Quickie 500 Electro klasse

De Peel is op heel ruw asvalt, kan eventueel ook in het gras.
Hoofddorp is gras

je kan de asjes uitboren met b.v.3,2 en dan op tappen naar 4 of 4 mm gat met bout borg moer.

gr Wubbo
 
Hyperion 10x8 limit

Ik had tijdens de wedstrijd een UNILOG meelopen.

Resultaten met CAM 10x8:
18.1V, 55 A , 1 KW, 80 A piek in de start

Resultaten met APC-E 10x10:
17.5V, 81 A , 1.5 KW, 127 A piek in de start

Mijn CC ICE LITE 100 A regelaar denkt dat de stroom veel groter is (bekend fenomeen van deze regelaars)
Bij 127 A komt de 150 A stroombegrenzing in, niet handig zo'n hakkelende motor tijdens de start. Even met 70% gas weg en dan vol is OK.
Die 80 A is op zich niet echt een issue voor 100 A regelaars zou je denken.

Gezien de gevlogen tijden, ca 100 sec mogelijk met 10x8 is dat nog steeds een stuk sneller dan brandstof waar 110 sec op het FAI parcours een goede tijd was.

Misschien moeten we naar 10x7 om het echt gelijk te trekken?

Tot "straks"

Tjarko

PS de A2 is gedeeltelijk afgesloten :(
 
Ik had tijdens de wedstrijd een UNILOG meelopen.

Resultaten met CAM 10x8:
18.1V, 55 A , 1 KW, 80 A piek in de start

Resultaten met APC-E 10x10:
17.5V, 81 A , 1.5 KW, 127 A piek in de start

Mijn CC ICE LITE 100 A regelaar denkt dat de stroom veel groter is (bekend fenomeen van deze regelaars)
Bij 127 A komt de 150 A stroombegrenzing in, niet handig zo'n hakkelende motor tijdens de start. Even met 70% gas weg en dan vol is OK.
Die 80 A is op zich niet echt een issue voor 100 A regelaars zou je denken.

Gezien de gevlogen tijden, ca 100 sec mogelijk met 10x8 is dat nog steeds een stuk sneller dan brandstof waar 110 sec op het FAI parcours een goede tijd was.

Misschien moeten we naar 10x7 om het echt gelijk te trekken?

Tot "straks"

Tjarko

PS de A2 is gedeeltelijk afgesloten :(

10x7 ia ook de standaard prop op de brandstof Q500's maar nog zijn de electrokisten dan een stuk sneller. Morgen op het korte circuit zal het verschil kleiner zijn
 
Ik heb gisteren gemeten: 10*10 apc 12.400 op een Turnigy 50/45 voor e-q500 (70 amp)
Brandstofmotoren voor deze klassen draaien dit met een 10*7 apc
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend, met knikkende knietjes, voor de eerste keer met mijn electro-quicky gevlogen.
Rustig aan, hij doet het en is nog heel!!!
Vandaag nog een keer en het went snel. Het ding vliegt gewoon hartstikke goed.
Vol gas met een 10x7. Gaat nog niet heel hard maar het bevalt mij prima.
Ik verheug mij erop de komende tijd te oefenen en volgend jaar tegen jullie te racen.

Groet, Cor.
 
Q500 Elektrisch - RC-Network
attachment.php
 
Hoger Kv dan de huidige Hyperion, motor is ongeveer 100g lichter en waarschijnlijk ook niet geschikt voor backmount op het motorschot, zoals meerdere nieuwe Hyperion/Scorpion motoren. Mijn keuze zou het niet zijn.
 
Ehm, even tussendoor; zou dit iets zijn? Hij lijkt binnen de regels te vallen, maar dat is slechts mijn bescheiden mening...

Hyperion HS-3026 High RPM Outrunner 1000Kv (199 gram)

Dank,

Hugo

Probeer nou niet elke keer snellere motoren te zoeken.......
Lijkt mij een beter idee om alle kisten een beetje gelijk te trekken.
Op die manier krijg je veel leukere races waar de beste vlieger wint.
Dus gewoon lekker trainen met de bestaande motoren:)
 
@ M.I.v. Doesburg: Ik kijk gewoon naar een motor. Zo als het er nu uit ziet is met de nieuwe 10" prop regel de oude Hyp de enige competitieve motor, de Turnigy heeft een te laag kv, toch? Zo stel je eigenlijk de oude Hyp verplicht. Doe dat dan echt, dan zijn we van een hoop gezeur af. Of accepteer dat er mensen zijn die de regels lezen en toepassen. Wel jammer dat die oude hyp steeds moeilijker verkrijgbaar is.

@JohanvG: die redenatie snap ik even niet. Lichter lijkt me geen bezwaar, en zo moeilijk is de montage van een frontmount toch niet? Ik kijk eerder naar de presatie. Zwaartepunt en montagemethode bepaal ik wel in het ontwerp. Ik snap je bezwaren als je een brandstofquickie ombouwt, maar ik ontwerp liever zelf.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Turnigy motor is veel goedkoper en voldoet goed.

In de regels staat ook dat de motor beoordeeld moet worden alvorens deze in de wedstrijd gebruikt mag worden.

Dus bespaar je de moeite en neem 1 van de 2 beschikbare competitieve motoren.

De turnigy's zijn goedkoop en goed verkrijgbaar.
En mocht je er morgen één nodig hebben? We hebben ze liggen (zie Dutch F3D site).

veel wedstrijd plezier.
 
Ik denk erover. Ik zal toch iets moeten bedenken om mijn gebrek aan vliegtalent te compenseren!

Even iets geks:
5S1P 3000mAh 30C, US$ 46,96
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 5S 30C Lipo Pack

5S1P 3000mAh 40C, US$ 33,83
HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 3000mAh 5S1P 40C

Ik heb zowel Zippy als Turnigy accu´s (andere), veel verschil merk ik niet. 40C is toch juist beter? Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

[EDIT]Oh ja, hoeveel accu´s vervlieg je op een wedstrijddag? Even zonder tussendoor laden gerekend?[/EDIT]

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Ik denk erover. Ik zal toch iets moeten bedenken om mijn gebrek aan vliegtalent te compenseren!

Even iets geks:
5S1P 3000mAh 30C, US$ 46,96
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 5S 30C Lipo Pack

5S1P 3000mAh 40C, US$ 33,83
HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 3000mAh 5S1P 40C

Ik heb zowel Zippy als Turnigy accu´s (andere), veel verschil merk ik niet. 40C is toch juist beter? Of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

[EDIT]Oh ja, hoeveel accu´s vervlieg je op een wedstrijddag? Even zonder tussendoor laden gerekend?[/EDIT]

Dank,

Hugo

Tussen de 6 en 10 vluchten op een dag!
 
Hmmm, dat wordt dus wel laden in de tussentijd, ik ga geen 10 accu´s aanschaffen. Op zoek naar een lader die 5S 3A kan laden!

Dank je wel,

Hugo
 
Zo als het er nu uit ziet is met de nieuwe 10" prop regel de oude Hyp de enige competitieve motor, de Turnigy heeft een te laag kv, toch? Zo stel je eigenlijk de oude Hyp verplicht. Doe dat dan echt, dan zijn we van een hoop gezeur af. Of accepteer dat er mensen zijn die de regels lezen en toepassen. Wel jammer dat die oude hyp steeds moeilijker verkrijgbaar is.
Heb je beide motoren zien vliegen? Waar baseer je het op?
Dat de hyperion de enige competetieve motor is is sipelweg niet waar. Met de nieuwste regel hyperion max 10X8, tgy max 10X10 zijn ze juist zeer vergelijkbaar.
Voor mijn 1e wedstrijd met de 10" regel dacht ik daar anders over, maar tijdens de race bleek dat niet zo te zijn (joris vloog met 10X8 op hyp, ik 10x10 tgy).
En de hyperion op de 1na laatste wedstrijd met 10x 10 ging harder, vandaar de verandering in de regels.

Het is heel simpel, kies je een motor die duidelijk harder gaat word hij niet toegestaan.

De oude hyperion word niet meer gemaakt, dat als enige motor lijkt me geen goed plan.


En over de montage, let op: d.******** De motor mag alleen op het brandschot worden gemonteerd (niet worden ingebouwd).
 
En de laatste wedstrijd, met 9 vluchten (zonder reflight's of finale meegerekend) bleek 3accu's en minstens 1 2C lader (in het circuit) noodzakelijk. Iedereen met 2 accu's kon niet elke vlucht vol zijn.
 
Heb je beide motoren zien vliegen? Waar baseer je het op?
Dat de hyperion de enige competetieve motor is is sipelweg niet waar. Met de nieuwste regel hyperion max 10X8, tgy max 10X10 zijn ze juist zeer vergelijkbaar. ...
Dat baseer ik hierop, i.c.m. het feit dat ik die nieuwste regel nog niet gezien had, staat ook nog niet in de reglementen op de site:
... Ik snaps niks van deze nieuwe regel, want wat je doet is de tgy heel erg beperken, terweil de hyperion nog even hard mag gaan.
Joris' toestel vloog sneller dan de mijne (of mss even snel, maar ik denk sneller) met een 10×8 en de hyperion.
Als ik een 10" er op doe, (10×7, 10×8, 10×9, 10×10 allemaal geprobeerd, wel al een tijdje terug). dan is hij duidelijk langzamer dan een hyperion met 10×7.
Het is gewoon een andere motor, die gewoon minder toeren doet met dezelfde prop. Maar wel een grotere prop kan draaien, en daarmee hetzelfde berrijkt als de hyperion.
Ik vloog met een 11X8,5 APC-E en volgens mij zat ik tussen Paul (10×7) en Joris (10×8 ) in kwa snelheid.

Wil je dat de snelheid omlaag gaat, maak dan de max voor de hyperion 10×7, en voor de TGY 11X8. Dan kan Joris niet meer zo snoei hard gaan, en ga ik ook weer iets langzamer.

Dat je iets aan de snelheid wilt doen begrijp ik, maar deze regel beperkt enkel de TGY, en doet niks tegen de Hyperion
Vandaar. Als die nieuwe regel er inderdaad in komt is het probleem opgelost.
Dank voor de accu informatie!
Hugo
 
Heb je met die racers, hè, snelle mensen...

Overigens, ik lees e.e.a. over accu´s voorverwarmen. Hoe doe je dat veilig?

Dank,

Hugo
 
Back
Top