goed gezien, het is de nieuwe Rainbow.
De voorste stag gaat ook niet helemaal naar de top, klopt.
Maar als ik de achterstag op spanning zet zal de bovenste voorstag meer lengte nodig hebben, waardoor de onderste voorstag meer aagt aantrekken om meer lengte te geven aan de bovenste voorstag.
Hierdoor gaat de mast bollen, hoop ik!!
Al zal dat bollen niet zoveel moeten zijn.
Er zit gauw te veel bolling in het zeil.
je ziet het is een hoop gepuzzel om zo'n model zo goed moegelijk in elkaar te krijgen, de orginele werf heeft het ff makkelijker, die hoeven alleen te plaatsen.
De voorste stag gaat ook niet helemaal naar de top, klopt.
Maar als ik de achterstag op spanning zet zal de bovenste voorstag meer lengte nodig hebben, waardoor de onderste voorstag meer aagt aantrekken om meer lengte te geven aan de bovenste voorstag.
Hierdoor gaat de mast bollen, hoop ik!!
Al zal dat bollen niet zoveel moeten zijn.
Er zit gauw te veel bolling in het zeil.
je ziet het is een hoop gepuzzel om zo'n model zo goed moegelijk in elkaar te krijgen, de orginele werf heeft het ff makkelijker, die hoeven alleen te plaatsen.
Jan,
ben nog eens aan het denken geweest...
als ik mij goed herinner ben jij de "nieuwe" rainbow aan het bouwen, maw met de tuigage van 2010/2012
Het originele model uit 1934 had zelfs geen achterstag, enkel backstagen.
Het nieuwe model heeft inderdaad een backstag, maar geen voorstag die tot de top gaat. Dus wat bedoel je met " de voorstag aan de top " ?
De voorstag gaat slecht tot +/- 7/8 van de mast, gelijk met de backstagen trouwens. Met de backstagen wordt dus imho rechtstreeks de spanning op de voorstag gezet, de achteras dient dan hoofdzakelijk om de mast een bepaalde kromming te geven.
De 2° voorstag (kortere zeg maar) zal trouwens minder gespannen worden naarmate je de achterstag aantrekt, en dat zal je wel moeten opvangen dmv een regeling. Maar mastkroming wordt bepaald door de achterstag, niet de 2° voorstag lijkt mij.