Project Pilatus B4

Vet in het buisje is uiterst belangrijk! Het is niet alleen belangrijk voor het betere glijden, maar het houd ook corrosie tegen mits het juiste smeermiddel is gebruikt.
Johannes

Excusé moi, maar hier ben ik het niet helemaal mee eens ............... (eigenlijk helemaal mee oneens!)

Vet, smeer of olie trekt alleen maar stof en vuil aan en dan wordt een voordeel een nadeel of zoiets :rolleyes: (misschien één minuscuul drupje dan) En de onderzijde van een zweverromp is eigenlijk toch wel zo'n plekje wat nogal eens vies wil worden, bij mij wel ;)
En voordat die 2.5 of 3 mm pen wegggeroest is heb je al heel wat vluchtjes kunnen maken.
Typisch één van die gevallen waar ik voor drooglegging stem !

Excusé moi, maar hier ben ik het niet helemaal mee eens ............... (eigenlijk helemaal mee oneens!)

Vet, smeer of olie trekt alleen maar stof en vuil aan en dan wordt een voordeel een nadeel of zoiets :rolleyes: (misschien één minuscuul drupje dan) En de onderzijde van een zweverromp is eigenlijk toch wel zo'n plekje wat nogal eens vies wil worden, bij mij wel ;)
En voordat die 2.5 of 3 mm pen wegggeroest is heb je al heel wat vluchtjes kunnen maken.
Typisch één van die gevallen waar ik voor drooglegging stem !
Helemaal mee eens!

Maar .... droogleggen en toch smeren kan! : grafietpoeder.
Wel alles heel goed glad maken ....

Dirk.

Smeermiddel ja of nee

Arno,
Ik snap precies wat je bedoeld. Het verschijnsel smeermiddel in combinatie met vuil uit het milieu waarin je bezig bent is mij bekend. (beroepsmatig)
Iemand die in het gat voor de sleeplijn kogellagervet smeert is niet goed bezig.
Het juiste smeermiddel op de pen is zonder meer geen probleem.
Maar het smeermiddel moet ook corrosie tegenhouden, dat vind ik belangrijk!

Waarom maak ik me zorgen over corrosie?

Als ik op een regenachtige dag met mijn toestel aan het vliegen ben en de pen en buis zijn kurk droog is de kans erg groot dat water tussen kruipt. Capillaire werking!
Tot zover is niets aan der hand. Maar nu komt het! Mijn toestel ga ik thuis opbergen en ik kom de eerste paar weken niet meer aan vliegen toe.
Een stalen pen die gaat roesten wordt in eerste instantie niet dunner! Hij zit muurvast in het buisje. :( :onweer:
Nu wil ik hier niet op ingaan op de metaalcombinatie i.v.m. edelheidreeks……enz. ;)
Er zijn meerdere oplossingen om het corrosie probleem de elimineren.

-Smeermiddel (niet elk smeermiddel is geschikt voor deze toepassing)
-Coating (Balinit…….ik ben gek op coatingen, heb al vele met succes toegepast).
-RVS (of andere metaalcombinaties).

Voor mij zijn alle drie oplossingen mogelijk. :D
Maar ik wil niet meteen overdrijven ;) (dat doe ik straks wel met het intrekbare wiel :D), dus ga ik voor een smeermiddel van Klüber (industriële oplossing). :cool:

Johannes

Vaseline

Vaseline zou ik niet gebruiken. Zuurvrije vaseline werkt wel corrosiebeschermend maar is niet optimaal voor bewegende delen onder drukbelasting. Daar is deze niet voor ontwikkeld.

Johannes

Ik gebruik het vet dat wordt geleverd door de Electromotoren fabrikant Kontronik, het is eigenlijk bedoeld voor de gear-reducties.

Nooit problemen met vuil gehad, maar je hoort mij niet zeggen dat het onmogelijk is.

Bij 'mijn' systeem, de 2,5 millimeter staaldraad in de 3 millimeter buis en het iets groter geboorde gat in de servoarm is de uitlijning servo/sleepkoppeling wel erg belangrijk.

Hiervoor gebruik ik een kapotte standaard servo met alleen het hoofdtandwiel en de servo arm nog gemonteerd, dus de servoarm/as beweegt los in de servo.
Hieraan zit nu wel een 3 millimeter staaldraad die dus zonder of met minimale speling in de sleepkoppeling past.
Het geheel, de servohouder - servo - staaldraad en sleepkoppeling worden tegelijk in de romp gelijmd, een optimale uitlijning is zo gegarandeerd.

Door de servoarm te bewegen kan men controleren of alles soepel loopt.

Harry

Boodschap is overgekomen denk ik zo .........
de aantrekkingskracht tussen vet en vuil is groot !! Houd daar rekening mee :)

Succes

Servo keuze

Nu heb ik advies nodig voor het kiezen van de servos.

1x hoogteroer maximaal 16mm dik.
1x richtingroer.
2x rolroer maximaal 16mm dik.
4x welfkleppen, twee stuks per klep! Maximaal 16mm dik. Zo sterk mogelijk!
2x stoorkleppen maximaal 16mm dik.
1x sleepkoppeling.
1x intrekbaar wiel.

Betrouwbaarheid vind ik belangrijk. Prijs is minder belangrijk.
Wie heeft een voorstel?

b4014.jpg

b4015.jpg

De sleepkoppeling heb ik met epoxy in de romp verlijmd.
b4012.jpg

Het balsa hulpstukje heeft goed gewerkt.
Nu nog het gat afwerken met een mooie radius en het houtwerk impregneren met epoxy.
b4013.jpg

Johannes

Nu heb ik advies nodig voor het kiezen van de servos.

1x hoogteroer maximaal 16mm dik.
1x richtingroer.
2x rolroer maximaal 16mm dik.
4x welfkleppen, twee stuks per klep! Maximaal 16mm dik. Zo sterk mogelijk!
2x stoorkleppen maximaal 16mm dik.
1x sleepkoppeling.
1x intrekbaar wiel.

Gelet op de hoeveelheid servo's zou ik kiezen voor analoge servo's en digitaal op hoogteroer. Eventueel digitaal op rol. Als je hier overal digitale servo's inzet ga je behoorlijke stromen trekken. Zelf maak ik gebruik van een beperkt aantal types servo's waar ik goede ervaring mee heb (ook hoef ik dan niet te veel verschillende tandwiel setjes op voorraad te hebben.)

Hier is mijn voorstel:
HS5245MG op hoogteroer, deze is een fractie over 16mm, dat wel als dat niet past HS5085 die trekt nog 4,3 kg op 6 volt.
De HS 5245 is beresterk. Deze zitten in de rolroeren van mijn Habicht. Bij de crash in Boxmeer brak de stalen oogschroef in het rolroer af en de servo had geen schade......
Richting HS 485HB
Rol -, en welflkleppen HS225, voor de welfkleppen metal gear. Waarom? deze worden veel in grote zwevers toegepast. Sterk en betrouwbaar. Een fractie over 16mm. Past het niet: HS85BB+, MG op welf.
Stoorkleppen: de aansturing hiervan vraagt niet overdreven veel power dus HS 81/ 82 (zelfde als multiplex tini S - deze gebruikt Arjan ook in zijn grotere zwevers, zitten ook in mijn ASH26 van 3,5 meter, betrouwbaar en probleemloos)
Sleepkoppeling: HS645MG voor maximale betrouwbaarheid.
Retract HS48HB
Als kosten geen rol spelen kan je dit in overweging nemen.

Als prijsgunstier alternatief kan je in de vleugel overal multiplex tiny S gebruiken, metal gear voor de welfkleppen. Tweemal tiny S op één welfklep is echt sterk zat. Zelf zou ik hiervoor kiezen. Ik denk dat Arjan het met mij eens zal zijn.

Voor echt maximale power (en maximale kosten) op rolroeren kan je nog graupner D361 overwegen. Die zitten ook in mijn Eraser.

Succes

Maximale kracht kun je Graupner DES servo's overwegen, bijvoorbeeld:
Graupner Servo DES 678 BB, MG

De DES 428 en 448 zijn momenteel erg populair in F5B, worden oa standaard in de Surprise 16 ingebouwd. Houden zich goed onder de belastingen in F5B, zijn sterk en nauwkeurig.

Stoorkleppen: 2x HS225. Sterk genoeg en een analoge servo is iets minder kritisch op afstellingen van het eindpunt.

Sleepkoppeling en intrekbaar wiel: Dymond D9900. Veel kracht in de standaard 20mm maat, betrouwbaar en betaalbaar.

Voor je servo's kiest, nog even nadenken over je stroomvoorziening. Met de huidige ontvangers is het meestal mogelijk direct op 7.4 (2s lipo) te werken, zonder de noodzaak van een spanningsregelaar. Als je ook servo's kiest die direct op 7.4V kunnen werken, kun je een lekker eenvoudig (lees betrouwbaar) voedingssysteem samenstellen.

Groet,
Gerben

Servos

Bedankt Maarten, bedankt Gerben!

Hiermee ga ik aan de slag. :D
Volgende week de servos werkend op 7,4V en 2s lipo bestellen.
Ik stap over op 2,4 GHz en zal ook een nieuwe ontvanger geschikt voor 7,4V aanschaffen.

Johannes

Voor je servo's kiest, nog even nadenken over je stroomvoorziening. Met de huidige ontvangers is het meestal mogelijk direct op 7.4 (2s lipo) te werken, zonder de noodzaak van een spanningsregelaar. Als je ook servo's kiest die direct op 7.4V kunnen werken, .................
Groet,
Gerben

Hallo Gerben,

Heb jij een lijstje met servo's die meer als 6 V aankunnen Eigenlijk is 8 V plus gevraagd ?? Zelf kom ik niet verder als één of twee Dymonds, enkele Hyperions (6.6 V max !), een stuk of 3 zwaardere Hitecs en wat speciale servo's van ACT namenlijk.

Laatst bewerkt:
Arno,
Eens het vergt wat zoekwerk, maar er komen de laatste tijd in redelijk tempo nieuwe servo's uit die hiervoor geschikt zijn.

Groet,
Gerben

Dat zijn er ook maar drie (zware jongens ook nog) en ik zie Johannes niet zo direkt 8 V plus servo's vinden voor dit toestel .........

Servos

Ik heb nu wat gezocht maar inderdaad het is moeilijker dan ik dacht. :mad:
Morgen maar verder zoeken.

Johannes

2.4 Ghz - servo's en stroom ........

Hi Johannes,

Wanneer je overgaat naar 2.4 ghz is wel een van de belangrijkste aandachtspunten een goede stroomvoorziening aan de ontvangerzijde........
(99% van de "storingen" bij 2.4 wordt daardoor veroorzaakt)

Alles direkt op 2S Lipo zetten zou natuurlijk leuk zijn (de verbinding tussen zender en ontvanger valt bij 2.4 ghz uit ergens rond de 3 Volt); het gross van de ontvangers op 2.4 kan die 8V plus wel aan maar er zijn nog onvoldoende servo's die dit ook kunnen. Maar dat had je al ontdekt. (ik ook overigens;))

De oplossing waarvoor ik gekozen heb zijn toch de Lipo's ( 2 maal 2S, 15C is al royaal genoeg en kwa capaciteit dat wat je kwijt kunt)
Daartussen heb ik dan een controller/regelaar staan die alles netjes op 6V nominaal zet. Bijvoorbeeld deze: DPSI Micro - DualBat 5.9/7.2 JR | DPSI Micro Familie | DPSI SYSTEME

Dit heb ik al langere tijd in gebruik en ben hier bijzonder tevereden over. En de servo keuze is dan ook een stuk makkelijker :)

Hallo Gerben,

Heb jij een lijstje met servo's die meer als 6 V aankunnen Eigenlijk is 8 V plus gevraagd ??

Hiermee zou je een eind moeten kunnen komen.

Eigenlijk zouden ze de kolom 'Spannung' moeten splitsen in een kolom 'minimal-spannung' en een kolom 'maximal-spannung'. Da's handiger sorteren. Misschien dat ik dat eens voorkook binnenkort.

Ik ben me nl. ook aan het oriënteren op servo's die rechtstreeks 2S lipo's aankunnen.

N.B.
Als bij een servo staat vermeld 7,4V is dat goed voor 2S lipo's. Ze hebben het dan over de nominaalspanning van een 2S lipo. De nominaalspanning van een lipo is nl. 3,7V. Dus x2 = 7,4V. Vers geladen kan dat inderdaad oplopen tot 8,4V zijn. Dat verschijnsel had je bij NiCad's en NiMh's ook (zij het in mindere mate).

Dirk.

Laatst bewerkt:
Nieuwe Graupner servos

Dit zijn de nieuwe servos van Graupner.
Volgens mij kan ik mijn B4 mee uitrusten.
Maar ik weet nog niet of deze al geleverd kunnen worden.
Zo niet dan ga ik toch voor een "Dual Power Supply Interface - Regulated Voltage" systeem.

graupnerservo84va.jpg

graupnerservo84vb.jpg

Johannes

Back