RBC Corby Starlet CJ-1

Ik zou in ieder geval niet kleiner gaan dan 3S3000 en niet groter dan 4S4000. Dan is het verder kiezen wat jij wilt (lichter toestel, kortere vliegtijd of zwaarder toestel met meer vliegtijd).

Ik ga in principe voor licht, maar uiteraard met de balast zoveel mogelijk bestaande uit accu i.p.v. lood. Ik zal tegen de tijd dat ik aan het afbouwen ben kijken waar ik op uit kom. Ik ga in ieder geval voor 3 cellen.

Sterkte met de laatste hand aan de afwerking. De aanhouder wint. Ik twijfel zelf nog over de afwerking. Als ik ga bouwen als Ton, moet ik flink van het bouwplan afwijken. De vraag is of ik daaraan verstandig doe met mijn bouwervaring... :n00b:

Gr. Walter
 
Walter,
Ton is altijd bereid om je te helpen hoor! En ik kan je ook tips geven als je er niet uitkomt.

Hoe komt het dat je zo stellig weet dat je voor 3 cellen gaat?
Ik vind dat altijd nogal frappant, zeker als je voor licht kiest.

Even voorrekenen wat ik bedoel:
Stel je wilt een aandrijving van 500 Watt.
Op 3S trek je dan 500/10.5 = 48Ampere. Je hebt dus een 60A regelaar nodig.
Op 4S trek je 500/14 = 36 Ampere. Je kunt dus een 40A regelaar gebruiken. (20gr besparing)

Van die 20 Ampere zul je niet alles merken, maar er zijn meer vorodelen. Je stampt met 4S bijvoorbeeld ook minder Ampere door je systeem, dus je hebt ook minder problemen met warmteontwikkeling.
 
Ik bedoelde daarmee dat ik afstap van het idee om voor 2 cellen te gaan.

4 cellen had ik nog niet overwogen, maar is natuurlijk ook een mogelijkheid. Mijn electonica theorie kan nog flink bijgespijkerd worden, dus bedankt voor het voorrekenen. Bij 4 cellen bespaar ik dus op mijn regelaar (kosten en gewicht), maar de accu is zwaarder en duurder.

Qua gewicht ben ik met 3 cellen / 60A regelaar gunstiger uit dan met 4 cellen / 40A regelaar. Of kan ik voor gelijke vliegtijd bij 4 cellen met en lichtere accu (mAh) toe dan bij 3 cellen, uitgaande van hetzelfde toestel/motor/regelaar/gevraagd vermogen?
 
jups, op een 4 cellen accu van 3000 mAh kun je net zo lang vliegen als op een 3 cellen accu van 4000mAh.

Een cel levert 3,7V.
3S = 11,1V
4S = 14,8V

11,1 * 4000 = 44400 Wh
14,8 * 3000 = 44400 Wh (toevallig he :p)

ofwel, beide accu's bevatten dezelfde hoeveelheid energie, ze geven het alleen anders af. Prijs- en gewichtsverschil zal er ook nagenoeg niet zijn.
 
Bedankt Jitze, weer wat geleerd.

Ik heb nog even de tijd om na te denken en me in te lezen over het aantal cellen. Ik ga in ieder geval voor maximale vliegtijd en laat het gewicht bepalen hoeveel mAh ze worden.
 
Jitze,

Je bent nu al meer dan een jaar bezig aan de corby!!
Misschien stel je je prioriteiten verkeerd.
Wij zitten op de club te tandhakken tot ie af is en er komt maar niks.
Misschien moeten we je maar eens een vliegverbod geven voor alle andere vliegtuigen waar je mee vliegt. In de hoop dat dat helpt.
Ik weet het anders ook niet meer.
Een zorgelijke Ben
 
Ja, wat moet ik hier van zeggen...
Ik heb een hele lieve vrouw waar ik graag wat tijd mee doorbreng.
Dan nog reparaties, afbouwen van ARF's of bouwen van depronnetjes. Dan is er eindelijk tijd om wat aan de Corby te doen, begint er een oude man te zeuren dat ik mn zwever na moet kijken zodat hij ermee kan vliegen. over prioriteiten gesproken... :p

maar ff serieus: mn hobbyhok is een zooi op dit moment, vooral omdat ik vanwege regen een aantal keer binnen heb geschuurd. Nog 1 laag spuitplamuur eraf schuren en dan hebben we de grootste zooi gehad. dan eerst het hobbyhok weer opruimen en schoonmaken en daarna de Corby afmaken.

Hij gaat echt vliegen...ooit!
 
primer

Eindelijk is de vleugel geschuurd. gistermiddag had ik vrij, dus oude kleren aangetrokken en ruim een uur staan schuren buiten.

Vanavond de vleugel weer in de primer gezet, en het is een stuk beter dan de vorige keer. ik heb geen zin om nog een jaar bezig te zijn dus neem genoegen met dit resultaat. Foto's volgen vanzelf wel weer een keer.
 
Gisteravond heb ik de ene vleugelhelft gespoten. Vanmorgen voor k naar mn werk ging heb ik de andere helft ook gedaan. Hopelijk hard het snel uit, dan kan ik hem vanavond schuren. Daarna nog wat kleine dingen afwerken de komende tijd en wegleggen voor de laatste laag.

Hierna de romp nalopen en in de primer zetten. Hopelijk hoeft daar weinig meer aan te gebeuren.
 
Dankje.

Nu dit topic toch weer omhoog gehaald is kan ik gelijk wel even vertellen hoe het ervoor staat:
- het rudder heb ik eindelijk afgemaakt en die kan gelakt
- de hoogteroer aansturing moet nog gemaakt en dan kan de romp gelakt
- de aileron aansturing moet gemaakt en dan kan de vleugel in de lak

Conclusie: als ik er nu wat tijd in steek kan het hard gaan!
 
Ik doe mn best Han. Dinsdag heb ik mijn afstudeerscriptie ingeleverd, en nu heb ik twee weken iets meer tijd.

Vanmiddag in ieder geval de romp in de lak gezet!
 
blabla,

ondertussen vanavond wel dit gedaan:
full


Was oorspronkelijk niet de planning maar ik vind het leuk om dit eens te proberen. De andere vleugelhelft is overigens ook gedaan.
Morgen de onderkant.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijd voor een nieuwe update.
het toestel is inmiddels een stukje verder gevorderd en staat grotendeels in de lak.

Een clubgenoot heeft een mooie piloot voor me gemaakt. Hij heet Kees.
full


Gisteren heb ik Kees wat instrumenten gegeven om naar te kijken.
full


Binnenkort krijgt hij ook nog een stoel en een stuurknuppel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top