Project Pilatus B4

Bedankt Harry!:D

Dat de koppeling iets verder naar voren beter werkt komt misschien door de hoge positie van de vleugels ten opzichte van de koppeling!?

Johannes

Bedankt Harry!:D

Dat de koppeling iets verder naar voren beter werkt komt misschien door de hoge positie van de vleugels ten opzichte van de koppeling!?

Johannes

Zou kunnen, het kan ook zijn dat het profiel bij een hogere dan zijn normale vliegsnelheid meer lift genereert.
Overigens, de Geitner B4 heeft de koppeling in de punt van de neus en heeft tijdens de sleep 'up'-trim nodig, 'onze' positie lijkt mij beter.

Harry

@ Harry,

Werkt die ACT Wingo goed ? >>>> heeft ondertussen een andere naam gekregen ? ( Fuzzy )

mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
@ Harry,

Werkt die ACT Wingo goed ? >>>> heeft ondertussen een andere naam gekregen ? ( Fuzzy )

mvg

Dirk

In al mijn vorige toestellen op 35 Mhz (MPX 3030) prima maar met mijn Futaba FX30 krijg ik hem niet fatsoenlijk geprogrammeerd.
Doe alles volgens het boekje maar het werkt van geen kanten, althans niet zoals ik het wil.
Overigens heb ik ook nog 2 stuks van de nieuwere versie, het zelfde probleem dus ben ik waarschijnlijk te dom voor dit moderne spul. :confused::confused::confused:

Harry

Laatst bewerkt:
Wat denken jullie van de volgende stelling over de sleephaak?

Om een 2D zwever te slepen is het beter om de sleephaak niet in de punt van de neus te plaatsen maar dichter bij het CG. Hierdoor heeft het richtingsroer meer controle over de zwever en is het makkelijker om een 2D zwever te slepen.

Daarna weer snel terug naar de Pilatus B4

Hallo.
Ik heb mijn sleepkoppeling op de zelfde manier,
3meter75 8kilo,werkt uitstekend
wel heb ik hem iets meer naar voren ongeveer helft

Sleepkoppeling

Vandaag ben ik begonnen met de sleepkoppeling.
Ik heb gekozen voor sandwichbouw met 3mm vliegtuigtriplex. Het messing buisje buitendiameter 4mm wordt opgesloten tussen twee beukentriplex vormdelen. Dit wordt met endfest 300 verlijmt. Bij deze methode heb ik controle over de lijmverbinding van triplex/messingbuis.

b4003.jpg

Johannes

Sleepkoppeling

Het middenstuk is verlijmt samen met de messing buis.
De kamer voor de sleeplijn heb ik gemaakt met een bolkopfrees Ø 6mm.
b4004.jpg

Door de rondingen in de kamer verwacht ik dat het koppelen van de sleeplijn ongecompliceerd verloopt.
b4005.jpg

Nu het geheel met epoxy op elkaar gelijmd.
Inmiddels heb ik het frame pas gemaakt en is klaar voor het verlijmen in de romp.
b4006.jpg

Johannes

Johannes, wat zien jouw bouwsels er toch altijd waanzinnig strak en verzorgd uit. Hierbij vergeleken voel ik me zo'n amateur.....

sleepkoppeling

Een sleepkoppeling integreren kan soms probleemmatisch zijn.
Heb ik kunnen ervaren tijdens de bouw MU13.
Er restte mij niks anders dan deze te implementeren in de massieve neus in multiplex.
Het zelfde principe als bij de pilatus.
Twee boringen (zie gaten neus bergfalke in aanbouw).
Waarvan een horizotaal met een messingbuis en een schuin vertikaal voor de lus in te schuiven.

full
Het middenstuk is verlijmt samen met de messing buis.
De kamer voor de sleeplijn heb ik gemaakt met een bolkopfrees Ø 6mm.
b4004.jpg

b4005.jpg

Nu het geheel met epoxy op elkaar gelijmd.
Inmiddels heb ik het frame pas gemaakt en is klaar voor het verlijmen in de romp.

Laatst bewerkt door een moderator:
Verder met de sleepkoppeling

De opening in de romp voor de sleepkoppeling is gemaakt. Er is geen weg terug meer. Wel heb ik de opening een stuk verder voor aangebracht dan ik eerst had aangegeven. Dit op advies van de diverse forumleden.
b4007.jpg

Voor het positioneren van de koppeling heb ik een balsa hulpstuk gemaakt wat precies in de sleeplijn opening past. Dit is niet alleen handig voor het positioneren maar hiermee voorkom ik ook het indringen van epoxy in de opening.
b4008.jpg

b4009.jpg

Het mechaniek is opgebouwd uit diverse onderdelen. Betrouwbaarheid is uitermate belangrijk. Zo heb ik voor het koppelen van de sleeplijn een uitstoterpen gebruikt.
Materiaal 1.2379 (12% Chroomstaal) Hardheid ca. 62 HRC.
b4010.jpg

Eerst nog een keer het geheel op de juiste plek plaatsen en controleren of alles zonder problemen werkt. Eindelijk kan ik het verlijmen met de romp.
Daarvoor gebruik ik epoxy gemengd met glasvezel snippers en thixotropie poeder.
b4011.jpg

Johannes

Ziet er inderdaad zeer 'gelikt' uit, zelf heb ik deze perfectie bij lange na niet.

Ik heb gekozen voor een 3 millimeter messing buis als geleiding en een 2,5 millimeter staaldraad (van een oude paraplu)
Door ook het gat in de Servo-arm wat groter te boren, 2 millimeter in plaats van de 1,6 millimeter loopt alles ook, min of meer, wrijving-vrij.
De staaldraad is aan de voorzijde natuurlijk een beetje afgerond.

Enige speling is hier eerder een voordeel dan een nadeel.

Op al mijn sleepkoppelingen zit een HS645MG.

Verder heb ik een beetje vet in de messing buis gedaan, tot op heden werken mijn koppelingen perfect en hoor ook geen Servo-brommen.

Ik dacht dat ik al aardig kon bouwen maar bij jou vergeleken valt 'alles in het niet'. :D:D

Harry

Joahnnes,

In je andere draadje heb ik ook al benoemd dat het er erg top uit ziet, Duitse bouwwijze, Gründlich en Sauber, is een compliment!

Doe je dit allemaal met het handje, of heb je ook apparatuur wat je ondersteunt, en dan heb ik het niet over een Dremel, maar bv iets CNC gestuurds of zo?

Jacob

Laatst bewerkt door een moderator:
Verder heb ik een beetje vet in de messing buis gedaan,

Vet in het buisje is uiterst belangrijk! Het is niet alleen belangrijk voor het betere glijden, maar het houd ook corrosie tegen mits het juiste smeermiddel is gebruikt.
Ook bij mij komt voldoende smeermiddel op de pen in het buisje.
Een speling tussen pen en buis is noodzakelijk (losse passing). Standaard heeft een messing buis een gat met plus tolerantie ten opzichte van de nominale maat.

Johannes

Doe je dit allemaal met het handje, of heb je ook apparatuur wat je ondersteunt, en dan heb ik het niet over een Dremel, maar bv iets CNC gestuurds of zo?

Ik gebruik zoveel mogelijk de CNC techniek. Gemak dient de mens, en het is makkelijk reproduceerbaar.

Johannes

Back