RBC Typhoon

Heeft iemand al ervaring met de Typhoon 400 size motoren van RBC?
Ik heb TOTAAL geen ervaring met borstelloos en vroeg mij af of dit misschien een leuke instap voor mij was voor meeer power.

Momenteel heb ik een Rigger met een speed 480 (speedboot van RBC), een pibros met een speed 400, een Manta die ik vlieg met een speed 400, een delta voor speed 400 en een kyosho T33 met de standaard meegeleverde motor. Verder een holiday en een Mini Piper op speed300.

Zijn de motoren voor de bovengenoemde modellen geschikt? En hoe zit het met de combinatie met lipo's.

Ik weet dat er een hoop informatie over Brushless te vinden is op het forum maar om eerlijk te zijn, zie ik door de bomen het bos niet meer.

Hoi,

Heb zelf net de Typhoon 15 besteld.
Deze is vergelijkbaar met een AXI 2028/08 motor.
Echter kost een AXI Euro 79

Het is een Nederlands ontwerp/ontwikkeling deze motor.
Doordat het een buitendraaier is, is het koppel groot.
Ze draaien zonder gearbox grotere props.

Zelf ga ik deze motor gebruiken in een nieuw model met 9x5 prop.

De kleinere Typhoon 6 met controller is natuurlijk als setprijs SUPER interessant. Als je zo iets op een holiday plaats is ie binnen 3 tellen uit zicht... En ga hem dan maar eens zoeken :lol:

De Typhoon-15 is ook inzetbaar in grotere modellen.

http://www.edogfight.com/Product_page/TyphoonMotorReviewNigelHawes.htm
Een test.
Efin, veel belovend en vooral betaalbaar. Natuurlijk afwachten wat ze gaan kosten na de kerst. (zie aanbieding RBC).

Groetjes,
Rob

Kijk even op de RBC site daar staat een filmpje van de nieuwe RBC El Toro Combat met een Typhoon 6 motor op 10 cellen Hecell.
Heb deze eerder zien vliegen met een 480 motor en moet zeggen dit ziet er zeer overtuigend uit. Niet alleen het gewicht naar beneden maar ook het klimvermogen is super.
Nu is het een echte combat geworden, wie durft er komende zomer.
Ook net een mailtje gekregen van Rob dat de regelaars binnen zijn, we kunnen nu dus zelf ook met de Typhoon 6 gaan vliegen.

Ton

Hoi,

De Typhoon-15 is net hier geland met de post.
8O Echt mooi !!!

Nu alleen nog kijken of ik geduld genoeg heb om te wachten op de Tsunami-25 controller.
Deze heeft ook automatische timing namenlijk.

De motor is bedoelt voor mijn nieuwe model.
Alleen..de vraag is of dat ook wel lukt.
Heb nu toch wel de neiging om hem in the Terry te zetten :roll:

Uiteidelijk beland hij in een Pemotec Jodel EPP of de PAF Pretty.
....urg maar welke....

Efin, mooi spul!

Rob

Ps. De tekening in de overigens prima handleiding is niet echt scale.
Dus voor het maken van een motor-mount is dat wat lastig.
Een PDF file zou dat werken? Als je die uitpint?

BoomDuiker zei:
Nu alleen nog kijken of ik geduld genoeg heb om te wachten op de Tsunami-25 controller.
Deze heeft ook automatische timing namenlijk.
Tsunami ziet er een mooie regelaar uit... maar alle moderne regelaars hebben automatische timing hoor :wink: Het enige verschil is dat je bij andere merken de waarden kan begrenzen waartussen de regelaar kiest. Zo kan je je motor meer power opdringen door voortiming...

Niels

@Niels,

Bedankt voor je info. 8)
Ben vrij nieuw in deze materie.

Er zijn nogal wat koop mogelijkheden wat betreft de ESC.
Daarbij moet ik natuurlijk uitgaan van de aantal cellen die ik wil gaan gebruiken en aantal servos.
De Phoenix-25 (Castle Creations) kan maar 3 servos aansturen met 10 cellen.
Dan is de Phoenix-35 weer interessanter. 4 servos met 10cellen.

Jeti:
Master NAVY 40-3P, deze kan 5 servos met 10cellen.

Nu zal ik met 8cellen KAN-1050 voorlopig meer als voloende power hebben. Echter met Li-Poly zal het eerder een 3cel zijn dan een 2cel.
Vandaar een iets zwaardere ESC.
Niet dat je opeens weer een andere moet kopen omdat hij te licht is.
Efin, het is dus afwachten hoeveel servos de Tsunami-25 kan aansturen met 10cellen.

Groeten,
Rob

hallo,

de tsunami regelaars kan de timing vast gezet worden op verschillende timing zoals bij de Jeti hacker master. vaste timing geeft een hoger toerental maar ook meer stroom en een lager rendament. Bij de CC regelaars is de BEC te klein gedimensioneerd de DPAK 2 formaat van de spanning regelaars kunnen hun warmte niet kwijt.
De Tsunami 25 kan gewoon 4 servo's aan en ook de stroom zal hoger liggen 30AMP

Groeten Frits

het-rc zei:
hallo,

De Tsunami 25 kan gewoon 4 servo's aan en ook de stroom zal hoger liggen 30AMP

Groeten Frits

Hoi Frits,

8O
Met andere woorden...Rob heb even geduld :)
En je hebt gelijk... ik weet nog niet eens zeker wat mijn nieuw vliegtuig word. :roll:

Ziet er erg goed uit de motor! Gaaf.
Zal even duren voor dat hij rondjes gaat draaien, maar goed daar lijd hij niet van.
Komt er in de toekomst nog een soort PDF file die je kunt downloaden?Voor de motor mount te maken.

Groetjes,
Rob

Hallo Ron,

Je hebt gelijk ik zal in het kort even wat vertellen.
Het-rc of high-end technology Holland RC is eiegndom van mijn vrouw.
wij maken zo'n 6.000 ARF's per jaar die over de hele wereld geleverd worden. verder produceren wij BL regelaars en BL motoren The typhoon serie zijn daar de eersten van.
momenteel ontwikkelen wij de nieuwe regelaars voor 25, 40 en 70 ampere. de niewe regelaars bestaan uit 3 onderdelen logica, powerboard en BEC gedeelte. dit betekend dat wij ze ook met opto couplers gaan leveren. De niewe reglaars ( uit gezonderd Tsunami-10) onhouden
de temperatuur van de regelaar van de laatste drie vluchten maar ook
het hoogste toeren tal en amperage op 5%.
Dit zijn gegevens die je als eleectro vlieger graag wil weten.
alle regelaars hebben een com port waarmee je de regelaar via je computer kunt instellen en niet gebonden ben aan de 5 Modusen.
alle regelaars zijn geschikt voor Lipo's wanneer 2.8 V per cell bereikt wordt "drosselt" de regelaar af tot 2.5 V per cell bereikt word anders kan je niet de volle capaciteit van je cell gebruiken.

verder heb ik eigen Lithium polymeercellen in ontwikeling in Januari/Februari komen wij uit met een lange lithium polymeer cel uit die
het formaat heeft van een 8 cellen 2/3a stick pack. 2S1P 3S1P
en zijn we bezig met een eigen lijn servo's. 6, 9 en 13 gram.

In Nederland zjn de producten verkrijgbaar bij Quartel, RBC en MR-Hobby.

Frits van Breemen

het-rc zei:
Hallo Ron,

verder heb ik eigen Lithium polymeercellen in ontwikeling in Januari/Februari komen wij uit met een lange lithium polymeer cel uit die
het formaat heeft van een 8 cellen 2/3a stick pack. 2S1P 3S1P
en zijn we bezig met een eigen lijn servo's. 6, 9 en 13 gram.

In Nederland zjn de producten verkrijgbaar bij Quartel, RBC en MR-Hobby.

Frits van Breemen

Hoi Frits,

Super! Ben benieuwd naar de Lipoly cellen.

Groeten,

Rob

Ps. 4 servos en 3 LiPoly cellen is geen probleem met de Tsunami-25 begrijp ik.

klopt de tsunami komt voor 95% overeen met de Micro-SBL
de shunt shunt area is gewijzigt en de spanning waarmee de regelaar
werkt , tot 4V, en de software is gewijzigd .

De grotere regelaars zijn helemaal een nieuw ontwerp

Frits

het-rc zei:
de motor mount staat op
http://www.rbckits.com

Frits

Hoi,

Bedankt, echter nog steeds niet klopend wat betreft (directe) uitprint.
Heb toen de afbeelding in Corel Draw geladen:
x50% (verkleind) en nog eens x95% (verkleind)
Met de linkse 9.5mm was dat goed in te stellen. Als je het dan uitprint is de afbeelding in orde. :wink:

Groeten,

Ps. Moet zulk een motor ook af en toe gesmeerd worden met een druppeltje naaimachine olie?

hallo Rob,

Het is niet echt noodzakelijk, maar een a twee keer per jaar kan geen kwaad.
Mischien de lagers een keer vervangen, bij normaal gebruik en zonder crashes moet hij jaren meegaan. belangrijk is ook dat de temperatuur van de lagers niet boven de 100 graden celcius komen
omdat dan de smering gaat verdampen. met normale koeling en niet te grote props zal de motor niet eens warm worden.

Hoi Frits,

Bedankt voor je info. Zal kijken of ik de motor (en bijbehorend vliegtuig) uit de crash-zone kan houden..en in mijn geval .... uit de bomen. :lol:

Voor mijn toekomstig model (750-850gram Jodel EPP) zou de 9x6 prop geschikt zijn.
Wat is nu het verschil als ik een 9x5 zou nemen?

Bij de AXI motor gebruik je dan wat minder AMP's bij een 9x4,7.
http://www.frach.de/Axi 2808.24.html
Hoe zit dat met de Typhoon-15?

Is er binnekort wat info te verwachten op de diverse sites?
http://www.flyingmodels.org/index_en.htm
Dit is een veel geraadpleegde site.

Groeten,
Rob

Hallo Rob,

als je een 9x5 prop neemt gaat het toerental zo'n 5% omhoog en het stroom gebruik 10% naar beneden. de snelheid zal naar beneden gaan
en de trekkracht zal 20% toenemen
de snelheid zal zo'n 13% lager liggen.

Asl je dus langer wilt vliegen en meer trekkracht wil
hebben zal het goed zijn.

Ik heb even onze testdata vergeleken,
maar onze motor heeft een hoger rendament en dus lagere stroom en hoger toerental.
de axi loopt heel erg rauw.

De Thypoon 6 op 7 cellen levert bijna net zoveel vermogen als die AXI op 8, de typhoon-6 is 30 gram lichter en een cel minder tel uit je winst.

Frits

het-rc zei:
Hallo Rob,

als je een 9x5 prop neemt gaat het toerental zo'n 5% omhoog en het stroom gebruik 10% naar beneden. de snelheid zal naar beneden gaan
en de trekkracht zal 20% toenemen
de snelheid zal zo'n 13% lager liggen.

Asl je dus langer wilt vliegen en meer trekkracht wil
hebben zal het goed zijn.

Ik heb even onze testdata vergeleken,
maar onze motor heeft een hoger rendament en dus lagere stroom en hoger toerental.
de axi loopt heel erg rauw.

De Thypoon 6 op 7 cellen levert bijna net zoveel vermogen als die AXI op 8, de typhoon-6 is 30 gram lichter en een cel minder tel uit je winst.

Frits

Hoi Frits,

Wederom bedankt voor je info en ik ben blij dat ik de Typhoon-15 heb gekocht! 9x5 is denk ik het meest geschikt voor mijn model.
Die test resultaten zijn 8O 8O en zeeeer 8) .

Kunnen we die test resultaten binnekort ergens bekijken? Ik neem aan dat er een hoop mensen zijn die dat zeer intereseert.

Groeten,
Rob

Back