Quadcopter 420mm: Homebuild

Hallo allemaal,

Na een aantal jaren E-zwevers, Delta's en Heli's gevlogen te hebben wordt het tijd ook eens aan een multicopter te beginnen.
Dit is voor mij wel nieuw terrein, zeker de electronica die er bij komt kijken.
De Quad wordt een eigen disign van 420mm (diagonaal) met aluminium vierkante armen van 15x15 (die had ik nog liggen) en carbon 1.5 & 2mm baseplaten, uitvoering Quad in X-mode.

full

full

full

De Brain wordt een Multiwii Lite board.
full

Motoren: KD A22-10S 1200 U/min
Regelaars: 18A/20A

Vanaf nu zal ik het bouwproces van de 420 zo goed mogenlijk beschrijven.

Laatst bewerkt door een moderator:
13-01-2012: Armen uit 15x15 alu grof bewerkt, lengte per arm is 200mm.

full

Gaten zijn voor gewichtsbesparing. (helaas heb ik geen CNC machine, dus alle maten met de shuifmaat uitzetten, met een centerpen het hart van de gaten markeren en dan boren maar .....
)
full

Voor de standoffs gebruik ik Nylon en alu onderdelen:
10mm nylon voor de powerboard en de Brain.
full

36mm Alu voor de Topdeck, voordeel als je wat spare heli onderdelen hebt liggen.
full

Powerboard:
full

Even een vraag tussendoor: wat is het verschil in vliegeigenschappen tussen een quadcopter en een heli (vlieg nu align 450 & 500) ???

Ik heb een beetje heli ervaring en een klap meer vliegtuig ervaring. Met dat in de rugzak zeg ik: erg vergelijkbaar, het heeft alleen veel minder de neiging om uit de lucht te komen vallen dan een heli ( ik vlieg met een HK board, een MultiWii is nog weer stabieler).

15-01-2012: update

Zo, het meest "vervelende" werk zit erop, de armen zijn zo goed als klaar, ik wacht met de 3mm gaten tbv baseplate bevestiging tot ik de 2 baseplates ook daadwerkelijk gereed heb, dan kan ik eerst alles mooi haaks uitlijnen en dan pas boren.

TIPS:
De aluminium armen krijgen een mooier oppervlakte als je deze op het laatst even met waterproof schuurpapier behandeld!!!.
De gaten kan je dmv een verzinkboor mooi afwerken (en het scheelt weer wat gewicht)

Gewicht per arm is nu 27gr.

full

full

full

Zo, nu eerst thee!!!!

Hier de Brushless motor die het gaat worden: 4x Turnigy L2210C-1200 Brushless Motor (150w)

Specifications:
Dimension: 28mm x 25mm
Weight: 48g (63g with all fittings, connectors & prop driver)
Kv: 1200rpm/V
Voltage: 7.2v~11.1v (2s~3s)
Max Power: 150w
Max Current: 15.8A
No load Current: 0.8A
Diameter of shaft: 3mm
Thrust: 700g
ESC: 20A1200kV

full

16-01-2012: Update

1e onderste Baseplate van 1.5mm Carbon ruw uitgezaagd, toch best wel hard dat Carbon.
Heeft me 3 figuurzaagjes gekocht. hihih
2e Base plate wordt van 2mm Carbon, moet morgen eerst veeeeeeeeeel meer figuurzaagjes halen.

Gewicht is nu nog 25gr.

full

Begint er wel al goed uit te zien.

Even een andere vraag, zou 1mm carbon ook sterk genoeg zijn voor baseplates?

Laatst bewerkt:
18-01-2012: Update

Zo, de 2 baseplates zijn klaar voor montage (gaten voor kabels komen tzt als de powerboard erop wordt gezet), 1e gaten tbv bevestiging voor de armen zitten er in, nu eerst haaks uitlijnen voordat de andere gaten geboord worden.

full

full

full

full

Carbon komt van Ebay.de: C-composite , zoek maar eens op "carbon platte"

Maar er zijn veel meer die dit kunnen leveren

Tekeningen zijn geen geheim: Ik heb ze zelf in autocad getekend, maar kan ze exporteren naar bv PDF die iedereen kan openen.
PDF op A4 formaat, schaal 1:1 om zelf te printen.

Iemand enig idee hoe ik deze PDF's in dit forum kan plaatsen?

Laatst bewerkt:
Begint er wel al goed uit te zien.

Even een andere vraag, zou 1mm carbon ook sterk genoeg zijn voor baseplates?

Ligt aan de lengte van de armen en de "overlapping" van carbon en arm.
Voor een 420mm motor afstand zou ik eerder min. 1,5mm nemen, 1mm is net iets te dun.

19-01-2012: Update

Baseplates zijn voorzien van alle bevestigingsgaten van 3mm, het begint nu ergens op te lijken.

full

GRAPJE!!!
full

Het is nu wachten op de powerboard en Multiwii Lite

Back