad.
    Die blokjes heb ik vervaardigd in hardhout gesandwicht tussen 3mm triplex.
    Morgen maak ik het luik en pas het aan.
    Ook moet er nog een neuslijst aan gelijmd worden.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2021
    Lyckele, Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Handig zo een middendeel , kan je zonder dat het hindert 2 à 3 X zo breed als de romp maken.
    Hoe ga je de vleugels vastzetten ?
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Drie mogelijkheden.
    Een veer.
    tiewraps.
    Of tape.

    Ik denk een veer of eventueel tiewraps.
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij de 308 cm span heb ik tiewraps vooraan bijgeplaatst, ik ondervond dat de tiewraps achter niet konden beletten dat de vleugel tippen bij hoge snelheid naar achter weken en vertrimming veroorzaakten.
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Effen het luik maken.
    Eerst draad van M4 tappen in ankerpunten.

    upload_2021-2-12_20-1-15.jpeg

    Vervolgens luik voorzien van 3 kattentongen.

    upload_2021-2-12_20-3-10.jpeg

    Twee nylon bouten houden de doos gesloten.

    upload_2021-2-12_20-5-8.jpeg

    De aanvalsboord en vluchtboord worden aangepast aan romp en vleugels.
    Later meer daarover.
     
    Ariel, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Moment aangebroken om Flaps en Ailerons los te snijden van de vleugelstructuur.
    Op foto zie je duidelijk de ankerpunten waar de scharnieren op geënt worden.

    upload_2021-2-19_19-13-42.jpeg

    Aan de vleugel wordt een ligger van 4 mm gelijmd en in profiel geschaafd en geschuurd.

    upload_2021-2-19_19-15-44.jpeg

    Tegen de ailerons en flaps wordt er respectievelijk 7 en 5 mm gelijmd.

    upload_2021-2-19_19-22-17.jpeg

    Wat betreft het gewicht van één vleugelhelft.
    Nog altijd onder de 1000 gr.
    Dit zonder servo's, bedrading, scharnieren en bespanning.

    upload_2021-2-19_19-21-30.jpeg
     
    DirkSchipper, Ariel, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Het moment om de scharnieren aan te brengen.
    Voordat ik de rolroeren en flaps verwijderd had van de vleugelstructuur
    heb ik bij wijze van voorzorg merktekens aangebracht zodoende mij in staat te stellen
    de scharnieren op een correcte wijze uit te lijnen.

    upload_2021-3-1_20-11-40.jpeg

    In het verleden heb ik soms het probleem gehad dat het vorkje , waarmee ik de spleet uitsneed voor de scharnieren.
    De vork had soms nijgingen had die ik niet voorzien had.
    Om dit te remediëren heb ik een soort vorkje gemaakt met vier scherpe spiezen.
    De buitenste spiezen liggen op 20mm van elkaar of de breedte van een Kavan scharnier.
    De afstand van de binnenste spiezen tot de buitenste spiezen zijn deze van de breedte van de snijvork.
    Eerst breng ik met een priem (5mm rondstaal) twee kleine gaatjes in het Balsa op de gewenste breedte van de scharnier.
    Vervolgens steek ik deze door met mijn werktuigje.
    En dan pas ga ik er met mijn snijvork door.
    Deze laatste wordt dan mooi geleid door de aangebrachte gaten.

    upload_2021-3-1_20-24-33.jpeg

    Altijd eerst eens oefenen op een loos blokje en zien of alles naar wens geschied.

    upload_2021-3-1_20-26-36.jpeg

    Als alles OK is worden dan de 11 inkepingen aangebracht over gans de lengte van de vluchtboord.
    Voor de rolroeren (6) liggen deze boven en voor de flaps (5) onder.
    Het is zo dat de inkepingen of spleten schuin naar boven (flaps) of schuin naar onder (rolroeren) aangebracht worden.
    Het is een werkje waar haast en spoed ten zeerste afgeraden wordt
    Maar na het werk rustig aangepakt te hebben blijkt het resultaat te voldoen aan de vooropgestelde eisen.

    upload_2021-3-1_20-35-10.jpeg
     
    Ariel, Fotor, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Dikke pech gehad.
    Verleden week vastgesteld dat de flap van de linkervleugel krom was.
    Nochtans recht wanneer ik hem uitgesneden had.
    Ik heb het proberen te verhelpen met water en strijkijzer.
    Geen doen aan.
    Een koude douche, zeg dat wel.
    Een paar nachten over geslapen en tot het besluit gekomen dat er maar een uitweg was.
    Een nieuwe Flap bouwen.
    Ben ik nu aan het doen.

    upload_2021-3-18_20-35-37.jpeg

    Vluchtboord spantjes op de blok wijze schuren.
    Gezien de linkervleugel 20 gr lichter is dan de rechtse kan ik mij de luxe permitteren van het hardste balsa te verwerken.
    Om de schuine kanten mooi egaal te schuren heb ik een aangepast instrument gefabriceerd.
    Een schuurblok onder hoek gelijmd zodat ik mooi de gewenste hoekstalling verkrijg.

    upload_2021-3-18_20-40-53.jpeg

    Zo ziet u, voor elk probleem een oplossing.
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Altijd vervelend wanneer jeje genoodzaakt voelt om iets opnieuw te moeten maken, maar geeft wel een goed gevoel als het daarna wel naar je zin is:thumbsup:
     
    aurectar en Berrie vinden dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Met die eerste flap ging het ook wel vliegen.
    Oude modelbouwers zijn een beetje autistisch.
    Recht is recht en daar wijkt men niet van af.
    Een beetje een obsessie, begrijp je.
     
    DirkSchipper, serge pot, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina