Quickie 500 Electro klasse

Op dit moment gaan de Equickies al sneller dan de brandstof versies, wordt een leuke klasse.
Er is nog wel steeds discussie over de aan drijving.
Daar zal in de toekomst ook nog wel wat in veranderen.

Goed, om even dit dooie topic te schoppen.
Op de laatste vergadering is de regel ingesteld dat de prop. maximaal 10" mag zijn.
Wat is nu de meest gebruike propellor? ik zat zelf te denken aan een 10x9 of iets in die buurt.

Groet
p.s. Mijn quikie leeft nogsteeds, zondag nog heerlijk mee gevlogen

Wanneer gaan we weer eens in Leeuwarden, de pylonrace bakermat racen ??
Das een stuk dichter bij voor je :-)

Laatst bewerkt:
Goed, om even dit dooie topic te schoppen.
Op de laatste vergadering is de regel ingesteld dat de prop. maximaal 10" mag zijn.
Wat is nu de meest gebruike propellor? ik zat zelf te denken aan een 10x9 of iets in die buurt.

10x7 APC doet het prima.

Ik ben rustig bezig met m'n nieuwe E-Viper. Eigenlijk dezelfde setup maar met een lichtere accu (5S 3000 Hong kong) om het gewicht laag te houden. Hij is bijna klaar en gaat waarschijnlijk zo'n 1850 gram wegen. :-D

10x7 APC doet het prima.
ICM de HYPERION motor.

Ik was jammergenoeg niet bij de vergadering (had een indoor wedstrijd inc pylonrace) , en daar was helemaal niemand met ervaring met de tgy motor.

Ik snaps niks van deze nieuwe regel, want wat je doet is de tgy heel erg beperken, terweil de hyperion nog even hard mag gaan.
Joris' toestel vloog sneller dan de mijne (of mss even snel, maar ik denk sneller) met een 10×8 en de hyperion.
Als ik een 10" er op doe, (10×7, 10×8, 10×9, 10×10 allemaal geprobeerd, wel al een tijdje terug). dan is hij duidelijk langzamer dan een hyperion met 10×7.
Het is gewoon een andere motor, die gewoon minder toeren doet met dezelfde prop. Maar wel een grotere prop kan draaien, en daarmee hetzelfde berrijkt als de hyperion.
Ik vloog met een 11X8,5 APC-E en volgens mij zat ik tussen Paul (10×7) en Joris (10×8 ) in kwa snelheid.

Wil je dat de snelheid omlaag gaat, maak dan de max voor de hyperion 10×7, en voor de TGY 11X8. Dan kan Joris niet meer zo snoei hard gaan, en ga ik ook weer iets langzamer.

Dat je iets aan de snelheid wilt doen begrijp ik, maar deze regel beperkt enkel de TGY, en doet niks tegen de Hyperion

Komt nog een feit bij, de hyperion motor is een uitgaand model. Dus binnenkort niet meer te koop...
1 setup (dus enkel 1 motor en 1 prop toestaan) zoals de e2k word dus lastiger, omdat bijna iedereen (of iedereen) een nieuwe moet kopen dan. Want een motor die niet gemaakt word als enige lijkt mij geen verstandige keuze.

Heb nauwelijks 10" props, zit een bestelling op te maken. hopelijk nog op tijd, zodat ik nog een keertje kan testen.

Ik denk dat Paul dit wel even kan toelichten, het is uiteraard juist de bedoeling om de snelheden zo veel mogelijk gelijk te trekken.

Wubbo

Je kunt natuurlijk ook jouw 11 inch prop ook inkorten naar 10 inch.

Ik kan mij herinneren dat jij de snelste setup had op de radargun.

Ik neem hem weer mee op de 21ste

Laatst bewerkt:
Voor wat betreft de verkrijgbaarheid van de Hyperion: Er is inmiddels een vrijwel identiek model genaamd ZS4020 te krijgen. Dat lijkt me geen probleem.

En dan de props, tja, lastig verhaal. Voor verschillende motoren verschillende props voorschrijven lijkt me niet echt wenselijk vanwege een eventuele regelbrei die dan gaat ontstaan. Het is namelijk gewoon mogelijk om een andere motor dan de hyperion of turnigy te gebruiken, er moet alleen even naar de specs gekeken worden.

Verder is en blijft het een beginnersklasse, dus de snelheden moeten beperkt blijven. Het is leuk als de snelheden ook niet veel hoger liggen t.o.v. hun brandstof maatjes. Dat viel namelijk een beetje tegen...Ik weet niet hoe m'n nieuwe viper het gaat doen maar m'n oude had geen heel groot snelheidsverschil t.o.v. de brandstofquicky's. Die van Joris en Nando gingen toch duidelijk een stuk sneller.

Ik ben benieuwd welke graupner prop joris op z'n quicky gebruikt(e) want ik denk dat dat een goede kandidaat is voor de turnigy.

Ik zou graag nog een keer willen vergelijken met een turnigy voor de eerste wedstrijd maar dat wordt kort dag...

Voor wat betreft de verkrijgbaarheid van de Hyperion: Er is inmiddels een vrijwel identiek model genaamd ZS4020 te krijgen. Dat lijkt me geen probleem.
Die is er zover ik weet in 2 varianten, 777kv en 543kv. Als jij een een van ~915kv hebt gezien hoor ik het graag.

Als je persee een niet-hobbycity-motor wilt, kun je ook nog naar een scorpion gaan, die hebben er wel 1 in het assortiment van ~900kv en ~300g geloof ik.

En dan de props, tja, lastig verhaal. Voor verschillende motoren verschillende props voorschrijven lijkt me niet echt wenselijk vanwege een eventuele regelbrei die dan gaat ontstaan. Het is namelijk gewoon mogelijk om een andere motor dan de hyperion of turnigy te gebruiken, er moet alleen even naar de specs gekeken worden
.
Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan het maken van 2 zinnen ipv 1. (imo word het er simpeler, overzichtelijker en minder makkelijk lek te prikken van.)
Ik zal er nog eens naar kijken en eens opschrijven hoe het volgens mij zou moeten.

En waarom je die motor keuze vrij wilt houden snap ik ook niet helemaal, de kans dat iemand een motor heeft liggen die kan gebruikt worden is echt heel heel erg klein als je persee 5s en max 10"prop mag hebben.
Het is alleen handig tegen uitgaande modellen.
Laat dan naast de 2 toegestane setups alles vrij, max 50v oid, alle celtype, min 9 max 12' oid en laat elke setup beoordeeld worden die niet een van de 2 afgesproken setups is.
Verder is en blijft het een beginnersklasse, dus de snelheden moeten beperkt blijven. Het is leuk als de snelheden ook niet veel hoger liggen t.o.v. hun brandstof maatjes. Dat viel namelijk een beetje tegen...Ik weet niet hoe m'n nieuwe viper het gaat doen maar m'n oude had geen heel groot snelheidsverschil t.o.v. de brandstofquicky's. Die van Joris en Nando gingen toch duidelijk een stuk sneller.

Ik ben benieuwd welke graupner prop joris op z'n quicky gebruikt(e) want ik denk dat dat een goede kandidaat is voor de turnigy.
Dat was een 10X8, met de hyperion dus.

Nogmaals, de max snelheid gaat met deze nieuwe regel niet omlaag.
En ik vind het dus niet echt handig dat de snelheid voor mij wel omlaag gaat. (terwijl ik volgens mij al langzamer was.)

Ik was de snelste op de radargun, maar joris is niet gemeten.
187,8 geloof ik, wat niet echt hoger is dan de brandstof gasten, de snellere start en constantere snelheid zullen de redenen zijn dat ik in minder tijd 10 rondjes doe.

Ik zou graag nog een keer willen vergelijken met een turnigy voor de eerste wedstrijd maar dat wordt kort dag...
Idd.
Ik zal iig veel props proberen mee te nemen en kijken of ik nog een keertje tov Johan kan testen.

Ik zeg trouwens niet dat het onmogelijk is dat ik met een 10" prop de rondjes te vliegen, of zelfs dat het in de buurt van jou snelheid kan komen (hoewel ik gok dat ik hem niet bij kan houden).
Maar Joris is imo onmogelijk bij te houden met een 10"prop en TGY motor.

Laatst bewerkt:
Dit is een eindeloos verhaal omdat er sneller nieuwe motoren props en accu's uitgebracht worden dan dat wij de regels kunnen en mogen veranderen.
De productlevenscyclus van de motoren zullen door de fabrikanten beperkt worden om commercieële redenen en dus komen er om de haverklap nieuwe motoren met andere kv waarden op de markt.

@Nando Het is absoluut niet de bedoelig om iemand te benadelen of anderen een voordeel te geven. Probeer jouw eigen setup zo snel mogelijk te krijgen en dan zien we op 21 maart wel :D Als je de pylons laat staan tenminste:mrgreen:

Het lijkt me dat jullie maar eens moeten gaan testen met limiters.

Hebben jullie al tests gedaan met de gouvener mode van een regelaar ????

Limiters ben ik helemaal voor, ik heb er zelfs al een en Joriz geloof ik ook. Als iemand er mee wil testen dan geeft hij maar een gil.

Ik heb onlangs met Nando zelf hierover gesproken en ik ben het met hem eens dat we misschien te snel hebben gekozen voor maximaal 10 inch prop. Iedereen moet gelijke kansen hebben, ook al vliegt hij niet met de duurste setup (die niet meer verkrijgbaar is).

Toch ben ik van mening dat ik niet de allersnelste ben met mijn setup. Ik denk dat Nando met een 11 inch prop het allersnelste was afgelopen jaar (vandaar de 10 inch-regel ? ;-) ). De enige manier om erachter te komen wat het snelst is, is door te meten en misschien moesten we dat de 21e maar eens doen...

Maar om het echt goed te meten zouden alle andere factoren die invloed hebben op de snelheid ook constant moeten zijn, en dat wordt lastig denk ik.
Ik denk hierbij aan:
- Hoe zwaar is je model?
- Welke cellen gebruik je, en in welke toestand zijn deze (oud/nieuw/merk/koud/warm)
- Hoe aerodynamisch schoon is je vliegtuig, wappert er overal plakbank of staat hij helemaal in de was?
- Ook motoren van hetzelfde merk en type verschillen onderling een beetje.

Ik heb idd een limiter maar dat ik ook geen goede optie denk ik. De snellen worden dan nog sneller en de langzamen nog langzamer. Niet goed voor een instapklasse lijkt me.

Een constant toerental met allemaal dezelfde prop? Dat is misschien wel het beste.
Castle Creation heeft regelaars die daar waarschijnlijk goed kunnen. Misschien zal ik er eens eentje aanschaffen om mee te testen.

Groeten Joris

Back