Q-Boat uit The World is Not Enough

Het zou ook nog anders kunnen, dan werkt het veel intuïtiever:

- de veer er weer in zetten en dan de regelaar met centre stick als minimum afstellen.
- dan de servo uitslag van het gas kanaal naar beneden op 100% negatief instellen. Dan is centre stick motor uit, en zowel naar boven als naar beneden gaat de motor lopen.
- vervolgens een mixer instellen die als de stick naar beneden gaat die het bucket kanaal meestuurt zodat die naar beneden gaat.

Dan zou je net als bij een 'normale' boot met onderwaterprop met een regelaar met vooruit-achteruit kunnen varen. Stick naar voren is gewoon vooruit varen, stick naar achter is bucket naar beneden en tegelijk gas geven zodat je achteruit kunt varen.

Laatst bewerkt:
:rolling: grappige zender, met die gezichtjes.

Dus als ik het goed begrijp, is de indeling als volgt: links gasgeven, rechts sturen en bucket (achteruit).

Klopt, die indeling is voor mij het meest logische aangezien ik gewend ben om met auto's te rijden.
De stickers van de gezichtjes komen van de Grave Robber body, voor de auto van de Ghostbusters heb ik ze niet nodig, dus heb de zender ermee opgevrolijkt :mrgreen:

maar een jet is toch weer net iets anders
het moet in het begin raar aanvoelen

gr raf
en kom op met die video LOL maar doe wel veilig aan met je prachtige boot

De besturing is inderdaad anders, in het begin zal ik nog wel de neiging hebben om als er geremd moet worden de gas-geef-knuppel naar achteren te duwen, met de jetboot moet de linker knuppel naar voren en de rechter naar achteren om te remmen. Erg verwarrend allemaal, kwestie van gewenning. (totdat ik weer een auto ga besturen en de besturing van de jetboot nog in m'n hoofd zit :hammer:)

Zojuist schiet me te binnen dat ik nog een camera heb die gebruikt kan worden voor opnames. Mijn PSP heeft ook een camera, weet alleen nog niet hoe ik die beelden kan importeren naar m'n pc

Heeeel misschien ga ik morgenochtend een poging wagen om te varen, maar ik beloof niets.
De weersverwachtingen voor komende dagen zien er in ieder geval gunstig uit. Zondag is de beste dag ivm weinig wind.
Weersverwachting komende 5 tot 9 dagen - weerbericht middellange en lange termijn KNMI - BuienRadar.NL

btw ik snap even niet waarom je de rechter niet gebruikt als volledige schakeling.
omhoog=vooruit, midden=neutraal (bucket half naar beneden) en naar beneden=achteruit.

Als het midden (van de gas-geef-knuppel) neutraal zou zijn, dan kan de regelaar niet full throttle werken.
Het werkt ook niet om de bucket/keerklep half naar beneden te doen want dan komt de boot niet vooruit. Zoals het nu staat is het beste :yes:

Via USB had ik al eens geprobeerd maar m'n pc herkent de PSP niet, volgens mij moet het ook lukken via een SD card reader. Met de kaartlezer is het me toendertijd gelukt om films op de memory stick van de PSP te zetten.

Het zou ook nog anders kunnen, dan werkt het veel intuïtiever:

- de veer er weer in zetten en dan de regelaar met centre stick als minimum afstellen.
- dan de servo uitslag van het gas kanaal naar beneden op 100% negatief instellen. Dan is centre stick motor uit, en zowel naar boven als naar beneden gaat de motor lopen.
- vervolgens een mixer instellen die als de stick naar beneden gaat de het bucket kanaal meestuurt zodat die naar beneden gaat.

Dan zou je net als bij een 'normale' boot met onderwaterprop met een regelaar met vooruit-achteruit kunnen varen. Stick naar voren is gewoon vooruit varen, stick naar achter is bucket naar beneden en gas geven zodat je achteruit kunt varen.

Ook via deze instelling kan volgens mij de regelaar niet de maximale thrust uit de motor halen.
De veer eruit halen ging erg makkelijk, de veer er weer in zetten zal een ander verhaal worden :-D Plus het feit dat de zender weer geprogrammeerd moet worden, en dat is niet mijn sterkste kant.

Ik laat het verlopig zoals het zaakje nu staat ingesteld, opnieuw instellen levert alleen maar vertraging op. (dan word Martin nog ongeduldiger en dat wil ik hem niet aan doen :mrgreen:)

Knikkende knieen werk straks langs de waterkant Robbie :)
wacht het rustig af hoor, en gewoon lekker rustig proberen.

ik heb mijn bootje ook bijna zien zinken op een puntje van 10cm na dobberde hij daar.
dat gevoel is niet leuk :( ;) (hoop krachtermen gebruikt)

Inderdaad rustig aan, geen onnodige risico's nemen.
Zie het al gebeuren dat door alle spanning en stress van de eerste vaart ik vergeet om de camera's aan te zetten, en/of op record te drukken :mrgreen:

Deze volgorde probeer ik aan te houden:
1 Bij aankomst eerst de camera's in positie en aan zetten.
2 Zender en boot aanzetten.
3 Camera's op record drukken.
4 Gaan met die :banana:

Het gaat lukken met de kaartlezer, zojuist even geprobeerd.
De kwaliteit is niet zo best, maar wel beter dan FlyCamOne.

DSC00003.jpg

Als het midden (van de gas-geef-knuppel) neutraal zou zijn, dan kan de regelaar niet full throttle werken.
Het werkt ook niet om de bucket/keerklep half naar beneden te doen want dan komt de boot niet vooruit. Zoals het nu staat is het beste :yes:

ehm Robbie, wat ik bedoelde is dat je de linker gebruikt als gas (zoals nu) en de rechter de stick helemaal vrij maakt. naar voor is bucket omhoog, naar achter is bucket omlaag. midden is dus inderdaad bucket in het midden en dus NEUTRAAL (zoals bij jetboat ook het geval is) dan kun je hem stil leggen met vermogen.

anders kan je de boot alleen stil leggen door motor uit te zetten, en kan je een van de handigste dingen van een jetboat niet doen... nl sturen terwijl de boot stil ligt.

ehm Robbie, wat ik bedoelde is dat je de linker gebruikt als gas (zoals nu) en de rechter de stick helemaal vrij maakt. naar voor is bucket omhoog, naar achter is bucket omlaag. midden is dus inderdaad bucket in het midden en dus NEUTRAAL (zoals bij jetboat ook het geval is) dan kun je hem stil leggen met vermogen.

anders kan je de boot alleen stil leggen door motor uit te zetten, en kan je een van de handigste dingen van een jetboat niet doen... nl sturen terwijl de boot stil ligt.

Het heeft geen zin om de rechter stick helemaal vrij te maken omdat de keerklep/bucket maar één kant op hoeft, en dat is omlaag.
De klep omhoog zoals op deze foto is voor de rechter stick neutraal, stick naar beneden en de klep gaat sluiten, stick loslaten en de klep gaat weer vanzelf omhoog.

full

Om te kunnen remmen zal de motor moeten blijven lopen, anders word hij onbestuurbaar. (heb ik me laten vertellen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Met de jet draaiende, en de klep (om en nabij) half dicht, kan je letterlijk om je as draaien. De boot is met een jet met keerklep zelfs zijwaarts te manoeuvreren.
Maar als je eenmaal het vertrouwen krijgt ga je er vanzelf mee spelen. M.a.w. het komt vanzelf na een paar akku ladingen/ontladingen.

Prachtige foto! Het model bulkt van de details, en dat allemaal "from scratch" gebouwd, schitterend!

Vriendelijke groeten,
Aldert

@robbie: dat klopt, maar dan heb je geen neutraal.... wat je nu hebt is dus center stick is vooruit, en stick naar onder is achteruit... maar waar zit je nulpunt? als je de stick rechts los laat, gaat ie naar vooruit... als je (met veertjes bijv) center stick neutraal maakt... dan als je alles los laat, komt de boot stil te liggen ipv vooruit te varen.

Nou het is zondag, ik heb de emmer met popcorn al klaar staan.
het is wachten op Robbie :)

Robbie als je ga vandaag Succes man en rustig aan.

Wordt een mooie dag vandaag, maar ik ga pas tegen de avond varen. (dan lopen er niet zoveel mensen bij 't Wed)
Wou eigenlijk vanochtend vroeg varen maar heb me een beetje verslapen, gisteravond alles klaargezet en nog even de camera's opgeladen.

Als vanavond alles goed gaat ga ik morgenochtend ook nog even varen, als ik me niet verslaap :-)

Als de motor niet zou lopen dan ga ik niet met een zware kist richting de plas lopen, filmen heeft dan ook geen zin.
Geloof me Sjoerd, de motor loopt, de keerklep werkt (in combinatie met de motor) om te remmen, en het roer draait om te sturen :thumbsup:

Back