Quickie 500 Electro klasse

Alles moet een beetje gelijk getrokken worden. Anders vliegen we straks ook nog met gfk kisten al mag dat niet volgens de regelementen.
Zo moeilijk is het toch niet om een max stroom en spanning op te geven in combinatie met een verplichte propeller ofzo.
 
Dat is het begin van de regelementen, het gaat erom hoe je het handhaaft. Anders zou ik ook zeggen, max 6s lipo met bijvoorbeeld 4000 mah.
 
Nee, het model blijft zoals de brandstof q500. Er is op geen enkel moment twijfel geweest dat dat veranderd moet worden.

Een max aantal mah lijkt me niet een logische regel.

Simpelweg stellen dat het maximaal op de grond gemeten vermogen (bv) 1200W is is denk ik de makkelijkste methode om een bovengrens aan het vermogen te bepalen. De vraag blijft hoe/wanneer je dat meet. Iig heb je een soort van bovengrens.

Daarnaast zou ik zeggen dat de 80 Dba regel moet blijven.
 
De bovengrens aan vermogen is lastig! Meten niet, maar veiligstellen. Als ik mijn zender maar 70% uitslag op het gaskanaal geef, kom ik door de keuring. Even herstellen naar 100% voor de race, en klaar. Lang leve de computerzender.

Ik denk dat het makkelijkste is om alleen met goedgekeurde motoren te vliegen, en 1 propmaat. Dus van bepaalde merken bepaalde types op de lijst van goedgekeurde motoren. Als de organisatie dan een stelletje op voorraad heeft, kan je er ook voor kiezen motoren uit te laten wisselen bij twijfel. Iemand kan uiteraard z'n motor inwendig aanpassen, maar als de wedstrijdleiding dat vermoedt, kan die de deelnemer verplichten de motor uit te wisselen met eentje van het zelfde merk/type, geleverd door de wedstrijdleiding. Als achteraf blijkt dat de motor OK was, geen probleem. Als achteraf gemeten wordt dat de motor 'opgevoerd' was, moet de deelnemer een nieuwe motor voor de wedstrijdleiding kopen, en krijgt'ie de oude niet terug, als boete. Dit in combinatie met een maximaal aantal lipo cellen (ongeacht de grootte) levert denk ik een werkbare situatie. Ik vind dan wel dat de lijst maar een stuk of 4-5 motoren moet bevaten, die voor iedereen goed en goedkoop verkrijgbaar zijn. Een paar Turnigy SK's, een paar HET-jes, zoiets.

Overigens, mocht u denken: "waar bemoeit hij zich mee, hij is niet eens deelnemer."; ik hoop op een goed gereguleerde electroklasse...

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Zelfs al zou je de motor standaard maken dan heb je ook nog te maken met betere regelaars en betere accu's. En het voorverwarmen van accu's :rolleyes: maakt ook al verschil. Ik denk nog steeds dat je het niet te moeilijk moet maken. Kijk eens bij F5B en F5D, daar is een limiet op het aantal cellen wat je mag gebruiken en een limiet op de gebruikte energie. Liefhebbers van electrovliegen hebben het er denk ik best wel voor over om een logger aan te schaffen. Je moet alleen even nadenken of de motor uitgeschakeld moet worden na een energie limiet overschreiding. Ik denk eigenlijk meer aan bijvoorbeeld wat strafseconden. Paul's rondjes zijn natuurlijk 2 keer zo kort als die van mij, dus ik heb wat meer energie al nodig.
 
Tja, ik gaan er vanuit dat je de motor niet terug geregeld voor de meting, dit soort dingen kun je echt wel merken (geluid, snelheid) en ik verwacht dat mensen gewoon eerlijk zijn. De sfeer is er niet naar om op dit soort manieren onder de regels te duiken.

(Op dezelfde manier kun je onder de 80Db regel uit komen, er word gewoon niet verwacht dat je dat doet.)

Ik ben ook voorstander van een "f5d style" energie limiet maar die is niet makkelijk -zo maar even- in te voeren. Simpelweg een max vermogen voorkomt iig absurd hoge vermogens. (Al is het maar tijdelijk en doen we eerst wat metingen en zorgen we dat de setups die al meevliegen binnen het energie limiet vallen.)

En enkel een meting doen als er vermoed word dat iemand erover zit lijkt mij al voldoende. Iedereen die met dit soort vermogens wedstrijden vliegt weet zelf wel wat zijn motor doet, en daar word meestal uitgebreid over gediscussieerd tussen electro piloten.
Enkel de regel opschrijven is waarschijnlijk al voldoende zijn voor de handhaving.

Een vaste propmaat ben ik niet voor, dit limiteert heel erg de hoeveelheid motoren die je kunt gebruiken. En de juiste prop voor jou setup zoeken is een van de leukste aspecten van het electro vliegen.

Johan, als je de motor niet uitschakelt maar strafseconde geeft moet je alle vluchten van alle piloten uitlezen/bekijken dat kost tijd en dat is altijd al krap. Een motorstop is lekker simpel, direct en duidelijk.
 
Een motorstop is inderdaad handiger, en trouwens als bij een brandstofkist de tank leeg is dan stopt hij natuurlijk ook. Het is dan alleen wel zaak om de limiet ruim genoeg te houden om iedereen de kans te geven om de rondjes uit te vliegen.
 
Ja, als we gaat dataloggen is het makkelijker: iedereen een Whatt's up meter aan boord, en na de race verplicht langs de wedstrijdleiding die maximaal vermogen en gebruikte mAh's afleest en noteert. Hoeven we alleen getallen vast te stellen. Zo'n What's up kost ook weinig, en in een krimpkous i.p.v. een kassie weegt'ie ook weinig, en kan de wedstrijdleiding zien dat je er niet mee gerommeld heb. Afschakelen heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin, ik vind vliegen met motorvermogen al moeilijk genoeg...

Blijft alleen het efficientie verschil een Hacker of Strecker zal bij gelijk aantal Watts toch meer 'vliegvermogen' geven. Vandaar dat ik voor standaard motoren pleit.

[EDIT] Simpelste blijft std. motor, ESC, accu en prop. Ik zou daar best voor in zijn, een leuk setje van HC is voor iedereen wel binnen bereik, en een groepsinkoop zou het nog leuker kunnen maken.[/EDIT]

Hugo
 
Laatst bewerkt:
mAh is niet alles hé. De watt's-up kan niet de verbruikte energie meten enkel mAh, max vermogen, min spanning, max stroom (als ik het mij goed herinner).

Het verschil van een apparaatje die 35€ kost en een die 112€ kost is best behoorlijk. Maar het is het verschil wel waard denk ik. Als we toch on-board gaan meten.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat het niet snel gaat met die setup.

De huidige setup op mijn GrandChelem:

Deze motor: TURNIGY 50-45 890kv $35.95
Deze regelaar: Hobbycity Online R/C Hobby Store : SuperSimple 100A ESC $29.99
Accu: Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-H 4000mAh 5S1P 25-35C Lipoly Pack $98.80

(~265$ op dezelfde manier als jou berekend)

11.jpg


Mogelijke propellors: 10*8 10*9 11X7 11X8 11X8,5 11X9 11X10 11X11 12X6 12X7, brandstof en electro -apc.

Ik geloof dat de 11X8,5 apc-e het hardste ging, en zoon 72A trok (op de grond). Daarmee de snelste Quicky. Jammer dat mijn duimen nog niet zo snel zijn.

Maar ik ben niet voor een volledig vastgestelde setup, dit zou nl betekenen dat wat iemand al heeft hij niet meer kan gebruiken, moet je Perse die regelaar kopen terweil je een prima andere hebt die niks licht te doen. Idem voor de accu. + je gaat niet mee met de nieuwe techniek, volgend jaar zullen er betere accu's zijn dan nu en die mogen dan niet omdat je een bepaald vastgesteld pakket moet gebruiken.

Nee de keuze moet zo vrij blijven als kan, wil je dan met je schultze regelaar, plettenberg motor en kokam accu's vliegen dan doe je dat lekker, die 5% motorvermogen winst die je er heel misschien uit haalt voor je extra 500€ uitgaven is te teniet gedaan door een 2meter ruimere bocht te vliegen. Er zijn grotere verschillen tussen verschillende brandstof motoren en dat is ook nog steeds een leuke competitie.
 
Laatst bewerkt:
Even een hele andere dwarsstraat: een (door de wedstrijdleiding verstrekte) zekering, en een maximaal aantal cellen (5)? OK, bij duurdere packs zal het voltage minder inzakken bij vermogen, maar scheelt dat heel veel? Begrensd op 60A of zo. Gebruik BEC op eigen risico! (Ik zou dan met losse ontvangeraccu vliegen...) Erg simpel en doeltreffend.

Overigens, leuke set-up. 13k RPM? Je links van de servo's doen het niet, maar die vind ik in deze ook minder belangrijk.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof 11800rpm, ongeveer gelijk aan de brandstof motoren alleen een grotere prop met meer spoed. :twisted:

Servo linkjes weggehaald. (Gewoon <20g digi's.)


Een zekering heeft een behoorlijk spanningsverval dus minder gaat naar de motor. Daarnaast zijn ze niet echt precies, je kunt niet zeggend dat een 60A zekering altijd bij 61A faalt.
 
Dat laatste ben ik niet geheel met je eens. OK, er is spanningsverval over de zekering, maar da's bij iedereen gelijk. Daarnaast zijn er zekeringen en zekeringen. Kijk, van die smeltdingen zijn uiteraard niet precies, daar zijn ze ook niet voor. Maar je hebt ook reset-bare electronische dingetjes, die niet duur zijn en wel precies. Die zorgen ook voor een hele lage spanningsval, de meten 'inductief' de stroom die door de kabel gaat, zonder onderbreking van die kabel. Zal eens zoeken, heb ze ooit gezien. En die dingen hoeven ook nog niet eens te falen, ze kunnen ook gewoon een schakeling triggeren die een hele felle LED op je toestel aan laat gaan. Ziet iedereen dat je de sjaak bent...

Hugo
 
Overigens, mocht u denken: "waar bemoeit hij zich mee, hij is niet eens deelnemer."; ik hoop op een goed gereguleerde electroklasse...

Niks mis mee, alle input is welkom aangezien er nog niets besloten is om in een regelement te stoppen.

Een energielimiter is wel weer een extra grens om te beginnen, als je dat moet aanschaffen. En als de wedstrijdleiding die dingen aanreikt zit je weer met stekkersytemen, verschillende maten goudstekkers, verschillende maten deans, kroonsteentjes etc etc
 
...En als de wedstrijdleiding die dingen aanreikt zit je weer met stekkersytemen, verschillende maten goudstekkers, verschillende maten deans, kroonsteentjes etc etc

Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo'n issue. Voor mijn race-auto moest ik ook een plek hebben waar de transmitter (rondenteller) op paste. Dat is nou eenmaal zo. Als je dus in je toestel een plek hebt waar je deze:

550280_BB_00_FB.EPS.jpg


kwijt kan, in de + draad vlak voor je ESC, bent je klaar. Kan je verder zelf met alle stekkers werken die je wilt. Ik heb overigens contact met een fabrikant van zulke zekeringen, ik zal eens informeren hoe precies / goedkoop ze die dingen kunnen maken rond de 65/70A. Weten we dat ook weer.

Als je de zekering dan verplicht buitenop maakt (boutjes van binnen naar buiten en terug) is de verwisselbaarheid / controleerbaarheid makkelijk, en is voor iedereen de koeling van de zekering gelijk.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
... Daarnaast zijn ze niet echt precies, je kunt niet zeggend dat een 60A zekering altijd bij 61A faalt.

Oh ja, over deze: zou jij die gok nemen? Je weet het namelijk niet zeker, en stel dat'ie wel accuraat is dan val je uit. Ergo, ik zou mijn toestel 'afstellen' op 60A, en de gok niet nemen dat de zekering ook wel 61 kan hebben. Toch?

Hugo
 
Hoe dan ook, dan heb je nogsteeds enkel de stroom, niet de spanning, en die verschilt ook bij verschillende accu's en vooral bij verschillende temperaturen.

Mss leuk om het topic even door te lezen, ik was de 1e die een zekering voorstelde ;) Post#142.
 
Back
Top