Project Thermiekplank: Plankie

Gisteravond heb ik eindelijk m’n werktafel ontruimd en de linkervleugel in de bag gedaan. Tegen het advies van Dirk in, heb ik 50 grams glas diagonaal en 25 grams in de lengte richting gebruikt. Samen met de 8mm carbon buis moet het goed gaan. Ik hoop dat het niet te zwaar wordt. Vanavond de volgende vleugel.

Ik ben van plan de rolroeren aan de onderkant te laten scharnieren. Het lijkt me aerodynamisch correcter en is ook minder kwetsbaar bij de landingen. Is het een goed idee, valt hier iets over te zeggen?

Groet, Sinan

Ik ben van plan om de flaps aan de onderkant, en de rolroeren aan de bovenkant te laten scharnieren. Dit voor een maximaal 'butterfly-effect'.

Gisteravond heb ik eindelijk m’n werktafel ontruimd en de linkervleugel in de bag gedaan. Tegen het advies van Dirk in, heb ik 50 grams glas diagonaal en 25 grams in de lengte richting gebruikt. Samen met de 8mm carbon buis moet het goed gaan. Ik hoop dat het niet te zwaar wordt. Vanavond de volgende vleugel.
Jeetje, jij denkt: die lantaarnpaal gaat geen deuk in mijn Plankie maken, maar Plankie een deuk in die lantaarnpaal ....
75 grams glas plus een carbon buis op een vleugeltje van 1m50, dat overleeft zelfs de geluidsbarrière ....
Deze kist is ontworpen voor rustig thermieken, niet voor hard of acro ...
Ik ben van plan de rolroeren aan de onderkant te laten scharnieren. Het lijkt me aerodynamisch correcter en is ook minder kwetsbaar bij de landingen. Is het een goed idee, valt hier iets over te zeggen?

Groet, Sinan
Het scharnier plaats je aan de kant van de grootste uitslag. Een rolroer heeft naar boven een grotere uislag dus: scharnier boven. Bij de flaps is het precies andersom.

Dirk.

Nou, gezien mijn vliegkunsten:oops:, is het in mijn geval niet verkeerd om het een beetje stevig in elkaar te zetten.

Het is nu vooral zo torsiestijf geworden dat ik niet bang hoef te zijn voor flutter bij een flinke duik. En dat van de lantarenpaal is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Het scheelt natuurlijk wel wat in gewicht. Dit vleugelhelft is nu 80 gram geworden (= 45g schuimkern + 35g glas/epoxy laminaat). Het laminaat is dus rond 140-150 g/m2. Een beetje lamineerfolie is rond 100g/m2. Als ik een beetje doorreken kom ik uit op 25g gewichtsverschil. Dat is bijna 5% van mijn streefgewicht in ruil voor wat extra stevigheid.

De tweede helft zit nu in de bag. Ik was nogal onhandig vanavond, ik hoop dat ik het niet verprutst heb.

Groet, Sinan

Nou, gezien mijn vliegkunsten:oops:, is het in mijn geval niet verkeerd om het een beetje stevig in elkaar te zetten.

Het is nu vooral zo torsiestijf geworden dat ik niet bang hoef te zijn voor flutter bij een flinke duik.
...
Dit vleugelhelft is nu 80 gram geworden (= 45g schuimkern + 35g glas/epoxy laminaat). Het laminaat is dus rond 140-150 g/m2. Een beetje lamineerfolie is rond 100g/m2.....
Euuh, ik heb onlangs een DLG-vleugel gebouwd. TOTAAL vleugelgewicht 170 gr (incl. servo's en alles!!!) Die vleugel is veel dunners dan de vleugel van Plankie. Een DLG is bestemd om met 100+ km/u te worden weggesmeten. Die vleugel kan dat dus aan. Plankie is ontworpen om te thermieken en hooguit 3x de basissnelheid, zeg 80 km/u. Wat jij hebt gemaakt kan 400 km/u aan. Een tikkie overdone lijkt me.

Heirdoor wordt de handling wel lastiger, hij vliegt harder, overtrekt waarschijnlijk sneller en venijniger. Een echte impact weerstaat hij toch niet (ook niet met veel glas ...). De energie van een klap is een factor van het kwadraat (!) van de snelheid vermenigvuldigd met de massa. Jij hebt de massa onnodig verhoogd en daarmee de vliegsnelheid. Daardoor is de kans op grote schade alleen maar toegenomen. Itt. tot wat jij denkt/beoogt. :confused: :(
Da's jammer.

Dirk.

Euuh, ik heb onlangs een DLG-vleugel gebouwd. TOTAAL vleugelgewicht 170 gr (incl. servo's en alles!!!) Die vleugel is veel dunners dan de vleugel van Plankie. Een DLG is bestemd om met 100+ km/u te worden weggesmeten. Die vleugel kan dat dus aan. Plankie is ontworpen om te thermieken en hooguit 3x de basissnelheid, zeg 80 km/u. Wat jij hebt gemaakt kan 400 km/u aan. Een tikkie overdone lijkt me.

Dirk.

uiteindelijk weet jij niet of ie er wil mee DS'en! ;)

Hi Dirk,

Ik weet dat je gelijk heb, het is flink overdone. Voor de windstille dagen zou het zeker beter zijn om die 25g uit te sparen. Ik trap er elke keer weer in, en maak ik mijn vleugels veel sterker/zwaarder dan nodig. Aan de andere kant, vind ik het ook wel wat waard om een vleugelhuid te hebben die ik op een willekeurige plek kan oppakken en los in de kofferbak kan leggen. Tja, waar optimaliseer je het op?

Ik vind in ieder geval een streefgewicht van 450g+ wel redelijk voor het Nederlandse weer en mijn vliegstijl. En het lijkt wel te lukken zoals het nu gaat.

Groet, Sinan

@ pappahotel Ik ben het met Dirk eens dat de laminaat opbouw overkill is
Ik dacht vroeger precies als jij als de vleugel maar stevig is maar sinds ik DLG's bouw ben ik daar anders over gaan denken ik denk nu van elke gram teveel kost me een seconde vliegtijd.

Ben ik te laat voor een setje vleugeldelen? Bekleden met papier (mijn nieuwe wondermiddel voor stevigheid) en superlicht op de helling! :)

Verbazend stijf inderdaad. Zoals iemand in mijn MX2 draadje al zei, eigenlijk is het gewoon dun hout. Ik hoop dat er nog wat setjes komen, lijkt me een leuk project. Meerdere afnemen is geen probleem ;) en ophalen ook niet.

Mijn helling is een stuk IJsseldijk bij Hattem wat maximaal vier meter hoog is.. Met een asfaltweg erop. Niet echt bevorderlijk voor schuim. Eentje voor daar (flink glas op de bodem) en eentje zo licht mogelijk voor de sleep.. En een met een flinke laag glas voor aan de helling in Bottrop :D

Nog een bijzonder voordeel van papier is dat je het kan printen. Ik heb eerder verschillende staarten mee bekleed.

Eerst heb ik met houtlijm geprobeerd maar wat ik ook deed trok het een beetje krom.

Hieronder eentje van depron afgewerkt met een acryl parketlak. Het trekt niet krom als het droogt maar het resultaat is waarschijnlijk wel zwaarder dan houtlijm.
full

Deze voor Plankie heb ik met epoxy aangebracht en in vacuumbag gestopt. Dat was niet zo'n succes omdat de inkt van laserprinter ging uitlopen. Dit moet dus opnieuw.
full

Het kan natuurlijk ook in kleur. Ik heb er een paar geprobeerd maar het werd me te bont.

Laatst bewerkt door een moderator:
En dat met epoxy opbrengen?

(achterliggende gedachte is dat ik niet thuis ben, wel met mijn plankie bezig ben maar het lamineerfolie een beetje thuis heb laten liggen... Als papier dan ook een goed of beter? alternatief is, dan kan ik toch nog verder bouwen :)

Het kan inderdaad prima met papier. De gangbare aanpak is, dat je de papier (vetvrije bruine papier) nat maakt met sterk verdunde houtlijm. Het gaat dan gewoon om de ouderwetse witte houtlijm verdund met water. Als het droogt, krimpt het iets in en het wordt keihard. Er ontstaat wel een ruwe oppervlakte structuur. Daarna is het een kwestie van schuren en afwerken. Om het scheeftrekken te voorkomen moet je beide kanten tegelijk bekleden en verticaal ophangen om het te laten drogen. Hier is veel informatie te vinden op het web.

Wat ik anders doe is het vooraf bedrukt papier met parketlak of epoxy aanbrengen. De epoxy variant heb ik wel in een vacuumbag gestopt om de overtollige epoxy te verwijderen. Omdat mijn laserprinter niet groter dan A4's kan printen, heb ik dit techniek tot nu toe alleen voor kleine delen gebruikt.

Groet, Sinan

Niet met water verdunde lijmen papier opbrengen. Het krimpt niet 'iets' maar heel behoorlijk, en als het niet 100% gelijkmatig droogt, wordt je vleugel krom. Ik spreek uit ervaring!

Dirk

Hi Dirk,

Ik was net van plan de kleppen en de roeren te snijden, toen kwam ik er achter dat de kordes in de documentatie een raar verloop hebben (27, 30, 32, 32 en 0mm). De korde wordt steeds groter naar buiten toe en er lijken knikken te liggen in de scharnierlijn.

Hoe moet ik dit aanpakken?

Groet, Sinan

Niet met water verdunde lijmen papier opbrengen. Het krimpt niet 'iets' maar heel behoorlijk, en als het niet 100% gelijkmatig droogt, wordt je vleugel krom. Ik spreek uit ervaring!

Dirk

Al te dunne vleugeldeeltjes kunnen inderdaad een probleem zijn. Wat ik tot nu toe gedaan heb was allemaal redelijk dik en dat is prima recht gebleven. Ergens gelezen dat je twee kanten tegelijk moet doen zodat het gelijkmatig strak trekt.

Back