RBC Corby Starlet CJ-1

Weer een kleine update:

de vleugel is geschuurd en klaar om geplamuurd te worden. Hierna glas erover en afwerken. Ik twijfel nog op wel moment ik het beste de ailerons los kan snijden. Ik denk dat ik het nu wel kan doen.

Iemand tips voor welke plamuur en filler ik het beste kan gebruiken?

De bovenlaag wordt in ieder geval PS100 met 58grams glasmat.
 
Ik zou de ailerons pas na het glassen uitsnijden/zagen, glasmat langs randjes wil bij nij nooit zo lukken.
Verder heb ik het idee dat de constructie door het glassen stijver wordt waardoor er minder kans is op achteraf kromtrekken van je ailerons, maar dit zijn alleen maar gedachtenkronkels van mij.

Voor wat betreft plamuren lopen de meningen hier op het MBF nogal uiteen:
haarschuurvuller (Alabastine), 1 comp autoplamuur (Motip), kwastplamuur (Histor), spuitplamuur (Alabastine).
Zelf ben ik er ook nog steeds niet uit. Wat ik wél de volgende keer ga doen is meer/dikker (min. 3 lagen) PS100 toepassen en de ondergrond met porienvuller 'afsluiten' (of epoxy gebruiken).

Succes!
 
Zelf ben ik er ook nog steeds niet uit. Wat ik wél de volgende keer ga doen is meer/dikker (min. 3 lagen) PS100 toepassen
3 lagen is volgens mij toch echt wel het minimum hoor.

En tja, ik gebruik gewoon Alabastine spuitplamuur ;-)
 
dus de beste volgorde nu is:
- oneffenheden plamuren (hier en daar een randje volsmeren)
- porienvuller op het balsa
- glassen met ps100
- nog min. 2 lagen ps100
- spuitplamuur
 
Yep, dat is het wel, ik doe het zo:
Ik heb op mijn cessna-skymaster-337-1-5-bosmodelair-29 gewoon het volgende gedaan:

- vleugels plamuren,
- vleugels met 25gr/dm2 en PS100 glassen op de wel bekende methode (3x geschuurd maar met als laatste grid 360 (kan nog fijner maar volgens mij vrij nutteloos)).
- dan alles in de spuitplamuur en alles er weer afschuren met grid 360, als alle spuitplamuur weg is zouden ook alle oneffenheden weg moeten zijn zouden die er al in zitten.
- en toen spuiten maar met Motip bussen, ik ben geen held met het spuitwerk en al helemaal niet met bussen maar het resultaat is gewoonweg goed (zie die zwarte rand maar ;-) ).
- en nu is de laatste fase aan de beurt en dat is het lakken met 2K lak om het brandstofbestendig te maken.

Ik ben geen pietlut en snel tevreden, wil je het perfect hebben dan moet je iets netter glassen dan ik, vaker schuren dan ik en 2K lak gebruiken met een profi spuit.


Maar ja ik ben dan ook maar een prutser ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist even een bestelling geplaatst bij RBCKits:
- Filler 250ml
- 58gr glasmat 2 vierkante meter
- PS100 0,5l

Meer mag er niet op gaan, anders gaat hij teveel wegen.
 
Pas is Oss even over gehad met Ton en Wouter. Ze hebben beide weleens naar de verschillen gekeken tussen 25 en 58 grams. De 25grams mat is meer gat dan mat, en dus smeer je er zoveel PS100 in dat het in gewicht uiteindelijk heel weinig scheelt t.o.v. 58grams.
(vandaar dat wouter het er ook over had dat 3 lagen PS100 genoeg moest zijn)
 
In de zomervakantie weinig opgeschoten. Inmiddels weer actief. Afgelopen week begonnen met indekken van het turtle deck, dit hoop ik vandaag of morgen af te hebben. De ronding is hier en daar best sterk, dus laat ik de lijm lang drogen en dan gaat het bouwen niet heel snel.

Om die reden de Porter maar op de andere bouwplank gezet en dat gaat ook weer lekker! Binnenkort dus weer updates!
 
Hehe Jitze eindelijk weer aan de slag met de Corby.

Hier effe een plaatje voor wat motivatie:mrgreen:.

corbystarlet95.jpg



Ton
 
update

zo, de kont is ingedekt:
full


ik ben inmiddels ook begonnen met schuren ervan. Nu de neus nog indekken en dan alles schuren en plamuren.

daarna indekken, ben benieuwd hoe me dat afgaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen ook nog even twee rietjes in verfpotjes gestoken om te kijken welke het mooist word als uitlaat:
full

Ze bevallen me allebei niet ;) De staalkleur wordt te donker, en het alu lijkt te goed op alu. De pijpen van de echte lijken gepolijst RVS te zijn, dus ik moet er nog even iets op verzinnen.
Leuk vliegertje. :thumbsup:

Voor glimmende pijpjes moet je van een spuitbusje LRP Real Chrome nemen. Dit een verf voor op lexaan die op een glad oppervlak echt een spiegelend effect heeft. Ik heb er ooit wel eens een auto-body mee gespoten.

gt14_body2_paintjob4.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
neusje ingedekt

@Sleurhutje (Jeroen toch?): bedankt voor de tip.


Inmiddels is het neusje ingedekt. Het viel me eigenlijk best tegen om dat te doen. Veel strookjes en veel pielwerk om het zoveel mogelijk gevuld te krijgen. het resultaat is ook niet geweldig sterk... gelukkig gaat dat beter worden met een glasmatje erover.

full


Zojuist heb ik de neus geplamuurd met Alabastine Easy Supervuller. Na het plamuren las ik op de verpakking dat hij alleen overgeschilderd mag worden met watergedragen verven. ga ik problemen krijgen met PS100?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet wel dat alles wat piepschuim aanvreet ook die balsa plamuur opvreet. Glasmat dekt het mooi af en dan is het geen probleem meer.
 
update - glassen

De Corby is op de goede weg. De romp staat in de derde plamuurlaag. Het moet nog wel een vierde keer, maar ik denk dat het dan genoeg is.

Het accukapje heb ik al proefstuk gebruikt om te glassen. Vanavond eerst met porienvuller gedaan (1x) en een uurtje later maar een begonnen met glasmat en een laagje PS100. De vorm is redelijk lastig om te glassen, maar het is me prima bevallen! Volgens mij gaat het wel wat worden zo!

binnenkort foto's. Morgen hoop ik naar Hobby-in te gaan. Dan neem ik gelijk een 1:4 cockpitinstrumentarium mee als ze dat nog hebben.
 
Back
Top