Protech Skystar II, maar dan electro.

bij onsze beginners is het ook aangepast nu... staartwiel gaat mee met rudder, of gewoon los... stuurt ook wel leuk mee

Hey dat is natuurlijk ook een idee ja, een taildragger er van maken.
Hoe kom je uit met het zwaartepunt Hugo? Ik kan me voorstellen dat als je het neuswieltje weghaald en helemaal achteraan een paar gram erbij plakt, je zwaartepunt weer wat verder naar achter komt (in de buurt van waar hij moet zijn?).
Mooie duidelijke foto's trouwens, en handige uitleg van die CA scharnieren.
Groeten,
Ton

Leuk ding hoor zo'n skystar. Ik heb de 1 gehad en daar sleepte ik ook 4m zwevers mee de lucht in, dat ging met een beetje moeite net. Ik heb een graupner compact 555 met een 14x10 APC-E prop. Nu ben ik de 2 aan het in elkaar zetten (bouwen is 't niet) als taildragger. Hier hoop ik een nog iets grotere prop op te kunnen zetten voor het slepen.
Het acculuikje ga ik in ieder geval wel van je afkijken.

Nog even verder gefreubeld. De ESC heeft z'n plaats gevonden op de bodem van de tankruimte. De span waar hij doorheen steekt moest ietsje opgeruimd worden met het scalpeltje, maar echt maar heel weinig:

Skystar%20019.jpg

Verder zit die alleen met dubbelzijdig schuimtape (hé, dat staat niet op de boodschappenlijst) vast op de bodem. Draden naar de motor steken door het tankgat. Op deze foto zie je ook een beetje een oplossing voor het lichter laten lopen van de aansturing van het neuswiel; ik heb een deel van de kunststof mantel weggelaten. Alleen dit eerste deel, en een klein stukje waar hij door de laatste spant heen gaat, heeft nog mantel. Voor de rest kale stang, zonder wrijving. Is een verbetering. Niet perfect, maar 't helpt.

Dan eens even het zwaartepunt testen. Even opgezocht in de gebruiksaanwijzing, en aftekenen zodat de punten net 15mm buiten de romp steken:

Skystar%20017.jpg

Gaatje prikken, tape verwijderen en 2 HELE KLEINE schroefjes erin:

Skystar%20018.jpg

Die voel je dus, als je het toestel op 2 vingers balanceert. Simpel.

Dan even de vleugel erop, en de accu erin, en optillen maar:

Skystar%20020.jpg

Met de accu tegen het (oude) motorschot zit het zwaartepunt goed. Nou komt er nog een luikje op, met slot en scharnieren, en de accutray weegt ook een klein beetje, maar dat kan dus, want dan hoeft de accu alleen een beetje naar achteren. En daar is ruimte zat.

Hugo

Laatst bewerkt:
Nee. 't Motortje is zojuist in een doosje verdwenen, op weg naar Johan. En nu ga ik met de hond, en slapen.

Daaaaaaag...

skystar II

Whoeps, dat van het zwaartepunt komt juist op tijd. :p
Dan ga ik de motor toch een centimetertje verder v/h motorschot installeren en de regelaar vlak achter de motor leggen als ik zie dat je met 6S het zwaartepunt maar net goed krijgt.
Ik ga experimenteren met 5S en 4S lipo's en dat scheelt snel 100 à 200gr gewicht in de neus.....

Bedankt voor de tip Hugo!:worship:

Een beetje lood in de neus is niet erg hoor. Dat had ik ook bij mijn Calmato hoogdekker op 6s A123. Daar merk je heel weinig van. Het servoplankje naar voren plaatsen is ook een optie.

Alleen zitten bij de Skystar de stabilo en hooogteroer nog onder het richtingsroer. Zo'n veertje gaat dus niet zo maar werken.

Precies, dus moet je een extra aansturing vanaf de servo maken, net zoals je het neuswiel stuurt. En dat vind ik teveel werk, ik hou het dus bij het neuswiel. [EDIT] Een stangetje vanaf het richtingroer door het hoogteroer heen neer beneden kan ook[/EDIT]

Wel een mooi setje, trouwens, Johan, voor andere projecten. Welk merk?

Hugo

Laatst bewerkt:
Ik gebruik zoiets: JAMARA Modelltechnik - THE OVERNEXT GENERATION

Gewoon een gaatje boren in de rudder net onder de roerhoorn en eentje in het hoogteroer, beetje balsa v/d rudder afsnijden zodat alles vrij kan bewegen, bruislijm in het gaatje, metalen stangetje door het hoogteroer en 90° ombuigen, monteren en klaar is klara!
Geen gedoe met aansturing ed.

Voor de voorste poten lijm ik een stuk 6mm triplex tss de 2 spanten (vlak achter de tank), zorg voor een goede passing aan de 4 zijden, inlijmen met bruislijm of epoxy, gear net achter het spant waar de tank in klemt voorboren 3 of 4 inslagmoeren in de triplex, vastschroeven en hoppa.
Ev. kan je nog een paar kleine nageltjes langs de buitenkant inkloppen. Maar bij mij houd het zo ook perfect.
Het is een beetje extra werk, maar die keuze maakt ieder voor zich natuurlijk...

Grtz,
Stijn

contacten

Ik heb gezocht op goudcontacten en goudpluggen... Helaas niets gevonden, terwijl ik zeker weet dat er iets van staat op dit forum;

Wat voor goudcontacten kan je gebruiken voor deze amperages (max 60A dus ongeveer)?

Is 4mm voldoende? Of moet je echt naar 6?

Alvast bedankt!
Ton

Back