De bovengrens aan vermogen is lastig! Meten niet, maar veiligstellen. Als ik mijn zender maar 70% uitslag op het gaskanaal geef, kom ik door de keuring. Even herstellen naar 100% voor de race, en klaar. Lang leve de computerzender.
Ik denk dat het makkelijkste is om alleen met goedgekeurde motoren te vliegen, en 1 propmaat. Dus van bepaalde merken bepaalde types op de lijst van goedgekeurde motoren. Als de organisatie dan een stelletje op voorraad heeft, kan je er ook voor kiezen motoren uit te laten wisselen bij twijfel. Iemand kan uiteraard z'n motor inwendig aanpassen, maar als de wedstrijdleiding dat vermoedt, kan die de deelnemer verplichten de motor uit te wisselen met eentje van het zelfde merk/type, geleverd door de wedstrijdleiding. Als achteraf blijkt dat de motor OK was, geen probleem. Als achteraf gemeten wordt dat de motor 'opgevoerd' was, moet de deelnemer een nieuwe motor voor de wedstrijdleiding kopen, en krijgt'ie de oude niet terug, als boete. Dit in combinatie met een maximaal aantal lipo cellen (ongeacht de grootte) levert denk ik een werkbare situatie. Ik vind dan wel dat de lijst maar een stuk of 4-5 motoren moet bevaten, die voor iedereen goed en goedkoop verkrijgbaar zijn. Een paar Turnigy SK's, een paar HET-jes, zoiets.
Overigens, mocht u denken: "waar bemoeit hij zich mee, hij is niet eens deelnemer."; ik hoop op een goed gereguleerde electroklasse...
Hugo