Een wat late reactie, maar kan wel handig zijn voor andere lezers:
De Sir Edmund Race 1.5 heb ik laatst bij 3bft gevlogen en dat ging vlotjes. Uiteraard haal je dan weinig tot geen grondsnelheid maar het lukte me toch om tegen de wind in te komen. Weet zo niet welk gewicht ik toen had, maar weet wel dat ik 500g lood mee had in mijn Opale Backpack M3 en Pilot Ben. Samen met een 3S 2800mAh lipo.
Opmerking van RC-PPG is terecht, het is makkelijker en leuker vliegen bij een "stevige" laminaire wind dan in turbulente wind.
De grote Crossalps 2.8 heb ik nog niet bij wind gevlogen. Heb er nog maar de eerste vluchten mee met Peer XL. Maar aan de vliegsnelheid te zien gaat die het nog beter doen bij wind dan de SIr Edmund Race 1.5.
Tenslotte, om dit draadje nog wat meer volume te geven:
De Opale pilot Mike met Backpack L2 was niet de juiste keuze voor de Crossalps 2.8. Na de Peer XL gekocht te hebben zat ik dus met een gondel zonder scherm. Ik twijfelde aan de Camo 2.6 en de Ace 2.4. De Camo is voor mij een mooier design. De Ace 2.4 kon mij niet bekoren qua kleurstelling maar ik was wel benieuwd naar de technologie (hybride + split) en wou deze keer wel een "performance" scherm.
Maar kon de beslissing niet nemen. Dan maar contact opgenomen met Opale en na telefonisch en mailoverleg beslist om de Ace 2.4 te kopen. Bestelling kwam snel aan, nadien is deze is enkele maanden ingepakt blijven liggen.
Vorige week woensdag was het dan zo ver. De Ace 2.4 moest vliegen. Scherm aan pilot Mike gekoppeld en de remlijnen afgesteld met de markering een 1,5 cm onder de D ring (op de gekende positie dus). Waarom de remlijnen zo kort? Wel met de Crossalps was mijn eerste vlucht op zijn minst wat "spannend". Ik kon gewoon niet sturen met Mike! Dit lukte pas wanneer de remlijnen aardig ingekort werden. Daarenboven heb ik onlangs iemand geholpen zijn Camo 2.6 in te vliegen met Mike. Zelfde probleem. Lijnen moesten ingekort worden tov. de "standaard" basislengte (markering).
Dus, met die ervaringen in gedachten had ik de remlijnen wat korter gezet. Scherm was niet op te trekken. Lijnen verlengd (markering aan de D-ring) Scherm was nog niet op te trekken. Nog een cm verlengd. Nog niks. Wat is dat nu???? Ik ben toch geen nieuwkomer in het paramotor vliegen? Er zijn schermen die wat moeilijker te starten zijn maar dit lukte mij gewoon niet. Vreemd.... Nu ja, Opale zegt dat het een "performance" scherm is, en de skills die ze aanraden dienen "intermediate tot expert" te zijn. Misschien overschat ik mijn eigen kunnen en ben toch nog niet zo ervaren?
Terug naar de basis: scherm wil niet starten dus.... zijn de remlijnen te kort. Hopla, ineens 6cm verlengen maar! En toen ging het natuurlijk wel. En het sturen? Ook zoals het hoort! Had zelfs het idee dat de lijnen nog ietsje langer mogen. Dat is voor een toekomstige testvlucht.
Op het web vind ik erg weinig info over de Ace 2.4. Diegene die er een filmpje van postte (vooral FB) waren niet zo tevreden over de vliegeigenschappen. Maar wat ze niet goed vonden en waar het probleem lag was dan steeds weer niet duidelijk voor me.
Mijn ervaring tijdens de eerste testvlucht (en windstil): het scherm draagt enorm. Nu moet ik opletten wat ik zeg, maar ik vond het bijna zo goed zweven als een matig zweefvliegtuig! Die wil gewoon niet zakken! Erg fijn!
Snelheid van het scherm is op het eerste zicht gemiddeld. Dus ben wel benieuwd naar de prestaties bij wind. Daarvoor moet / wil ik eerst nog de speedbar aansluiten. Maar eerst zo wat testen.
Sturen gaat direct en scherp. Voorlopig niet zo scherp als een Punkair Skyman scherm, maar ben ook nog aan het afstellen. Later meer daarover.
En de kleuren... Ik was dus géén fan van dit design maar in de lucht vind ik het toch erg knap. Ben er meer fan van geworden ondertussen. ;-)
Enkele foto's (lichtomstandigheden waren niet ideaal)