Project verslag: Vacuüm vormen van een Airwolf fuselage

Ik weet er helemaal niet veel vanaf, maar als ik het zo bekijk, als leek, dan heb ik het vermoeden dat de oorzaak van de vouwen wellicht al gevonden kan worden in het neerleggen van de plaat over de mal. Hierdoor moet de plaat al iets vouwen, wat naarmate het vacuumvormen alleen maar erger wordt.

Ik denk dan ook dat het wellicht de moeite waard is om een negatieve mal te maken, waarbij je dit probleem niet hebt. Je plaat blijft dan vlak liggen, en wordt in de holte gezogen. Wellicht dat de plaat dan aan het einde te dun wordt, en breekt, maar wellicht is dat weer op te lossen met een iets dikkere plaat, of iets warmer trekken.

En ik mis de mooie tekeningetjes nog, van je acties.....

Die vouwen zullen idd wel door materiaal "over" ontstaan.

Zou het werken om naast de mal iets (klosje? :roll: ) op de plaat te leggen, vlakbij waar de vouwen ontstaan?
Wellicht een kans dat het teveel aan materiaal daar dan in gaat zitten.

Ik kan het zelf niet proberen. :?

Groetjes, Erwin

Hallo,

Ik ben er ook al een tijdje mee aan het experimenteren geweest en het gaat niet slecht, maar ook niet helemaal 100%.
Een ander idee, mischien door de plaat over de mal heen te plaatsen, dan vervolgens met een spiraal verwarmer van de Gamma van boven te verwarmen en als het helemaal overheen gezakt is dan de stofzuiger aan.
Is maar een ideetje.

Groeten,
Hans.

Of plaat voorverwarmen, dan er over heen en de hele contructie in de oven die hem warm houd zodat hij mooi kan vormen. Dan alles eruit en afkoelen. dan stofzuiger uit :) Zou wou ik het proberen.

MMh, daar heb je gelijk in :) Ik heb nog kleine dingen in mijn hoofd. 1:18 kapjes enzo. Piccolo standaard kappen, wiel kappen, cockpits enz. Dat moet lukken :)

Ik denk dat we het hele probleem moeten zoeken in het juiste materiaal en een regelmatige verwarming daarvan.

Als ik weer wat bij kas zit dan ga ik toch eens uitproberen met het verwarmen van boven met een badkamer verwarming.

Groeten,
Hans.

Goed we gaan even weer vrolijk verder:

PART II

Omdat ik niet naar mijn kop keek tijdens het vliegen (wat dus wel moet), simpelweg omdat er niets te zien viel, heb ik maar een goedkope canopy gekocht.
Tja 10$ voor een patatbakje. Tis maar wat je goedkoop noemt :roll:

Afijn na die ook professioneel gedemonteerd te hebben:
afb2499.jpg

Heb ik er hem weer dicht geplakt met plakband om er een mal van te maken.
Iets in mijn achterhoofd (of was het Laurenka op de achtergrond?) zei: “Michel, had het niet slimmer geweest dat je die mal maakte VOORDAT je hem in puin vloog?” Ach ja je gaat er nooit van uit hè dat je het gaat slopen. Al had ik ondertussen beter moeten weten. :oops:

afb2500.jpg

Mal in het zand en gieten maarweer.

Ik dacht hem wel uit 1 stuk te kunnen vormen (met de punt omhoog), maar dat ging dus finaal mis. Het materiaal was niet rekbaar genoeg.
Dus poging 2:
afb2502.jpg

SUCCES!!!!! WHOOOOHOOOOO!!!!
Canopy kapjes zijn natuurlijk ook een stuk minder complex dan een Airwolf romp. Of zou het komen omdat ik nu 1mm dik materiaal gebruikt had ipv 0,5 mm?

afb2503.jpg

Kapjes uit de mal geknipt.

afb2504.jpg

En een onbespoten preview!
MHUUAAA een 1mm dikke policarbonaat canopy! Hiermee kan ik schadeloos dwars door muren vliegen :twisted:
Natuurlijk wel wat zwaarder als het origineel maar in mijn ogen is dat alleen maar positief. Om buiten te kunnen vliegen moest ik er toch al een stuk verwarmingspijp onder zetten als extra gewicht. Anders was er met die wind echt niet mee te vliegen:
afb2461.jpg

Goed, volgende stap: spuiten. Weet alleen nog niet wat voor verf. De raampjes van de originele canopy had ik metallic gespoten. Maar zoals je ziet bladert dat er zo af :(
Wat voor verf houdt goed op Vivax (soort policarbonaat)

Ik wil hem echt super opvallend spuiten. Fluoriserend roze of oranje ofzo. Kon buiten op een gegeven moment niet eens de voorkant van de achterkant meer te onderscheiden.

Ziet er goed uit, die kap :) Ik moet ook maar eens zo'n vacuum bak zien te bouwen. Zit alleen wat hout en werk in. Of toch maar wachten tot ik tijd heb....

he nice !
trek je nu 2 kanten en lijm je ze met een splitnaad aan elkaar of uit 1 stuk ?

Helaas een splitnaad. Ik had het geprobeerd om hem uit 1 stuk te trekken maar dat ging finaal mis. (te hoog)

Iemand die weet waarmee ik dit spul (vivax/ policarbonaat) kan spuiten zonder dat het gaat bladeren?

eerst een primer spuiten misschien? volgens mij kun je bij de auto onderdelen zaak dat wel vinden. anders bij de verfspeciaalzaak

dan met lak voor polycarbonaat kappen, van tamiya oa , die ze ook gebruiken voor die auto kappen te spuiten aan de binnenkant ofzo ?

Je kan ook de body uit 2 stukken doen en het raam los uit 1 stuk ;) Dat ziet er beter uit. Wel meer werk... En ja, gewone hema spuitbusverf moet ook wel werken, werkt ook goed op tamiya kappen ;) Alleen brandstof lost het op, heb je hier weinig last van :)

Tadango zei:
Je kan ook de body uit 2 stukken doen en het raam los uit 1 stuk ;) Dat ziet er beter uit. Wel meer werk...
Ja, ik moet ook eens een mal maken waar de 2 stukken mooi inelkaar vallen ips eroverheen.
Tadango zei:
En ja, gewone hema spuitbusverf moet ook wel werken, werkt ook goed op tamiya kappen ;) Alleen brandstof lost het op, heb je hier weinig last van :)
Nope, de gewone spuitbussen gaan gewoon bladeren (zie vorige foto)

ik heb een aantal topics met veel interesse gelezen :)

maar zal dit procedee ook werken met een 1:10 body voor een auto ?

ik dacht al om gewoon een originele body te vullen met gips en die dan na te maken, zijn er misschien mensen die dit al eens geprobeerd hebben ?

kan je je eigen achtervleugels nog erbij maken ofzo ...

maar hoe groot moet een ding wel niet worden om er een body van een halve meter in te kunnen maken ? en hoeveel watt heb je wel niet nodig ?

Nou de canopy zit in de verf hoor :D
Fluoriserend roze. Laatste keer dat ik vloog viel hij niet genoeg op (blij dat ik die logo niet in KLM kleuren heb gespoten)
(Of heb ik nu te lang tegen Gerards avatar aan gekeken…? ;) )
afb2504.jpg

afb2565.jpg

Heb Tamiya verf gebruikt speciaal voor polycarbonaat.

Al met al, toch een geslaagd project geworden. (al koste dit kapje me nu meer dan 65€ aan materiaal/bouwkosten vacuümbak :oops: )

Als je ze nu gaat verkopen ;) voor 10 euro per stuk(met glas uit 1 stuk ;)) heb je alvast 1 klant voor 2 kappen ;) Mij heli vliegt nu echt vanzelf (5 sec in de kamer met de handen los;)). Alleen de kap is nu nog lelijk...

Back