Quickie 500 Electro klasse

Dat was mijn mening destijds, dat is deels veranderd doordat ik met de 10x10 (tegen mijn verwachting in) toch snel was.

Dat je iets aan de snelheid wilt doen begrijp ik, maar deze regel beperkt enkel de TGY, en doet niks tegen de Hyperion
Is voor een deel nogsteeds waar, de snelheid is niks omlaag gegaan. Maar de tgy gaat net zo hard als voor de regel.

De nieuwste regel stond trouwens wel op de site, was even weg maar is er nu weer...

Ik zou het liefst met de 11X8,5 vliegen, de 10 ronden tijd is ongeveer gelijk aan de 10X10. De 11X8,5 houd de snelheid iets constanter heb ik het gevoel.

Overigens, Paul wint elke wedstrijd en die vliegt met een 10X7 icm de hyperion, maar heeft wel een iets lichtere kist, maar gaat iets langzamer dan joris en mij. Het komt gewoon op strak vliegen aan...


Voorverwarmen is eigenlijk het zelfde als vroeger met nicad/nimh werd gedaan, alleen nu maar 35/40°C.
Een doos met een verwarmingselement of gloeilamp oid, en een regelsysteem. Daar zijn kant en klare oplossingen voor te koop, en onderdelen ook.
Ik doe het niet, nooit zin gehad wat te bouwen/kopen.
 
...Overigens, Paul wint elke wedstrijd en die vliegt met een 10X7 icm de hyperion, maar heeft wel een iets lichtere kist, maar gaat iets langzamer dan joris en mij. Het komt gewoon op strak vliegen aan...

Oh, maak je geen zorgen om mijn deelname; ik wil dit gaan doen om ´verplicht´ wat vliegdata te hebben, omdat het met een jong gezin er veel te vaak bij in schiet. Ik zal waarschijnlijk voor de gezelligheid mijn rondjes meedraaien en daarmee anderen behoeden van de laatste plaats, maar het is toch gezellig? En het geeft mij weer wat lolligs om soms een avondje aan de freubelen, en over te brainstormen. Zo ook de lipoverwarmer, ik heb al een ideetje. Nuttig / nodig of niet, wel leuk om te doen.

Dank voor alle info. Hopelijk t.z.t. een freesfiletje naar vriend Willy, en dan volgend jaar maar eens proberen!

Hugo
 
In de discussie over de reglementen wat betreft motoren, propellers e.d. had ik eens geopperd met een maximum vermogen te werken.
De grens ligt dus bij de combinatie (het product zo je wil) van motor en propeller samen.
Daar was nog nooit een antwoord op gekomen.

Groet, Cor.
 
Cor,

Reguleringvan het vermogen lokt allerhande slimme trucs uit en kent vele problemen.
Iemand die met een hoge diameter en weinig pitch vliegt, zal op de grond veel vermogen op de meter toveren, maar in de lucht loopt dat door de geringe spoed drastisch terug.
Andersom, bij iemand die een prop met hele hoge spoed neemt, kan de prop op de grond overtrokken zijn en in verhouding tot het vermogen "in de lucht" een relatief laag vermogen aangeven bij de meting.
Wil je niet te hoog gemeten worden, verschijn je met ijskoude accu's bij de meting, die warmen in de vlucht weer op. Niet goed voor de accu's, maar wel een mogelijkheid om in de vlucht meer vermogen te hebben dan tijdens de meting.

Zo te lezen heeft men bij de Quickie organisatie met de verplichte motor/prop combinaties een goede middenweg weten te vinden waar het materiaal niet bepalend is voor het verloop van de wedstrijden.

Groet,
Gerben
 
Hallo Gerben,

Dat laatste is nou juist niet helemaal waar.
Vandaar dat er nog discussie over is.

Ik had eerder overigens genoemd dat het vermogen bij iedereen dan met een "vaste voeding" gemeten zou moeten worden.
Verder lijkt het mij juist leuk om te kunnen spelen met meer spoed/meer snelheid maar minder acceleratie of juist iets minder spoed en meer acceleratie.
Iedereen zoekt dan bij zijn motor de optimale prop maar is gebonden aan een maximaal vermogen.

Het zou wellicht nog eerlijker zijn het vermogen tijdens de vlucht te meten maar ik weet niet of dat praktisch haalbaar is.

groet, Cor.
 
...Het zou wellicht nog eerlijker zijn het vermogen tijdens de vlucht te meten maar ik weet niet of dat praktisch haalbaar is...

Dat is goed haalbaar, ik stuur bij nieuwe / veranderde set-ups mijn WattsUp meter mee in het toestel de lucht in. Dan kan ik later op de grond de pieken en dalen in voltage, amperage en vermogen bekijken. Iedereen zo´n metertje (US$ 24, kassie eraf breken en krimpkous erop) en verplicht na de landing, voor afkoppelen accu, laten uitlezen. Maar ook met zo´n meter is te rommelen... Ik zou stemmen voor een stukje electronica, door de wedstrijdleiding uitgegeven, dat het vermogen meet en boven een bepaalde waarde een velle LED aandoen, die je alleen met een sleuteltje of zo weer uit kan doen. Na de heat je verklikker weer inleveren en klaar. Ook dat is te omzeilen, maar dat is eigenlijk bij alles wel zo...

Maar zoals het nu gaat vind ik ook wel leuk, hoor, mij best. Alleen is, zoals Cor zegt, het experimenteren er een beetje af.

Hugo
 
De enige methode zonder ruimte voor gerommel is de limiter zoals ook in F5b en F5d gebruikt worden. Er was alleen een puntje met de ijk controle op het laatste WK. (waar andere loggers net zo veel last van hebben overigens)
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb nooit in dit draadje gekeken omdat het niet mijn ding is.

Mijn visie wat betreft jullie probleem;

Als je het eerlijk wilt houden kun je 2 dingen doen en eigenlijk niks anders.

#1 Iedereen vliegt met dezelfde prop, motor, regelaar, lipo.

#2 Je gebruikt een Energy limiet zoals in F5D (F5B).

Als mensen willen vals spelen kun je ze eigenlijk niet stoppen, er is altijd wel een manier. Maar wat daar de lol van is?!
 
Je vergeet er 1, en nog wel een erg mooie imo.

1 prop toestaan, en 1 toerental. (geregeld door een governor, tegenwoordig bij CC ingebouwd).

Jjmouris, er zijn 2 duidelijke redenen waarom men niet aan een energi limiter wil,
kosten, omdat het een toch al niet zo goedkope instap klasse is.
En men is bang dat het verschil tussen snel en langzaam groter word. Ook weer omdat dit een instap klasse is zijn de verschillen groot, een langzame vlieger doet er zomaar 10, 20% langer over, als je hem dan ook minder vermogen geeft word dit enkel groter.


Cor, een voedig die 1,3Kw leverd, op het veld... Zal toch een accu worden ben ik bang, en laat mij dan maar als laatste meten... Volgens mij creeer je meer problemen dan je oplost hiermee.
 
nando,

En hoe controleer je dan wat het toerental tijdens de vlucht is? Of ga je dan een logger verplichten die dan moet worden gecontroleerd?

Een Neu F5D limiter kost slechts 40 euro en je zou dat bij de organisatie kunnen laten horen.
 
CC Ice lite 100 ongeveer €110
Unilog + sensor ongeveer €110

Relatief gezien kan EQ500 wel goedkoop zijn, maar echt goedkoop zal het nooit worden. Dat is een keuze die je maakt als je wedstrijden gaat vliegen.

Volgens mij kan er beter gewoon doorgevlogen worden zoals nu het geval is, want in de praktijk liggen de snelheden toch redelijk dicht bij elkaar.

Maar 't blijft wel mooi om te zien dat er in Nederland oplossingen moeten worden gezocht waar de FAI die al gevonden heeft ;).
 
Nou, ik ga me maar gewoon aan de regeltjes houden, maar wel iets geinigs ontwerpen. Ik kwam o.a. deze tegen door op de link van JohanvG verder te surfen:

img_29.jpg


Leuk! Ik zit ook nog aan andere gekkigheden te denken, gewoon leuk als experiment binnen de regels. Vrees niet, hoor, erg spectaculair zal het niet worden.

Hugo
 
Vermogens-grens of toerental-grens lijkt mij ook beter dan energie-grens.

N.B.
Ik heb nog nooit een race gevlogen dus ik voel mij wel een vreemde eend in deze discussie.
Hoe het op mij overkwam toen ik op de Peel heb meegekeken, was dat de lol om rondjes te vliegen tegen elkaar belangrijker leek dan de perfecte regeltjes.
Dat beviel mij wel overigens.

Groet, Cor.
 
Heerlijk gevlogen vandaag met mijn E-Vluggie.
Zon en sneeuw.
Vanwege de sneeuw, een handstart en met een 9 x 9 E-prop begint er snelheid in te komen.
Cor.
 
Het limiter-probleem opgelost?

E-Q500 vliegers!

Vanmiddag twee testvluchtjes gemaakt met de CC Phoenix 100 ICE regelaar, om nu toch eens te kijken hoe dit in de praktijk werkt.

Eén vlucht in airplane-modus, dus zoals we momenteel nog vliegen en de tweede in de governor-modus ter vergelijk. Zie bijgaande grafiekjes. (logging van de regelaar is echt superhandig!)

Het eerste vluchtje draait hij rond de 15.000 toeren en je ziet dat het toerental nogal fluctueert tijdens de vlucht. Het maximale vermogen is ongeveer 1500 watt.

Het tweede vluchtje heb ik de governor-modus aangezet en hem afgestelt op 13.000 toeren. Je ziet dat hij dat perfect vasthoudt. Maximale afwijking zo'n 90 toeren. Vermogen: 1300 watt. Halverwege de vlucht heb ik eens van hoog aangedoken en je ziet ook dan dat hij de 13.000 vasthoudt, en dat het vermogen dan terugloopt naar 400 watt. 900 watt aan kinetische energie dus!

De temperatuur is ook weergegeven, de regelaar wordt maximaal 25 graden, ook in de governor-modus. Dus ondanks dat de regelaar niet volgas loopt, wordt hij toch niet warm!

Het enige minpunt is dat de start-up tijd toch best wel lang is. Voor een doorstart duurt het ongeveer 3 seconden voordat je volgas hebt. Op tijd doorstarten dus!
Dat is de snelste spool-up-tijd die je kan instellen helaas. De respons op het gas is dus niet ideaal, maar goed genoeg om een race te vliegen.

Al met al een geslaagde test lijkt me, en ik denk dat deze regelaar prima toe te passen is tijdens de wedstrijden. Vast toerental met vaste prop en we hebben allemaal gelijke kansen!
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Groetjes Joris

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top