RBC Typhoon

Hoi Ron

De LIPPISCH P20 is voor mij geen nieuw project meer. Na de prima testvlucht is de tekening overgedragen aan Rob en die is nu met een mal bezig voor fiber rompen. Hoop volgende week een romp te hebben om er een te testen.
attachment.php

Voor testbouwen heb ik nu een MIG-29 voor een 480 fan op de plank. Dit is een bestaande kit die Rob aan het aanpassen is naar CNC voor Wemotec.
http://www.rbckits.com/48c20fa0.jpg
Ook liggen er onderdelen voor mijn nieuwe Spit met 1500mm span te wachten.

Tekenen ben ik nu aan een Hawk Minor voor de Typhoon 15.

Een volgende jet wordt de Horten zie de afbeelding.
attachment.php

Heb volgend jaar dus allemaal nieuwe modellen mee naar Winssen.

Ton

het-rc zei:
hallo,

de tsunami regelaars kan de timing vast gezet worden op verschillende timing zoals bij de Jeti hacker master. vaste timing geeft een hoger toerental maar ook meer stroom en een lager rendament. Bij de CC regelaars is de BEC te klein gedimensioneerd de DPAK 2 formaat van de spanning regelaars kunnen hun warmte niet kwijt.
De Tsunami 25 kan gewoon 4 servo's aan en ook de stroom zal hoger liggen 30AMP

Groeten Frits

Hoi Frits,

Gaat hij (Tsunami-25) nog steeds volgens planning uitkomen in Januari?

Groeten,
Rob

Januari gaan wij niet redden, vanwege lange levertijden van de Mosfets die wij gebruiken.

Ik kan je wel zeggen dat deze regelaar de standaard gaat zetten waar de andere leveranciers
het moeilijk mee gaan krijgen.
Het zijn echt de mogelijk heden en de prijs die het hem zullen doen.

Inmiddels is wel de Typhoon micro-15/13 leverbaar
speciaal voor zwevers to 2M spanwijdte met 7-10
Cellen.

voor volgend jaar hebben wij toch een aantal nieuwe zaken gepland o.a ARF's van RBCKITS
zoals de microbipe en de Skyray. AT-6 van Nick
Zirolli.
in totaal komen wij met 6 nieuwe electro modellen
uit.

Frits van Breemen-Schneider

Hoi Frits,

:cry: Maar goed.. zo gaat nu eenmaal. Dat zijn dingen waar je als fabrikant vaak moeilijk vat op krijgt. Begin Feb... :?: :?: :?:
Het ziet er in iedergeval erg interessant uit. Echt wel! Dat menu in de computer waar je informatie kan krijgen over de ESC en de motor. Yeeee.
Een amp tang heb je dan toch eigenlijk niet meer nodig.

Maar CC zal zeker niet stilzitten! Die komen nu uit met een 35 (3amp BEC) ter grote van de 25.
Ook schijnt het merk (TMM) MGM erg in opkomst te zijn in Duitsland.
Ook erg compleet en goede BEC.

Hmmmm... eens kijken of ik ergens een ESC kan leasen :lol:

ARF's van RBCkits... 8)
Een remake van de Cosmic Wind (oud model van Graupner) zou gaaf zijn!

Groeten en succes,
Rob

hallo,

Ik weet ook wel dat de andere leveranciers niet stil zullen zitten,

De tmm regelaars zijn heel beperkt en slecht verkrijgbaar dat zelfde geldt ook voor Jeti de Jeti Masters zijn verschrikkelijk duur.
Kontronick Schulze en Lehner zijn ook verchrikkelijk duur.
De meest verkochte regelaar in Amerika is de CC 25.
Ik weet van Patrick (CC) dat hij bezig is met een USB interface. Maar is er nog steed niet mee op de markt. Programeren van een CC is een crime.

Gewicht en grote spelen niet een grootte rol, uit onderzoek blijkt dat alleen 10 % hierom geeft. Wat telt is gebruikers gemak, prijs en service.
Ik maak mij daar niet druk over. Momenteel gaan de bekenste merken in Duitsland mijn motoren voeren nl Plettenberg en nog een hele bekende.

Tot voor kort was je keuze beperkt wat regelaars aangaat en was er een monopoly van een paar merken , en dat is wat wij willen doorbreken.

Onze Tsunami 10 was binnen 2 1/2 week uitverkocht .

Ik kan je heelveel over levertijden van leveranciers vertellen.
JPS 8 weken Mega 6 weken (minimaal). De markt zit heel anders in elkaar
als je zou denken. Nederland is nu niet een markt waar wij ons richten.
of echt op zitten te wachten .

Frits van Breemen

electrovliegers staan straks met een laptop en alles op het veld.

cool :)
even vliegen, afregelen en weer vliegen

gerard_nl zei:
electrovliegers staan straks met een laptop en alles op het veld.

cool :)
even vliegen, afregelen en weer vliegen

Yep,

Het gaat een mooie kant op! ook wat betreft de prijzen.

Cheers,
Rob

het-rc zei:
hallo,

Ik weet ook wel dat de andere leveranciers niet stil zullen zitten,

De tmm regelaars zijn heel beperkt en slecht verkrijgbaar dat zelfde geldt ook voor Jeti de Jeti Masters zijn verschrikkelijk duur.
Kontronick Schulze en Lehner zijn ook verchrikkelijk duur.
De meest verkochte regelaar in Amerika is de CC 25.
Ik weet van Patrick (CC) dat hij bezig is met een USB interface. Maar is er nog steed niet mee op de markt. Programeren van een CC is een crime.

Gewicht en grote spelen niet een grootte rol, uit onderzoek blijkt dat alleen 10 % hierom geeft. Wat telt is gebruikers gemak, prijs en service.
Ik maak mij daar niet druk over. Momenteel gaan de bekenste merken in Duitsland mijn motoren voeren nl Plettenberg en nog een hele bekende.

Tot voor kort was je keuze beperkt wat regelaars aangaat en was er een monopoly van een paar merken , en dat is wat wij willen doorbreken.

Onze Tsunami 10 was binnen 2 1/2 week uitverkocht .

Ik kan je heelveel over levertijden van leveranciers vertellen.
JPS 8 weken Mega 6 weken (minimaal). De markt zit heel anders in elkaar
als je zou denken. Nederland is nu niet een markt waar wij ons richten.
of echt op zitten te wachten .

Frits van Breemen

Hoi,

CC komt uit met een nieuwe 25 die een grotere BEC heeft.

CC is nu met de huidige dollar koers erg interessant. Voor Euro 72 heb je al een 35 in huis 8O
Ze werken in iedergeval als een tierelier, dat lees je overal.

Programmeren valt wel mee met de CC. De belangrijkste parameter zit vooraan. "Cufoff Voltage" De andere settings verander je toch niet zo snel als het eenmaal goed loopt.

PC aansluiting is natuurlijk gaaf. Maar ik ben bang dat je dan ook SPAM binnekrijgt op je ESC.
Onder het vliegen verschijnt er dan opeens een reclame boodschap achter je vliegtuig of nog erger in je remote! :wink:

Rob

Hoi,

Zullen wel iets duurder zijn omdat ze handmatig gecontroleerd worden. Op zich niet verkeerd natuurlijk.
Vind trouwens de rode beter bij mijn Jodel passen :D

Happy landing,
Rob

Even een vraagje tussendoor , ik wil een typhoon 15 gebruiken voor een 3D kistje spanw. 1000 mm met 10 cellen word een prop 9X6 geadviseerd. IK wil liever wat meer trekkracht dan snelheid dus bv 10X5 of 10X4,5 of zelfs 11X4 kan dit , mag dit en wat is dan de amp. Verbruik ?
Met andere woorden wat is bij 10 cellen de beste prop als je zoveel mogelijk trekkracht wil?
Iemand een voorstel bvd
lex

Hangt van je cellen af wat "beste" is.
Gisteren gemeten dat je met de 15 en een 8.5 x 6 prop op 8 penlight al 12A hebt.

met dit als basis zit je met 10 cellen op 17A.
Prop naar 9x6 komt dan op 19A.
die 10 en 11 props die je voorstelt zijn allemaal weer net even grotere belasting.
Ik zit wel een beetje te rekenen, maar er zijn toch al meetgegevens bekend van die motor?

De motor kan die mischien nog net aan (tot 23A), maar rendement is al aan het inzakken, dus temperatuur in de gaten houden!.

Verder moeten je accu's die 23A wel kunnen leveren. cp1300 (of met de moeilijke naam RC 2/3SC 1200mAh) zijn dan aardig.

Ik zou niet zwaarder belasten dan aanbevolen.
Richt je ook niet enkel op trekkracht. Een vliegtuig vliegt door de "woei" (propsnelheid) van de prop. Als dat te weinig is moet je hoop extra gas geven. Verspilling van energie.
Typhoons zijn niet echt bedoeld om veel trekkracht te leveren op grote props, maar meer op een goed rendement en inverhouding tot de maat veel vermogen.
Een sportauto moet je niet als landbouwtrekker willen gebruiken.

Hoi,

Gevonden op RCgroups:
------------------------------------------------
Typhoon MICRO 15 Static Test Figures:

No. of cells Prop. RPM Current (A)

10 7x7* 12,000 14
10 8x6 10,700 20
10 9x6 9,700 22

9 8x6 9,700 17.2
9 9x6 9,000 19.5

8 8x4 9,500 10
8 8x6 9,100 15
8 9x6 8,500 17
8 10x5 8,000 17.5

7 10x5 7,300 15
7 11x5.5 6,700 18

All props used in this test were APC “E” type except 7x7 marked * which was a Graupner Speed prop. Cells used were freshly charged GP3300s with readings taken 30 seconds into the motor run to allow stabilizing of the battery voltage.
--------------------------------------

Zelf vlieg ik met een 9x5prop (graupner slimprop) en 8cellen KAN-1050.
Hoeveel Amp hij trekt is me onduidelijk. Zal ergens rond de 14-15 zitten?

@harold.

Wat is nu praktisch het verschil (vliegen) tussen
8x6
of
9x5

Beide zullen wel ongeveer hetzelfde aantal AMP's trekken.
Het rendement van de motor?

Cheers,
Rob
Ps. mooi vliegweer vandaag!

Propeller verhaal.
Als de props beide even snel draaien, en even veel stroom trekken, dan maakt het voor de motor niet uit. Allebei hetzelfde.

Propeller zet vermogen om naar lucht.
Vermogen is altijd "iets van kracht" maal "iets van snelheid".
Elektrisch praat je over A x V.
Bij de motor over koppel (kracht) x toeren (snelheid)
Bij een prop gaat het over een hoeveelheid lucht die je met een bepaalde snelheid wegduwt.
Meer lucht is beter (meer kracht). Meer snelheid ook.

Waar je vervolgens mee te maken krijgt is wat de beste prop is voor je model.
Het hoogste proprendement krijg je theoretisch met een hoge spoed-diameter verhouding. 6/8 = 0.75 kan een hoger rendement bereiken dan een 5/9 = 0.55.
Je moet een propeller dan wel in z'n goede gebied kunnen gebruiken. Heel moeilijk verhaal, maar zeg even bij 20% slip tenopzichte van de propsnelheid.

Als je veel langzamer vliegt dan die optimale snelheid, dan kan je beter een "slechtere" prop nemen, en daar wel in het goede gebied gaan zitten. Rendement kan dan toch weer hoger zijn.
Het lijkt een beetje op de juiste versnelling kiezen (auto, fiets).
Je kan zeggen "bij 50 km/h" rij ik altijd in z'n 3", maar dat hangt wel af van of je een berg op moet, aanhanger erachter etc...

Beste prop voor een vliegtuig hangt dus ook weer af van vermogen dat je nodig hebt voor je vliegstijl, soort vliegtuig e.d.
Uitproberen toch het beste. Ook per merk verschillen

Zie hier ook het nut van vertragingen of buitenlopers: Grote props met optimale spoed-diameter verhoudingen mogelijk.

@boomduiker&harold
een soort gelijke lijst is mij inderdaad ook bekend heeft ook in rcm jan. gestaan
waar ik ondertussen aan zit te denken is een opzet als volgt
8 kan-1050 cellen (8X22gr) gewicht 176 gr met prop 10X5 (17,5amp) dit moeten de kan cellen aankunnen.
dit geeft een behoorlijke besparing in gewicht ten opzichte van cp cellen 10 cellen a 34gr =340gr
dus een besparing van 164gram met toch een grote prop alleen met wat minder toeren. of hebben jullie een betere setup?
als vliegtijd rond de 5 a 6 minuten is ben ik al tevreden
gr. lex

Klinkt beter.
Het extra vermogen zou anders net lekker het meergewicht compenseren.
Licht vliegt zeker voor 3D altijd beter.
800 rpm zou 700g moeten leveren (en e-calc rekend altijd iets aan de zuunige kan)

Bij de weg:
Ik zit bij gebrek aan typhoon parameters te spelen in e-calc met een sp480 race 1:3 vertraagd. Dit komt aardig overeen met een typhoon 15 (Behalve rendement natuurlijk).

Hoi,

Zondag heb ik gevlogen met een Graupner Camprop 9x6.
Volgens Motormike (maar dan met een APC prop) zou dat met 8cellen 17Amp trekken. Mits dat vergelijkbaar is.
Voor de KAN-1050 was dat zondag in iedergeval geen probleem.
Het verschil met de 9x5 was duidelijk. Nog meer power en ik kon met halfgas zowat een bodemstart maken op gras.

Nu vlieg ik niet 3D, maar een semi-scale model. Naar gelang de snelheid of windkracht hang ik dus behoorlijk lang in de lucht.
Misschien past de 9x5 meer bij het vliegtuig i.v.m. slowfly (naar aanleiding van het verhaal van Harold).
Wat me in ieder geval opviel was het feit dat ik merendeel half gas vloog met de 9x6prop. Met de 9x5prop zat ik meer op 3/4gas.
Slowfly ging naar mijn mening ook goed met de 9x6prop. Maar dat heeft ook te maken met het type vliegtuig. De Jodel EPP heeft een ietwat ruw oppervlak, wat goed schijnt te zijn voor slowfly (reynold numbers).

Groetjes,

Rob

Ps. in ieder geval verbaas ik me telkens weer over het gigantische verschil in power met een brushless motor t.o.v. een gewone electro motor. Ongeloofelijk 8O

Back