RBC Typhoon

In deze thread wordt de typhoon besproken. Er is nogal wat kritiek op de kwaliteitscontrole van de typhoon, m.n. onbalans, lagers, bevestiging van de magneten.

Wat zijn de ervaringen hier? Als deze problemen daadwerkelijk bestaan is de 'gecontroleerde' plettenberg versie interessanter.

Overigens lijkt het me van belang voor HET-RC dit ofwel te onderkennen en verhelpen of te weerleggen - te jammer voor deze mooie ontwikkeling van relatief goedkope motoren!

Arthur

Wat ik van Frits in die discussie begrepen heb, is dat er een slechte serie is geweest die ze niet op tijd hebben kunnen terugroepen.

Hoi,

Ik denk ook hetgeen wat Ron zegt.
Trouwens op RCgroups zie je ook gasten die de zaak slecht vast zetten of hun de motoren veel te zwaar belasten (35Amp continue op een Typhoon-15).

De mijne doet het perfect en het is echt een geweldige motor.
Plettenberg is eigenlijk maar 4Euro duurder. Te bedenken dat je in een winkel ook nog korting krijgt.
Dan is de keuze snel gemaakt...

Eindelijk eens normale prijzen voor een brushless motors 8)

Groetjes,
Rob

Hoi,

De gegevens van Plettenberg zijn weer anders dan die van Motormike.
http://www.plettenberg-motoren.com/Typhoon15/Luftschrauben.htm

Waarom zetten ze bij Plettenberg niet gewoon het aantal cellen ipv volt?
Vind het maar verwarrend.
Een APC prop 9x6 is dan toch vet anders dan een slimprop 9x6.
Toch maar eens een amp tang charteren. Dan weet ik pas echt wat hij trekt met een camprop 9x6 en 8cellen. :?
Cheers,

Rob

Ik heb deze draad met grote interesse gevolgd. En vroeg me het volgende af.

Voor een volgend bouwproject ben ik van plan de RBC AT-6 Texan te gaan bouwen. De Typhoon 15 met 8RC2400 met 9x6 prop geeft volgens Motocalc een erg leuke vliegprestaties! Maar is de 9x6 prop niet te klein? De Texan heeft nl een stermotor-neus. Het gewicht van de Typhoon vindt ik echt exceptioneel laag ~74gr, zeker als je de prestaties bekijkt, top gewoon.

Zijn er nog adviezen over de regelaars? Of is het wachten op de het-rc regelaars en wat gaan deze ongeveer kosten? En wanneer zijn ze te bestellen?

Phoenix zei:
Maar is de 9x6 prop niet te klein? De Texan heeft nl een stermotor-neus.

Groter is beter natuurlijk, maar dat kan die motor niet echt hebben.
Trouwens, als de neus de helft van de diameter heeft van je prop, dan is nog maar een kwart van het schroef oppervlakte afgeschermd. Valt in de praktijk dus best mee.

Kijk eens bij de neuheiten van kontronik pagina 23. Lijken ook wel typhoontjes.
http://www.kontronik.com/Katalog04.pdf

Hoi Harold,

Door wat speurwerk te verrichten ben ik er achter gekomen dat de Typhoon-15 het meeste lijkt op de Axi 2808/24. Wat betreft gegevens.
http://www.flyingmodels.org/index_en.htm

"The Great Electric Motor Test" is één van de betere sites wat betreft info over de diverse motoren. Helaas geen Typhoon-15 of 6 :(

Dus doe ik het maar met de gegevens van de Axi 2808/24 om te bepalen welke prop het beste is.
http://www.flyingmodels.org/motortest/brushless/model_motors/axi_2808-24.htm
(Helaas bij de cam folding prop staat een foutje bij 10cellen).

Dit weekend heb ik eens nagedacht wat het best zou zijn voor mijn Jodel bij het gebruik van 3s1p Konion cellen.
Afgaande op de gegevens zou een 8x6prop (cam) de beste keuze zijn.
Die trekt maximaal 18Amps (ik denk minder).
Die Konion kunnen 13.2Amp continue leveren en dat is al snel 140W.
De Jodel die dan 700gram weegt gaat dan al behoorlijk hard!

3s2p zou ook kunnen, maar dan spreek je niet meer over een scale vliegtuig.

Groeten,

Rob

Ja. 200 watt/kg, plus rendements bonus moet wel lukken.
Voor gewoon rondtuffen moet 5A gemiddeld meer dan genoeg zijn. 3s1p kan dus, maar met motor management.

3s2p:
18% meer gewicht, 100% meer energie aan boord en lekker relaxed voor je cellen, ook volgas.
Als je vleugelbelasting niet te hoog wordt zeker te overwegen.

Harold zei:
Ja. 200 watt/kg, plus rendements bonus moet wel lukken.
Voor gewoon rondtuffen moet 5A gemiddeld meer dan genoeg zijn. 3s1p kan dus, maar met motor management.

3s2p:
18% meer gewicht, 100% meer energie aan boord en lekker relaxed voor je cellen, ook volgas.
Als je vleugelbelasting niet te hoog wordt zeker te overwegen.

Hoi Harold,

De standaard setup voor de Pemotec Jodel is een 400 of 480motor met vertraging. 8 of 10 cellen Sanyo 600AE.
Het gewicht en de vleugelbelasting zal geen punt zijn. (3s2p pack)
Het gaat denk ik wel ten koste van het langzaam vliegen. En dat is natuurlijk de afweging. Hmmmm

Met de 9x6 camprop en 8cellen vlieg ik nu merendeel half gas. Dat is echter nog steeds verre van langzaam en een hele mooie snelheid. Ik schat dat ik dan 8A verbruik.
De Jodel is zoals reeds gezegd een model dat weinig snelheid nodig heeft om in de lucht te blijven. Gewoon uitproberen dus. :D

Groetjes,

Rob

Ps. alternatief is een IRATE pack van 1800 of 2200mAh.
3s1p. Hetzelfde gewicht, meer Amps en een grotere inhoud.
Echter...geen optimale veiligheid en twee keer zo duur als Konion.

Hoi Joost,

Denk het niet. Jeti controller of zo.
De reeks van Typhoon motors word steeds groter.
Helaas ontbreekt er informatie over de nieuwe motoren.

Cheers,
Rob

Van RC Groups gekopieerd:

This is the micro-3d,

can't tell when it is available. same power as the micro 6/23
only 8 gramm ligther .

on 9.4 V ( 3S1P) 8.3 AMP with 9x3.8 APC and 6600 RPM
Sorry I have hardly time for replies.

Frits van Breemen

attachment.php

Ik heb de typhoon 6 ingebouwd in een nurflugel model, de hai, uit de fmt van juni 2003. ik gebruik deze met de tsunami regelaar icm met 8 cellen 1000mAh en een 9x5 prop. De opgenomen stroom bedraagt ca. 11 A en dit resulteerd in het aanspreken van de thermische beveiliging van de regelaar. Afgelopen week in Dortmund een nieuwe klapprop 8 x5 (aeronaut carbon) meegenomen maar nog niet meegevlogen.
houd je op de hoogte..

Back