RC Motorfietsen ( Thunder tiger , Nuova faor)

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Junglemaxx, 21 apr 2007.

  1. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Erg mooie motor! Heb al een tijdje niet meer met mijn TT gereden, laatste keer op raco ging het stuur erg schommelen in een bocht. Heeft iemand daar een oplossing voor?
     
  2. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    Jep, er zijn meerdere oorzaken dus ook meedere oplossingen.. Normaal zou de motor in een bocht juist stabiel moeten zijn, gebeurt het bij het uitaccelereren? Dan zou je kunnen proberen wat met de veertjes aan je stuurstang te stellen ( tikje strakker) of als je een oliegevulde stang met ingebouwde demper hebt er iets dikkere olie in te doen. Als dat allemaal op niets uitdraait kan je een extra stuurdemper monteren, deze kan je kopen of een demper van een 1/10 auto nemen ( uiteraard zonder de veer) . Je kan ook wat met je balhoofd hoek spelen, hoe steiler de vork staat des te instabieler word de motorfiets, je kan echter wel weer scherper sturen.. Gewoon op een rustige dag je gereedschap meenemen en wat dingen proberen, op een parkeerplaats rijden gaat mij goed af, op het circuit zal het wel een tikje lastig worden, ik heb er zin in..

    Je blijft toch niet sturen in de bocht of wel? ( zelf bedoel ik)

    grtz. Erwin
     
  3. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Erwin, bedankt voor je antwoord. Ik heb nu een stuurstang met veertjes, maar ik zal eens een demper van een 1:10 auto proberen. Het gebeurt trouwens niet in een scherpe bocht, maar meer in een flauwe bocht waar je hard door heen kan gaan. Ook als ik gewoon rechtdoor rijd begint het stuur te schommelen op hogere snelheid. Met de hoek van het balhoofd heb ik al wat geprobeerd, maar als die niet stijl genoeg staat haal ik de bochten niet bij raco. Binnenkort de motor maar weer onder het stof vandaan halen en een beetje gaan proberen met de afstelling.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo Allemaal,

    Normaal ben ik met heli's bezig, maar zo nu en dan maak ik een uitstapje.
    7 jaar geleden heb ik als een van de allereersten in dit kleine landje een Nuova Faor SF 501 in nitro-uitvoering gehad, en daar een jaar of twee heel veel lol gehad. Wegens geen geschikte locatie meer, is het ding onder het stof komen te staan.

    Vanmiddag, omdat ik het niet kon laten een Venom GPV-1 gekocht.
    Heel mooi machientje om te zien, met standaard uit de doos een heuse hydraulisch gedempt USD vork, en er worden een hoop indrukwekkende opties aangeboden volgens de fabrikant.

    Zoeken hier op het forum leverde geen resultaat op, dus ik vroeg me af of er meer mensen zijn die al zo'n ding hebben, en wat de ervaringen er mee zijn. Bij mijn lokale winkel stond hij al zeker twee maanden op de plank, dus ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zo'n ding heeft.

    Heb er vanwege de nattigheid en invallende duisternis nog niet echt mee kunnen sturen, maar rijden doet ie in elk geval al wel. Ben benieuwd naar ervaringen en meningen van andeen over dit machientje.

    Groet, Bert
     
  5. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    He Bert, ik heb zelf geen ervaring met de venom, ik vind het wel een hele mooie machine om te zien.. Als je wat ervaringen van anderen wil lezen moet je hier eens wat rondkijken Motorcycles - RC Groups

    Succes met de motorfiets in ieder geval, ik krijg er weer goede schik mee.

    grtz. Erwin
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo Erwin, allemaal,

    Zoals gezegd, ik heb twee jaar met de NF 501 Nitro gereden, en dat was ontzettend gaaf. Toch, constructief eigenlijk niet super. Bij mijn exemplaar is meerdere keren de achterschokbreker kapot gegaan, na een stevige crash moest iedere keer de voorvork gericht worden, op een stoffige baan ging altijd de voorvering vastzitten, de voorvork was niet/nauwelijks in te stellen qua vering en demping. Achter kon je hooguit andere olie doen, maar dan moest je weer extreem dikke olie gebruiken (8000-10000).
    Echt enige vorm van precisie en soepelheid heb ik nooit in het sturen gekregen (al lukte het wel om ons destijdse circuitje van ong 3 m baanbreedte te ronden), maar het liep wel als de brandweer!

    Hoe anders met dit machientje: de voorvering is hydraulisch gedempt, afgedicht en schuift in Teflon bussen, en er zijn meerdere, verschillende demperpistons bij geleverd. Achter idem. Beide veringen gebruiken dezelfde, meer algemeen gebruikelijke olie (35).
    Er is een tweede, ander kettingvoortandwiel bijgeleverd. de achterbrug veert niet om dezelfde as als het voortandwiel (wel wat lastiger ketting spannen, maar de aandrijving is een stuk minder kwetsbaar) de voorrem die bij de oude NF 501 eigenlijk helemaal niks deed behalve lelijk zijn, is hier weliswaar standaard niet meegeleverd, maar wat er te krijgen is, schijnt daadwerkelijk en goed te remmen. De gehele constructie ziet er erg solide uit, in tegenstelling tot de NF 501 (die overigens nog verrassend stevig was).
    Er zijn vier verschillende velggewichten (stabiliteit en stuursnelheid) en drie verschillende rubbersoorten te krijgen. En nog veel meer. Of het ook daadwerkelijk allemaal zo goed rijd, geen idee. Of ik het allemaal nodig ga hebben, nog veel minder idee, er is bij mij in de buurt nu eenmaal geen circuit. Voor rijden voor de lol lijkt het me allemaal prima te voldoen. Wel ben ik er al achter, dat ik met de standaard NF 501 gerust op een tegel,- of klinkerbestrating kon rijden, en dat kun je met dit kleine ding gevoeglijk vergeten.

    En tot mijn grote verassing zit er weliswaar een 27 mHz zender bij, maar wel volledig programeerbaar, 3 kanaals, en FM met mogelijkheid voor PCM.

    Maar mocht het allemaal toch niet zo goed rijden, dan nog een troost: hij ziet er met kuip en rijder al stukken beter uit als de NF, zonder bekleding helemaal: het heeft veel weg van een gestripte GP racer. Echt een heel mooi machientje.

    Zodra ik wat van het rijden kan zeggen, horen jullie het!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2009
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Vanmiddag even kort met de Venom GPV-1 kunnen rijden.
    Eerst even op het forum gekeken wat Erwin me doorgegeven had.
    Daar wat dingetjes opgepikt, zoals het ietsjes losdraaien van klemringen van de onderste kroonplaat om de voorvering te verbeteren. Dit verschil was al met de hand duidelijk voelbaar. (overigens, dit geldt voor "echte motorfietsen ook, zoals ik een paar jaar geleden op Assen heb kunnen merken). Op klinkers (niet representatief voor het eigenlijke rijgedrag, maar goed) was gelijk het stuiteren al stukken minder.

    Ook de stuurhevel haaks op de stuurstang gezet i.p.v. haaks op het servohuis.

    Verder nog de bussen om de bovenste vorkpoten van een vlak kantje voorzien, omdat het wiel tijdens het rijden al gelijk vanwege de wrijving de rechter bus losdraaide.

    De accu word met een niet rekkend velcro bindbandje vastgezet, en blijft dus absoluut niet op zijn plek zitten. Ik heb er een extra stukje klitteband tussen accu en accudrager geplakt, da's beter, maar Venom had hier beter voor een bevestiging met elastiek en een passende accudrager o.i.d. kunnen kiezen.

    Daarna een vlak maar niet erg schoon stukje asfalt opgezocht. Daar bleek dat van de stuuruitslagen niet veel klopte: het stuur aanraken was voldoende om de motor hard op zijn valbeugels te duwen, en met enige precisie rechtophouden was er ook niet bij. De stuuruitslagen fabrieksafstelling = 120%) teruggebracht naar 75% en 50% expo erin, en nu was de motor vlot en redelijk trefzeker op een oor te leggen, en rond de rechtuitstand ook redelijk nauwkeurig te sturen.
    De rem is helaas (mischien is mijn regelaar een maandagmorgen exemplaar volledig NIET regelbaar. Bij bedienen van de rem is het alles of niets, en terugstellen van de remuitslag levert alleen maar op dat de rem nog slechts een zeer korte, maar even hevige rem"puls" geeft. Deze rempuls is zo krachtig dat de motor onderuit gaat. De remuitslag terug gebracht naar 15 % en toen leek het rijdbaar, maar bij "droogtesten" kon ik niet merken dat de rem überhaupt nog wat deed. Wellicht dat een andere regelaar hier verbetering brengt, maar dat zal tzt wel een brushless worden.

    Voor zo op straat is de snelheid wel leuk, maar ik ben niet onder de indruk van het meegeleverde 6 cellige NiMH 1200 mAh pakketje. Dat deed in eerste instantie namelijk helemaal niks. Het bijgeleverde ladertje is waardeloos vanwege de amerikaanse stekker. Het pakketje was zo dood, dat mijn eigen lader eerst niet herkende dat er een accu aangesloten was. Na vier keer laden en ontladen begon er eindelijk iets van capaciteit in te gaan, maar ik heb nog niet meer gezien dan 800 mAh.

    Het dingetje rijd goed, en is binnen twee minuten goed in de hand te houdn op een gewone straatbreedte. Wil vrij kort de bocht om, dus daar geen probleem. Na een minutje of vijf ging de ketting slap staan. Het bleek dat het hoofdtandwiel op de tussenas los gekomen was, en deze houd de kettingspanners op hun plek, dus die waren verlopen. Dit beïnvloed ook de tandwielspeling tussen motor en krans, dus hopelijk geen schade hier.

    De banden hebben net aan voldoende grip voor het standaard motortje bij deze temperaturen.

    Toch heb ik wel de indruk, dat met zorgvuldig afstemmen en een snellere motor er heel erg veel lol uit het machientje te halen valt, want de stabiliteit en stuureigenschappen leken wel in orde. Ook de vering vind ik (voor die paar minuten die ik gereden heb) beter werken dan die van de standaard Nuova Faor. Waarom: door de kleinere afmetingen en lagere gewicht, is de GPV-1 duidelijk gevoeliger voor kleine steentjes, maar waar de Nuova Faor na een steentje o.i.d. nog een tijdje onrustig bleef, is het met de GPV-1 óf onderuit, maar blijft ie op de wielen, dan is hij ook direkt weer stabiel. Kan ook aan de lagere snelheid liggen natuurlijk.

    Nogmaals, dit is alleen maar een heel beperkte indruk van maar een paar minuten rijden op een slecht stuk ondergrond, maar toch denk ik dat het machientje mogelijkheden heeft.Of ik zelf ooit goed genoeg kan rijden om dat er uit te halen, geen idee. Ik denk wel dat het wel wat investeringen kost. Ik ben in elk geval wel van plan om er fun mee te gan hebben.

    Groet, Bert
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo Allemaal,

    Na nog een accu leeggereden te hebben op een wat ruimer en schoner stukje asfalt, blijkt dat je toch wat meer stuuruitslag nodig hebt. ik kom nu op 100% met 55 % expo uit. Wat meer snelheid kunnen maken, en het rijd prima voor de beginner. (ben er zo lang uit geweest, dat ik gewoon weer even opnieuw moet leren sturen).

    Ben wel een echt volkomen misser tegengekomen: de rem is niet regelbaar, het is alles of niets. Dat gaat zo bruut, dat ook rechtuitrijdend, je meestal onderuit gaat. ten tweede, als je meer remuitslag geeft, duurt de rempuls langer, geef je minder, dan duurt de rempuls korter. Maar wat je ook doet, je kunt maar een keer achter elkaar remmen. Dus rem je voor een bocht, en was het niet genoeg, jammer dan, je kunt remmen wat je wilt er gebeurt niks meer, tenzij je heel kort gasgeeft, maar dan heb je de bocht al gemist. Dan zit er niks anders op dan uitrollen tot je genoeg snelheid kwijt bent om in te sturen. Voor een circuit natuurlijk gewoon absoluut onbruikbaar. Erg jammer. Ik weet niet of andere regelaars net zo'n gedrag hebben. Ik zie in elk geval geen instelschroefje om de remkracht mee in te stellen o.i.d., dus ik denk dat het aan mijn regelaar ligt. Ach, het zal met een andere regelaar (moet toch, wil brushless) wel beter worden denk ik....

    Leuk machientje verder, en stevig genoeg (vanwege die rem nogal wat keren onderuit, over de kop, highsider of gewoon de bocht niet gehaald, en hij is nog gewoon heel).

    Groet, Bert
     
  9. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    He Bert, mooi dat je al hebt kunnen rijden met de Venom, jammer dat je wat dingen tegenkomt die je niet of slecht bevallen maar mijn inziens zal dat bij iedere motorfiets zijn, welke je ook gekozen had.. Dat de rem niet doseerbaar is dat is inderdaad een domme zet.

    Wat jezelf betreft, ik herken het volkomen, zaterdag op de parkeerplaats leek het super te gaan maar gisteren op het circuit bleek wel dat mijn stuurkunsten nog knap roestig zijn..
    Ik heb gisteravond nog wat kleine dingen veranderd, als het weer meewerkt ga ik zaterdag met frisse zin weer verder.

    grt. Erwin
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2009
  10. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Leuk om al die verhalen te lezen, idd een beetje jammer van de niet instelbare rem. Toen ik voor het eerst op raco reed met mijn TT vloog ik vaak uit de bocht. Maar na een paar keer gereden te hebben daar, kan ik al aardig wat rondjes rijden zonder te crashen.

    Erwin, welke banden heb jij onder je motor en geven ze veel grip?
     
  11. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb de zachtste GRP banden erop gelijmd, zowel voor als achter. Naar mijn idee geven ze super grip, zelfs gisteren op het natte circuit had ik nog redelijk grip. Ik lees wel geregeld dat pmt 200 nog meer grip schijnt te geven in deze koele omstandigheden. Aangezien ik van plan ben in de winter zoveel mogelijk door te rijden staan die boven aan de lijst om mee te laten komen..


    grt. Erwin
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Nu ben ik toch een betje nieuwsgierig naar dat verhaal met die banden.Ik heb destijds mijn Nuova Faor gewoon gereden met de banden die er bij zaten, en eigenlijk alleen op een natten baan moest ik wat voorzichtiger met het gas omgaan (motor Novarossi .12), maar kon ik nog steeds de fors ingekorte beugels nog moeiteloos aan de grond rijden. Die beugels waren zo kort dat het grote tandwiel aan de grond kwam in de rechterbocht. Op droog heb ik zelfs nooit ergens last van gehad, vol op een oor kon het gas gewoon lomp open gezet. Wheelies trok ie dan weliswaar net niet, maar hij werd wel merkbaar licht van voren. Wat was er dan zo slecht aan de standaard banden?

    Voor vond ik de grip wel wat minder, want ik kreeg het voorwiel tijdens remmen aan het stuiteren, maar dan was de vertraging nog niet echt spectaculair. Achter heb ik nooit een probleem gemerkt. Achteraf wel op foto's gezien dat hij licht driftte onder acceleratie, tijdens het rijden kon ik dat eigenlijk nooit echt waarnemen. Waar merken julie dat dan aan, dat de grip beter of slechter is (ben echt nog niet zo heel beknijsd in de RC motortjes waar het afstellen op weggedrag betreft, vandaar de vragen)

    Groet, Bert
     
  13. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    He Bert, ik kan alleen mijn eigen ervaring vergelijken met de Thunder tiger nitro en electro waaar ik voor deze nf mee gereden heb. Thunder tiger komt standaard met banden die echt waardeloos zijn, dat zie je al zonder dat je er een meter mee gereden hebt. Mede door die ervaring had ik met het bestellen van de nf direct een voorraadje extra velgen en banden mee laten komen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de standaard nf banden niet geprobeerd heb maar dat ze er wel beter uitzien en "voelen" dan de thunder tiger troep. Overigens denk ik dat het bij een electro model , en dan vooral een heftige brushless, veel belangrijker is om goede banden te hebben. Als je met een rappe electro slecht je vinger kan beheersen komt het vermogen er veel bruter in dan bij een nitro model, dat gaat allemaal wat gemoedelijker is mijn ervaring.

    Ik moet wel vermelden dat mijn ervaring met Grp beter is dan met pmt, maar die mening is alleen gebaseerd op het rijden met de 1/5 auto's waar ik me over het algemeen mee bezig houdt. Vandaar mijn eerste keus voor Grp, pmt 200 ga ik ook nog proberen, met zulke koele omstandigheden wil je toch zo zacht mogelijk rubber..

    grt. Erwin
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Erwin,

    Thanx, dat is wat duidelijker. Ik heb nooit met de TT gereden, zelfs niet een in gebruik gezien, dus dat weet ik niet. De standaard NF banden vond ik voor de Nitro wel OK eigenlijk. Maar ik ben geen die-hard circuit rijder.

    Voor de Venom heb ik intussen (ook al vanwege de waardeloze regelaar in mijn ogen (rem) maar een brushless setje gehaald. Wegens niet beschikbaar hebben van een 4000 of 6000 kv motor is het helaas een 7400 kv geworden, en dat is belachelijk veel voor het kleine ding.

    Het is een "team Tekin mini Rage" motor-regelaar set. Mij zegt het als min of meer brushless-leek helemaal niks, maar de regelaar heeft vijf acceleratiecurves, en vijf remcurves, en gecombineerd met wat Expo op het gas hoop ik de boel ver genoeg te temmen dat het voor een electro-leek als ik (lees idioot die geen ballen verstand van brushless heeft) wat in de hand te houden zal zijn. Power reserve in elk geval genoeg, lijkt mij..... (volgens Venom moet een 8000 kv motor goed zijn voor plm 80 km/u)
    Dat was ik niet van plan, dus maar kijken hoe ik de boel begrenzen kan. In elk geval heb ik nu een proportioneel regelbare rem, en dat was wel het belangrijkste. Als accu gaat er een 2S 1300 mAh Lipo in komen, maar om te testen moet ik het even met de aanwezige 2S 850 mAh 25 C doen.
    We zien wel.....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2009
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo Allemaal,

    Vanwege het weer heb ik helaas niet buiten kunnen rijden (wel geprobeerd, maar het is gewoon geen doen).
    Een paar korte runs rechtuit indoor kunnen doen, dat wel.
    De regelaar heeft vijf accelleratieprofielen (eigenlijk 7 maar de laatste 2 moet je met de PC instellen en daar heb ik geen spullen voor, zou ook niet weten wat ik er mee moet).
    Het aller rustigste profiel is niet echt geschikt omdat het halverwege toch wel weer heel hard gaat sleuren, dus ik heb het een na rustige gekozen.
    Daarna de zender op 65 % begrensd, en dan is met wat oefening het voorwiel aan de grond te houden.....
    Meer kan ik er dus nog niet van zeggen. Het enige zinnige wat ik er verder van kan zeggen is dat het erop lijkt dat de fiets ook onder zoveel vermogen redelijk zijn lijn wil blijven volgen, en het voorwiel bij het neerkomen ook min of meer stabiel blijft.
    Verder gaat de ervaring dus nog niet.

    Groet, Bert
     
  16. kattekamp

    kattekamp

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooi Bert, hou ons op de hoogte..

    Het weer is inderdaad helemaal waardeloos, hopelijk van het weekeind beter..

    grt. Erwin
     
  17. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Hier nog wat foto's van mijn motor:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik vind de single arm erg mooi, was even werk maar het ziet er goed uit! Ik wil alleen nog die schijfremmen aan de voorkant weg hebben, iemand hier een oplossing voor? Ik kan echt niet wachten om weer te gaan rijden!
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2009
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    He R-S Racer,

    Die schijfremmen wil je helemaal niet weg hebben, die wil je functioneel hebben, geloof me! Je kunt met het voorwiel nu eenmaal veel harder remmen als met alleen het achterwiel, de motor blijft beter handelbaar als je licht remt met het voorwiel en de voorrem heeft een ietwat oprichtend effect, waardoor onder gelijktijdig remmen de motor niet zo agressief op een oor gaat bij het insturen. Dat is iets wat ik niet alleen van aan den lijve weet (rij wel eens op Assen) maar wat me met de Nuova Faor destijds heel duidelijk opgevallen is. Toen ik daar de voorrrem van verbeterd had, werd het insturen duidelijk beter, hij klapte niet meer zo lomp op de valbeugels.

    Er zijn voor de NF en TT hele mooie voorrem setjes te koop, al moet je me niet zo snel vragen waar. Ik heb op een engelse site (ben helaas de site-naam kwijt) echter wel heel mooi spul gezien. Werd meen ik door een of andere Australier gemaakt. Er zal vast ook wel origineel spul te koop zijn.

    Voor mijn Venom staat de voorremset al in bestelling.

    Groet, Bert
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, verder met de ervaringen met de Venom:

    Hoewel ik alleen nog op nat asfalt gereden heb, is me al gebleken dat de motor-regelaar combinatie heel goed te "temmen" valt. Weliswaar zit je dan weer op ongeveer het prestatieniveau van "zo uit de doos" qua topsnelheid (is niet erg, want op een natte baan kun je nu eenmaal niet zo hard, je moet ook nog remmen) maar dan is het goed te doen, en de accu gaat lekker lang mee :).

    Het dingetje wil alleszins acceptabel de bocht door, al moet je wel als op eieren rijden. Het viel me alles met alles nog niet tegen. Vanmiddag nog maar eens proberen als mijn rijplekje droog is.

    Wat me een groot voordeel lijkt: door de 15 modelgeheugens in de zender, alsmede het feit dat je ook expo op zowel gas als stuur in kan stellen, is het vrij goed te doen om heel veel verschillende settings in de verschillende geheugens te zetten, dus hoef je niet steeds van alles bij te stellen. Tot nog toe merk ik in elk geval dat als je het gas rustiger zet, je ook de stuuruitslagen kleiner moet zetten, omdat bij lagere snelheid het stuur nerveuzer word. Lijkt me een makkelijker manier van afstellen dan expirimenteren met de balhoofdshoek, omdat zodra je de balhoofdshoek verstelt, je ook de stuurstang weer aan moet passen.

    Wel is me opgevallen dat het stuurdempertje wat te week is, en ik dacht dit te verbeteren door er wat dikke olie op te doen (tip van een amerikaans RC-forum), maar daar werd het eigenlijk alleen maar slechter van. Daar moet ik nog eens flink mee expirimenteren.
    Verder lijkt de ketting zich nog al een beetje uit te rekken, hopelijk stopt dat na enige tijd (doen echte motorfietsen ook, na 500 km opnieuw spannen, daarna gaat het heel lang goed), want zoveel spanmogelijkheid heb ik niet meer over. Gelukkig zit er bij de kit wel al standaard een 12 tands voortandwiel (standaard 11 tanden), daar win ik weer wat spanlengte mee, en de motor gaat dat zat trekken.

    Groet, Bert

    EDIT: het is me wel opgevallen dat er geen enkel boutje voorzien is van borgmiddel: motortandwiel, tandwieldrager, kettingvoortandwiel, motor op motordrager, niks is geborgd, en het komt gegarandeerd los. Dus voor iedereen die het ding koopt, loop hem tot in de puntjes na, want je kunt vrij makkelijk schade veroorzaken door loslopende tandwielboutjes.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2009
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    En daar zijn we weer, ditmaal een accu leeggereden op (net) droog asfalt.
    Tsja, daar kan ik eigenlijk kort over zijn: Fe-no-me-naal!

    Dit fietsje rijd echt heel erg goed. Ondanks dat ik er wegens gebrek aan kennis, ervaring, geduld en een "normale" motor, veel te veel vermogen in zou hebben, valt dat alleszins goed te doen.
    Tot nog toe rij ik met het een na mildste acceleratie profiel in de regelaar, in de zender lineair gas en op de standaard harde banden uit de doos, kon ik zonder al te erg in de problemen te komen, de regelaar tot boven de 90% vrijgeven. De wheelies komen nog wat "onvoorspelbaar" maar het is absoluut niet zo dat je bij het minste of geringste achterover gaat. Alleen bij het wegrijden moet je even kalm aan doen, daar ging het een of twee keer onbedoeld toch fout. Maar zodra er wat snelheid in zit kun je redelijk hard op het gas. Hij komt heus nog wel met het voorwiel van de grond, maar het is te hanteren. Let wel, ik rij gewoon in het vrije, niet op een circuit, daar zal het allicht lastiger zijn. Ondanks het koude asfalt en de harde banden, kun je ook heel behoorlijk een bocht uit accelereren, en uitbreken achter is redelijk goed te corrigeren. EDIT: van de week dacht ik nog dat de grip maar marginaal voldoend was voor het standaard motortje, blijkbaar zat er nog wat vettigheid van de productie op de banden. Nu ging het eigenlijk prima, en de banden uit de doos voldoen voor gewoon hobbyrijden meer dan voldoende.
    De voorkant is uitermate stabiel, veel stabieler dan mijn Nuova Faor destijds. Heel zo nu en dan een tankslappertje, als het voorwiel net wel/net niet boven het asfalt gaat zweven. EDIT: waar ik eerder op de dag continue last had van een zwabberend voorwiel ging dat nu perfect, en het stuurdempertje zal dus toch zijn werk wel goed doen. Zal ongetwijfeld te maken hebben met op nat wegdek verminderde wrijving en dus verminderd zelfrichtend vermogen van het voorwiel.

    Helaas is onder acceleratie een heel klein steentje onder het voorwiel wel voldoende om een heftige en onverwachtse wheelie te veroorzaken, en die gaat dan onheroepelijk door tot achterover.

    Doordat het klein en licht is, reageert het uiteraard nogal op hobbels en steentjes, maar voor het overige, kan ik alleen maar zeggen: super! strak en stabiel, het stuurt erg nauwkeurig, blijft ook met alleen motor-rem toch heel stabiel bij het remmen, en er valt erg goed remmend in te sturen. Ben heel benieuwd hoe het straks gaat met de voorremmen erin.

    Enne, had ik al gezegd dat het bloedjehard loopt? Ik had maar weinig ruimte ter beschikking, maar ik schat dat het toch al heel erg snel boven de 60~70 km uur zit. En ik vind dat persoonlijk heel erg hard voor een fietsje met maar 185 mm wielbasis. Tot nog toe lijkt het ook alleszins stevig genoeg om een forse buitleing te overleven (meerdere gemaakt vanmiddag) al wil natuurlijk alles kapot.
    Wat ik bijzonder waarderen kan: Met de Nuova Faor zocht ik me wezenloos naar en plek die ruim genoeg was om te rijden. Dit model is op een normale straatbreedte van 6 meter al goed te hanteren. En dan nog is het lastig genoeg om een plekje te vinden zonder stoepranden, putdeksels en waar geen verkeer komt.

    Al met al ben ik weer een heel tevreden mannetje, ik hoop dat er meer mensen plezier gaan hebben aan dit uiterst leuke machientje.

    Groet, Bert

    Mijn mening: een echte aanrader.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2009

Deel Deze Pagina