Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Was wel leuk geweest Q, je bent welkom.

    Ik vind dat mat ook mooi en deze folie werkt zo mooi.
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  2. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De beplanking op 1 van de buitenvleugel.
    Eerst met houtlijm op de ligger en ribben, de beplanking erop en de lijm aangevuld op de beplanking.

    IMG_20190107_095422.jpg
    Laten drogen tot glazig en daarna het balsa erop en met de folie strijkijzer verwarmd op 140 graden en goed aangedrukt.

    IMG_20190107_102329.jpg

    Ben blij want het zit overal goed aan en vast.

    Groet Hajo
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2019
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi Hajo en je schiet echt hard op. Is het midden deel af dan? Kan je nog wat mooie foto's posten? Ik kan zo onderhand mooi bij jou gaan afkijken :yes:

    Ik ben zelf nog op het midden deel aan het zwoegen. Begint ook op z'n einde te lopen. Aangezien er wat twijfel bij de balsa liggers was, heb ik e.a. Van dubbele webbing voorzien (3mm). Ook de aansluiting naar de romp aan boven en onderzijde versterkt:

    8E168D7F-7601-4A00-A73B-DC6CD2FF2837.jpeg

    Meer voor de leuk aan de achterzijde een vakwerk constructie en aan de voorkant een extra sheeting er tussen geklust.

    Ook de sheeting aan de voorkant vandaag vast gezet; vanavond geen sterke drank ;-)

    B88BB5B3-7468-4E9E-8774-F1F62173CB49.jpeg 7BE2EDB2-1DEC-48D9-A51B-2C154A23BECA.jpeg

    Morgen profiel schuren en de ander kant van sheeting voorzien.

    Het resultaat is heel prima. E.a. Is al heel torsie stijf en kan goed op buiging belast worden. En dan moet de be spanning er nog op.

    Ik ben ervan overtuigd dat e.a. Meer dan sterk en stijf zat is voor een zwever van een dikke kilo..! :beer:

    Groet Q
     
  4. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Nee Q, het middenstuk is niet af nog.
    Omdat het triplex verbindingsstukje tussen beide gedeeltes aan de tip vleugel omhoog loopt moet die eerst dicht anders krijg ik die er niet meer in, daarom dat eerst gedaan.
    Nu zou ik het andere stuk (rompzijde) wel dicht kunnen maken maar dan kan ik het triplex niet klemmen, dus zit na te denken.
    Of helemaal beplanking verder als ze aan elkaar zitten, lastig werken dan, of er nu beplanking op doen en lijm in het gedeelte en er tussen schuiven en niet klemmen.

    Jij gaat voorspoedig nu, en geen kater morgen..

    Groet Hajo
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2019
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    IMG_20190107_215329.jpg IMG_20190107_215320.jpg

    Zal wel nu aan elkaar lijmen worden en daarna de rest van de beplanking.

    IMG_20190107_215343.jpg
     
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Nice, wat een mooie vleugel vorm is het toch! Ziet er allemaal geweldig mooi uit! Erg genieten, en ik gok dat je xnuet anders doet ;/)

    Ik snap je opbouw niet helemaal ben ik bang. Bij romp deel verbind je enkel de delen met de stalen pen tussen de liggers toch? En de elastieken zouden ea dan bij elkaar houden?

    Maar nu zie ik een stevige pen aan de voorkant uitsteken. Die zal in de romp fixeren en wil je dan met de achterste uitsparingen triplex plaatsen en er nylon schroeven door zetten voor bevestiging romp?

    Prima oplossing lijkt me en in dat geval zou ik triplex lekker plaatsen, plank erop, dan extra triplex voor slijtvastheid bout plaatsen en daarna het gat boren. Onderkant is vlak dus daarmee kan je mooi uitrichten?

    Ik kon et niet laten en ben nog wat verder gekomen:
    407988AE-CA7F-4B23-A631-5C0098C5AB6D.jpeg

    Omdat et bij mij een geheel is kon et met een plankje. Helaas zie je nog het gesmeer van de epoxy. Ik vind dat maar rot spul :mad: Liefst zou ik altijd uhu gebruiken, haha.

    Ik heb nog een klein assortiment van vineer gekocht laatst. Es kijken of daar wat moois bij zit om het gesmeer te bedekken en een stevig stukje te hebben voor de stieken.

    Ik blijf bij het originele ontwerp voor de bevestiging door de tip van Nico met wat ruigere landingen.zit er daarbij aan te denken om de cockpit te versimpelen, zodat de vleugel echt naar Vorden kan schieten. Zal esthetisch wat minder mooi zijn dan jou geweldige kapje, maar toch..

    Ach ja, in het werk te bepalen ;-)

    Groet Q
     
  7. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ja klopt Q, achter 2 kunststof boutjes en voor de 2 pennen, komt geen elastiek.
    Vanmorgen de tip op 1 van de vleugels gemaakt en verder vandaag dan maar de pennen en triplex voor de schroeven plaatsen, daarna beide delen aan elkaar en beplanken van de middenvleugel.
     
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooie oplossing ook zo met die pen aan de voorkant v.a. De ligger. Hoe heb je de aansluiting dan met het cockpit kapje gemaakt? Ben wel benieuwd naar de details daarvan, mede omdat ik ook nog op een eigen oplossing zit te broeden?

    Voor een ieder om te kiezen:
    91BBBB1B-89A5-4AC8-B137-EE15C62FCA8D.jpeg
    In het midden. De vleugel met de achterlijst met Epoxy rommel. Hier wil ik een klein stukje vineer op plakken om e.a. Te versterken voor de elastieken die eraan trekken. Meeste stemmen gelden ;-)

    Ik stem zelf voor 2e van links.

    THX en groet Q
     
  9. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    1 na laatste ga ik voor Q
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De vleugelbevestiging is zover klaar enkel de pen links nog.
    Het vastschroeven gebeurt met 2 M4 schroeven, hoop dat dat voldoende is anders hoor ik het graag.
    IMG_20190108_174929.jpg

    De cockpit doe ik met een magneet achter Q en een (bij mij dan) een rondje voor wat hem belet omhoog te gaan.
    IMG_20190108_175026.jpg IMG_20190108_175020.jpg

    Ik heb de cockpit goed pas gemaakt zodat er geen zijwaartse beweging mogelijk is.
    Misschien komt er nog een keer een vivak cockpit op, die trek ik zelf.
    Hoe ik dat doe, voor geïnteresseerden.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/cockpitkap-getrokken.260055/#post-3893318

    Groet Hajo
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2019
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooie detail foto's zeg. Je constructie wordt me nu echt duidelijk. Mooie oplossing!

    Zie ik de magneet al zitten in het cockpit deel achter, netjes tussen de triplex delen?

    Jou constructie is ook mooi robuust zie ik wel. Je neus is zeker veel steviger. Ik ga hier ook nog es even naar kijken!

    En jou model is veel ronder zoals het originele design. Slim gedaan met je aangepaste spanten aan de onderzijde. Ik zal de mijne een stuk vierkanter (moeten) houden.

    Ik wil vanavond weer verder met het middendeel. Laatste beplanking en zijkant vleugel afmaken. Schuren en dan de wing tips!
     
    BartMe vindt dit leuk.
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik heb maar 4 mm balsa gebruikt hoor, enkel de neus boven en cockpit en onderkant voor 6 mmen dat is voornamelijk zodat ik er een mooiere ronding kon maken in een mooie vloeiende lijn.
    De onderkant gedaan omdat ik dan een kleine bolling heb van onder de achterkant cockpit tot de neus, dat is extra op de 4 mm en zo kon ik de bodem daar boller maken, ik heb dus geen rechte bodem.
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Gisteren aan een vleugel tip begonnen. Daarvoor eerst de hoofd liggers gemaakt. Deze zijn wederom iets te groot zodat ze van sleuven voorzien kunnen worden. Dit is extra sterk en doet de noodzaak van een bouwtekening te niet.

    De liggers uit een groot stuk balsa gezaagd en alle samen gelegd en met lineaal vast gezet:

    AF80E9CD-63AB-4D2F-8013-0C6EA29D5AE8.jpeg

    En de maten met 0,05mm pen uitgezet:
    B8040DF3-B471-474A-B411-F9E25CF2131A.jpeg
    Daarna de sleuven met een vijl gezet en om voor de juiste hoogte te zorgen daarvoor uit wat afval triplex afstandhouders geklust:
    827A85E8-603F-40BB-B9F1-1EE77D3536D2.jpeg AC42FB3F-5BEB-4404-9F68-DEFEE9B76512.jpeg

    Na uitzetten rechte lijn op de bouwplaat e.a. In elkaar gelijmd. Er zit weer wat schot in de zaak:
    935CF7FC-E1C4-46D8-AAFB-5C7E878510E5.jpeg
    De rib die aan het middendeel zal zitten zit nog niet vast. Deze wil ik pas vast zetten op het moment dat alles in elkaar past ter voorkoming van lelijke spleten (hopelijk) ;-).

    Groet Q
     
  14. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ga jou maar volgen.
    De vleugel uiteinden klaar zover, enkel de neus lijst goed in model schuren nog.

    IMG_20190111_165446.jpg

    Ze moeten nog aan elkaar gelijmd worden.

    IMG_20190111_165528.jpg

    Dat de tip zo zou worden, dus nog V had ik eerst niet in de gaten, wel een mooie oplossing, was veel schuren maar is mooi geworden.

    Groet Hajo
     
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Erg mooi inderdaad Hajo! Fijn dat ik dit nog zie want ik was et anders aan het maken. Ik heb al erg lang niet meer op de tekening gekeken :oops:

    De aansluiting van beide delen is ook mooi gelukt zie ik wel :worship:

    Fijn weekend, Q
     
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Van de tip eerst de buitenvorm maken Q en dan is de eindlijst dikker naar de punt toe.
    Dan schuur of schaaf je dat van onderen, zo krijg je de v vorm.
    En omdat je al even niet naar de tekening hebt gekeken.
    De neus lijst word vanaf rib E afgeschuind naar de tip, ff als herinnering dan..:)

    Groet Hajo
     
  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel mooi, blijft toch kicken dat houtwerk:thumbsup:
     
    Hajo.M vindt dit leuk.
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt nog voor de tip Hajo, helaas was het kwaad de dag ervoor al geschied, aangezien ik de tip gelijk aan de onderste ligger gezet te hebben. Ik vul de bovenkant aan met wat extra hout om er ook zo'n mooie vorm van te maken.

    In de tussentijd echter een stuk van de andere tip gemaakt en nu aan het worstelen om de tip delen goed aan het middendeel te zetten. Das een heel gepruts om eerlijk te zijn, dus zal z'n tijd nog wel in beslag nemen.

    Gaat verder alles goed: Mwa... Ben erachter gekomen dat het middendeel te weinig V heeft. De tips krijgen een tikkie meer om toch voor voldoende te zorgen..

    Nou ja en toen kon ik het niet laten om e.a. Even bin elkaar te steken:
    5577EC32-19D6-4902-83FE-35B103735384.jpeg

    En je weet waar je aan begint: een 3 meter zwever. Maar als de vleugel dan bijeen komt, tsja dan is et toch wel even schrikken / genieten :yes:

    Langzaam tijd voor de laatste loodjes..

    Cheers Q
     
  19. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Super mooi dit!
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Mooi he :bier:
     
    Q Brand vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina