Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De vleugel bijna klaar, enkel nog de verstoorder en een laatste stukje beplanking maar dat moet even wachten tot de bedrading er ligt van de twee servo's.
    IMG_20190117_191940.jpg IMG_20190117_192019.jpg

    Tevens de stabilo al van koverall voorzien, ik vind het mooi om te verwerken

    Groet Hajo
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Schiet lekker op zo :yes:
     
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo, hij wordt echt prachtig zeg! En de koverall geeft inderdaad die mooie klassieke uitstraling :yes:

    Hoe gaat het met et zwaartepunt, ga je goed uitkomen denk je?

    Ik was weg voor werk. Hopelijk van et weekend ook de vleugel tip voor elkaar. Dan zal ik ook weer wat posten:thumbsup:

    Groet Q
     
  4. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Net even gekeken naar het zwaartepunt zoals het nu is, zonder servo's (die moeten dus zover mogelijk naar voren) en regelaar en spinner maar met 2200 accu zover mogelijk naar voren zou er een 90 gram lood in de neus moeten, dat is redelijk denk ik.
    Maar het exacte gewicht komt pas als alles klaar is natuurlijk.

    groet Hajo
     
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,


    Dat klinkt zeker heel goed idd want de spinner en prop hebben ook al aardig wat gewicht super ver voor, dus dan kom je vast met nog minder lood uit!

    Super goed en mooi om te horen. Succes met bespannen van de vleugel; super mooi moment lijkt me zo!

    Groet Q
     
  6. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Mooi werk hoor!

    Hoe zetten jullie (bevestigen) die Koverall er nu precies op dan?

    :beer:

    Norbert





    .
     
  7. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik zal het met een paar foto's illustreren Norbert zoals ik het doe.

    foto 1.jpg foto 2.jpg

    foto 3.jpg foto 4.jpg

    Toen dat alles was gedaan heb ik het alvast gespannen met de strijkijzer op een 120 graden.
    Daarna de houtdelen, ook de ribben maar niet de open delen met de lak ( op waterbasis in mijn geval) ingestreken waardoor het vast komt te zitten op het hout, daarna na droging de open delen nog iets gespannen met de folie strijkijzer.
    In dit geval kon ik of dufde ik niet te ver krimpen omdat de stabilo zeer fragile is natuurlijk, de vleugel kan iets meer hebben denk ik.
    Daarna een eerste laag transparante lak aangebracht, na droging licht geschuurd met korrel 500
    Dit is zover het resultaat.
    foto 5.jpg

    Stabilo na 2 laklaagjes die zeer dun zijn opgebracht.
    Ik wil nog kleur ook, maar ben ik nog niet uit hoe ik dat zal doen, of een pigment in de transparante lak mengen of spuiten met een acryl lak en daarna nog een laagje transparant.
    We is geen vouw te zien wat bij oracover toch wel vaak het geval is dus ga het zeker vaker gebruiken.

    Groet Hajo
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2019
  8. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Ah, oke, duidelijk verhaal. Die "Oracover Heissegelkleber" kende ik nog niet :hammer:

    Bedankt voor je uitleg!


    :beer:

    Norbert
     
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,


    Wat een interessant material. Ik vind het erg mooi en het is eigenlijk veelal dezelfde werkwijze als japans papier. De Heissegelkleber werkt een beetje als de porien vuller en spanlag samen. In plaats van vocht, gebruik je de strijkbout en nadat alles zich rustig heeft kunnen vast zetten ga je met extra spanloop e.a. vast zetten. Het resultaat is inderdaad prachtig en zonder vouwen. Jou manier is echter zeker een stuk sneller en minstens net zo mooi. Top!

    Groet Q
     
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Het kan ook met Balsalock, en ik heb een testje gedaan met Crea-patch wat wel heel goed bleef zitten maar durfde het nu niet voor de BOT toe te passen, ook met de foliestrijkijzer opgestreken.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Van et weekend weer wat verder gekomen met de vleugel tips. Inmiddels zitten ze vast aan de pennen:

    511D7270-7BCB-4950-BD93-27345CD5C4E9.jpeg BC5D93D5-C5A4-4A6D-9AF6-A38FC0D5903A.jpeg

    Op de eerste foto zie je een mdf hulpstuk die ik met m'n EMCOstar heb gezaagd. Ik heb ze 12,7cm gezaagd, zoals op de tekening staat aangegeven (4"). Echter, omdat ik in het middenstuk te weinig V heb verwerkt, heb ik besloten de hulpstukken naar binnen te verschuiven naar de een na laatste rib. Handig hierbij is ook de uitlijning met de onderkant v.d. Rib :koud:

    Gevolg was wel dat de pennen iets verder af geschuurd moesten worden. E.a. Daarna met triplex opgevuld en van webbing voorzien (1,5mm vliegtuig triplex).

    8B5E7730-4E13-49C9-92BE-60074A6FC399.jpeg 5B451467-D87E-4694-BFCC-DE114934F1EF.jpeg

    Nu de bovenste sheeting en voorlijst erop en daarna schuren.

    E2FBB9E2-F62F-494B-A6A9-0E88BB99F5B0.jpeg

    Zoals je ziet is de tip van wat extra balsa voorzien. Komt eerder omdat ik et al fout had gedaan tov wat Hajo volgens tekening deed. Ik heb de achterlijst en tip helemaal vlak gehouden met de onderste Ligger. Maar wat schuren zal wonderen doen denk ik :thumbsup:

    Nu weer weg voor werk, dus fijn uitkijken deze week naar een. Nieuwe update van Hajo!

    Groet Q
     
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Q zit te kijken naar je vleugelpennen, had hier juist gekozen voor de vezelrichting in de lengte omdat je dan meer lagen in de goede richting hebt liggen. Voor je vleugeltippen die heb ik bij mij ook aan de onderkant vlak en toch vliegt dat prima :D
     
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Huibert, ja ik had die pennen gemaakt zonder op het triplex te letten. Was laat en donker ofzo, geen idee maar had niet door dat ik ze verkeer door de zaag haalde. Grrrr!!

    Maar goed, ik hoop / verwacht dat het wel zal houden: er komt ook nog een extra pen in... Zie je binnenkort ;-)

    De dimensies worden steeds duidelijker. Wat een gaaf apparaat!
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Van et weekend weer wat kunnen bouwen. Een vleugeltip is zo goed als klaar, de ander rest schuurwerk.

    De laatste loodjes zo onderhand en ik kon et niet laten om ea even bijeen te steken :D

    32389D51-5849-457C-9056-DF6E5452C920.jpeg

    Alles uitlijnen, dan beplanking romp erop zetten. Cockpitje mist nog.

    Best blij met de tip, maar waarschijnlijk niet zo mooi as die van Hajo geworden:

    4BC7E710-CB70-4116-8D9F-E456086F47B8.jpeg

    Hier nog De onderkant. Hier wat gewicht bespaard:

    3A6AE798-EAF5-406E-AC9F-EE150DCA1EA6.jpeg
    B80E71EC-67C1-4B92-80B3-128A810B2BC6.jpeg
    En de extra pen voor het opvangen van de torsie:

    6B8A274B-9ABB-45A2-83A7-D2D87B6DF18F.jpeg

    Het is het horizontale stukje triplex. Zit aan beide kanten vast met 3mm balsa ingesloten met triplex.

    In de neus lijst komt ook nog een kleine pen.

    Alles is passing dus lijkt erop dat er geen eens magneten nodig zijn! E.a. Lijkt echt voldoende sterk voor de 90gr die de tip weegt.

    het totaal gaat ook niet zwaar wordEn lijkt het :rolleyes:

    5CA936B6-91CB-4486-A634-0615781DF1A4.jpeg

    Groet Q
     
    TheNorb en Hans V vinden dit leuk.
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Wat is tie mooi he :bier: Zie alleen nog enkele puntjes, zou in de hoeken van de achterlijst met de eindrib nog een verstevegingshoek plaatsen ook de vleugelpennen kan ik mij nog niet vinden, zou hier andere voor maken en dan uit echt berkentriplex.
     
  16. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    IMG_5569.jpg

    Zou nog een verstevigingshoekje plaatsen in de twee overgangen naar de beiden eindribben!
     
  17. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Sorry, lees nu dat ik niet de eerste was
     
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Goede morgen,

    De hoekjes moeten er idd nog in, excuses!

    Dan de pennen, hmmm ik heb er maar es een berekening tegen aan gegooid want ik weet et ook niet zeker uiteraard.
    DA2D6CA8-0355-41A1-AD9E-D975AC07B405.jpeg

    De kist wordt ca 1kg of 10N zeg maar. De romp is 6N en de vleugel 4N verdeeld over 3 meter. Ik ga er maar even van uit dat het een vleugel is geheel gelijk van vorm (is niet zo maar lijkt een veilige aanname).

    E.a geeft een moment van ca 0,8Nm.

    Het balsa is 2,6x minder stijf dan triplex en zal dus bij gelijke rek (balsa en triplex zit aan elkaar vast) dus minder moment opnemen. Ik denk, maar sta open voor andere suggesties, dat er dus een equivalente breedte van de pen berekend kan worden. Dit resulteert in een waarde van ca 4mm ipv 3mm van triplex zelf.

    De spanning in het triplex (maximaal) bij 1g is dan 11,7MPa.

    Zie post op pagina 4 van dit draadje; triplex kan zo'n 70MPa aan en balsa een kleine 20MPa, wat in dit equivalente geval ca 50 MPa geeft.

    Ik denk dus dat de pennen een belasting van 3g dynamisch kunnen hebben.

    Balsa gaat eerder dan triplex dus das mazzel vanwege verkeerde richting vezels v.h. Triplex.

    Dan nemen de andere pennen ook nog wat op en is de moment werking eerder nog wat minder gezien de vleugel vorm.

    Ik geef toe dat een max 6g dynamisch prettiger was geweest, maar voor een Electro zwever zou et toch goed moeten gaan :weetnie:

    Heb voor de zekerheid nog even een klein testje gedaan en met vastgehouden pen op ca 45cm.van de pen een kracht opgebouwd van bijna 1kg. Das 5g dynamisch en leek geen probleem (!?).

    67C0F142-31D4-4651-BACA-CD2B519132CB.jpeg
    Ik waag et er maar op...

    Groet Q
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Dit soort dingen doe ik altijd op gevoel (en dus meestal veel te zwaar) maar je berekening ziet er zeker vertrouwenwekkend uit:kwijl:
     
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Huibert,

    Nou zeker bedankt voor je gedachtes hoor, das juist het idee van m'n posts. Houd me scherp (in dit geval) en ik leer veel van jullie advies!

    Nu is et me wel een beetje een raadsel waarom de test veel hogere belasting toe laat :frustie:.

    Mocht iemand andere ideeën hebben over de berekening, dan welkom?!

    Vanavond maar es effe bank hangen ipv schuren :bier:

    Cheers Q
     

Deel Deze Pagina