RBC Typhoon

Hoi Rob,

Ik wil geen vertekend beeld gaan opleveren omdat ik zelf de motoren Produceer, Ik zal wat data zoals die door Nigel Hawes auteur bij RCM&E en Plettenberg zijn door gegeven.
In de december uitgave van RCM&E komt er een 2 pagina's tellend verslag en in Januari een 4 Pagina's tellend verslag. Inmiddel zijn er wereldwijd naar dealers al meer dan 2000 motoren uitgeleverd en staan nog zo'n 4000 in bestelling.
Kontronic heeft zich ook bij ons gemeld.
Wat wij hebben geprobeerd is meer motoren voor algemeen gebruik te ontwerpen en geen wedstrijd motoren omdat de prijs en toepassing niet voor een groot publiek geschikt is. Wij gaan waarschijnlijk nog wel 2 extra types ( lees andere wikkeling #) maken speciaal voor hele grote props
zoals een een 11x8 en 7 Cellen protoypes hebben al gelopen. alleen wanneer ze in productie genomen worden weet ik nog niet.
teveel projecten en te weinig tijd .

Frits

Heel simpel,

slechte comutering, kritische timing,
verhouding koper/weekijzer erg laag.
wat je veel ziet is dat bestaande statoren gebruikt worden en maar voor de helft gevuld zijn met koper. Ik persoonlijk vind de symetrie niet goed je flux is lager omdat maar de helft van de stator gewikkeld is, dus heb je dikkere mageneten en een dikkere fluxring nodig om dit tegen tegaan.

Frits

Hoi Frits,

Zeer indrukwekkend!
Die LiPoly cellen wat je van plan bent te gaan produceren, zijn die in prijs en kwaliteitsverhouding ook baanbrekend?

Keep up the great work!
Rob

Nog maar eens m'n vraag :D maar nu iets specifieker ;)

Bende zei:
Ik heb een Rigger met een speed 480 (speedboot van RBC), een pibros met een speed 400, een Manta die ik vlieg met een speed 400, een delta voor speed 400 en een kyosho T33 met de standaard meegeleverde motor.

Zijn de motoren voor de bovengenoemde modellen geschikt? En hoe zit het met de combinatie met lipo's.

De bovenstaande modellen ken ik niet.
maar op een impeller kan hij niet en op die boot denk ik ook niet. Ik denk moet je gewoon proberen

Wat betreft mijn Lipo's ze zullen een stuk goedkoper zijn dan Etec's en thunderpower en Kokam.

Mijn Lipo's zijn langwerpig dat betekend dat ze hun warmte beter kwijt kunnen, nadeel is de inbouw in sommige modellen.

Frits

Hoi Frits,

Goeie zet die motoren :D :D.
Heb zelf natuurlijk ook een bestelling bij Rob geplaatst en ga komende zondag Typhoon's ophalen bij Rob voor in de Het-rc Warhawk en andere modellen.

Leuk model de P40 zal eerdaags wat foto's plaatsen van het in elkaar plakken.

Hoe is de stand van zaken met betrekking tot de grotere Typhoon's voor 12-16 cellen. Ga namelijk ook de set onderdelen ophalen voor mijn nieuwe prototype van de 1500 spanw Spitfire voor RBC en als het even kan zou een Typhoon met een grote prop een leuke combinatie zijn. :D :D :D :D :wink: :wink:

Ton

Hoi Ben,

Leuk bootje he, heb je het filmje van Rob al gezien.
Stuur een mailtje naar Rob misschien heeft hij zo een spantje voor je gefreesd voor het inbouwen van de Typhoon. Het koelen zal een probleem kunnen zijn, want dat zal lastig worden, maar is misschien ook niet eens nodig.
Moet zeggen dat het al lekker vlot vaart met de 480, zet eens wat plaatjes op het album.

Ton

Hallo allemaal,

Ben op het Xtreme rc boats Forum maar een balletje
op gaan gooien m.b.t. de Typhoon en bootjes.
We zijn bang/ van mening dat de buitenlopers een te laag toerental
hebben voor het extreme varen.
(een rigger moet toeren draaien).
De rigger van Rob doet het absoluut leuk met de 480.
Hij zou em es moeten testen met een kleine Velkom.
(die heeft hij toch ook nog in zn assortiment ?)

Hallo Ton,

wanneer ga je een kist voor mij ontwerpen?
Op de P40 een 6.5 x6.5 CAM prop gebruiken.

Ik heb hier wel een paar prototypes van de grote motor op mijn werkbank liggen moeten alleen nog gewikkeld worden. Hoogst waarschijnlijk begin ik in Februari met de grote motor als ook mijn 70 Ampere regelaar klaar is en de ander fabrikanten gaan sluiten ( grapje). Ik kan wel zeggen dat het prijs verschil heel weinig zal zijn met de kleine motoren.
Ook mijn regelaars zullen qua prijs niet veel meer verschillen van borstel regelaars. Problemen in de electronica markt voor mosfets en micro processoren maakt het dat je je planning voor productie van zowel je motoren als regelaars moet afstemmen. Somige onderdelen hebben levertijden van 16-20 weken. Voor grote motoren is de markt heel klein, het is niet alleen de aanschaf van de motor maar ook je regelaar en accu's en lader. koppel dit aan relatief korte vlucht duur.

Ik ben wel bezig om producten zoals ook laders te gaan maken tegen gunstigere prijzen. het ontwerp voorde lader is bijna klaar alleen mijn lader zal niet
alles kunnen laden i.v.m. produkt aansprakelijk heid.

Trouwens ik ben benieuwd wanneer je de birddog gaat vliegen met de typhoon 15. Ik denk dat het geen probleem is. Ik denk dat je dezelfde prestaties hebt als met die grote AXI.

Typhoon-15 met 10 FAUP cellen , de Birddog zal zo'n 1600 gram wegen in deze configuratie.
vermogen is precies 150W/kg ( 10x4 of 10x5 prop)
Ik weet niet precies hoe de schaal is van de bird-dog en welk vleugel profiel jullie gebruiken. Ik zou de prestaties voor je kunnen uitrekenen. ( geen motocalc)

Frits

Frits,
Zou zeggen :wink: , maak maar een lijstje 8O 8O van wat je zou willen zien :o met wat richtlijnen van de mogelijkheden.

Begin maar snel met wikkelen dan kunnen we de motoren nog net testen voor dat ze in de grote SPITFIRE gaan voor de eerste proefvlucht.

Fabrieken sluiten :? zou mij niets verbazen en de levertijd is :evil: met 16 weken. Maar goed ik ben al voorlopig tevreden met 1 a 2 motoren met regelaars :D :D :D

Met het uitkomen van een betaalbare motor zullen de grotere motoren zeker terrein winnen, maar dan wel in het formaat met een spanw van 1,4-1,5 meter het bekende 6,5ccm formaat.
Om een voorbeeld te geven zie de post op RC-Group van Kevin met zijn Kyosho Spit die is door velen gevolgt met leuke reacties. Wil zelf een serie modellen opzetten voor RBC in dat formaat. Het eerste model zal de Spifire zijn, gevolgt door mogelijk een Bearcat etc etc. Zal dan ook zeker een Fighter serie worden waarbij de optie intrekbare wielen niet zullen ontbreken.

Heb van Rob de AXI overgenomen voor de Birddog maar wil zeker de Typhoon testen.

Volgens Rob vliegt de Birddog met de AXI prima en is zelfs voldoende vermogen voor een Birddog op drijvers wat natuurlijk van de zomer ook getest moet worden. Zal eens kijken welke AXI het is dan kun je het vermogen van de twee vergelijken.

Ton

Hallo Frits,

Ik heb bij Quartel de 'kleine' typhoon electromotor gekocht inclusief regelaar. Ziet er zeker fraai uit. Ik heb ze in een kistje gebouwd wat ook van jullie is (kawasaki ARF geloof ik 70cm span, voor sp 400). Echter ik ben nog niet echt enthousiast over de performance; origineel had ik een sp 400 6v op 8 500 AR cellen in gedachten. De typhoon op 8 cellen klinkt/voelt niet echt wild. Wat zou de beste prop zijn om met 8 cellen zo hard mogelijk te vliegen ?

Alvast bedankt voor het advies.

Marc

mvv zei:
......De typhoon op 8 cellen klinkt/voelt niet echt wild.....

Welke prop??? (waarschijnlijk te klein of te kleine spoed) en wat weegt het kistje nu .....

of een verkeerde timing van de regelaar....

Je zou met een 6.5x 6.5 cam prop moeten
vliegen me 8 cellen in de kawasaki.

als alles goed is weegt de kist nu onder de 400 gram. de kist zou nu sneller moeten zijn dan met de speed400 6v. en 30% minder stroom verbruiken.

Frits

vanaf 4 december beschikbaar typhoon-micro 15/13 bij RBC
voor 11x8 camprop

speciaal voor zwevers op 7/8 cellen

hier is alvast wat testdata van ULF herder ( Schulze elektronic Gmbh)

Achtung langer Motor:
Messdaten Versuchsmotor 13Windungen 15mm Magnetlänge mit future-9.12e:
Leerlauf
U[V] I[A] n[U/min] ns[U/min/V]
7.0 0.7 6847 978
10.0 0.7 9622 962

11x8 CAM Folding Prop
U[V] I[A] n[U/min]
7.05 11.2 5180

Met 7 Cellen FAUP een motor loop tijd van ongeveer 10 minuten.
andrijf gewicht gestripte Tsunami-10, accu en motor 330 gram

met HET-LI 1400 2S3P 20 minuten motor loop
andrijf gewicht gestripte Tsunami-10, accu en motor 264 gram

Frits van Breemen[/img]

Ton,

Volgens mij stond daar een pion??

Ach daar ging het niet om.... die motor loopt als een Speer.

nickos

Back