Rc paramotor in nederland?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door RC-PPG, 20 jul 2015.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt, ik zal daar eens in de gaten houden voor een 2e hands cefics scherm. Vandaag was ik weer aan het spelen met het HK scherm maar dat inklappen van de tippen bij turbulentie begint irritant te worden. Starten doet dat ding prima maar blijven vliegen is lastig. Met ingekorte A lijnen vliegt hij tenminste merkbaar beter en sneller maar echt goed wordt het nooit.... Maar die prop niet te ver naar achteren is nog een goede tip. Mijn hoofd lijnen kunnen verder naar achteren wat kan helpen (gewicht dan ook naar achteren uiteraard). De prop zit op de motor met een verleng bus, dat is dan ook erg negatief. Eens kijken of dat met de andere prop ring beter kan.
     
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Ik had de piloot en trike van HK wat aangepast en een Opale propring gemonteerd wat al heel veel verbetering gaf ( zie foto) , ook het gewicht moet echt boven de 2 kilo zitten , ik heb later de HK trike ook gevlogen met een Cefics Chinook 1.9 scherm .
    Mocht je nog een prop ring zoeken , ik heb er nog een paar liggen ( reaktie via PM)

     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt, maar zo'n propring heb ik ook onderweg al. Die wil ik vooral voor de crash bestendigheid. Gewicht heb ik nu op 1920g met het HK scherm en ingekorte A lijnen wat beter gaat maar voor een groter scherm zal daar wat gewicht bij moeten. Er komt nog verlichting op en wellicht een FPV set dus dat komt wel goed.

    Cefics The Clou 1.8 lijkt me ook een leuk scherm om te proberen, dus daar maar voor gaan sparen ben ik bang....
     
  4. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    16603895727306316573228270811712.jpg

    16603896410862259139003314678473.jpg

    16603897135618068204348839061866.jpg

    Ik heb deze trike van Opale niet of nauwelijks gebruikt. Ik heb er de piloot van Hacker (Robin) in gehad en ook de grotere van Opale (Lucas) met de daarbij horende vleugels. Deze trike is nagenoeg onverwoestbaar. Er zit nu een Turnigy 4250 500kv motor op met bijbehorende regelaar. Het gedeelte met motor enz kan heel makkelijk losgeschroefd worden van het onderstel.
    Mocht er interesse zijn, dan laat het mij maar weten.

    Ik zet hem expres in deze discussie omdat ik lees dat er toch nog diverse mensen met parapentes aan het experimenteren zijn en daar is deze trike uitermate geschikt voor. Er kunnen accu's meegenomen worden tot 6 cellen 10.000 mAh.

    Groetjes, Erik.
     
  5. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Laatst bewerkt: 25 aug 2022
  6. PiperCub

    PiperCub

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    104
    Locatie:
    België (Tongeren)
    hallo RC paramotor liefhebbers. Begin dit jaar ben ik ook begonnen met het vliegen met een RC paramotor. Dit met de Hacker Cloud 0.5 . goedkoop, zeer gemakkelijk vliegen, ideaal voor beginners. Het enigste nadeel aan deze set is dat je met een beetje wind niet kan vliegen. Aangezien ik het RC paramotor vliegen zo leuk vind heb ik dan maar een nieuwe besteld.

    Na veel lezen op dit en andere forums, ben ik gegaan voor een Cefics Edmund Race 1.5 (oranje) scherm in combinatie met een Opale XS3 pilot/backpack. Motors, servos, ... komen van bij de chinees :) (hobbyking).

    Cefics_Edmund_Race_15.jpg
    Opale_XS3_backpack.jpg

    Aan de OpalenXS3 backpack heb ik enkele kleine aanpassingen gedaan. Op de foto moeilijk zichtbaar, maar tussen de benen en in de torso ter hoogte van de servos heb ik een extra 56mm lange afstandshouder geplaatst ter versteviging. Ik vond namelijk dat het frame op die plaatsen redelijk wat flex had. De ophanging van het scherm wat origineel met M3 schroeven en afstandshouders is uitgewerkt heb ik vervangen door M4 schroeven en afstandshouders. Met een 3000mAh lipo komt het gewicht van de gondel op 1.3kg

    Voor de besturing maak ik gebruik van een DSMX ontvangen met CPPM aansluiting. Deze heb ik aangesloten op een Arduino Nano voor het omzetten van CPPM naar PWM (servo) alsook voor het mixen van de kanalen. Ik vind namelijk dat de RC PARA MIX modules van hacker nogal (te) duur zijn (>35 euro). En toen dacht ik, dat kan ik zelf goedkoper maken. Dus vandaar de Arduino Nano die goekoper is en dus met eigen software de mixing doet voor de servos van de armen alsook de servos van de speedbar.

    cppm_rc_para_mix.jpg

    De Paramotor is nog niet helemaal klaar. Maar hij is klaar genoeg voor een eerste testvlucht. Dus nu is het wachten op een mooie zonnige, kalme herfst/winter dag. Het monteren van het hoofd en het aansluiten van de speedbar zijn voor later.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Helikapoter vindt dit leuk.
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Hey PiperCub,

    Ik vlieg net dezelfde combinatie van scherm en piloot. Heel fijne combinatie, dit is mijn meest gevlogen RC paramotor.
    Zelf zit ik in de club LMAC te Tielt-Winge. Ik zie dat je van Tongeren bent, indien je eens graag wil afspreken: steeds welkom! Een ander clublid vliegt oa. ook de Cloud 0.5. Erg leuk wanneer het donker is!

    Zondag nog 4 mooie vluchten met de Sir Edmund Race gedaan.


    20221113_SirEdmundRace_23[1].jpg
    20221113_SirEdmundRace_21[1].jpg
     
  8. PiperCub

    PiperCub

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    104
    Locatie:
    België (Tongeren)
    Kleine update.

    Afgelopen weken heb ik werk gemaakt van een transportzak voor mijn nieuwe paramotor.
    De kleine Hacker Cloud 0.5 van vorig seizoen kon ik samen met mijn zender eenvoudig in een simpele rugzak steken.
    De gondel van mijn nieuwe paramotor neemt echter wat meer ruimte in beslag.
    De Opale XS3 heeft een volume van ongeveer 30x30x30 cm en daarbij heb ik nog ruimte nodig voor het opbergen van de Cefics Edmund Race 1.5.

    Dus ik heb met wat schuimplaten (EPP foam van powerplustools) een box gemaakt waar dit alsook de zender in past. Die box heb ik dan in een BGD paragliding rugzak gestoken. Ik heb lang gezocht naar een gepaste rugzak van dit formaat. Het voordeel van een echte paragliding rugzak is dat ze groot zijn en geen storende binnenvakken of andere obstakels hebben. Alles is zeer licht, perfect om de paramotor te voet of op de fiets ergens mee naar toe te nemen.

    rugzak.png

    Inmiddels heb ik ook mijn eerste vlucht met deze paramotor achter de rug. maar helaas geen foto's. Er stond 15km/h wind. De gondel weegt 1.3Kg en dat is naar mijn gevoel iets te weinig bij deze wind snelheid. Maar goed, de eerste vlucht verliep perfect, voldoende power op de motor/prop en de stuurlijnen zijn zo goed als perfect afgesteld. De lijnen heb ik op voorhand afgesteld via de grondafstellingsmethode die ze uitleggen in één van de Opale filmpjes op youtube. Deze methode werkte voor wat mij betreft zeer goed -> aanrader voor iedereen die geen paramotor kit koopt en dus zelf de lijnen moet afstellen.
     
  9. Frans vdB

    Frans vdB

    Lid geworden:
    5 mrt 2023
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hoeven
    Hoi allemaal,
    ik vlieg 1/1 paramotor en RC fixed wing. Dus jullie snappen wel dat ik uiteindelijk hier terecht kom. Ik ben erg geïnteresseerd in rc ppg en zal deze draad dus ook met plezier verder volgen.
    Ik hoop dat er dit jaar '23 ook weer een meeting is in Boxmeer en zal er dan zeker bij zijn.
    Mijn eerste vraag:
    Moet ik best beginnen met een beginnersscherm als ik al ervaring met rc vliegen en real time ppg heb?
    wat zou een goed start zijn? ik zag dat er een cefics crossalps 2.8 met pilot mike (L) te koop staat op dit forum. Zou dat kunnen ?
    alvast bedankt voor een reactie.
    Gr. Frans
     
  10. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Ook in '23 zeer waarschijnlijk weer een treffen in Boxmeer!
    Je kunt ook zonder een georganiseerd treffen een keertje langs komen in Boxmeer.
    Wij brabanders zijn uitermate gastvrij o_O
    De Crossalps 2.8 is zeker een goede keus!

    Groeten,
    Piet
     
  11. Frans vdB

    Frans vdB

    Lid geworden:
    5 mrt 2023
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Hoeven
    Dankje Piet. We gaan elkaar snel ontmoeten..
    Ik heb een beetje rond geneusd op het web. Nu kwam ik op de pagina van RC Para Sky. Heeft iemand daar ervaring mee. Het zag er verzorgd e geloofwaardig uit voor een mooie prijs (denk ik).
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Vorig jaar gespeeld met de HK paramotor en elke keer hetzelfde resultaat: 1 tip klapt spontaan in en de boel stort neer. Het starten ging redelijk zolang het stabiel en rustig weer was maar bij iets onrustiger weer was dat ook problematisch. Afgelopen tijd eens nagedacht en het is toch wel erg leuk dus gisteren op prowing eens gepraat met wat mensen en besloten een betere vleugel te kopen. Dit is een Hacker RC Cloud 1.5 geworden. Thuis aangekomen deze er direct opgezet en vandaag meteen naar het veld om te testen. Ik kan maar 1 ding zetten: De HK vleugel is ROMMEL eerste klas. Wat een verschil in stabiliteit, zowel tijdens het vliegen als bij het starten. Zo makkelijk en geen enkele reactie van de tippen bij turbulentie. Was direct vanaf de eerste seconde goed. Vliegsnelheid is nog niet heel snel met max iets van 15km/h met 1.8kg gewicht maar dat is met zo'n kleine setup wel logisch. Nu de komende vliegavonden lekker genieten van een stabiele paramotor :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Berto, monsieuravion en Helikapoter vinden dit leuk.
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Heeft iemand wel eens met een speedbar optie gespeeld met de hacker cloud 1.5? Ben benieuwd of het zinvol is om dit in te bouwen om terug te komen als de wind wat aantrekt. Vooral als je licht vliegt om thermiek te zoeken.
     
  14. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Ik zoek ook al een tijdje hoe ik dat op de Dudek S-Lite voor elkaar krijg ,in de handleiding staat er niets over vermeld helaas , Ik weet ook niet of het wel kan dus
    Op mn Cefics Chinook scherm werkt het wel goed , helaas waait het hier in de kop van N-H meestal te hard om met een paramotor te vliegen , zelf met speedbar
     
  15. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Meer gewicht gebruiken!

    De cloud heeft niet de juiste riser voor een speedbar, nu komen alle lijnen op één punt bij elkaar.
    Daarvoor zul je zelf iets moeten bouwen zodat de A, B en C galerieën gescheiden opgehangen worden.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Maar dat is erg simpel aan te passen uiteraard. Ik was meer benieuwd of het ontwerp het aan kan.
     
  17. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Geen flauw idee, ik heb dat nog niemand zien doen.
    Sowieso is de cloud (beide versies) een dingetje voor weinig wind.
     
  18. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Nou met 4Bft is zelfs met kilo's er bij niet te vliegen met een para , helaas hebben we de laatste jaren steeds meer dagen boven de 4Bft N/NO op ons veld ( naast het IJselmeer ) ( klimaat verandering)
     
  19. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Boven de 3.5 tot 4 BFT houd het inderdaad wel een keertje op ja.
    Verhuizen naar het mooie Brabant kan ook nog wel eens helpen.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  20. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    Van de week op het strand gevlogen met een Spiral 2.4 van Opale double skin , 3,5 mtr. breed, met een dikke windkracht 3 en soms zelfs 4. Lekker windje dus. De trike is die van Hacker de Bullix van Fresh Breeze met piloot Robin en een lipo 4s 4000mAh. Inmiddels al zo'n 10 jaar in bedrijf. Het vliegen viel niet tegen met deze combinatie en wind. Ik zou zelfs zeggen beter als met de Stunt van Hacker.

    Groetjes, Erik.

    IMG-20230616-WA0001.jpg
     

Deel Deze Pagina