Rc paramotor in nederland?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door RC-PPG, 20 jul 2015.

  1. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    MOTOR OXY 0.5 VAN OPALE.

    Goedemiddag,
    Vorige week redelijk lang gevlogen met mijn Oxy 0.5 van Opale in een grote zaal. Echter op een gegeven moment deed de motor het niet meer. Het bleek dat de draden aan de binnenkant zwart waren, kennelijk verbrand. Ik had nog een andere 1806 motor bij me en na heel korte tijd gaf deze ook de geest met zelfs een rookpluim. Vreemd want beide motoren zijn geschikt voor 3 cellen lipo, die ik gebruik. Met twee cellen vliegen, is geen optie omdat hij dan nauwelijks wil stijgen. Ik gebruik verder de originele onderdelen.

    Welke motor kan ik het beste voor de Oxy gebruiken zodat deze wat langer meegaat. Iemand een idee?

    Groetjes Erik.
     
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Doordat de motor aan de achterkant zit misschien te kort koeling ? , paramotors gaan vrij langzaam en kan me zo voorstellen dat in een warme hal er weinig koele lucht naar de motor gaat.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Als een motor zo heet wordt dat de draden verbranden dan loop er veel te veel stroom door de motor. Of je 2S of 3S gebruikt maakt voor de motor niet zo heel veel uit. Bij 3S zal de motor sneller willen draaien maar als je de zelfde prop als bij 2S gebruikt zal de belasting van de motor veel te groot zijn. Er gaat dan duidelijk meer stroom lopen en dat kan dus te veel zijn.
    Kijk dus eens goed naar de stroom die de motor uit de accu trekt. Je zal bijna zeker weten een kleinere prop nodig hebben want als je twee motoren met de zelfde opstelling opstookt klopt daar iets niet.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  4. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik denk inderdaad dat daar de fout zit. Ik had natuurlijk een iets kleinere prop moeten nemen toen ik met 3 cellen ging vliegen. Ik heb daar geen moment bij stilgestaan.

    Ik ben trouwens met 3 cellen gaan vliegen omdat hij met 2 cellen niet of nauwelijks steeg. Hij bleef maar een beetje op ooghoogte rond cirkelen.

    Ik ben al aan het uitzoeken welke iets sterkere motor ik wil gaan gebruiken (met de juiste propeller). Komt goed. En bedankt voor de antwoorden.
     
  5. Christiaan22

    Christiaan22

    Lid geworden:
    6 mei 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Almelo
    Goedenavond!

    Heeft iemand ervaring met de opale ace 4.2? Ik zie hier en daar wel wat filmpjes van de ace2.4, maar de 4.2 komt weinig voor in de zoekmachines op internet.
     
  6. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Nog een leuk ( vind ik) van afgelopen jaar , mn Dudek para gefilmd vanuit drone (pilot Bjorn)

     
    M@rcel vindt dit leuk.
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tijdens de laatste aanbieding van de HK paramotor hebben we er op de club 3 aangeschaft. Niet iedereen is het er nog over eens of dat een goede keus was :) Ik heb redelijk success maar de chute blijft soms spontaan inklappen aan een tip door turbulentie. De vliegsnelheid valt tegen en met een zuchtje wind komt je al niet meer vooruit. Hoe zit dat met de de duurdere schermen van opale bv? Vliegen die met een beetje wind ook nog? Ik hoef echt niet met 3-4bf nog te vliegen maar de HK versie is echt bijna nooit te vliegen in het noorden. Heeft er iemand nog tips om de chute / lijnen aan te passen? Het voordeel van de langzame snelheid is wel dat je prima foto's kan maken....

    [​IMG]
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb nog nooit met een rc ppg gevlogen, een beetje met een real life pg, maar ook pg piloten zonder motor maken loopings. Snelheid opbouwen in een steile 360, en dan die bocht 90° kantelen.
     
  9. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Dat kan met een model op deze manier ook.


    HK schermen zijn wel zo'n beetje de bodemgevallen voor wat betreft kwaliteit en vliegeigenschappen.
    Voor het vliegen in het hoge noorden komt eigenlijk maar één merk in aanmerking en dat zijn de schermen van Cefics.
    Dat zijn vlotte vliegers die een uitzonderlijke goede mix tussen snelheid en stabiliteit hebben.
    Voor de agenda:
    Het weekend van 24-25 sept is er weer een RC-paraglider treffen bij MVC Columbia te Boxmeer.
    Daar kun je alle merken zien vliegen.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Boxmeer is helaas 3 uur rijden ongeveer, en weer terug. Ik zet in de agenda maar ben bang dat ik er niet zal zijn.

    HK chute is ook spotgoedkoop natuurlijk. Is Opale ook goed of is dat echt minder dan Cefics? Qua prijs maakt elkaar dat ook niet heel veel. Met hoeveel wind zou je een Sir Edmund Race 1.5 met een 2kg gondel nog kunnen vliegen bv? Een grotere / zwaardere combinatie vliegt uiteraard beter met meer wind maar start deze net zo makkelijk of zelfs makkelijker? Wellicht toch maar naar boxmeer rijden... dan krijg je zoveel meer info :)
     
  11. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Starten bij om het even welk scherm is een truc die je door moet hebben (door veel te oefenen).
    Opale heeft voor elk scherm een tabel met gewicht/windsnelheid.
    Uit ervaring weet ik dat een korreltje zout erbij nemen niet voldoende is.
    Erg optimistisch en van veel extra gewicht gaat een scherm uiteindelijk ook niet beter vliegen.
    Het zit hem in de profielkeuze en vorm van het scherm.
    Daarin heeft Cefics een veel betere keus gemaakt.
    Ik ken niet alle schermen van Cefics, ik weet dus niet wat de Sir Edmund Race kan verdragen aan wind.
    De Cross Alps komt weg met windsnelheden tot bijna 35 km/h.
    800 mtr verderop ligt een camping.
    We hebben wel vaker gastvliegers die op deze camping verblijven.
     
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Waar is er meer info over deze meeting te vinden ?
     
  13. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
  14. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik kom in principe zeker dat weekend naar Boxmeer en breng twee grotere schermen mee. De ene van Hacker, de Flair van 4,5 meter en van Opale de Hybrid 3.0 ook een spanwijdte van 4,5 meter. Beide schermen waar best veel gewicht onder kan hangen. Maar windkracht 4 is toch wel het absolute maximum voor mij en deze schermen. Beide schermen vlieg ik met een trike en een accu van 10.000 mAh. Laatst ging die van Hacker zelfs met thermiek (te) snel omhoog.

    Ik neem aan dat de schermen van Cefics ook zeker aanwezig zullen zijn. Ik verheug mij er nu al op. Leuk.
     
  15. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    298
    Locatie:
    Eindhoven
    En zeker absoluut waar is dat de gegevens van Opale met een gigantische korrel zout genomen moeten worden. Ik heb nagenoeg alles zelf moeten uitvogelen maar daar word je niet slechter van. Bij de complete set die ik toentertijd kocht, zat zelfs een veel te zwakke motor.

    Maar RC-PPG hier op het forum is één van de vliegers die er nagenoeg alles van afweet. Je krijgt altijd een antwoord en/of hulp waar je verder mee kan.
     
  16. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Ik zit er ook aan te denken, mn Cefics Chinook 1.9 & Dudek s lite kan i dan eens vergelijken , zijn hier in regio NH weinig of geen para vliegers ( meestal te harde wind + 4Bft)
    Ik heb wel start hulp nodig , het is me nog nooit gelukt zelf een van mijn schermen te lanceren ( lichamelijk gebrek )
     
  17. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Start techniek:
     
  18. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Ik bedoel met gebrek ,dat ik een beschadiging heb aan m’n evenwichts orgaan in m’n hersenen, komt door een hersenbloeding . Ik heb deze filmpjes allemaal gezien , maar ik val om tijdens het lanceren .
    Met zwevers gelukkig geen probleem .
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik zit te kijken wat de goedkoopste manier is om een veel betere paramotor te krijgen zonder meteen een vermogen uit te geven. Van de HK versie is het basis frame degelijk. De prop ring is waardeloos en daarvoor heb ik 1 van opale besteld. De parachute is het belangrijkste deel dus daar zitten ook meteen de kosten in. Wat nog te betalen is is bv een Split 1.6 van Opale. Hoe zou deze het doen op een HK frame? Wat zijn dan de voordelen van een duurder frame van Opale / Cefics (als jij bij 2 lijnen blijft)?
     
  20. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Wat er onder hangt is van secundair belang, mits gewicht en motorvermogen klopt.
    Goede servo's zijn ook belangrijk, lange armen om voldoende lijn-verplaatsing te krijgen kost veel kracht en daarmee stroom.
    Servostromen van 5 á 6 A per servo zijn geen uitzondering.
    Verder mag de prop niet te ver achter de ophangpunten zitten, anders krijg je ongewenste schommel en zwaaieffecten.
    Opale voor in het noorden van ons land vind ik wat minder, met veel wind hangen die ook stil of achterwaarts.

    Prijstechnisch:
    Kijk hier eens voor tweedehands:
    https://www.rcparaglidingforum.de/
     
    Tadango vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina