Project Pilatus B4

Servo keuze

Hoogteroer : 1x Graupner HVS 930 BB MG, bij 6-V 5,4kg
Richtingroer : 1x Dymond DS 9900 BB MG, bij 6-V 17kg
Sleepkoppeling : 1x Dymond DS 9900 BB MG, bij 6-V 17kg
Intrekbaar wiel : 1x Dymond DS 9900 BB MG, bij 6-V 17kg
Rolroer : 2x Graupner HVS 930 BB MG, bij 6-V 5,4kg
Welfkleppen : 4x Graupner HVS 933 BB MG, bij 6-V 6,4kg
Stoorkleppen : 2x Graupner HVS 930 BB MG, bij 6-V 5,4kg

Dit zijn de servo's die ik graag wil inbouwen. :p
Qua afmetingen kan ik deze in de B4 prima kwijt.
Maak ik ergens een denkfout?
Zo ja, wil ik dat graag weten.

Morgen ga ik deze servo's bestellen. :cool:

Johannes

Johannes,

Ga je de hoogteroerservo in het hoogteroer inbouwen?
Anders zou ik niet zo'n 'kleintje' nemen.
Dikker dus, geen 13 mm.
Ook al is hij sterk, die tandwielen kunnen veel meer hebben als ze een grotere diameter hebben. Bij een dikkere servo is dat het geval.

Verder heb je een sterk team geselecteerd.

Die HVS 930 voor de stoorkleppen lijken me een beetje overgedimensioneerd, maar ik kan met voorstellen dat een zwakkere en goedkopere 2S lipo geschikte servo niet direct te vinden is.

Gr. Dirk.

Hoogteroer servo

Dirk, veel ruimte heb ik niet. Misschien dat het Graupner HVS 933 BB MG nog tussen past. Ik denk van wel! Net gemeten :D

b4014.jpg

Johannes

Mooie selectie servo's op die site en een goede keuze van jouw.
Één klein maartje; met die Dymonds 9900 was ik minder tevreden. Ik vond ze niet zo heel mooi lopen en ze stonden onophoudelijk herrie te maken (onbelast!)

Aangepaste lijst servo's

Één klein maartje; met die Dymonds 9900 was ik minder tevreden. Ik vond ze niet zo heel mooi lopen en ze stonden onophoudelijk herrie te maken (onbelast!)

Bedankt voor deze hint!
Ik ben allergisch voor servo,s die onbelast herrie maken. Deze had ik in gedachten omdat ze goedkoper zijn dan de Graupner servo's.
Hier de aangepaste lijst:

Richtingroer : 1x Graupner HVS 939 BB MG, bij 6-V 11,5kg
Sleepkoppeling : 1x Graupner HVS 939 BB MG, bij 6-V 11,5kg
Intrekbaar wiel : 1x Graupner HVS 939 BB MG, bij 6-V 11,5kg

Johannes

nog een ander vraagje.

Op elke ongedeelde welvingsklep (flap) staan 2 servo's .... (zie ik eigenlijk nu pas :confused:) Die welvingsklep is en blijft toch één geheel neem ik aan ??

Hoe ga je dit oplossen om wringen te voorkomen. Een verschil in afstand van 0.1 mm, gemeten van het aangrijppunt van de servo tot de scharnierlijn, kan hier al problemen veroorzaken.

Een optie zou zijn om bijvoorbeeld die beide welvingsklepservo's apart aan te sturen zodat je eventueel servosnelheid en/of servoweg optimaal kunt instellen....

Ben nieuwsgierig naar wat hier het plan is ;)

Twee servo's op één klep

Arno, dit is een heel goede opmerking!

Dat twee servo's op één flap staan is door Geitner bedacht. Het is een noodoplossing. Één servo per klep is in de praktijk te weinig gebleken.
Met één servo krijg je Flutter op de klep met alle gevolgen van dien!
Nu denk ik dat de oplossing voor het synchroon bewegen van de twee servo's door Weatronic wordt geboden.

Johannes

.............. door Weatronic wordt geboden.......
Johannes

Goede keuze, Weatronic; met welke zender ??

Voor wat betreft die flap is me wel duidelijk waarom daar twee servo's opstaan maar het is wel zaak om de hefboompjes op die flap ontzettend nauwkeurig te positioneren. Zowel in het horizontale als in het vertikale moet je echt "0" verschil hebben met de scharnierlijn.
Een eventueel miniem verschil krijg je electronisch er wel voor 90% uit maar nooit volledig !
Maar nou is dat precieze werken minder een issue meen ik :)

Laatst bewerkt:
Nog niet tevreden

Over de servo keuze van het intrekbare wiel ben ik nog niet tevreden.
Arno heeft mij aan het denken gezet.
Optimaal voor deze toepassing is een servo met een draaihoek van 180°.
Hitec heeft een betaalbaar analoog retract servo met een draaihoek van ca. 180°.
Wel moet ik dan de spanning terug brengen naar 6-V.
Dit kan eenvoudig met een Emcotec Servo-V-Limiter 5,9V.

Nu mijn servolijst voor de derde keer aangepast!

Sleepkoppeling : 1x Hitec HS-75 BB, bij 6-V 8,1 kg (+Emcotec Servo-V-Limiter 5,9V)
Intrekbaar wiel : 1x Hitec HS-75 BB, bij 6-V 8,1 kg (+Emcotec Servo-V-Limiter 5,9V)

Voor vleugel - rompverbinding wil ik een Sub-D verbindingsstekker gebruiken.
Is dit stekkersysteem betrouwbaar voor HVS servo's ?

Johannes

Een hobby mag wat kosten!

Ik begin vandaag alvast met één uur extra werken, :rolleyes: dat elke dag tot de B4 vliegklaar is. :D

Johannes

Vandaag in de Graupner Newsletter: Servo DES 718 BB, MG 180 Grad
Weliswaar ook maar 6V ( :( ) maar wel 180 Gr en 105 N/cm ............
Lijkt mij persoonlijk beter als die Hitecs. kom op ! Nog één wijziginkje :) :)
En dan i.p.v. die Emcotec Limiter deze DPSI Micro (zie post 57) en dan heb jij de perfecte aan/uit er ook al bij.

Laatst bewerkt:
Gut Ding braucht Weile

Aangepaste lijst! :)

Sleepkoppeling : 1x Graupner DES 718 BB, MG 180 Grad, 6V 10,5kg
Intrekbaar wiel : 1x Graupner DES 718 BB, MG 180 Grad, 6V 10,5kg

Controller/regelaar: 1x Emcotec DPSI Micro - DualBat 5.5/5.9 JR

Vleugel - rompverbinding Sub-D verbindingsstekker

Bedankt voor de hulp! :D

Johannes

Johannes,
Waar ga je die Dualbat plaatsen? Ik krijg het idee dat je die tussen ontvanger en de servo's voor landingsgestel en sleepkoppeling wilt zetten. Voor die toepassing lijkt me de dualbat niet de meest geschikte. Ik zou daar eerder een ccbec of een spannningsregelaar zoals op de gyro servo van heli's toegepast worden gebruiken.

Denk je nog aan de stroomvoorziening en schakelaars? Klopt het dat de weatronic standaard voorzien is voor dubbele stroomvoorziening?

Groet,
Gerben

Ontvanger

Gerben,
Voor mij is de 2.4 Ghz techniek nieuw en ben mij nu aan het inlezen.
Weatronic heeft een prachtig Dual Receiver systeem wat mij persoonlijk erg aanspreekt.
Er hangt wel een fors prijskaartje aan, maar dan heb je ook wat.
Nu ik me in deze materie verder heb verdiept kom ik tot de conclusie dat de Weatronic Dual Receiver 2.4 Dual FHSS 12-22R mijn wensen tegemoet komt.

Gezien het aantal servo's denk ik dat een Lipo 2S hoofdaccu van 6000 mAh met een reserveaccu van 4000 mAh ruimschots voldoende zijn.
Het aan en uitschakelen van de ontvanger wil ik met een originele Weatronic schakelaar doen.

Nu zit ik nog met de twee 6V servo's.
Mijn eerder voorstel om gewoon een servo-V-Limiter 5,9V te gebruiken lijkt mij zo gek nog niet. Deze zet je gewoon net als een verlengsnoer tussen servo en ontvanger.

Gerben wat vind je van deze oplossing?
Ik wil goed over nadenken, het moet rijpen want uiteindelijk is het in zijn geheel een forse investering.

Johannes

Hoi

Bij toeval liep ik nog tegen deze servo aan.
Edit: ze hebben een hele reeks HV-servo's!
Edit2: in dit document (laatste pagina) staat ook nog wat interessants over 2 servo's die 1 roer/klep bedienen.

Ten tweede:
Ik meen dat je de kist met 2S-lipo-servo's wilde uitrusten. Nu zitten er toch 6V servo's in, maar ook nog 2S-servo's. Hoe wil je dat doen?
Want 2S servo's op 6V inzetten kan wel, maar lijkt me redelijk zonde van de (dure) 2S-servo's.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken kan die Weatronic-ontvanger niet regel dan sommige servo-aansluitingen op 6v, en andere op 8,4V werken.

Of maak ik hier een denkfout?

Gr Dirk.

Laatst bewerkt:
Johannes,

Je idee met een servo V-limiter lijkt me een goed idee. Wel even nakijken hoeveel stroom deze dingen kunnen verdragen, er komen toch stevige servo's aan te hangen.

Op de meeste sleepkoppelingen en intrekbare wielen die ik ken worden normaliter gewoon 90graden servo's toegepast. Weegt het theoretische voordeel van een 180gr servo voor jou op tegen de toegevoegde complexiteit van de 6V servo's?

Deze collectie servo's is heel erg mooi, ergens bekruipt me wel het gevoel dat het wellicht allemaal een beetje overkill is voor een 3.75 kunstvluchtzwever. Mijn 4mtr ASW, weliswaar geen kunstvluchtbak, vliegt met 1 centraal geplaatste 3kg servo op ailerons en een 2e servo voor de remkleppen.

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
Back