Q-Boat uit The World is Not Enough

De originele boten liggen dieper in het water en hangen meer achterover, als er een brandstof motor in dit model had gezeten had zij (:-)) waarschijnlijk ook wat dieper gelegen.

qboot23.jpg

Vandaag gaat het niet lukken om te gaan varen ivm een druk schema, misschien dat ik wel even de jet ga testen in het pierenbadje. Meteen even kijken of de set-up ophoud met piepen.
Het liefst wacht ik nog even dat de temperatuur van het water wat lekkerder is, mocht de boot omslaan (waar ik ernstig rekening mee hou) en ik moet het water in dat ik er niet onderkoeld uit kom.
Misschien dat ik morgenochtend een poging ga wagen, hangt wel een beetje af hoe het weer is. Beetje regen vind ik (en de boot) niet erg, maar de camera's moeten wel droog blijven.

Meteen even kijken of de set-up ophoud met piepen.

Het piepen van de setup houd niet vanzelf/uit zichzelf op. Mogelijk moet het gaskanaal gereversed worden, of misschien moet de trim nog een tandje terug. Ik zou dit uiteraard eerst in orde maken voor hij het water in gaat. Je kan dit gewoon droog inregelen, vooral omdat je dan geen belasting hebt van de motor en regelaar, waardoor de kans dat het wel mis kan gaan nog véél kleiner is.
Als hij goed reageert op je gasknuppel, leg hem dan pas in het water. Je hebt dan controle.
Een motor "op hol geslagen" met een jet in het water, dat wil je niet ;). Zo'n apparaat kan zéér krachtig zijn, en kan in een fractie van een seconde jou kleddernat maken, en ook je zender! Nog maar niet te spreken over het model, deze is niet te houden...

Vriendelijke groeten,
Aldert

Een beetje 007 is toch niet bang voor een nat pak??? Als je rustig start en de snelheid opvoert is er niks aan de hand. Omslaan doe je alleen als je volluit stuurt in volle vaart.
Een ruime bocht op volle snelheid kan ie best hebben. Als je echt save wilt zijn zou je 'm nog iets kunnen verzwaren. En bij goed gedrag wat lichter maken.

bijna alle speedboten liggen achterover door de plaatsing van de motor... neutraal gewicht lijkt me vaartechnisch wel het beste eigenlijk

Goed nieuws, de regelaar is afgesteld en de motor loopt :thumbsup:
De motor loopt de goede kant op want er kwam een flinke tornado uit de jet, de set-up is ook opgehouden met piepen, godzijdank. (werd er een beetje nerveus van)

Nu moet ik nog één ding doen, en dat is de veer uit de gas-geef-knuppel halen zodat de stick naar achteren blijft staan. (als ik de zender en ontvanger namelijk aan zet begint de motor meteen te lopen, als ik de stick naar achteren duw stopt de motor)

In de eerste volgende post in dit topic zal ik wat snapshots plaatsen en misschien wat ruwe beelden :yes:

Daar vraag je me wat Lex, ik heb het volgens de onderstaande methode gedaan,

Initial throttle range setup. Perform throttle range setup before the first use of the ESC.
Remove propeller from motor while performing initial throttle range setup.
1.0 Throttle range setup (full throttle and stop).
1.1 Turn on transmitter and set throttle to maximum position.
1.2 Connect battery to ESC. After approximately 2 seconds, the LED flashes rapidly, then 1 second after you will hear 2 beeps (1 KHZ tone) confirming the maximum throttle position has been set. (If at this time, you leave the throttle stick at maximum position for over 10 seconds, the ESC will reset itself to Factory default throttle setting.)
1.3 Move throttle to minimum position within 10 seconds and hold throttle at minimum position, the LED flashes slowly for 1 second. Then you will hear 2 beeps (1 KHZ tone) indicating minimum throttle position is set and confirmed. You only need to do this once as throttle range will be stored in the memory of the speed controller. You can reset the throttle range by performing steps 1.1 to 1.3 again.

Denk dat de (heli/vlieg) regelaar zo goed staat in gesteld, volgens mij kan hij nu ook de maximale throttle geven. (al zal ik daar wel wat terughoudend in zijn ivm de LiPo's)
Tijdje terug werd me al geadviseerd om de veer uit de zender/gas te halen, alleen toen vond ik het een eng idee en snapte de noodzaak niet zo in. Nu wel :-)

Vergat nog te melden dat de cardanas niet zo veel herrie geeft als dat ik verwacht had.

YES!! Ik zag je post en moest meteen kijken. Dacht er al bewegende beelden aan te treffen :)

Robbie, zelfde procedure herhalen, maar dan met min throttle centre stick pakken, en je hoeft die veer er niet uit te halen (dan gaat hij weer naar motor UIT als je de stick los laat).

Je kunt dan wel minder precies (minder resolutie) gas geven :) tis maar net wat je fijner vind.

maar bij 99 van de 100 zenders is die veer er makkelijk uit te halen, en staat het in je handleiding van je zender hoe dat moet!

Viel mee, de veer wip je er zo uit,

IMG_0160.jpg

IMG_0158.jpg

Zojuist hield m'n Casio camera ermee op, tenminste, het SD kaartje is beschadigd :bad-words:
Gelukkig doet de Canon het nog, van het weekend maar even een nieuw kaartje halen voor de Casio.

:rolling: grappige zender, met die gezichtjes.

Dus als ik het goed begrijp, is de indeling als volgt: links gasgeven, rechts sturen en bucket (achteruit).

Tip, vergeet geen gas te geven (bucket naar beneden) als je achteruit wilt varen of noodstop moet maken. Vooral in paniek-situaties (noodstop i.v.m. bijna-crash) wil je dat in het begin nog wel eens vergeten en zie je je boot alsnog (hopelijk zachtjes) ergens tegenaan varen.

hallo

stom maar inderdaad je moet gas geven om te remmen
zowiezo met elke boot moet je dit doen
maar een jet is toch weer net iets anders
het moet in het begin raar aanvoelen

gr raf
en kom op met die video LOL maar doe wel veilig aan met je prachtige boot

de rem op een boot is zijn achteruit, en om achteruit te gaan, moet je bij een jet eest n "r" schakelen (keerklep) en dan gas geven in die "versnelling" net als bij een auto :)

paar keer eerst oefenen op een open watertje, dan wen je er aan.

Bij een jet kun je het gas er vol op laten staan en schakelen, dat is anders dan bij normale boot waar je eerst gas terug moet nemen om te kunnen schakelen.

jetboat kan dus ook binnen z`n eigen lengte stilliggen.

ook leuk met jetboat is eerst dot gas geven en dan pas bucket omhoog...

btw ik snap even niet waarom je de rechter niet gebruikt als volledige schakeling.
omhoog=vooruit, midden=neutraal (bucket half naar beneden) en naar beneden=achteruit.

hallo

hoe ga je dat regelen met een regelaar die alleen maar vooruit heeft ????
omhoog =volgas
midden =stop motor staat dan stil
achteruit =niets ?????de motor blijft stil staan

gr raf

@raf: regelaar is alleen voor motor, de bucket is je koppeling.

bucket omlaag is achteruit, heeft je regelaar niets mee te maken.

Back