RC-motorfiets Venom GPV-1

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door brutus, 22 nov 2009.

  1. Yoshi

    Yoshi

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    21
    Gaan er mensen van hier naar Keulen deze maand?

    Motorbeurs daarzo, en Venom stand staat er en rc-motorradshop ook.
     
  2. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Nee helaas weer geen tijd! Daarnaast nog erg koud om op de motor naar Keulen te blazen!
     
  3. Yoshi

    Yoshi

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    21

    haha! @ ricky PB!
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2011
  4. Yoshi

    Yoshi

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    21
  5. GPV-1

    GPV-1

    Lid geworden:
    21 aug 2011
    Berichten:
    5
    Recent heb ik me een GPV-1 aangekocht, uiteraard eerst even druk geweest met het verzamelen van info, met dank aan Brutus! Daarna lekker rijden, maar na 2 minuten was de pret al voorbij door een crash met gevolg een gebroken tandwiel.

    Ondertussen heb ik m'n GPV terug aan de praat met een 'improved' tandwiel.

    De originele ESC was ook gestorven, toen ik deze wou vervangen leek het makkelijker om een setje te vinden met ESC + brush less motor.

    Dus nu rij ik een 5200KV die op 40% begrensd staat, ben dan ook nog een beginnend rijder :) Wil die niet opnieuw stuk rijden tot ik het meer onder de knie heb.

    Groeten!
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een gebroken tandwiel na een crash, dat wijst erop dat je het gas vasthield.
    Dan gaat de boel zelfs met het standaard motortje vaak kapot.

    Een van de aller, aller eerste dingen die je jezelf moet aanleren, is om op crashes te anticiperen: zodra je aan voelt komen dat het fout gaat, onmiddelijk vol op de rem gaan (of minimaal het gas volledig loslaten). Daarmee voorkom je dat het achterwiel opspint als het (onvermijdelijk) loskomt van de grond, kinetische energie opbouwt en bij het volgende grondcontact dingen in de aandrijflijn kapot maakt. Het beperkt ook andere schade doordat je de snelheid er al uit haalt vóór de eigenlijke crash.

    Ik heb tot nog toe hoofdzakelijk bodysteunen en balhoofdhouders kapot gehad, maar nog nooit iets uit de aandrijflijn, ondanks een op 85% begrensde 7200 kV motor (al moet ik toegeven dat dat zelfs na twee jaar nog steeds nagenoeg onbeheersbaar is voor mij....). Helaas heb ik door allerlei oorzaken al meerdere maanden niet meer gereden....:(

    Ik weet niet welke regelaar je hebt en welke mogelijkhedn die bied, maar 40% begrenzing op zich heeft niet zo heel veel zin: kijk eens of je regelaar de mogelijkheid heeft om de acceleratie-karakteristiek wat milder te maken, of eventueel, probeer eens wat expo op het gas, zodat het gas wat beter doseerbaar word. Dat scheelt een hele hoop in het rijgemak.

    Groet, Bert
     
  7. GPV-1

    GPV-1

    Lid geworden:
    21 aug 2011
    Berichten:
    5
    Kan best dat ik m'n gas vasthield, alhoewel ik toch de reflex heb dit te lossen... Zelf zat ik eerder te denken aan een te strakke ketting? In ieder geval heb nog een tandwiel in reserve.

    Ondertussen kan ik wat rijden met het ding, nu worden alle voorgaande tips duidelijker omtrent het sturen (en niet blijven sturen). Met die karakteristiek moet ik inderdaad nog aan de slag. Expo op het gas is op dit moment nog chinees voor me.

    Batterij is terug geladen, morgen nog wat rijden, dan zullen we ook weer wijzer worden.

    ESC EZRun 18A met een 5200 kV 18T
    Standaard zender/ontvanger
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2011
  8. GPV-1

    GPV-1

    Lid geworden:
    21 aug 2011
    Berichten:
    5
    Hoera, zopas brake kit gemonteerd, leuk klusje.
    Heb het meer voor het inbouwen dan voor het rijden ;-)
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Yep, is een leuk klusje!

    Maar wacht maar tot je het setje goed afgesteld hebt; dan is het echt een verukkelijk setje. Komt met de standaard motor niet echt super tot zijn recht, maar eens je wat meer speed hebt is het echt fantastisch.

    Ik heb er stoppies mee kunnen doen (niet teveel van voorstellen, dat kon ik niet bewust, maar met het opzoeken van de max remkracht kwam regelmatig het achterwiel van de grond, soms zonder dat ik crashte... en da's kicken:D)

    Groet, Bert
     
  10. GPV-1

    GPV-1

    Lid geworden:
    21 aug 2011
    Berichten:
    5
    Het finetunen moet nog gaan gebeuren... maar ik zit ook met het terug 'openen' van de remblokken. Heb het vermoeden dat door de zwevende remschijven in beweging voldoende kracht geven om de blokjes van de schijven weg te drukken, maar is dit wel de bedoeling? Moet het kabeltje niet de blokjes 'terugsturen'?
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, de schijven drukken de blokjes wel weer terug. Sommige mensen zetten kleine veertjes (uit een aansteker, je weet wel, onder het vuursteentje) om de kabel, maar dat is niet nodig. "Echte" schijfremmen hebben ook niks wat de blokken naar buiten duwt, anders dan het bewegen van de schijf.
    Je moet wel even aandacht geven aan dat alles mooi soepel beweegt....

    Zo op de werkbank lijken de blokjes wel eens wat aan te lopen maar tijdens het rijden merk je daar absoluut niks van als het goed soepel beweegt.

    Wees heel voorzichtig met finetunen, de allereerste keer dat ik vanaf de werkbank (waar ik dacht de boel "ongeveer" goed ingesteld te hebben) de rem op straat probeerde, sloeg de fiets spontaan voorover: deze remmetjes zijn BEHOORLIJK krachtig!! Je kunt beter vanaf nul iedere keer een paar procenten meer remkracht geven dan andersom....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2011

Deel Deze Pagina