Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.009
    Locatie:
    Gouda
    Ik was al wat ongerust bij het zien van de verbinder, maar de uitkomst van de berekening stelt me helemaal niet gerust.
    De 30 g waarmee ik reken voor een dynamische zwever en de 40 g waarmee ik rekende voor F5B is voor dit toestel natuurlijk erg overdreven, maar 3 g is wel héél mager vindt ik.
    Een flinke turbulentie of een stuurfoutje of storinkje bij 2x de minimale vliegsnelheid en het zaakje breekt.
    En in de berekening vindt ik 50MPa wel erg optimistisch voor deze hout en vezelrichting keuze.
    Ik zou 1.2 mm van de hoogte afhalen en er boven en onder een stripje 5.8x0.6 carbon strip van DPP op lijmen met uhu endfest300.
    Dat houdt zeker.
     
  2. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nederland
    Hi Rick,


    Bedankt voor je input! Ik vind 3g ook aan de magere kant, vandaar dat ik ook nog even die test heb gedaan. Daarbij kon ik tegen de kilo aan drukken, waarbij in de berekening 1g 180gr is. Dus das iig al een dikke 4g dynamisch.

    Ik snap dat zelf niet helemaal eigenlijk waarom, maar de berekening lijkt dus nog best conservatief tov de rest? Heb jij nog ideeën? Misschien effect van de lijmlagen?

    Gezien de vorm van de vleugel denk ik dat de moment werking van de tip ook minder zal zijn, dus dat zou de werkelijke belasting ook ten goede moeten komen.

    Tsja, dan helpen die andere pennen ook nog wat en kan er ook nog wat kracht van rib op rib overgedragen worden.

    Dan zou een 6g er waarschijnlijk wel in zitten. Ik denk dat et wel voldoende zou kunnen zijn die 6g?

    ======

    Je suggestie van een koolstof stripje is een goede iig! Dit ga ik onderzoeken, want ik moet even kijken of ik die stripjes dan wel ook een stukje de rib van de vleugel tip in kan krijgen. Anders breekt ie nog steeds op de overgang van koolstof naar tip...

    ======

    Ik ga ook es kijken of ik een g-level sensor kan integreren om eens te kijken wat er in-flight zoal gebeurt. Ik ben voor de vlucht eigenlijk niet zo bang, eerder voor de belasting van een noodlottige tip landing...

    ======

    Je berekeningen voor vliegtuig ontwerpen; zijn die ergens na te lezen op het forum oid? Zou er graag eens naar kijken!

    Groet Q
     
  3. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik kan je wat betreft de tip verder niet echt adviseren. In mijn geval is het geheel verlijmd. Ik heb dus twee grote vleugeldelen met knik. En ik hem zeker al een aantal keren een landing met de tip in het gras oid gemaakt. Toen ging de zaak om zijn as. Verder geen schade in mijn geval, maar de elastieken sprongen toen wel los. Ik weet dus niet wat er gebeurd als de vleugels met (breek)bouten aan de romp vast zitten.
     
  4. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Schagen
    Leerzaam!
     
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt @Sikorsky en @Discus2ct.

    Ik hoop dat @Rick NL nog wat van zijn kennis zal delen want ik vind dit soort dingen erg interessant :thumbsup:

    Ik dacht nog eens wat te experimenteren met de lijmlaag want ik vind het erg raar dat ik in de praktijk een veel grotere krant kan aanbrengen dan m'n berekening. Ik zat te denken dat de lijmlaag wat in het hout zal trekken (had geen idee hoeveel dat zou kunnen zijn en op internet zo ook niets van uhu hart gevonden).

    Ik heb daarom tween 2mm strookjes balsa op elkaar gelijmd met als bij de pennen. Flink wat druk op het hout met klemmen:

    0175CA4B-E95A-44A6-8B12-327B4637FDBC.jpeg 556CE4D8-C4EB-48E8-82EF-5C1CA38C0853.jpeg
    Dit zijn klemmen van HK overigens wat ik erg blij mee ben. Zit een tandheugel in de knijper waardoor je ze enorm vast kunt zetten. Ik heb hierbij zo'n beetje zo hard gedrukt als ik kan (en dan een tikje minder :hammer:).

    De volgende ochtend zag et er zo uit:

    9E9431AE-FA2F-429E-94F9-869AEAAE7FD0.jpeg
    1091CE16-3EED-4F15-BBAD-24CD0FEFB91E.jpeg
    Je ziet er de afdrukken van de klemmen goed in staan. Ook komt er duidelijk lijm op wat plekken volledig door het hout. Dat had ik niet gelijk verwacht maar goed, dit zegt nog niet zo veel.

    Ik ben dus met m'n nagel het hout gaan weg krabben. Aan beide kanten:

    BDD7F6B5-AD61-4FDB-991C-8FC227DAA9EF.jpeg 66426B2A-27C3-460D-8034-D7149ACA43F8.jpeg 7F4DC4D4-06C0-412F-AAD0-600CC5E02552.jpeg
    En er bleek duidelijk een stukje "gehard" hout over. Met de schuifmaat erbij was de dikte zo'n beetje 0,5mm met uitschieters naar zo'n 0,8mm.

    =====

    Daarnaast maar eens op m'n beste Duits een beruchte aan UHU in Duitsland gestuurd met de vraag of ze dit soort info hebben:

    Ich verwende (wie Viele) ihre UHU Hart Kleber beim Modelbau mit großem Zufriedenheit.

    Nun habe ich ein Sandwich von Balsa und Triplex gebaut wo die gesamtsstärke größer ist wie eigentlich vom Holz her sein sollte.

    Ist bei Ihnen vielleicht bekannt wie tief UHU hart (unter Druck evtl.) in Balsaholz einzieht beim Verbinden von Zwei Teilen?

    Vielen Dank und schönen Gruß,


    Q


    =====

    En ik kreeg zowaar antwoord:

    :goal

    =====

    Sehr geehrter Herr Q,

    vielen Dank für Ihre Anfrage!

    Leider wird von uns nicht gemessen, wie sehr ein Klebstoff in ein Material einzieht. Da dies zum Großteil von den Materialeigenschaften selbst bestimmt wird, wäre ein generelle Aussage auch nicht übertragbar.
    Allgemein würde ich auf der Seite des Balsa Materialbruch erwarten, bevor der Klebstoff selbst nachgibt. Dasselbe ist auch beim Triplex wahrscheinlich.

    Es tut mir leid, dass ich Ihnen hier keine exaktere Aussage treffen kann, stehe aber gerne weiter zur Verfügung!

    ========

    Nou ja, niet veel wijzer van geworden, maar toch heel aardig van UHU :thumbsup:

    Anyways, gaan we er dus maar van uit dat de uhu een 0,5mm werking geeft en daarbij ongeveer de eigenschappen van het triplex krijgt dan is m'n pen:

    3x1mm triplex
    2x0,5mm lijm ~= 2x0,5mm triplex
    2x1mm balsa ~= 2x 1x 1/2,6 triplex

    Dus ongeveer 4,8mm triplex, wat een ~15% hogere last zou toelaten.

    Mwa kan de reden dus ook niet helemaal zijn. Maar et help iig wel wat om de meting dichter bij de berekening te krijgen.

    Zover de vorderingen. Ik denk dat ik nog even een Ligger namaak morgen om de ultimate stress te testen. Ik bijt me erin vast :kwijl:

    Groet Q
     
    aurectar en Ariel vinden dit leuk.
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nederland
    Ok de bouw ligt wat stil door werk etc maar inmiddels een begin gemaakt met de Ligger sandwich test.

    Eerst uit 1mm vliegtuig triplex 1cm dikke stroken gezaagd van 6cm lang. De buitenzijde gesneden overigens:

    7B226E3E-4484-400D-83C2-9200588CA971.jpeg
    B3893DC2-142C-478E-8BD9-F6540F105357.jpeg

    Daarna 4 setjes gedefinieerd met verschillende opbouw van de 3 strips triplex:
    24EE2FDC-4CBE-451E-ADDD-4357CD3CA7F2.jpeg
    Dit om het verschil in vezel richting te onderzoeken. Ieder stukje triplex is namelijk zelf opgebouwd als 0-90-0 (buitenste lagen liggen vezels in zelfde richting en die in het midden er dwars op.

    De sterkste zou de 3x langs moeten worden en de 3x dwars is de variant die ik in onoplettendheid gemaakt had.

    De sterkte van de mix vormen zou tussen die van de 3x langs en 3x dwars moeten komen te liggen.

    Flinke laag uhu hart ertussen en dan iedere op elkaar plakken. Balsa vezel in langs richting trouwens:

    1e gelijmd: 2x langs 1x dwars om in te komen:
    DCB0389D-F651-441A-BDA8-6A0168D56095.jpeg
    Bij et op elkaar leggen wat langs elkaar bewegen om de lijm goed te verdelen en dan met klemmen heel vast gezet:

    359BDA13-3233-4417-9716-C1E3BAD46B97.jpeg
    51EA797B-6992-473A-B6C5-73061133A8C0.jpeg
    Zoals je ziet wordt et balsa zelfs wat geplet, dat heb ik zo bij de echte liggers ook gedaan.

    Daarna de 3x langs:
    66A5A2AE-CD65-4EE0-97E7-5D7DA431A28A.jpeg
    En dan de andere twee:

    DFBB6C77-5A3A-4E55-B42B-EA869FEF3AA3.jpeg
    6620AA58-BD44-459D-B1D4-87B15974BC14.jpeg

    Bij het op elkaar zetten ging et bij de 3x langs wat minder soepel: de klemmen trokken het hout wat scheef. Betekende dat ik ze moest lossen en weer opnieuw vast moest zetten. Dat was binnen ca 5min na aanbrengen lijm. Hopelijk heeft het geen invloed op de sterkte. We zullen het meemaken.

    En dan liggen ze nu allemaal naast elkaar te drogen:

    D1597758-803E-4D14-A75E-0CF7AFDD0348.jpeg

    De variant 2x dwars en midden langs zit met reguliere klemmen vast (een stuk minder strak) omdat ik niet genoeg van die andere klemmen heb. Best interessant om te zien of de klem kracht (heel veel) invloed heeft op de uiteindelijke sterkte.

    Nu een bankschroef regelen en gewichten om aan de pennen te gaan hangen. Ben benieuwd, denk morgen met uitslagen te gaan komen :yes:

    Groet Q
     
    H.B.Busking, Sikorsky, Ariel en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.601
    Locatie:
    IJsselstein
    Altijd leuk dit soort testjes.
     
  8. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nederland
    Ok de buigtest nog niet gedaan. Wilde een bankschroef gebruiken maar bedacht me. Beter om een 3punt buig proef te doen. Maar ja die heb ik niet op de plank liggen. Heb nu echter net een 3D printer gekocht, dus die wil ik daarvoor gebruiken.

    Om niet in een nieuw project te belanden zonder het vorige af te maken, druk met spanlak snuiven gegaan. Heerlijk die dampen poriën vuller en lak.. Hmmm.

    D4E97B79-44F0-4C4D-98CD-AE2B6A5B3BC2.jpeg

    Om krom trekken tegen te gaan goed systematisch de lak aanbrengen en onder de whiskey laten drogen. Tot nu toe alles recht en hopelijk van et weekend alles goed in de lak. Laat et mooie weer maar komen..

    Groet Q
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.601
    Locatie:
    IJsselstein
    Wauw, pittig doorgewerkt. Wel erg mooi toch zo'n BOT :bier:
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.842
    Locatie:
    Zwolle region
    Het woord ‘bot’ roept bij mij associaties op met ‘robot’, maar ik ga dat z.s.m. reframen zeker als ik deze bot in de lucht in actie heb gezien :).
     
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nederland
    Ik denk dat dit de een na laatste serie foto's zal zijn voordat m'n BOT echt helemaal af is:

    5AFC7FA1-7CDA-411D-AFCE-9317D91EC179.jpeg 58ED7C68-D06A-4C16-BE78-A05F3445D098.jpeg

    Ik vind em erg gaaf met dat Japanse papier. Zwaar is ie zeker ook niet met net iets meer dan 1100 gram:
    A87D30B6-DF0F-4AD4-BF5B-66A886BF5EB7.jpeg

    Dus das allemaal helemaal top. Ik moest 35gram lood in de neus aanbrengen om et zwaartepunt goed te krijgen.

    Helaas is ie toch jog niet helemaal goed vandaag:

    A703312B-3414-4F8A-BB64-DE6C6DB3F641.jpeg
    Er zitten wat lelijke droogplekken op het papier en met al z'n kracht heeft het papier de verbinding tussen de vleugel delen krom getrokken. Grrrr. Laatste ga ik oplossen door papier weg te snijden en een versteviging aan te brengen.

    Maar heeft nog iemand een truc om die vlekken weg te krijgen anders dan alles nog een keer in de lak zetten? Dat had ik namelijk gedaan met het hoogteroer en de extra laag vertaalde zich in:

    87F3C556-7D92-4FCE-84D6-FC8D0804644E.jpeg
    Het krom(ig) trekken ervan. Daar heb ik effe geen zin in met de vleugel, doe nu nog strak en recht is...

    Alvast bedankt voor de tips (hoop ik) en groet,


    Q
     
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.601
    Locatie:
    IJsselstein
    Erg bijzonder en mooi geworden zo:thumbsup:. Voor de vlekken zou ik niets anders weten dan dekkend schilderen(slecht plan) of toch opnieuw met spanlak aan de gang. Voor het al krom getrokken spant zou ik zo snel niets weten helaas.
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  13. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Stadskanaal
    Na een poos niets te hebben gedaan door omstandigheden maar weer verder gegaan met de BOT.
    De romp is bekleed met Koverall en in de lak gezet.

    IMG_20190313_204210.jpg
    Verder de verstoorder geplaatst, nog even een rietje plaatsen voor het servosnoer dan kan de vleugel dicht en bekleed worden.
    IMG_20190313_204148.jpg





    Groet Hajo
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.042
    De flank ribben horen liefst in sperholz triplex 3mm te zijn.
    Deze ribben worden dan ook op minimum twee ribben na over gans de koorde ingedekt.
    En zoals ik reeds vroeger aanhaalde horen liggers in spruce (hardhout) te zijn.

    Zeker wanneer de constructie afgewerkt wordt met koverall en spanlak.
    Ik weet uit ervaring dat dit materiaal een krachtige trek geeft.
    Daarom nooit schrik hebben om Triplex, hardhout en hard balsa in je constructie te verwerken.
    Er zullen er natuurlijk weer zeggen "aurectar met zijn hard balsa".
    Maar ik weet waar ik het over heb.

    Gewichtstoename is bij deze verwaarloosbaar betreffende het vlieggedrag.

    Voor het overige is dit toestel goed gebouwd en vliegen zal hij hoogstwaarschijnlijk.
    Spijtig dat verkeerd materiaalkeuze kromtrekken genereert.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2019
    Huibert vindt dit leuk.
  15. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.842
    Locatie:
    Zwolle region
    Liggers lijken me nou nèt niet geschikt om daar ‘ns een paar gram op te besparen. Zelf heb ik geëxperimenteerd met vuren (standaard voor Amigo en Dandy), kersen, walnoot en ramin. Die laatste is uitzonderlijk sterk en toch ook veerkrachtig.

    Zeg, Aurectar, met je hard balsa.... hoe kom je aan hard balsa en waarop moet je letten bij toepassing ervan?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Rijswijk
    Hard balsa zit vaak gewoon als plankje tussen de rest in de winkel. Even met je nagel per plankje kijken welke zacht of hard is.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    274
    Locatie:
    Stadskanaal
    Harder balsa is donkerder van kleur.
    Zo is mijn beplanking ook harder, ik heb niet de zachtse genomen, minder kans op butsen ook.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Nederland
    Wat leuk weer een post van je te mogen lezen Hajo. Je bird wordt erg mooi met dat beetje wittige effect en je logo op de romp! Prachtig en dus ook bijna vliegklaar. Tis nog een dikke week slecht weer, dus ik doe nog even rustig aan.

    Ik ga de rib uit 2x 0,6mm triplex en 3mm balsa verstevigen. Dat komt zeker goed en met spanlak zal ik toch die vlekken weg moeten halen.

    M'n Puma is ook met balsa liggers gebouwd. Vliegt vele malen harder en ik haal er een stuk meer rare dingen mee uit dan ik met m'n bird zal doen. Bird vleugel is veel groter natuurlijk en wat slanker, maar aangezien ik niet met een lijn omhoog zal gaan maar met een electro ben ik overtuigd dat de liggers met dubbele webbing en beplanking et prima gaat houden. Lijkt me leuk om in de zomer met de bird treff de verschillende vleugels es aan te voelen op torsie en buig stijfheid.

    In de vleugels heb ik het harde balsa vrijgewerkt en kan je et idd aan de kleur mooi zien v.d. Liggers en lijsten.

    Maar goed, blijft leuk om met elkaar ervaringen te delen.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.842
    Locatie:
    Zwolle region
    Hard balsa doet in sommige gevallen niet onder voor eiken, weet ik uit ervaring. Idd, nog even afzien met het weer maar daarna lekker de lucht in! Mijn Stinger (pylon) is ook af, maar verwacht ik redelijk snel beneden in thermiek :).
     
    aurectar vindt dit leuk.
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.042
    Hard zal altijd meer voordeel opbrengen dan zacht.
    Zacht balsa dient om minder belastende onderdelen te vervaardigen.
    In die guillows bouwdoosjes zit enkel hard balsa, en de fabrikanten
    weten maar al te goed waarom.
    Als ik balsa aanschaf koop ik enkel medium en hard.
    Het soft (moes) laat ik meestal voor wat het is.
     
    Huibert en eric_laermans vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina