quadcopter

wat betekent eigenlijk error no yaw input ?
Hallo Herman,

Als het goed is, zie je dat alleen als je de quad inschakelt, zonder dat je zender aan staat. De FC krijgt dan geen signalen van de ontvanger (omdat de zender uit staat) en geeft dan als foutmelding dat 'ie geen yaw (roer=rudder) input 'ziet'.
Dat is natuurlijk willekeurig, want de FC krijgt geen enkel signaal binnen van de ontvanger, als je zender uit staat.

Als je mijn aanwijzingen tot nu toe gevolgd hebt, dan kun je de ACC calibratie vanaf één van de filmpjes doen, want dat is dezelfde procedure.

Als dat gedaan is zou je in principe kunnen vliegen, met de nadruk op 'in principe' want ik weet niet hoe goed jij bent in het besturen van een quad en hoe de PI settings van jouw FC voor een quad zijn, daar heb ik namelijk geen ervaring mee.
Ik zou sowieso de self-level op kanaal 5 gebruiken, mits de self-level goed is ingesteld, zal de quad in ieder geval weer horizontaal gaan vliegen als je de sticks los laat.

Groeten, Jan.
 
KK2.1.5 zet ik op Armed , maar ik hoor geen piep en de motors doen niks, hoe kan dat?
Hoi Herman,

Je doet het weer; alleen een vraag stellen, zonder te melden hoe je daar gekomen bent...
Geen van de forumleden heeft een (werkende) kristallen bol, dus als jij niet verteld wat je gedaan hebt, kunnen wij niet antwoorden met suggesties wat te doen om de zaak wél werkend te krijgen.

Heb je de aanwijzingen om de zender in te stellen en aan te passen uit mijn vorige berichten gevolgd?
En is dat gelukt?
Zo niet, waarom niet?
Wat heb je precies gedaan?

Groeten, Jan.
 
Hoi Herman,

Je doet het weer; alleen een vraag stellen, zonder te melden hoe je daar gekomen bent...
Geen van de forumleden heeft een (werkende) kristallen bol, dus als jij niet verteld wat je gedaan hebt, kunnen wij niet antwoorden met suggesties wat te doen om de zaak wél werkend te krijgen.

Heb je de aanwijzingen om de zender in te stellen en aan te passen uit mijn vorige berichten gevolgd?
En is dat gelukt?
Zo niet, waarom niet?
Wat heb je precies gedaan?

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

ik heb de stappen gedaan van het eerste filmpje van jou en van meerdere filmpjes, probleem daarvan zit in stap 6 dat is de receiver test.
De Aileron gaat in de film de rechter stick naar links gaan,maar bij mijn geeft hij right aan,als ik die stick naar beneden doet geeft hij left aan.
linker stick omhoog dan geeft de elevator back aan, en naar beneden geeft de elevator Forward aan. de Throttle blijft op idle staan.
en de Rudder geeft right aan in plaats van Left , doe ik de linker stick naar links dan moet hij right aangeven maar bij mijn geeft hij Left aan.
dus die receiver test , de handelingen met de linker en rechter sticks gaat helemaal verkeerd Jan.
maar de rest van die stappen gaan goed, ik heb hem ook wel op ARMED gekregen maar ik hoor dan wel geen piep en de motors draaien niet.
maar 3 van de motors zie ik wel wat bewegen en die andere ook een klein beetje ,maar ik hoor ze alle 4 wel dat ze piepen.
maar ik weet echt niet de instellingen van de zender, er zit zoveel op. en van de engelse handleiding wordt ik niet wijzer van.

groet Herman

ps: ik weet niet of je nog met vakantie bent, maar dan wens ik je nog een prettige vakantie!
 
Hallo Herman,

Ik quote mezelf maar even dat scheelt weer typen, het gaat om de rode tekst.
Ik ken jouw zender niet, dus voor het de goede kant uit laten werken van de knuppels ben je aangewezen op de gebruiksaanwijzing, óf je vraagt het op het forum in de afdeling elektronica.

Ik ga ervan uit dat je de zender met de ontvanger hebt gebonden en dat de kanalen 1 t/m 4 werken en aangesloten zijn op de FC (als je de self level functie wilt gebruiken, dan een vijfde kabel van uitgang 5 van de ontvanger naar ingang 5 van de FC, waarbij kanaal 5 is toegewezen aan een schakelaar op je zender).

KK-bord instellen; schakel de FC in,
druk op: menu,
ga naar: receiver test.
Hier kun je controleren of de sticks de goede kant op werken door ze te bewegen;
Als het goed is staan ze in deze volgorde:
Aileron (rol links en rechts)
Elevator (vooruit en achteruit)
Throttle (gas)
Rudder (draaien naar links en rechts)
Auxilary (schakelaar om self level in-of uit te schakelen, met de schakelaar op kanaal 5 van je zender/ontvanger)

Als een stick de verkeerde waarde aangeeft, vooruit is achteruit bijvoorbeeld, schakel die waarde dan om in je zender met de 'reverse' functie.
Controleer of alle sticks en schakelaar werken zoals op het scherm.
De quad armen zonder dat de zender goed is ingesteld is in potentie gevaarlijk, zet er onder géén beding props op, vóór je zeker weet dat alles goed is ingesteld.
Als modus moet je 'mode 2' hebben (gas op linker stick).
Pas als je de receiver test met goed gevolg hebt ingesteld, kun je verder.

Duidelijker kan ik het niet maken...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
hoe krijg ik bij de receiver test de waarde op nul van aileron, elevator, throttle en rudder en aux op 0 ?
Je zal de min/max (endpoints) moeten calibreren. Stick helemaal naar links/beneden en dan het minimum aanpassen, zelfde naar rechts/boven en daarbij het maximum aanpassen, daarna het middelpunt zodat er geen drift is.
 
ik krijg ook steeds een error no yaw input ,terwijl alles goed werkt bij de receiver test,ook de rudder, dus zal je toch zeggen er is een signal van de pinnen van de FC naar de receiver.

groet Herman
 
ik krijg ook steeds een error no yaw input ,terwijl alles goed werkt bij de receiver test,ook de rudder, dus zal je toch zeggen er is een signal van de pinnen van de FC naar de receiver.
Hallo Herman,

Dat werkt andersom: de FC ontvangt signalen van je ontvanger (receiver).

Als het goed is, zie je 'error no yaw input' alleen als je de quad inschakelt, zonder dat je zender aan staat. De FC krijgt dan geen signalen van de ontvanger (omdat de zender uit staat) en geeft dan als foutmelding dat 'ie geen yaw (roer=rudder) input 'ziet'.
Dat is natuurlijk willekeurig, want de FC krijgt geen enkel signaal binnen van de ontvanger, als je zender uit staat.

Als je de zender inschakelt vóór je de FC inschakelt zou je die foutmelding niet moeten krijgen.
Is dat toch het geval dan moet je de vorige stappen vanaf het begin nalopen op fouten in het instel verhaal.

Groeten, Jan.
 
Hallo Herman,

Nog voortgang?

Groeten, Jan.


Hallo Jan,

nee, het lukt me helemaal niet, stappen 5 gaan wel goed maar stap 6 de receiver test gaat helemaal niet goed.
ik denk dat de instellingen van de zender niet goed staan, maar ook krijg ik steeds de error no yaw input, terwijl ik eerst de zender aan doet en dan
pas de quadcopter. het is ook heel moeilijk om via het forum dit probleem op te lossen.
ik weet niet hoe ik de Spektrum DX6e in moet stellen.

groet Herman
 
Ik weet niet hoe ik de Spektrum DX6e in moet stellen.
Hallo Herman,

Je moet beginnen met je zender correct in te stellen, anders wordt het inderdaad niks.
Vraag via het elektronica forum eens of er iemand bij jou in de buurt woont, die je met het instellen van je zender kan helpen.

Ik denk dat we er samen ook wel uit zouden komen, maar Amersfoort is niet direct naast de deur voor mij...

Groeten, Jan.
 
Hallo Herman,

Je moet beginnen met je zender correct in te stellen, anders wordt het inderdaad niks.
Vraag via het elektronica forum eens of er iemand bij jou in de buurt woont, die je met het instellen van je zender kan helpen.

Ik denk dat we er samen ook wel uit zouden komen, maar Amersfoort is niet direct naast de deur voor mij...

Groeten, Jan.


Hallo Jan,

ja, misschien is dat wel goed om te doen, ik kan het altijd proberen.
en ja, Amersfoort is niet vlak bij voor ons, maar als het niet anders kan ben ik altijd wel bereid om jou kant op te komen Jan,als je dat wilt tenminste
en ik weet ook niet in deze corona tijd of dat verstandig is.
ik zet wel eerst een bericht bij het electronica forum, kijken wat daar uit ga komen.
je hoort het dan wel.

groet Herman
 
ondertussen heb ik de quadcopter aan de praat gekregen, de zender staat alles op 0.
maar het probleem is dat de quadcopter niet netjes omhoog vliegt, maar hij duikelt steeds naar rechts.
nu weet ik niet waar ik het zoeken moet bij de programmas van de FC KK2.1.5
weet iemand misschien hoe ik de drone stabiel krijgt dat hij netjes en rustig omhoog gaat vliegen?
de zender zelf staat goed ingesteld.

groet Herman
 
Das lang geleden dat ik met een KK fc bezig was. YouTube staat vol met voorbeelden voor KK met de software die jij hebt. Daar moet zeker wat te vinden zijn.


ondertussen heb ik de quadcopter aan de praat gekregen, de zender staat alles op 0.
maar het probleem is dat de quadcopter niet netjes omhoog vliegt, maar hij duikelt steeds naar rechts.
nu weet ik niet waar ik het zoeken moet bij de programmas van de FC KK2.1.5
weet iemand misschien hoe ik de drone stabiel krijgt dat hij netjes en rustig omhoog gaat vliegen?
de zender zelf staat goed ingesteld.

groet Herman
 
de quadcopter slaat om naar rechts, heeft dat misschien te maken dat hij niet gekalibreerd is?
en wat voor instelllingen kan ik daarin veranderen in de FC KK2.1.5 ?
de zender zelf staat goed afgesteld alles op de 0 waarden .
kan iemand me hiermee helpen wat ik daaraan kan doen ,zodat hij netjes recht omhoog stabiel gaat vliegen.

groet Herman
 
Ik denk dat je de regelaars moet kalibreren.
Toen ik nog met een KK2 fc vloog moest ik deze de eerste keer kalibreren.
Dat kan verklaren dat hij 1kant op trekt.
Heeft niets met je KK2 fc te maken.
 
Ik denk dat je de regelaars moet kalibreren.
Toen ik nog met een KK2 fc vloog moest ik deze de eerste keer kalibreren.
Dat kan verklaren dat hij 1kant op trekt.
Heeft niets met je KK2 fc te maken.

Hallo Ard,

dus dat hij 1 kant op trek en niet recht omhoog gaat ligt dan gewoon alleen aan het niet gekalibreerd zijn van alle ESC ?
Heeft dus niet te maken met vedere instellingen van de KF?
en op wat voor manieren kan je de FC dan nog meer kalibreren?
ik heb het geprobeerd met de zender aan throttle full, knop 1 en 4 ingedrukt houden en dan de accu aansluiten, dan moet je 3 beeps horen.
maar ik hoor er maar 1. en dan moet de gashendel naar benenden doen,dan moet je geloof ik 2 beeps horen.
maar dat werkt niet bij mijn.
kunnen de ESC kapot wezen? maar de motors draaien toch wel.

groet Herman
 
Hoi Herman,

Dat zou in theorie kunnen.
Je kunt eventueel elke ESC apart kalibreren op je ontvanger.
Dan moet je wel even je ontvanger loshalen en elke ESC apart er op kalibreren.
Je kunt ze ook allemaal kalibreren via het KK2 board.
- Zender aan en gas op vol
- Back en Enter ingedrukt houden op je KK2 board.
- Lipo aansluiten en na 3 piepjes gas weer dicht.
Wel even je props er afhalen!
ik neem aan dat alle motoren de juiste kant op draaien en dat de verschillende prop juist gemonteerd zijn?
Wanneer je armed gaan er dan props harder draaien dan anderen?

Heb hier nog een KK2 board op een quad liggen en die vliegt als een trein en is perfect afgesteld
Mocht je interesse hebben laat het dan even weten via een PB.

 
Hoi Herman,

Dat zou in theorie kunnen.
Je kunt eventueel elke ESC apart kalibreren op je ontvanger.
Dan moet je wel even je ontvanger loshalen en elke ESC apart er op kalibreren.
Je kunt ze ook allemaal kalibreren via het KK2 board.
- Zender aan en gas op vol
- Back en Enter ingedrukt houden op je KK2 board.
- Lipo aansluiten en na 3 piepjes gas weer dicht.
Wel even je props er afhalen!
ik neem aan dat alle motoren de juiste kant op draaien en dat de verschillende prop juist gemonteerd zijn?
Wanneer je armed gaan er dan props harder draaien dan anderen?

Heb hier nog een KK2 board op een quad liggen en die vliegt als een trein en is perfect afgesteld
Mocht je interesse hebben laat het dan even weten via een PB.


hoi Ard,

nog een keer geprobeerd te kalibreren,

met gas full hoor ik 1 piep dan naar beneden hoor ik 2 beeps en een hoge beep
ik weet niet of de ESC dan gekalibreerd is, kan je dat dan ergens vernemen of zien?

groet Herman
 
Back
Top