Quickie 500 Electro klasse

ik ben echter voor een stroomlimit.

Leuk, als dat fantsoenlijk te maken/krijgen is. Als iemand een kastje hiervoor weet hoor ik het graag maar wat ik ervan begreep was dit bijna niet te doen, lastige regelkring enzo. Bovendien zouden de regelaars dan behoorlijk overgedimensioneerd moeten worden wat de prijs niet ten goede komt.

Snelle vliegers kunnen hun energie in een korte tijd volledig benutten, terwijl langzame vliegers (zoals veel beginners) deze energie over een langere tijd moeten uitsmeren. met als gevolg dat ze helemaal niet mee kunnen komen.

Deze klasse is juist bedoeld voor o.a. de beginnende racer.

Gedeeltelijk met je eens, een groot snelheidsverschil is niet wenselijk. Maar misschien zijn langzame vliegers wel juist beter af met een iets langzamere kist...

De energie limiter vind ik een leuk (en werkend) idee, voor beginners weet ik het echter nog niet zeker. Je zit namelijk met de weersomstandigheden waardoor veel experimenteren met props (en motoren?) noodzakelijk is. Leuk, maar voor quicky?

Kortom, lastig.

ik ben echter voor een stroomlimit.
Leuk, als dat fantsoenlijk te maken/krijgen is. Als iemand een kastje hiervoor weet hoor ik het graag maar wat ik ervan begreep was dit bijna niet te doen, lastige regelkring enzo.
Ik weet dat het GROTE nadelen heeft, maar het is een simpel stroom limiet, een zekering. Met een losse ontvanger accu natuurlijk.
Alleen de kans dat ik met een zekering rondvlieg is bijna net zo groot als dat ik een kroonsteen ga gebruiken:oops: (voor de mensen die er niet bij waren in hoofddorp, ik vloog met een kroonsteen)

Ik denk trouwens ook dat het verschil niet te groot gaat worden met een energie limiet. Bij de f5d is dat ook niet het geval.

Paul, Een prop kost je nog geen 3 euro. Om die te verwisselen voor een wedstrijd vind ik juist wel een leuke bijkomstigheid vanwege het weer of de lengte van het Parkoer. En wij zijn niet zo gek om een motor te vervangen voor een seconde... tenminste dat denk ik niet. je ziet bij de brandstof jongens ook dat men gewoon vliegt met wat hij heeft en niet allemaal met de snelste.

Ja hallo, dubbelpost staat ook al in "te koop".
Heeft niets met dit topic te maken.

Graag verwijderen.

Laatst bewerkt:
Hoi Nando,

Ik zie inderdaad dat het voor weinig $$'s kan.
Met low cost motoren en regelaars heb ik wel goede ervaringen, maar
low cost Lipo's daar geef ik geen geld meer aan uit.
Volgens mij heb ik deze hextronics ook bij ons op de club gezien, mooi bol na een tiental vluchten. Zelfde met de Hi-model lipo's en nog een soort waar ik de naam niet meer van herinner.

Met een energy limiter wordt het een rendements wedstrijdje.
Dat is heel leuk, maar hoog rendement kost vaak veel geld.
Een Kontronik Jazz regelaar stelt zelf de optimale timing in en is een stuk lichter voor 80A, maar wel 100 Euro duurder.
Betere motoren zijn er ook. Hacker of zo....

Dan vind ik het ook leuker om met low cost spullen te experimenteren.
Heb laatst nog zo'n buitenloper opnieuw gewikkeld om 3800 KV te maken... Erg leerzaam maar niet gelukt helaas. Althans de regelaar vind het niet fijn.

Tjarko

Daar pak je ook 2 merken lipo's... hextronic en himodel. Die zie ik mezelf niet zo snel kopen, dan moeten ze echt behoorlijk verbeterd worden. (hoewel mijn 460mah hextronic's het goed doen, maar ik heb nog nooit een slechte kleine lipo gehad. Grote lijken een stuk moeilijker te maken te zijn.)

Zippy-h en Zippy-r is gewoon goed. Ik heb ook een kokam 3600 en die presteert bijna gelijk.

... Dan vind ik het ook leuker om met low cost spullen te experimenteren. Heb laatst nog zo'n buitenloper opnieuw gewikkeld om 3800 KV te maken... Erg leerzaam maar niet gelukt helaas. Althans de regelaar vind het niet fijn. ...
Even nieuw draadje starten met alle info erin en kijken of het op te lossen is? Het ligt doorgaans niet aan de regelaar. Stuur maar PM met link naar draadje, voor het geval ik het over het hoofd zie.

Laatst bewerkt:
O ja, zelf (her)gewikkelde motoren/kits hebben een hoger rendement. Worden dus minder warm en/of lopen langer en/of kunnen meer vermogen verwerken. Het goed vullen met koper kost nu eenmaal tijd, en de motoren zouden daardoor (te) duur worden. Hobbyisten hebben tijd genoeg :)

Laatst bewerkt:
Toch vond ik mijn optie van A123 cellen niet zo verkeerd. iedereen hetzelfde pakketje en leeg is leeg. Geen Limmitter nodig. Wel jammer eigenlijk dat we op deze manier even helemaal geen fatsoenlijk budget pylonraceklasse kunnen oprichten al is het maar een Rasantje. Ook jammer dat de sp400 klasse niet meer is. Ik stem voor een Holiday ;)

Hoi Ron, Nando

Ik ben even in verwarring, ik zie in Nano's stup lijstje een linkje naar hobby city met hextronic lipo...
Enfin we begrijpen het allemaal wel, goedkope chinese lipo's daar kun je goed pech mee hebben.
Die zippy's heb ik geen ervaring mee maar inderdaad heel scherp geprijsd.
Voor F5D-limited heb ik graag smalle cellen. de 50 mm van de zippy's is dan helaas te veel...Kokam 3200 mAh is maar 44 mm. Dat gaat klem in een turn-left.

Ron, dit is het draadje in wording.
rewind HiModel 2814/08 for 3800 KV - RC Groups
Ik had echt iets bizars gedaan en de tweede keer LRK gewikkeld maar 4 en 5 turns op tegenover liggende polen. Voor 3800 KV precies...
bij optoeren gaat het op een bepaald moment mis, stoom loopt op maar toerental niet meer.

Er is ook nog de optie om de Duitse F5D-limited insteek te volgen.
gedefinieerde motor
gedefinieerde prop
gedefinieerde accu, b.v. aantal cellen en capaciteit/gewicht.
Dan gaat iedereen echt ongeveer even hard maar is de lol van het zoeken naar een optimale setup er wel van af.
En je zit er eeuwig aan vast want bij een wijziging "moet" iedereen het volgende seizoen alles veranderen.
Het lijkt ook veel op speed400 reglementen.
Bij technologie vooruitgang zit je dus met het probleem dat je iets aan de reglementen wilt doen anders vlieg je met antiek.. Overigens zijn bij speed400 de accu cellen beperkt gedefinieerd waardoor je regelmatig nieuwe moet.
KAN1100->intellect1400->elite1500. Nu kosten 7 cellen 2/3A bijna niets dus dat is niet zo'n punt..Met een halve kilo lipo's wordt dat minder fijn, zeker als je 2 of 4 packs wilt om te trainen.
En zeker nu de betere cellen hebben laten zien > honderd vluchten mee te kunnen. Die NiMH cellen kon je toch binnen een seizoen weg gooien zegt men...

Ik zou het ook niet weten.
Brandstof lijkt me misschien leuker. maar dan moet je dus accousticus zijn..

Ik heb nog wat vragen uit het Q-500 reglement.
Is een rondje 400 m als FAI of korter? Op het plaatje op de Q-500 site is het onleesbaar, lijkt 36.5, 18.3 en 93.5 m.
Is het gewicht echt ongelimiteerd? Dat vind ik weer extra leuk, maar of het goed is voor zo'n klasse???

Tjarko

Voor een limited klasse is een beperking van motor, prop en accu in combinatie met gewicht of spanwijdte ene heel goede optie. Je kan dan aan het begin van het seizoen bepalen welke opties je neemt.

Met indoor pylon hadden we mooie regels, zo was er een voorgeschreven motor, prop, accu en spanwijdte, de rest was vrij. Met de testwedstrijden bleek dat niet altijd de snelste de winnaar was, maar veelal de langzaamste omdat die direct rond de palen kon draaien en de snelste de gehele hal nodig had om rond te komen.

Tjarko, er wordt meestal op een parcours van 180 x 40 meter gevlogen.

Dit wordt ook nog al eens aangepast aan de ruimte op het veld en het kan ook afhankelijk zijn met welke andere klasse we samen vliegen
b.v. met F3D(FAI) of club-20.

het gewicht is voor als nog niet beperkt, wel voor de loud quickie geld een minimaal gewicht van 1700gr.

plaatje op q-500.nl is inderdaad niet duidelijk, moet ik aan passen. We zijn met een nieuwe server bezig, dan gaat het er allemaal wat beter uit zien.

Hoi Ron, Nando

Ik ben even in verwarring, ik zie in Nando's stup lijstje een linkje naar hobby city met hextronic lipo...
Enfin we begrijpen het allemaal wel, goedkope chinese lipo's daar kun je goed pech mee hebben.
Die zippy's heb ik geen ervaring mee maar inderdaad heel scherp geprijsd.
Voor F5D-limited heb ik graag smalle cellen. de 50 mm van de zippy's is dan helaas te veel...Kokam 3200 mAh is maar 44 mm. Dat gaat klem in een turn-left.
Heb je de datum erbij gezien, die accu's die hoef ik niet meer, niks dan slechte ervaringen voor mijzelf en mijn clubgenoten.
De regelaar is trouwens ook vervangen met een supersimpel 100A sindsdien, Die blijft een stuk cooler.

De zippy-h 4000 zit trouwens ook klem in de neus van de grand chelem en de toekomstige viper. Altijd leuk als je accu je kist vult.

Laatst bewerkt:
Zijn er al specifieke voorstellen voor de electroregelementen van 2009? Ik overweeg weer eens iets te gaan bouwen, maar dan wil ik wel van ten voren weten wat wel en niet mag.

Zoals het er nu naar uitziet gaan er geen regelementen komen op de jaarvergadering maar blijft het net als vorig seizoen dat alles nog mag. Op zich niets mis mee, want nu is het erg aan elkaar gewaagd.

Back