Quickie 500 Electro klasse

een quickie verbruikt ca 50 á 60Amp, een 20C pakket van 4000mA kan dat al aan.

En waarom moet je nu zonodig een setup gebruiken buiten de regels, de regels zijn juist gemaakt om niemand een voor of nadeel te geven t.o.v. een ander en het is ook nog (relatief) goedkoop en duurzaam.

Als je mee wil vliegen dan wel graag binnen de regels.
Als je probeert mee te vliegen, zal je zien dat het vliegen op zich al lastig genoeg is.

60A is veel te veel voor LiFePo. in 5s2p kan dat echter weldegelijk maar dat is niet regelementair. Echter dan is de spanning nog te laag om competitief te zijn dus de 5s1p LiFePo is een onmogelijke aanhangsel in het regelement. Aangezien we hier in dit draadje geen beginners zijn kan de keuze voor een 5s1p dus geen onwetendheid in celtechnologie, eerder gebrek aan interesse of eerder niet gewenst.

Het was de opzet dat iedereen een gelijkwaardige setup kon hebben zonder torenhoge kosten. A123 cellen is op zich een pasklaar antwoord zonder de noodzaak van een limmitter of een ingewikkelde regelgeving. Een opzet zou kunnen zijn dat iedereen met een 5s pakket de wedstrijd mag vliegen en de rest van de setup naar vrije keuze. Ga je als een speer dan is je akku dus sneller leeg dan als je wat conservatiever gaat. Volgens mij zou dit ook de enigste criterium te hoeven zijn voor een gelijkwaardige competitie.

Aangezien ik nagegoen geen Lipo meer vlieg (alleen nog in mij Addiction en Microjet wegens vleugelbelasting) is het dus vrij aannemelijk dat je de (geschatte) voorsprong van 4-5 jaar niet zo maar even terugschroeft naar 2006 technologie. Ben daar ism met mijn akkuleverancier 2 jaar mee bezig geweest om zo ver te komen en ben graag bereid om deze klasse mee te laten groeien. De modellen zijn daar uitermate geschikt voor. Ik sta dus niet te popelen om in (voor mij) destruktieve oude celtechnologie te investeren als dit niet bezwaarlijk is voor het toestel. Onder deze regelgeving is dat vrees ik niet te doen.

Als het gebruik van LiFePo cellen in deze klasse is uitgesloten was het natuurlijk meteen duidelijk dat dit niet gewenst is, maar een 5s setup is mijn in mijn inzien een verkapt boycot.

"Als je mee wil vliegen dan wel graag binnen de regels." betekent dus eerder dat je dus ook de toekomstige LiFePo gebruikers liever van deelname uitsluit. Jullie kunnen en mogen dat zelf naar wens regelementeren. Of die keuze gezond is voor deze wedstrijdklasse is nog maar de vraag.

One cannot beat physics. en dat weet je heel goed.

Ik hou er mee op. Ik lees het regelement van 2010 wel een keer door.

mvg, Erik

Laatst bewerkt:
Eric, uiteraard hebben wij ook nagedacht over een limiter, er kleven 2 bezwaren aan.
1e maakt dit het een stuk duurder.
2e geeft het de betere vliegers een extra voordeel, de betere vlieger die ca 80 sec. over het circuit doet kan veel meer power in de motor stoppen dan de langzamere vliegers. Hierdoor wordt het voor de mindere vliegers onmogelijk om nog een beetje bij de top in de buurt te komen. Als dat mij zou overkomen dan zou ik dat erg frustrerend vinden en waarschijnlijk er niet eens aan beginnen.
Dit is dus de reden dat ik absoluut tegen een limiter ben.
HC heeft trouwens Lifepo's die het wel aan kunnen.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : A123 Systems 26650A LiFePo4 Cell w/ tabs (Dev Kit) $17.96).
En zij zijn ongetwijfeld niet de enige.
Maar je mag ook gewoon Lipo's gebruiken natuurlijk, deze zijn bij HC ongeveer even duur.

En vind je het echt zo vreemd dat er een reglement is, waarin niet zomaar alles is toegestaan.
Het reglement voor 2010 zal alleen aangepast worden als daar echt noodzaak voor is, als die er niet is dan is die precies het zelfde als het reglement van dit jaar.
En let wel de 80db regel is één van de basisregels.

Laatst bewerkt:
Aangezien we hier in dit draadje geen beginners zijn kan de keuze voor een 5s1p dus geen onwetendheid in celtechnologie, eerder gebrek aan interesse of eerder niet gewenst.

Laat maar. Je zal wel gelijk hebben.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Met een 140A accu zie ik het probleem al helemaal niet.
Van zo'n accu is de inwendige weerstand een stuk lager dan de nu gebruikte lipo's.

Ik denk dat zo'n pack maar dan 5S het nog wel eens veel beter zou doen dan een 5S lipo.

Ik begrijp jouw probleem echt niet.

Als ik jouw was zou ik het 'ns proberen met 1 van de 2 voorgeschreven motoren.
Je zou geen slecht figuur slaan, daar ben ik van overtuigd.

Sorry wubbo, dat is gewoon niet zo...hierin ben ik het volledig eens met erik, een 5s1p pakket lifepo is niet competetief met een 5s1p lipo.
Dat is het gewoon niet.
Het zal vliegen, maar absoluut niet in de buurt komen van de snelheid die nodig is. Al helemaal niet met dezelfde motor.

Lipo = 3.7V
A123 = 3.3

Dus met A123 heb je al 2Volt minder, dat zijn al snel een paar duizend rpm.

Met een 140A accu zie ik het probleem al helemaal niet.
Van zo'n accu is de inwendige weerstand een stuk lager dan de nu gebruikte lipo's.

Ik denk dat zo'n pack maar dan 5S het nog wel eens veel beter zou doen dan een 5S lipo.

Ik begrijp jouw probleem echt niet.

Als ik jouw was zou ik het 'ns proberen met 1 van de 2 voorgeschreven motoren.
Je zou geen slecht figuur slaan, daar ben ik van overtuigd.

Wubbo,
Vanaf post 266 is er voldoende uitleg gegeven.
Mijn post kan je niet meer wijzigen voor het geval dat je je inzicht zou bijstellen.
Doe je huiswerk. Als je dit regelement ooit internationaal zou willen aanbieden sta je VET voor shut. Dat bespaar ik je in iedergeval.

Bij deze schrijf me ook uit dit draadje.

mvg, Erik

Internationaal is het al helemaal anders, want daar wordt alleen maar over lipo gesproken. Wat mij betreft voor volgend jaar (maar ik ga daar niet over) of lifepo eraf of een specifieke lifepo setup toevoegen. En als ik dan toch aan het voorstellen ben tevens de toevoeging dat je maar aan 1 quicky klasse per wedstrijddag deel mag nemen.

Maar goed het jaar is nog nauwelijks begonnen en de 22e maart is pas de 1e wedstrijd dus eerst maar eens een boel lol hebben met z'n allen stel ik voor.

Equickie is geen internationale klasse.

Inderdaad Johan, laten we dit jaar maar 'ns gaan vliegen en het vanouds gewoon gezellig maken.
Dan kunnen na dit jaar wel 'ns evalueren of we op de goede weg zijn of niet.

Of je aan 1 of 2 klasses mee mag doen is natuurlijk niet vast te leggen.
Je kan ook niemand uitsluiten omdat hij al in een andere klasse vliegt.
Het is wel mogelijk om b.v. voor te stellen om dan zelf voor helpers te zorgen, dit hebben we al eerder gedaan en werkt op zich goed.
Dit is dus van organisatorische aard.

Laatst bewerkt:
Erik, jammer dat je me schut wil laten gaan, inzichten verschillen nu eenmaal.
LifePo hoeft van mij niet in het regelement, dat was een voorstel van een andere vlieger, wat overgenomen is.

Het geeft je wel meer vrijheid. En zal gezien de hogere stromen die ze kunnen leveren best tot een mogelijkheid kunnen behoren.

Ik zou eerst 'ns mee gaan doen, i.p.v. al bij voorbaat de boel te proberen onderuit te halen.

Erg goedkoop.

Of je aan 1 of 2 klasses mee mag doen is natuurlijk niet vast te leggen.
Je kan ook niemand uitsluiten omdat hij al in een andere klasse vliegt.
Het is wel mogelijk om b.v. voor te stellen om dan zelf voor helpers te zorgen, dit hebben we al eerder gedaan en werkt op zich goed.
Dit is dus van organisatorische aard.
Natuurlijk kan dat wel, word in zoveel takken van deze sport gedaan.

Ik Kan ook niet F3P-B en F3P-C in een wedstrijd dag vliegen...
Ik vind het ook vreemd dat je (als je een helper meeneemt) F3D en Q500 mag vliegen. Laat staan Q500 en E-Q500.
Dat dat hier zo gegroeid is heb ik niets echt op tegen, tenzei het erg vertraagd oid. Maar vreemd vind ik het wel.
Ik wil eigenlijk wel weten of dat in be en du ook mag, 2 klassen in 1 wedstrijd dag.

Lipo = 3.7V
A123 = 3.3

Dus met A123 heb je al 2Volt minder, dat zijn al snel een paar duizend rpm.

Lipo is NIET 3,7
En A123 is NIET 3,3

Er is een hoop meer verschil dan 2 volt (hoewel dat al teveel zou zijn als dat het enige was.)

Nando, in het buitenland worden b.v. loud-quickie en slow quickie ook op 1 dag gevlogen, alleen de vliegers vliegen dan niet 2 klasses. Dat is volgens mij wel toegestaan maar gebeurt in de praktijk niet.

De wedstrijdleiding kan beslissen of het al dan niet haalbaar is om in meerdere klasses te vliegen.
Mogelijk moeten Q-500 en EQ-500 door elkaar worden gevlogen.

Als ik zou moeten kiezen dan blijf ik brandstof vliegen. Anders vlieg ik beide.

Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik ook mijn setup binnen gekregen,
En ik moet zeggen dat het er allemaal goed en vooral groot uitziet,
100A regelaar
5cellen 5000 lipo`s
en een standaard motor,

Echt een bak aan gewicht, als het net zo hard gaat als dat het er bruut uitziet dan zit ik in iedergeval goed.
DSC00402.jpg

Het gele accu`tje is mijn indoor accu, heb ik er even bij gelegd zodat je kan zien hoegroot alles is.

@Nando,
Jij gebruikte toch ook een super-simple 100A esc?
Heb je daar nog een aparte BEC voor nodig?

Mike

Het is zowieso verstandig om een apparte accu voor je app. te nemen.

Met wat voor app. vlieg je? is dat 2,4Gc spul of 35Mc

plezier met bouwen.

Net wat ik wil :)
Ik heb op dit moment een 35MC zender, maar voor de wedstrijd zal ik op 2,4 gaan vliegen...Zit daar verschil in dan voor de keuze van een BEC of geen BEC?

Mike

2,4Gc is een stuk minder gevoelig voor storingen van elec motoren b.v.

spectrum is b.v. wel wat gevoelig voor lage spanning, daarom kan je beter een apparte accu nemen.

Back