Protech Skystar II, maar dan electro.

Helaas wordt ons (mijn...) geduld aardig op de proef gesteld, de motor is vandaag pas verzonden. Ook dit weekend dus geen maiden.

Hugo

Hoi,

Ik zal proberen dit weekend foto's van de versteviging van het motorschot te plaatsen, en van de accu-tray. Dit tray is een horizontaal, opengewerkt plaatje tussen het originele motorschot en de eerste spant en iets verder, over de ESC heen ( zie eerste plaatje post 64 van dit topic). Ter versteviging daarvan heb ik vertikale opengewerkte plaatjes tussen de tray en de bodem van het vliegtuig geplakt. Daarin zitten ook 2 sparingen, waar ik klittenband strips doorheen voer waar je de accu mee vastklemt op de tray. Naar voren schuiven kan de accu niet, daar zit het originele motorschot. Om het naar achter verschuiven te voorkomen zit er een verstelbaar stukje hardhout op de achterrand van de tray. Zoals gezegd, foto's volgen, maar dit helpt hopelijk al. Als het zwaartepunt verder naar voren moet heb ik een probleem (moet er lood bij), anders verstel ik het hardhouten blokje en plak ik wat stijf schuim tussen het originele motorschot en de accu.

Ik ben op dit moment erg druk met de migratie van mijn zooi van de ene webserver naar de andere. Misschien heb je gemerkt dat de foto's even off-line waren, dit had daar ook mee te maken. Nadeel: 't is veel werk en ik snap er de ballen van. Voordeel: deze nieuwe host ondersteunt mijn Joomla! webwinkelplannen, kost 1/3 van de vorige host en geeft me voor die prijs 10x zoveel webruimte.

Hugo

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd! Ik heb net je topic gelezen. Ik heb net m'n motor ontvangen, maar door omstandigheden komt er helaas weinig van hobbyen. Ik probeer de SkyStar snel af te maken, maar of dat lukt...

Hugo

Die van mij is ook klaar!
Wil h'm zo snel mogelijk testen, maar de weergoden staan helaas niet aan onze zijde :(
Ik gok voorlopig op een 4S met 14x8prop (700W), als dit niet voldoet een 5S met 13x6.5 (800W). Beide set-ups draaien aan ~40A

Accu zit er nog met mousse in totdat ik zeker weet of het een 4of 5S accu wordt.
full

Als scharnier heb ik tape gebruikt en een cockpitslotje om het klepje snel en gemakkelijk open en dicht te doen.
full

Whoeps: Don't move!
full

Grtz,
Stijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes, hoor. Hier staat de boel ook klaar voor mooi weer, en als ik eindelijk weer wat tijd heb. Krijgen we een filmpje van de maiden?

Hugo

Maiden is gebeurd en ben zeer tevreden!
Het toestel vliegt perfect op 4S met een 14x8 prop en een gewicht
van 2.5kg. Hooveren lukt net niet, maar is ook niet nodig voor een trainer.

Filmpje zat er helaas niet, ik was alleen en het regende een beetje.
Zal er binnenkort eentje maken...

@Balsasniffer:

Welk landingsgestel heb je prrecies voorop gezet? En op welke plek? Hoeveel cm bv? En waar heb je het staartwiel, welk type is dat?

Zit er ook aan te denken zon constructie te maken

Het landingsgestel vooraan is van engel modellbau (gfk en ~17cm hoog) gekocht bij W&W voor 15euries. Heb het net achter het spant dat de tank klemt geplaatst. Hierdoor gaat het toestel niet op z'n neus staan bij een landing op een graspiste.Het staartwiel is van jamara. Onderaan pag. 5 van dit topic gaf ik al wat uitleg, maar deze foto's zeggen veel meer, denk ik.:rolleyes:

full

full

full

De accu's zijn onderweg. Wanneer ik ze heb, maak ik een tray en dan is het toestel klaar om leermeester te spelen voor nieuwe piloten in onze club (Modelvleugels Diepenbeek - MODELVLEUGELS DIEPENBEEKThe Finest modelpilots in Town)!

Laatst bewerkt door een moderator:
Wegens veel plezier met de supermakkelijk vliegende Funtana gaat deze in de verkoop... Geïnteresseerden graag via PM!

Hugo

En Hugo, inmiddels al verkocht?

Ik vlieg ook alweer enkele weken met de mijne met de volgende setup:
Skystar II
Turnigy SK4260 - 500kV
Turnigy Plush 60A regelaar
5S 5000 Lipo
13/10" APC-E

Opladen doe ik uit een (losse) autoaccu met de iCharger 106+ in ongeveer een uurtje (gewoon met 1C, dus 5A).
Ook ik heb er een taildragger van gemaakt, totaalgewicht is ongeveer 3 kilo (29..) en het vliegt fantastisch!

Ik weet het, het zijn flinke accu's, maar die hebben als voordeel: een beetje wind is geen probleem en mijn timer zet ik op 20 minuten. Verticaal geen probleem, nu ben ik aan het oefenen met 'knife-edge' vliegen. Het kistje kan dit wel (en ik nog niet).

Heerlijk vliegen, niet teveel spullen mee naar het veldje (als je even gaat vliegen enkel kistje en zenderkoffertje met de twee lipo's, hoef niet eens twee keer te lopen). Een keertje geklokt vanaf de landing tot in de auto: 3 minuten!

Echt een aanrader om zorgeloos maar toch erg leuk te vliegen.

Groeten,

Ton

PS: zo weer even het spul in de auto zetten om mijn lipo's weer eens leeg te vliegen ;-)

Zojuist weer even wezen vliegen. Kouwe klauwen en verwaaid haar, maar het ging best!

Omdat de TGY SK4260 nu op mijn Kyosho Spit 50 staat, heb ik een nieuwe SK4250 van 650kV op de Skystar gezet. Nu met een 12x10 APC-e. Regelaar nog altijd een TGY Plush 60A en 5S5000 lipo's.

Totaalgewicht is met deze motor 60 gram lichter, ook de iets betere grondspeling met deze 12" prop is wel fijn.

Conclusie: ook deze setup werkt erg goed! Motor en regelaar blijven koud (zeker met dit weer) en de lipo wordt zonder enige koeling slechts handwarm.

Hopelijk vind je het niet erg Hugo dat ik het in dit draadje zet, maar als een forummer ooit info zoekt over electro setups voor een .40 formaat kist is het wel handig dat alles bij elkaar staat.

Geen probleem, leuk dat het zo goed gaat! Ik had er ook de 4250 op zitten, die zit op bijna al mijn kisten. Alles op 5S4000, is inderdaad een goede 0.40 of 0.45 vervanger (ik vlieg met een 13*8 prop, op een andere kist).

Hugo

Back