Q indoor Delft

Heb weer lekker kunnen vliegen.Het nieuwe knijpersysteem bevalt me wel al is het de omgekeerde versie van wat het was.Verder wil ik er nogmaals op wijzen dat het weer een zooitje was wat het heli en vliegtuigvliegen.Op een gegeven moment was alles weer door elkaar aan het vliegen waar ik een bloedhekel aan heb.Ik hoop dat de volgende keer dit niet meer het geval is.Als er nieuwkomers zijn informeer deze mensen hoe het wel moet.Dit geld trouwens ook voor de mensen die al een langere tiid in deze hal aan het vliegen zijn.Het klinkt gek maar denk nou is van een ander naar jezelf toe.Dan krijg je als het goed is dezelfde mentaliteit terug.Hou dus de tijden zelf een beetje in de gaten en als je daar op geattandeerd wordt stop dan even met vliegen.Ook wil ik me er voor inzetten om en kerstindoor te organiseren.Ik heb dit vergeten te vragen wie daar wel voor voelt maar dat komt de volgende keer wel.Ik weet ook dus nog niet of dit op een woensdag of in het weekend gehouden gaat worden.Ik ga het in ieder geval bespreken.Verdere info volgt uiteraard hierover.Ook gaarne suggesties van jullie kant op het forum

was lache idd. En een stuk overzichtelijker toch? dat nieuwe bord?
Voor het scheiden van vliegtuigen en heli's moeten we misschien iets met een toeter doen ofzo? of iemand die hard kan brullen... :D

pwèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèp!!

Haha, schrikt iedereen zich rot. Alle helietjes tegen de muur, doel bereikt :)
Naja, mijn minimanta werkte ook wel een beetje, op enkele uitzonderingen na :)

Zo'n toeter is idd de beste optie.En om het nu nog spannender te maken wordt er van tevoren af gesproken dat als de toeter heeft gebrult na 10 seconden even het licht uit gaat als hier niet op gereageerd wordt.Wat het nieuwe bord betreft maakt het mij niet uit wat voor systeem er gehanteerd wordt.(Het is gewoon een kwestie van je even aanpassen waar ik persoonlijk geen problemen mee heb).Het heeft met alle systemen toch te maken met dicipline.

hannesie zei:
Zo'n toeter is idd de beste optie.En om het nu nog spannender te maken wordt er van tevoren af gesproken dat als de toeter heeft gebrult na 10 seconden even het licht uit gaat als hier niet op gereageerd wordt.
haha, goeie. moet wel duidelijk zijn dan. Wel ff handig dat IEDEREEN het dan weet. dus als je een nieuw gezicht ziet, gelijk ff melden... Tis zielig als er dan door onwetendheid een helietje crashed...

hannesie zei:
Het heeft met alle systemen toch te maken met dicipline.
en hersens (met een beetje sociaal denkvermogen)...

Heb trouwens ook nog even de LEGALE kanalen opgezocht.Deze zijn van de 35mhz band de kanalen 61 t/m 80, kan 260,kan 281 en kan 282.Van de 40mhz band zijn het de kanalen 50 t/m59 en de kanalen 81t/m 92.Alles wat hierbuiten valt is illegaal tenzij hier officieel verandering is gebracht maar dat is mij niet bekend(heb dit opgezocht bij de knvvl.Deze kanalen zijn speciaal gereserveerd voor de modelvliegsport.Alles wat daarbuiten valt en toch mee gevlogen wordt is op eigen risico.Van de 27mhz zijn de kanalen4/9/14/19en 24 beschikbaar.Van de 30mhz zijn de kanalen 38t/m41 en de kanalen48 en 49 beschikbaar.

Dat is niet helemaal juist hannesie. Je kunt in deze faq lezen hoe het met alle toegestane frequenties zit: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=31611

Als je de bovenste link aanklikt, zie je dat er 5 kanalen op 27MHz en 6 stuks op 30 MHz in Nederland zijn vrijgegeven voor modelbouwgebruik. X-twins zitten allemaal op kanaal 19 (27.145MHz). Deze frequentielijst is van mede-forumer Toine Martens en is gebaseerd op de laatst bekende gegevens. Zie link 2: nationaal frequentie register en link 3: laatste nieuwsbrief van Agentschap Telecom, waarin alle frequenties en toepassingsgebruik zijn vermeld.

Bedankt Corrien.Heb het zitten lezen en inderdaad zijn er nog meerdere frequenties met de bijbehorende kanalen.Ik heb ze erbij gezet en hoop niets over het hoofd gezien te hebben

Maak daar Toine Martens van..

Hoe kwamen gister avond dan iemand aan 285? Hem verkocht als legaal zijnde?

ben ik helemaal met je eens Niek.Ga eens aan hem vragen of hij moet hierop reageren op het forum bij wie die dat kristal heeft gekocht.

Ook heb ik gemerkt dat als ik met m'n heli bij een walkera kom last heb van kleine storingen terwijl dat bij merkapparatuur zoals multplex,futaba en graupner niet het geval is.Ik vindt dat een kwalijke zaak gezien de veiligheid.Vroeger moest je een zendvergunning aanvragen wat nu niet meer het geval is.Zou dit ermee te maken kunnen hebben dat de nauwkeurigheid te wensen overlaat wat de apparatuur betreft?

hannesie zei:
Het heeft met alle systemen toch te maken met dicipline.

Ook met logica Hannesie ! Net zoals je kentekenplaten op je auto hebt. Als iemand in de mooie hal staat te vliegen kun je in een oogopslag zien welke frequentie hij gebruikt zonder hem aan te hoeven spreken. Dat met die toeter is heus zo gek nog niet en je zult zien dat het werkt .

Precies wat je zegt LOGICA.Al zou er geen frequentiebord hangen dan moet je ook altijd van te voren informeren welk kanaal er in de lucht is alvorens je spulletje aan te zetten.Als er dus een frequentiebord is dan moet je daarop kijken of je kanaal bezet is.Het is ook logica dat als je gevlogen hebt de knijper weer terug hangt tenzij er al iemand bij de gebruiker zich heeft aangemeld.Let wel dat dit alleen maar geld voor wie het eerst komt die het eerst maalt.Wat die DICIPLINE betreft heb ik het over het door elkaar vliegen van heli en vliegtuigen en ook wat betreft het kunstvuchtvliegen en zeg maar gewoon vliegen met vliegtuigen.Ook vindt ik het verstandig dat de bestuurders van de vliegtuigen bij elkaar gaan staan (dus niet verspreid over de hele hal.Ook ben ik ervoor dat als men opstijgt en gaat landen dit even aankondigt.Ik maak mij daar zelf ook schuldig aan en moet dit echt weer afleren.Vroeger op het veld wist ik niet beter omdat je dit ingepepert werd.Ook dit heeft weer met het sociaal contact te maken om even met elkaar af te stemmen van hoe en wat en wanneer!

hannesie zei:
Ook ben ik ervoor dat als men opstijgt en gaat landen dit even aankondigt.!
Hmm, lijkt me niet helemaal haalbaar,maar het is te proberen.... Met een rustig toestel is het wel te doen, maar met mijn shocky....

Jongens, ik ga starten! oh nee, eerst ff schakelaartje aan.. Ik ga starten!! Hop, BAM, ey verkeerde model in de zender.. Sorry dat ik vergeten ben om te vertellen dat ik ging landen, maar daar gaat ie weer! Pas op allemaal! Vroem! Hoeps Bam.. haha enz, enz.... (conclusie, ik vlieg af en toe TE onvoorspelbaar om te gaan waarschuwen voor een landing....)
Bij elkaar gaan staan is wel handig idd.. (deed ik verkeerd idd...)

Daarom ook shocky's en gewone kisten ook ff gescheiden vliegen om brokken te voorkomen.En wat het in de lucht blijven van een shocky heeft met veel oefening te maken omdat ik weet dat deze best wel lastig te vliegen zijn(althans het is anders vliegen dan met een gewoon kistje).En zeker als je kunstvlucht aan het oefenen ben.Dan kan het wel een fout gaan.

yupyup, was meer een grapje ook hoor ;)

Elke meeting zullen we wel weer wat verbeteren :)
Heeft er iemand nog een toeter liggen voor komende keer?

Misschien is een scheidsrechtersfluitje wat minder shockerend voor de shocky's (en overige piloten)? Als het toch al zo moeilijk is om zo'n model in de lucht te houden ligt-ie natuurlijk gegarandeerd tegen de vlakte als er een toeter afgaat.

Normaal gesproken zou dit genoeg moeten zijn Corrien maar in de praktijk hebben sommige mensen daar moeite mee.Misschien heeft het met geconcentreerd vliegen te maken of dat de afstand te groot is dat het hun ontgaat.Hard schreeuwen geeft in ieder geval weinig tot geen resultaat.Vandaar.

Back